Logg inn med Facebook eller Google!

Presentasjon av medlemmene

Started by Ole, 03. Jun 10, 19:40:45

Previous topic - Next topic

Kristian

Mitt første forhold til Hellas var vel som for de fleste \"Skolebøker\" :lichmalignus:  :readingxxx:

2. og 3. runde var Juntaen i Hellas 67-74.

I hjembyen min Mandal ble det på slutten av 60-tallet bygd MTBer av Nasty-klassen som bl.a. ble solgt til Hellas. I forbindelse med overtakelsen var det greske marinemannskaper i byen, og det var på venstresiden i politikken skarpe uttalelser mot dette salget. Jeg tror avtalen var inngått før kuppet, men uansett ble salget gjennomført, anført av utenriksminister Jon Lyng (H).
 :pottytrain4:

I Oslo på begynnelsen av 70-tallet var jeg innom en rekke arrangementer i regi av Grekernes komite mot diktatur i Hellas (Synes å huske at navnet var slik). Zorba og greske artister av ypperste merke.
 :diabloanifire:

Så gikk det mange år før 14 dager på Chios viste meg det betente forholdet til Tyrkia og det samme på Kreta.

På CHios kom det plutselig en offiser opp fra stranden og gikk til Rema 100 (Megas Limnios?). En annen dag gikk det en eskadre med marinefartøyer på tyrkisk side. Et av skipene brøt plutselig ut og tok en sveip innom gresk farvann. Det tok ikke 5 minutter før greske jagerfly var over området.


 :fencing:
På Kreta var jeg første gang  samme året som en del tyrkiske studenter plantet tyrkisk flagg på en liten holme som grekerne anså som sin. Stor ståhei på TV - vertens datter oversatte og forklarte og sa bastant - du må ikke snu ryggen til en tyrker fordi du da vil få en kniv i ryggen. Hun var student og faren hadde kopntrakt med Express reiser, et tyrkisk selskap.

Ytterlige med barn og barnebarn i Retymnon, samt alene i Bali, et praktfult sted :pottytrain5:

I 99 var det vel at et vennepar dro oss med på øyhopping. Ikke sammen hele tiden, men vi var innom Mykonos hvor vi ble \"vindet inne\" tre ekstra dager. Avsluttet på Antiparos hvor panikken bredte seg ved avreisen - hvor var vertinnen med pass? :readingxxx:

I likhet med 1999 dro vi i 2001 med Apollo - 1 dag hotell, kun fly (den gang til akseptable priser) men i September 01 over Santorini - tre uker (jippi).

Store fremskritt - AC alle steder til samme pris som før, men om jeg ikke husker feil - stille før innføringen av Euro. :diabloanifire:

11.9.2001 - husker to ting:

Antiparos - Antonis på Alexandros hadde en tidligere gruvearbeider som mannskap og hans kommentar til angrepet på WTC - CIA har dressert bikkja-dvs Osama bin Laden- og når bikkja er dressert vender den om og går i strupen på velgjøreren
:fencing:

og avreise fra Santorini: Ørten hundre damer med negle-saks og -fil i kø for å sende spesialbagasje

Etter den tid har det blitt stort sett årlige besøk. Sentrale Kyklader med Naxo, Amorgos og Antiparos og enkelte småavstikkere på andre øyer.

I år-vakler mellom Ikaria, Donoussa og Astypelia i tillegg til Naxos og Antiparos
Kristian/Planer er til for å utsettes

karri

10. Jun 12, 19:33:40 #25 Last Edit: 11. Mar 13, 13:04:02 by karri
Denne tråden dumpa jeg borti nå. Her er litt om meg. Karri er etter russetiden, siden navnet mitt Karianne ble så langt nedover buksebeinet. Jeg jobber med administrasjon, arkivering og regnskap, jobber mye hjemmefra og trives med det  :)  Ingen barn, men har en nevø på 7 år som elsker å være hos tante  :)  Også er jeg "tante" til mine venninners barn. Jeg liker å lese, male, reise, ta bilder og ser på det meste av sport. Liverpool fan og Panathinaikos fan  :hjerte:  Jeg har reist en del til Tyskland, Østerike, Italia, Frankrike og Spania. Jeg var første gang på Samos, Pythagorion i 1994, og sjela mi var solgt! Etter det har det blitt 6 turer tilbake, før jeg utvidet min greske verden med turer til Ios, Kos, Mykonos, Paros, Naxos, Poros og Athen. Men,  :hjerte: hjertet mitt er preget av Samos og jeg lengter tilbake dit! Og hvis alt går som det skal er jeg tilbake i 2013. Avataren min er av mine 2 skatter  :) katter :)  Mons og Molly. De er oppkalt etter et ektepar fra Sverige som jeg møtte på Samos i 1997 :)  Det var litt om meg, veldig glad for å ha funnet dette forumet, da får jeg min daglige greske dose  :)  Takker Ole for den flotte jobben han gjør, og takk til alle dere som deler turer, tanker og kunnskap med meg  :)
KARRI

