Logg inn med Facebook eller Google!

4 turer til Pythagorion 1995-1998. (98 er vi innom andre øyer også)

Started by karri, 18. Jan 13, 21:22:57

Previous topic - Next topic

karri

Vet ikke hvor lure man er når man leier sykkel i 40++++, men vi gjorde nå det da! Kjøpe med oss noen flasker vann og satte oss på setet. Vi hadde jo hver vår kurv skal vite ;) Men, vannflaskene likte seg ikke der, og det gikk hull på den ene etter den andre. Ja ja, vi får kjøpe litt langs veien :-\
Og har vi først leid oss sykler, skal vi da bruke de også!! Vi var borte i over 20 timer, så for dere som vil er det bare å henge seg på :smile12:







Først tenkte vi å ta hovedveien til Samos by, ca 14 km, men vi tok turen over Mytilini. Vet ikke hvor langt det er over der.

Fin utsikt hadde vi iallfall :-*





Endelig litt vann :P :P :P :P



Her ser vi ned på Samos by.



Hadde det vært noe vett i skallen på en av oss, så hadde vi snudd og tatt veien tilbake. Men, vi så skilt til Kokkari.... og av sted bar det.



KARRI

karri

Ååååh, vakre, vakre Kokkari. Med sin flotte, flotte strand. Både vi og syklene fikk en velfortjent dukkert
DEILIG!!!







Vi har ikke tid til noe strandliv  :( Må finne veien tilbake til Pythagorion!
:solbriller:
KARRI

kaka

Det var litt av en tur dere tok ut på, der! Det er jo noen ganske bratte partier, mener jeg å huske, - selv om jeg bare satt i buss  :)
KariK

Diddi

Det er jentene som er skikkelig på tur det  ;D ;D Hvordan gikk det med stumpen dagen derpå ?
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

karri

Turen er ikke over (dessverre), så bare til å henge seg på!! Det blir brattere!!! :o
Og det var beina som var værst dagen etter. Vi hadde den store kne-skjelven når vi endelig kom tilbake til Pythagorion. Men, det er maaaaaaaaaaaaaaaaange timer til enda.
KARRI

karri

Det hadde kanskje vært lurt å holdt oss nede, langs med vannkanten... Eller rett og slett snudd!! Hvor ble det av fjellvettregelen: DET ER INGEN SKAM Å SNU?!?!?! Nei, her skal vi lenger opp...

Vi fikk litt påfylling av energi etter å dyppe oss i vannet, satte oss på setet igjen ved godt mot!
Vi legger Kokkari bak oss og hviler litt i skyggen opp bakkene til Vourliotes.







Vi hadde en vakker utsikt på veien! Det hjalp litt.
KARRI

karri

Etter en god stund kom vi til Vourliotes.
Der fant vi et spisested og hadde en velfortjent (etter vår mening) spisepause.
Vi orker ikke se noen meny, bare bestilte det første vi kom på som var PIZZA. Og Cola.
Men, så fort maten var fortært måte vi sette kurs igjen.
Det begynner å bli mørkt, og vi er fortsatt et stykke fra Pythagorion. Vi spurte de på resturanten og veien til Pythagorion. De sa 2 timer over fjellet. Ja, vel.. 2 timer, da er vi "hjemme" igjen i åtte tiden ca... Det skal vi klare.. Det er noe med grekere og denne tiden, eller vi kan ha tatt en annen vei enn den de tenkte på da... det som er sikkert er at etter 2 timer var vi fortsatt ikke "hjemme"!!!

GODT MED MAT!! Selv om vi er litt små lei hele turen nå.  :juble:



Kamera valgte å bruke blitz, så mørke kommer sigende. Og det kommer fort i Hellas, så vi har dårlig tid.
KARRI

karri

Vi kjøpte med oss litt vann, men det gikk fort med. Ble tørste etter maten også. Rart vi ikke måtte på do, men det kom vel ut i form av svette :ehdj:

I en liten periode måtte vi slepe syklene opp etter oss. Det var VELDIG dårlig vei til tider igjen vei egentlig. Og det var VELDIG bratt!! Vi "lånte" med oss noen grønne druer fra rankene... de så så gode og saftige ut. Men, gud så sure de var. De hadde motsatt effekt, slukket ikke tørsten- men- tok bort all spyttproduksjon i munnen for en liten stund. :-X
Jeg hadde 1 bit tyggegummi i taska mi, den delte vi i håp om å få i gang spyttproduksjonen igjen ;)

Dette er de to siste bildene fra sykkelsetet, etter disse er tatt kommer mørket og vi har nok med oss selv. :( :o :-\

Snart ser vi ikke vannet lenger.



Hvem bor her??

