Logg inn med Facebook eller Google!

Ett år i Hellas

Started by KnutB, 09. May 13, 20:42:43

Previous topic - Next topic

KnutB

Jeg har en drøm om å bo ett år i Hellas. Hvis jeg trives blir det gjerne lenger. Jeg har noen forpliktelser i Norge frem til mars 2014, etter det har jeg muligheten for å dra. Jeg er veldig glad i Skopelos, men tror kanskje det kan være litt kjedelig og stille på vinteren. Etter mye tenkning har jeg landet på Kalives, Kreta. Det er er koselig landsby på "landet", samtidig som det er kort vei til Chania. Det vil være viktig for meg å lære språket, så det vil være en del av opplegget, jobb regner jeg ikke med å finne..  Jeg er helt blank og lurer på alt, småting og store ting, når det gjelder flytting til Hellas. Kan noen gi meg råd om hva som er lurt og hvordan man går frem?

kaka

Her var det ikke kommet mye svar. Mulig de er gitt i andre tråder?

Jeg ser at det snart er klart for avreise?
Er målet fastsatt?

(Jeg søkte på "Kalives" fordi dette er en plass jeg lurer en del på, - da fant jeg dette, - uten noen svar  ??? )
KariK

Tjorven

Jeg håper også at du får realisert drømmen din, KnutB, og at du forhåpentligvis har fått en del hjelp og info annensteds fra  :)  Siden jeg ikke har noen erfaring med å bo i Hellas over tid, kan jeg heller ikke gi noen tips eller råd, dessverre. Ønsker det iallfall lykke til, drømmer er til for å realiseres  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Ser ut som trådstarter ikke har vært innlogget siden 13.juni, men får uansett håpe at drømmen har blitt, eller i ferd med å bli, oppfylt.

Hva lurer du på om Kalyves/Kalives Kaka? Mulig jeg kan svare på noe siden vi har hus i Plaka, en landsby like ved.

kaka

Jeg tenker innimellom å prøve noen nye reismål, der Kreta absolutt er et alternativ , - men ikke Platanias, eller tilsvarende.
Tenkte heller ikke på syd, i første omgang.
Jeg ønsker et sted med gresk hverdag og relativt lite turisme. Reiser charter (de er jo så elendige på bildene de bruker, Trenger ikke se pent brettete håndklær, mat og samme strandx10)
Jeg leier ikke bil men kjører gjerne buss.

Jeg har flere ganger vært innom tanken på Kalives, og prøver å finne litt ut om hvordan "hverdagslivet" se ut der :)
KariK

mouche

Kalyves er en by som også lever utenom sesongen. Vi drar ofte dit for alt av praktiske ting som jernvarehandel (tror det er fem/seks av de), slakter (fire stykker) osv og i god blanding med helårsåpne tavernaer såve som et strandområde med yrende liv på det aller mest hektiske i juli/august. Også en del helårsboende utlendinger i Kalyves. En by jeg absolutt vil anbefale å tilbringe tid i. Trenger vi å få sko/støvler reparert så tar vi de med ned og går til skomakeren i byen, og det samme med PC'n hvis den trenger en overhaling. Man finner det aller mest av godt gammeldags håndverk og håndverkere i byen som også har mye gammel og sjarmerende bebyggelse som med norske øyne kan se litt forfallent ut, men har sin sjarm og bare i liten grad er pyntet for turisme. Noen mindre hoteller i byen som ligger ved stranden, men ikke på noen måte dominerende. Fint utgangspunkt for sykkelturer og i det hele tatt turer rundt enten det er med sykkel, scooter eller bil. Like i utkanten av byen finner du også en laaang strand med lite mennesker og en taverna som benyttes mye av grekerne selv. Vi var tilfeldigvis på den tavernaen under jordskjelvet i oktober. Prisnivået i byen er behagelig og aldri følt meg lurt på noen måte (turistpriser) eller hørt om noen som har blitt det. Ikke noe sted for ungdom søker søker festing og høy musikk! Med andre ord et sted å anbefale!

kaka

Tusen takk for et fyldig og veldig positivt svar, Mouche. Det kan høres ut som en by etter mitt hjerte :)

- og jeg håper KnutB unnskylder at det ble litt utglidninger av temaet i tråden. ;)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...