Logg inn med Facebook eller Google!

Bank når man bor i Hellas

Started by Heidrun, 20. May 18, 07:31:40

Previous topic - Next topic

Heidrun

Her i Norge, ja her har jeg jo DNB som min bank. Har lenge tenkt på å bytte fra denne banken, men siden det kun et ca 2 år til flyttelasset går nedover til Kreta, ja da har jeg drøyd det. Så hvilken bank er mest hensiktsmessig å bruke når man bor i Hellas, og har trygd fra Norge om kommer inn hver eneste måned.
Yamas til livet og til

Kritios

Har du ikke en bankkonto der nede allerede da Heidrun ?
Jeg bruker Alpha Bank og er godt fornøyd med den.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Jeg bruker Piraeus Bank og er svært fornøyd med det. Man kan la trygden gå inn i den norske banken, opprette en eurokonto i norsk bank og overføre penger fra denne til gresk konto etter ønske og behov. Alt gjøres fra sofakroken over nettet og fungerer meget bra. Har automatisk betaling av strømregningen på Kreta fra gresk konto og er da sikker på at regningen betales på tiden og oppnår 15% rabatt på kraften. Håper snart å kunne gjøre det samme med vannregningen, men ikke mulig enda i Apokoronas. Daglig bruk av penger blir stadig hyppigere ved bruk av Visa debetkort fra gresk bank, heldigvis!

Heidrun

Har ikke fått rota meg til det enda Kritios  ;) ;) ;)
Litt usikker på å bruke en gresk bank og kun den, når jeg har utbetalinger fra nav i årene fremover
Yamas til livet og til

Heidrun

Quote from: mouche on 20. May 18, 09:39:04
Jeg bruker Piraeus Bank og er svært fornøyd med det. Man kan la trygden gå inn i den norske banken, opprette en eurokonto i norsk bank og overføre penger fra denne til gresk konto etter ønske og behov. Alt gjøres fra sofakroken over nettet og fungerer meget bra. Har automatisk betaling av strømregningen på Kreta fra gresk konto og er da sikker på at regningen betales på tiden og oppnår 15% rabatt på kraften. Håper snart å kunne gjøre det samme med vannregningen, men ikke mulig enda i Apokoronas. Daglig bruk av penger blir stadig hyppigere ved bruk av Visa debetkort fra gresk bank, heldigvis!


Slik du nevner det er vel slik jeg tenke å gjøre det ja. Men slipper å tenke over vannavgiften da det tross alt er inkludert i leieprisen på boligen i Stavros på Akrotiri delen av Hania. Så da blir det nok kun strøm, internett ( håper på fiber innen jeg flytter ned ),  telefon og bilregning jeg må få til en praktisk løsning på.
Yamas til livet og til

mouche

Bilregning blir vel forsikring og årsavgift. Sistnevnte kan betales på nettet og trolig også førstnevnte avhengig av hvilket selskap du benytter. Jøss, mulighet for fiber? Vi har gitt opp alt som angår internett som ikke kommer via en eller annen parabol.

Heidrun

Quote from: mouche on 20. May 18, 13:50:28
Bilregning blir vel forsikring og årsavgift. Sistnevnte kan betales på nettet og trolig også førstnevnte avhengig av hvilket selskap du benytter. Jøss, mulighet for fiber? Vi har gitt opp alt som angår internett som ikke kommer via en eller annen parabol.


Skal visst være mulig i Stavros har jeg fått beskjed om. Evt får jeg kjøpe satellittbredbånd. Har visst kommet langt, og på den nye sattelitten til Musk får man visst like rask linje som man får over fiber
Yamas til livet og til

mouche

20. May 18, 19:04:58 #7 Last Edit: 20. May 18, 19:12:24 by mouche
Den nye satelitten til Musk var jeg ikke klar over. Kan du si noe mer om det, hva, hvordan, hvem osv

Har hatt internet via satelit, Bentley Walker, men nokså dyrt og med store begrensninger.

Heidrun

Quote from: mouche on 20. May 18, 19:04:58
Den nye satelitten til Musk var jeg ikke klar over. Kan du si noe mer om det, hva, hvordan, hvem osv

Har hatt internet via satelit, Bentley Walker, men nokså dyrt og med store begrensninger.


Den ble sendt opp for en til to måneder siden, med tanke på å forsyne verden med internett over satelit som er like raskt som de raskeste bakkesignaler. Tar vel et år eller så før den er ordentlig i drift mener jeg
Yamas til livet og til

espeno

Vi har oppdaget at vi ikke kan betale strømregning over nettet med norsk Visa-/Masterkort, men bare med gresk kort. Min kone (som eier huset) har konto i Pireus bank. Men når det gjelder strømmen, var det ikke noe vanskelig å etablere seg som nettbruker slik at vi skal få faktura i epost. For bredbånd/telefon er det omvendt. Vi har et Cosmote bredbånd - som viste seg å inkludere fasttelefon - som det ikke er noe problem å betale med norsk Visakort. Men vi har ennå ikke klart å etablere en nettbruker for e-postfaktura, så der er vi avhengige av vår regnskapsfører på Ithaka ved at vi har omadressert all papirpost til henne. Ellers har vi lest gjennom husforsikringen og oppdaget at i tillegg til jordkjelv og brann og slike normale ting er vi også forsikret mot fly som faller ned eller ting fra fly som faller ned.
Espen S. Ore

Kritios

Quote from: espeno on 06. Sep 18, 11:04:49
Ellers har vi lest gjennom husforsikringen og oppdaget at i tillegg til jordkjelv og brann og slike normale ting er vi også forsikret mot fly som faller ned eller ting fra fly som faller ned.

Det har vi nå i vår husforsikring her hjemme også det  ;D
Skjønt der kaller de det luftfartøy.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Quote from: espeno on 06. Sep 18, 11:04:49
Vi har oppdaget at vi ikke kan betale strømregning over nettet med norsk Visa-/Masterkort, men bare med gresk kort. Min kone (som eier huset) har konto i Pireus bank. Men når det gjelder strømmen, var det ikke noe vanskelig å etablere seg som nettbruker slik at vi skal få faktura i epost. For bredbånd/telefon er det omvendt. Vi har et Cosmote bredbånd - som viste seg å inkludere fasttelefon - som det ikke er noe problem å betale med norsk Visakort. Men vi har ennå ikke klart å etablere en nettbruker for e-postfaktura, så der er vi avhengige av vår regnskapsfører på Ithaka ved at vi har omadressert all papirpost til henne. Ellers har vi lest gjennom husforsikringen og oppdaget at i tillegg til jordkjelv og brann og slike normale ting er vi også forsikret mot fly som faller ned eller ting fra fly som faller ned.


Vi har konto i Piraeus Bank og strømregningen blir belastet automatisk. Det skjer uten at vi får noen beskjed, men siden det skjer med faste jevne mellomrom og fakturaen ligger tilgjengelig ved å logge seg inn på strømselskapets sider så er det uproblematisk. Avgift til radio/TV samt lokal skatt blir belastet samme regning.

Av nysjerrighet; hvor har du forsikret huset og hva kostet det?

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...