Solgry

Ja, dette var en "kjekk" tråd! Artig å lese presentasjonene, så jeg får komme med min versjon:

Jeg heter Trine Solgry, så Solgry passer jo veldig godt i solfyllte Hellas, ikke sant!
Jeg er gift, har to barn og tre barnebarn, som vi selvsagt også har reist til Hellas sammen med! :tovenner:

Vårt første møte med Hellas var i 2000, da vi var på Chios i to uker, og det fristet såpass, at vi tok to uker til Chios i 2001, også!
I 2002 bestemte vi oss for øyhopping, og tok "kun fly", 2 uker, til/fra Santorini. Og siden det har vi vært "hekta", og har dratt på øyhopping i september, hvert år. Hadde også en liten "mimretur" til Chios i mai 2008, bare èn uke. Chios vil vi nok alltid komme tilbake til, innimellom.

Vi har vært på Santorini, Naxos, Paros, Ios, Schinoussa, Amorgos, Antiparos, Mykonos, Delos, Syros, Tinos, Aegina, Zakynthos, Kreta, Sifnos, Serifos og Athen, hvis jeg har husket alle. Naxos og Paros er våre favorittøyer, og drar dit nesten hvert år.  :D
I år har vi bestilt 3 uker til Samos, og vil ha det som base, og hadde håpet på å dra helt til Naxos/Paros derfra, men det ser ut som det ikke går, så det blir nok heller Patmos og noen av de andre, nærliggende øyene. Vi får se.

Vi har desverre bare fått til èn Hellas-tur pr. år, men kanskje jeg blir pensjonist om 7 år, og da blir det forhåpentligvis flere turer! 8)

Hellasforum er et veldig inspirerende og flott forum, så jeg MÅ innom hver dag, hvis jeg er i nærheten av en PC.  :)
Og kanskje jeg får tid til å skrive en liten reiseskilding igjen.... (Har noen turer "å ta av")
Lodotter er englenes tøfler.....

karri

Av 2011 medlemmer (velkommen alle nye) er det bare 26 (hvis jeg fikk med meg alle) som har lagt inne en liten presentasjon av seg selv.

Jeg syns det er fint å få litt mere "mat" til avataren  ;D Oppfordrer alle til å legge inn noen ord om seg selv, men... jeg skal ikke tvinge noen  ;) Fortsatt GOD SOMMER til alle grekofile hellasforumister  :) :sol: :vinke:
KARRI

Pjokken

Quote from: Kristian on 12. Feb 11, 22:19:04

På CHios kom det plutselig en offiser opp fra stranden og gikk til Rema 100 (Megas Limnios?). En annen dag gikk det en eskadre med marinefartøyer på tyrkisk side. Et av skipene brøt plutselig ut og tok en sveip innom gresk farvann. Det tok ikke 5 minutter før greske jagerfly var over området.


Butikken "heter" Rema 10 ( Katsopoulis Marked) og ligger i Agia Ermioni. men butikken ligger bare
noen meter fra grensen til Megas Limnionas. Markedet fikk for få år siden nytt lokale vegg i vegg med
det lokalet du husker.... Bildet er hentet fra min webside http://chiostravel.com


Kristian

Ja det var virkelig litt av en oppdatering, fra det gamle "supermarkedet". Men de hadde alt, til og med veksling.

Da jeg bestilte reisen (over telefon den gang) så spurte jeg om hvorledes det var med veksling på Chios og fikk da som svar: Det gjør du på Rema 10. Den forløsende ting var at de hadde samme fasong på skiltet sitt som Rema 1000 minus de to siste nullene.

Da vi så kom inn for å veksle våre reisesjekker, ja det var den tid, så stod "gamle mor" med fax fra en eller annen bank med dagens kurser. Og for våre reisesjekker fikk vi veldig bra kurs i drakmer.