KARRI

karri

Nå er det ganske så mørkt og vi bruker litt blitz for å se der det ikke er vei.
Etter over 12 timer med sykkel som framkomstmiddel hører vi stemmer midt i, for oss, ingenmannsland!
Et gresk ektepar er og ser til hytta si, og står på farten til å reise hjem. Vi spurte på engelsk om veien til Pythagorion. Først titta de veldig på oss, men til slutt kom kona bort til oss... og sa noe på gresk. Vi spurte igjen på engelsk om veien til Pythagorion. Først sa hun - no englis!! Da ble reisefølget mitt så fortvila at det kom noen modiger tårer :'( Og vi spurte igjen.. Pythagorion?? Hun snakker med mannen sin, på gresk, vi forstår Pythagorion og det er det. Så ser hun på oss og sier: "No, no, Pythagorion"...
Så kom mannen med to colabokser.. og vi så stjerner både på himmelen og i hverandres øyne!! Han ga en boks til hver av oss, vi takket og drakk!! HIMMELRIKE :-* :-*
Og brått så kunne de litt engelsk begge to, og vi forstod bedre gresk!
MIRAKEL. Vi forstod hverandre! :bravo:
Så etter mye fram og tilbake, litt tegnspråk hvor hele kroppen er med på å vise hva man mener, kommer vi fram til at de ikke har plass til syklene i bilen sin. Eller de kan ta enten syklene eller oss. Det blir foreslått at vi skal få nøkkelen til hytta, sove der og legge nøkkelen under matta når vi dro videre i mårra. Men, kona likte ikke tanken på to jenter alene i mørket. :o Så, det ble til at syklene stod igjen og vi fikk sitte på.
Så var det å huske hver sving, for vi må jo tilbake i mårra og hente syklene!!
De tok oss med hjem til seg!
Vi var grå nærmest svarte av støv og svette. Kona viste vei inn til badet og vi fikk hvert vårt kritt hvite MYKE håndkle! Vi gikk inn, og hele rommet var av hvite fliser! De hadde til og med gull kraner! Og alt var så rent og pent. Og der stod vi, midt i alt dette rene! Den hvite vasken ble svart av møkk! Og håndklene grå!! Vi vasket etter oss så godt vi kunne, men alle spor fikk vi ikke slettet :-\
Når vi kom ut fikk vi mere cola, nøtter og vannmelon :P :P Og etterhvert var hele familien og halve nabolaget kommet for å se på disse to norske jentene som var på sykkeltur fra Pythagorion!! Flere som tok bilder av oss. Men, dessverre tenkte ikke vi på å ta bilde av de :(
Dette var den 6 august som er helligdag i Hellas - heter dagen Kristi Forvandlig tro??
Taxi`n stod iallfall denne dagen. Men, mannen i huset ringte flere ganger, og for oss ble stemmen hans høyere og strengere!! :o Det kom en drosje til slutt! Og vi kom oss tilbake til Pythagorion i livet!!
Neste dag satt vi utenfor sykkelutleiet når eieren kom. Forklarte at vi måtte leie syklene en dag til ;) Så videre til bilutleiet!
Så var det bare å huske veien ::)



KARRI

karri

Vi skulle hatt både kart og kompass... det kan jo hende turen hadde blitt litt kortere da!?



Men, som merket sier: We`re not lost. We`re locationally challenged.



Og er her hvordan ruten gikk. Vi begynner i Pythagorion over Mytilini til Samos by, deretter til Kokkari og Vourliotes. Krussidullen er der vi møter våre greske engler!! Og resten er bilturen ned fra fjellet til hjemmet deres i Karlovassi. Også oss i drosje "hjem" til Pythagorion igjen.



I Pythagorion spredde rykte seg om oss og turen fort. Fremmede kom bort for å kjenne på musklene i beina våre, veldig spesielt!! Og når vi gikk forbi noen kunne vi høre de snakke lavt sammen og se at de titta på oss.

Det var en liten stund jeg skulle vært hele turen foruten!! Men, nå elsker jeg dette minnet!! Og hele turen minutt for minutt :hjerte: :hjerte:
Og vi begge har norgescap`s på oss! Det var denne jeg fant i plastposen innerst i skapet, som startet hele mimrestunden :-*
KARRI

kaka

Jeg er mektig imponert!!! (men, jeg skjønner jo at dette ikke var heeelt planlagt )
Jeg har surra meg mye bort på olivenlunder i Hellas, men aldri så til de grader, - i mørket, som denne sykkelturen.
Ikke rart dere ble litt "kjendiser" i byen med den bragden der.
Guds lykke at dere traff dette vennlige ekteparet.  :fekting:
KariK

karri

27. Jan 13, 20:12:52 #59 Last Edit: 27. Jan 13, 20:51:55 by karri
Jo takk for det, Kaka ;D Litt imponert selv. Var jo ikke akkurat off-road-bike`s vi hadde leid oss heller!! :o
Vi fikk med oss adressen til dette ekteparet, som jeg liker å kalle våre greske engler :-* Så, dagen etter kom vi på døra, rene og pene ;) :dusj:, med en stor bukett friske blomster. Det satt de stor pris på ;D Og, de lo godt når de så bilen med de to syklene i baksetet :sol: Det var heller ikke denne dagen helt fritt for nyskjerrige familiemedlemmer og naboer :D

Har adressen enda, skal bli spennende og se om de fortsatt bor der og kanskje de husker oss enda.

:99wywy: :45fjj: :kd66: :hfjjk: :kissand: :hfjjk: :kd66: :45fjj: :99wywy:
KARRI

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...