Logg inn med Facebook eller Google!

Charter eller \"ordne selv\"?

Started by Thera, 07. Dec 07, 10:57:00

Previous topic - Next topic

Thera

Quote from: \"Anders\"Og det der med \"tryggheten\" ved å se bilder i en katalog har jeg dårlige erfaringer med... noen fotografer er ekstremt dyktige :-)
Har gode erfaringer med det jeg (nå har ikke jeg vært så mye ute å reist da men :wink: ).
Fikk God jul-melding av en som var ute på spasertur i en liten by på en gresk øy i gårkveld.. Akkurat nå i jula har jeg det kjempefint her i Norge, men jeg er rimelig lei av å skrape is av bilrutene, fryse og pakke på meg masse klær før jeg går ut. Jeg vil også være i Hellas nå! Vil ikke vente til turistsesongen starter i april.. Hvordan er det å være på øyene i Hellas nå? Ser for meg at det er veldig stille og rolig, ikke noe stress, behagelig, lite som foregår. Uten at det er kjedelig..
Hvordan kommer man seg dit i januar og februar? Noen som har linker til nettsteder med litt info?
Tror ikke jeg reiser før sesongen starter, men greit å vite hvor jeg skal henvende meg i tilfelle.. :-)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Mikke

Viking Airlines < http://www.vikingairlines.com > flyger bl.a från Stockholm till Athen, och som det verkar, hela året för ca 14-1500 SEK enkel.
Jag flög hem från Athen med dom 20 oktober i år, och det var första gången jag suttit i lädersäten(!).. :D Dessutom ingår varm mat i flygpriset.....Jo, en sak till, dom var väldigt snabba hem, har för mej att vi kom till Stockholm under 3 timmar....Suveränt trevlig personal dessutom !! :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

bengalow

Thera, du har ju Calles o Gits beskrivelser av hur det är därnere nu, samt i januari-februari. Kallt, regningt och blåsigt. Ingen går ut, utan att klä på sig ordentligt. Kyparna serverar, iklädda vinterrockar, om det är öppet vill säga. Nä, Grekland på vintern är en motpol till sommarens Grekland. Usch och fy!
Det enda jag skulle kunna tänka mig på vintern är Atén eller en annan storstad.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mikke

....södra kusten på Kreta ska ju visst ha tolerabla temperaturer även vintertid, men visst, Bengis, aldrig har jag frusit som i Grekland... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Admirala

Quote from: \"Thera\"Hvordan kommer man seg dit i januar og februar? Noen som har linker til nettsteder med litt info?
Tror ikke jeg reiser før sesongen starter, men greit å vite hvor jeg skal henvende meg i tilfelle.. :-)

Du flyr rutefly fra Norge, enten via København, Amsterdam eller Frankfurt, som alle har direktefly til Athen. (KLM. SAS, Lufthansa) Derfra kan du ta innenriksfly videre, eventuelt ferje.
Hadde nok ikke valgt en øy vinterstid, men det er jo smak og behag. Har tilbragt to vintre i Nafplio (på Peloponnes), og synes det er en fin tid. En og annen kald dag må man regne med, men så er det også dager med strålende sol og 15 - 18 grader. Nydelig!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Calle

Quote from: \"bengalow\"Thera, du har ju Calles o Gits beskrivelser av hur det är därnere nu, samt i januari-februari. Kallt, regningt och blåsigt. Ingen går ut, utan att klä på sig ordentligt. Kyparna serverar, iklädda vinterrockar, om det är öppet vill säga. Nä, Grekland på vintern är en motpol till sommarens Grekland. Usch och fy!
Det enda jag skulle kunna tänka mig på vintern är Atén eller en annan storstad.

Hej!
Nåja! Fullt så illa är det inte alltid!

Nedanstående lilla filmklipp tog Git i går (juldagen) när hon och väninnan Lena var ute på långpromenad här nere i Rethymno!



Men visst, det kan vara riktigt ruggigt vintertid! Men massvis med restauranger är öppna och kypare med vinterrock har jag ännu inte sett!

Nu ska vi gå ut och äta!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Mikke

...det såg ju  minst sagt friskt ut....Vet ni vem de va som simmade?? Hade personen våtdräkt?? :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Thera\"Hvordan kommer man seg dit i januar og februar? Noen som har linker til nettsteder med litt info?
Tror ikke jeg reiser før sesongen starter, men greit å vite hvor jeg skal henvende meg i tilfelle.. :-)

Du flyr rutefly fra Norge, enten via København, Amsterdam eller Frankfurt, som alle har direktefly til Athen. (KLM. SAS, Lufthansa) Derfra kan du ta innenriksfly videre, eventuelt ferje.
Hadde nok ikke valgt en øy vinterstid, men det er jo smak og behag. Har tilbragt to vintre i Nafplio (på Peloponnes), og synes det er en fin tid. En og annen kald dag må man regne med, men så er det også dager med strålende sol og 15 - 18 grader. Nydelig!

Hej

Jag reser till Samos i slutet av februari o blir där en vecka. Flyger från Köpenhamn till Athen, vilket blir enklast för mig då jag bor i Malmö, från Athen blir det inrikesflyg ( Aegean air ) till Samos. Jag reser inte ner den tiden på året för att jag räknar med att det ska vara varmt o soligt, vädret kan säkert vara \"ruggigt\" där också den tiden på året. Jag reser dels ner för att träffa Inge som bosatt sig där på prov ett år framåt som pensionist ( läs hans blogg här http://www.pythagorion-club.net/samoslife/index.html ), och dels för att bara helt enkelt ha lite semester och njuta av den vackra naturen där, o se lite av ön utanför turistsäsongen, i lugn o ro om man säjer så.  

Boende har jag fått hjälp med att ordna, det kanske kan vara vanskligt att ordna utanför säsong på öarna annars ????

Men det finns ju alltid turistagenter att kontakta o fråga, länkar till dom hittar du om söker på gooogle och på orten/ön du vill till.

Är du nyfiken på Samos, finner du länkar till exempel här ;  http://www.pithagorio.net/

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Calle

Quote from: \"Mikke\"...det såg ju  minst sagt friskt ut....Vet ni vem de va som simmade?? Hade personen våtdräkt?? :D

Hej!
Vi vet bara att han var grek! Ingen våtdräkt, endast badbyxor!
Juldagen 2008 så ska jag putta ner liten Git i havet och filma!!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...