Logg inn med Facebook eller Google!

Soling

Started by Svein~B, 08. Sep 14, 19:30:39

Previous topic - Next topic

Svein~B

Sola er sterkere i Syden enn den er her i Norden. Hvis du oppholder deg nær havet, kanskje på en strand, får du også mye mer sol på deg, for den reflekteres både fra vannet og sanden. Det er lett å bli forbrent hvis du soler deg for mye de første dagene.

Jeg pleier, i begynnelsen av ferien, å unngå å være i sola midt på dagen, for det er da den er sterkest. Hvis jeg er på stranda, holder jeg meg under parasollen, men det er også sånn at jeg passer på å spise lunsj og da sitter jeg kanskje litt lenge på tavernaen, gjerne med ei bok. For meg er lunsj som regel dagens hovedmåltid når jeg er i sydligere strøk. Jeg pleier også å bruke den første delen av ferien til utforskning av det området som jeg er i. Det er lurt å bruke begynnelsen av ferien til å oppdage steder der du ikke har vært før. Når du er i bevegelse, er risikoen for å bli solbrent mindre.

Noen mener at du må bli solbrent før du kan bli brun. Det er feil. Du får jevnere farge og du får dypere farge som sitter lenger. Jeg vil si at den dype brunfargen er penere enn den grunne. Det å få den dype brunfargen handler om å få være forsiktig til å begynne med, være lite i sola, være i bevegelse og å bruke høy solfaktor.


Hva er høy solfaktor?

Det fins solkremer som gir høy grad av beskyttelse og det fins de som gir mindre grad av beskyttelse. Produsentene gjør målinger der de fastsetter hvor mye en bestemt solkrem beskytter og så merker de den med bestemte tall. Den mest brukte skalen kalles SPF, det er forkortelse for det engelske uttrykket Sun Protection Factor.

Hvilken solfaktor du bør bruke avhenger av hvilken hudtype du har og om du har noe grunnlag, det vil si hvor mye du har solt deg tidligere. De som har en robust hudtype og har grunnlag, kan starte med lavere solfaktor og være lenger i sola enn de som ikke har det.  Spør på apoteket hvilken solfaktor du bør starte med.

Høy solfaktor er fra 30 og oppover. Lav solfaktor er 6-14. Middels solfaktor er 15-30.

Jeg er er mørk, har ganske grov hud og har reist en del til sydligere strøk. Likevel har jeg blitt solbrent i Hellas når jeg har vært uforsiktig. Det har jeg bestemt meg for ikke å være mer. Det er veldig ubehagelig å bli brent. Ikke bare sover du dårlig om natta, men du er også nødt til å være enda mer forsiktig etterpå, for å ikke bli enda mer brent. Det legger en stor demper på ferien. Jeg har bestemt meg for at jeg heller vil være blek enn brent, men jeg pleier å bli brun, det tar bare litt lenger tid. Jeg får bedre grunnlag for hver gang, sånn at jeg tåler mer.

Jeg pleier gjerne å bruke solfaktor 25 den først uka og gå over til 15 den andre uka. Den tredje uka nøyer jeg meg med lav solfaktor og helt på slutten av ferien prøver jeg litt uten for å herde huden litt til neste gang.

Hvis du vil ha mer dybde i brunfargen, går du opp i solfaktor igjen på slutten.

Hvis du må supplere underveis, får du kjøpt solkrem på apotekene i Hellas også. Jeg går ut fra at den er bedre enn den du får kjøpt i butikkene ellers, men jeg har ingen grunn til å tro at den du får kjøpt i butikkene ikke holder mål.


Hvor kjøper vi solbeskyttelse?

Jeg vil si at du bør kjøpe solkrem på apoteket i Norge. Den solkremen du får der er grundig testet og holder det den lover. Det er det ikke alle som gjør, spesielt ikke den du kjøper på norske helsekostforretninger. Den solkremen som du får kjøpt på apoteker i Norge er som regel rimeligere enn tilsvarende i Hellas. Dessuten passer den til vår nordiske hud.

Kjøp den solkremen som du regner med å bruke i Norge. Bruk rikelig, de fleste bruker for lite og smører ujevnt, sånn at de blir solbrente likevel. Hvis du bruker opp den du har, kan du kjøpe mer på apotekene i Hellas.


Forskjellige typer solbeskyttelse

Det fins hovedsakelig to typer beskyttelse: De med kjemisk filter og de med fysisk filter. De sistnevnte legger seg utenpå huden og hindrer strålene i å nå huden. De med kjemisk filter trenger inn i huden og virker innenfra.

Jeg pleier å bytte på mellom de forskjellige typene og de forskjellige fabrikatene, nettopp fordi de beskytter på forskjellige måter. Jeg pleier til og med å bruke flere samtidig. Jeg pleier å begynne med den høyeste faktoren. Når den nærmer seg å bli tom, bytter jeg til en lavere. Jeg smører da litt av den forrige på utsatte steder, det vil si skuldre, nakke, ører, nese, knær og føtter.

Det er noen som er krem, noen er mer oljeaktige, noen er rett og slett flytende. Det fins spray også.


Hvor ofte bør jeg smøre?

Det er forskjell på solbeskyttelse. Noen må smøres på nytt ofte, for de renner vekk når du du svetter og når du bader. Andre, særlig de kjemiske, virker i prinsippet hele dagen. Når det gjelder de siste, skal det sies at de gir bedre beskyttelsen om du gjentar påføringen etter ei stund. Vær også oppmerksom på at med disse tar det litt tid før de begynner å virke og du kan faktisk bli solbrent på den tida. Så den bør smøres på i god tid før du går ut eller du bør holde deg i skyggen den første halvtimen.

Jeg pleier uansett å smøre utsatte steder med høyere solfaktor etter ei stund, for å være på den sikre siden. Utsatte steder er skuldre, nakke, nese, knær, ankler og føtter.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

mouche

Har veldig god erfaring med solkremen jeg (vi) kjøper i Hellas. Et lite tips er å smøre seg godt en halv time FØR man går ut i solen om morgenen. Har tilbrakt mye tid på Kreta siste tre årene og enda til gode å bli solbrent, men er nøye med smøring og begrenser tiden i solen hver dag for man blir uansett brun (nok).

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...