Det var vår første tur til Hellas, og guiden fortalte da at fra neste år skulle alle greske "shapper" etc ha kassaaperater med nummererte kviteringer/kassabonger. Ja-ja, den som lever får se.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Pjokken

Quote from: Kristian on 20. Jul 12, 16:26:49
Ja det var virkelig litt av en oppdatering, fra det gamle "supermarkedet". Men de hadde alt, til og med veksling.

Da jeg bestilte reisen (over telefon den gang) så spurte jeg om hvorledes det var med veksling på Chios og fikk da som svar: Det gjør du på Rema 10. Den forløsende ting var at de hadde samme fasong på skiltet sitt som Rema 1000 minus de to siste nullene.

Da vi så kom inn for å veksle våre reisesjekker, ja det var den tid, så stod "gamle mor" med fax fra en eller annen bank med dagens kurser. Og for våre reisesjekker fikk vi veldig bra kurs i drakmer.

Det var vår første tur til Hellas, og guiden fortalte da at fra neste år skulle alle greske "shapper" etc ha kassaaperater med nummererte kviteringer/kassabonger. Ja-ja, den som lever får se.



Nå sklir jeg vel egentlig litt ut av hva denne tråden egentlig handler om, men tar sjangsen  8)
Jeg lette etter ett gammelt bilde hvor dette Rema 10 skiltet var med, men fant det ikke i
arkivet. Det jeg derimot fant var ett bilde fra mai 2008 hvor den gamle butikken allerede
var stengt, og som vi ser er forskjellen stor til det som i dag er minimarkedet.


Kristian

Bodde i Agia Ermioni, ned bakken fra der du tok bildet, et lite 4 roms"hotell" med "super" i første etasje. Der kom hu "mor" med kake hver dag og med balkong med utsikt over til Tyrkia.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Kristian

Forøvrig: Det var ikke så "barbert" da vi var der
Kristian/Planer er til for å utsettes

Ole

Quote from: karri on 17. Jul 12, 11:14:32
Jeg syns det er fint å få litt mere "mat" til avataren  ;D Oppfordrer alle til å legge inn noen ord om seg selv...

kaka

Stilig med den nye linjen med presentasjon av nye medlemmer, sånn omtrent midt på hovedsiden  :)
KariK

Jorund

02. Aug 12, 20:52:29 #35 Last Edit: 02. Aug 12, 20:57:21 by Jorund
Litt om meg :

Bor i Hallingdal er gift og har tre voksne barn og 4 barnebarn  ( det minste kom i går )
Jobber i helsevesenet og stortrives med jobben min.
Vi reiser til Hellas to ganger i året, vår og tidlig høst. Som oftest sammen med gode venner ,men også bare sammen med mannen min.
Har besøkt noen øyer.
Skiathos har vi vært noen ganger, vil tilbake dit  ;)
Korfu:  vi var uheldig , regn hele ferien  :(,men en fin øy.   
Naxos . Vært der kun i 14. dager vi  ble veldig betatt av øya.  :juble:  Hadde nok reist dit flere ganger hvis det ikke tok så lang tid å komme seg ut dit.
Samos: en av våres favoritter  :juble: :hjerte: :juble:
Chios: mye fint å se på rundt på hele øya,  :--men litt for rolig for oss.  :zzz
Kreta : en gang , sannsynligvis aldri tilbake. Synes det var for mye turister.
Karpathos: jeg gjemte rosinen til slutt,  :juble: :hjerte: :headset: de siste årene har de årlige hellasturene gått til denne flotte øya.  :sol. Fantastisk øy , rolig ikke for mye turister ,men samtidig kan vi også få uteliv :cheers:
Øya har mange fine strender, noen er det nesten ikke folk på og vi har opplevd å ha en hel strand helt for oss selv.  :sol: :sol:
Menneskene på øya er gjestfrie,og vi har fått mange flott venner der nede. Også en av grunnene til at vi reiser tilbake. Vi har vært i gresk bryllup i en liten landsby , det var mellom 400 - 500 gjester. Det var virkelig en opplevelse.

Gleder oss til slutten av aug. da går flyet nedover til Karpathos, det skal bli godt med   :sol: :sol: :sol: kanskje vi sees ??:vinke:
Så tilslutt i denne presentasjonen vil jeg si at det er artig å følge med her inne på Hellasforum.








Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...