Logg inn med Facebook eller Google!

Andre ting

Started by Svein~B, 17. Mar 14, 19:08:06

Previous topic - Next topic

Svein~B

Jeg pleier å ta med klesklyper og tørkesnor. Du kan ikke regne med at det er tørkesnor eller tørkestativ overalt, men som regel er det det, så det er ganske uvanlig at jeg bruker tørkesnora. Klesklypene derimot bruker jeg alltid, for om det fins klesklyper, så er det for få. Jeg bruker også klesklypene til å lukke kaffeposer og lignende med når jeg reiser fra sted til sted.

Jeg pleier også å ta med filterkaffe og kaffefilter hjemmefra. Jeg er veldig kaffeavhengig og foretrekker kaffe sånn som den smaker hjemme. Det fins muligheter til å varme opp vann de fleste steder og om det ikke fins filterholder, noe det gjør mange steder, fins det ofte en tesil. Jeg deler et filter i to og stapper ned i tesila. Så har jeg kaffe oppi, setter tesila oppi koppen og heller vann oppå.

Alle andre ting enn disse kan du kjøpe underveis. Likevel kan jeg jo si at jeg vet om folk som pleier å ta med vinopptrekker, for det er ikke overalt det finnes på rommet og da er det ekstra styr å måtte gå ut og lete etter en butikk som selger dem. Hvis det er viktig med et glass vin på balkongen den første kvelden, så ta med opptrekker for sikkerhets skyld. Jeg vet også om folk som tar med seg et bittelite varmeelement som gjør at du kan koke vann i en kopp og dermed få tevann, varm sjokolade eller pulverkaffe. Det fins vannkokere de fleste steder, men ikke overalt, så hvis det er viktig å ha det, så er det best å ta med. Det fins også vannkokere som ikke er stort større enn en kopp.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

kaka

Jeg har vært desperat etter å få tak i filterholder, når jeg har kommet til steder uten dette eller kaffetrakter. Etterhvert er det knapt mulig å få kjøpt disse filterholderne. Jeg endte opp med å kjøpe en plasttrakt og klippe av tuten, - og gjorde ellers slik du beskriver med tesil  :) Tekk for det tipset :)
KariK

Solgry

Et eldre, svensk ektepar, som vi traff for noen år siden, lagde seg "kaffetrakter" av en 1 1/2-liters vannflaske. De delte flaska i to, slik at den øverste delen, med tuten, ble brukt som filterholder, som ble satt opp ned i flaska! Enkelt, men genialt! :winking:
Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Jeg vet om folk som drar med seg alt fra duker, stearinslys og pynteting til diverse norske matvarer  ;)  Skal jeg pynte litt ekstra bruker jeg en ren sarong som duk, ellers fins det meste av nødvendigheter der jeg bor. Heldigvis har de fleste steder vannkoker nå for tida, men jeg har tidligere hatt med meg et slik "kokerør" (tips herfra for noen år siden) Snedig sak som jeg kjøpte på Clas Olsson. Rimelig liten dings som ikke tar stor plass, men veldig effektiv. Jeg drikker bare pulverkaffe, så slipper å tenke på filter osv.
Klesklyper eller snor har jeg aldri hatt behov for å ha med (og har ikke tenkt på det heller)

Vinopptrekker hadde jeg med før, men nå går det mest i vin med skrukork fra Super'n, så tar ikke med det heller. Men det jeg alltid har med meg er ei lita saks, den får jeg alltid bruk for.
Jeg lager ofte mat på rommet, og har savna salt og pepper. Syns det er bortkasta å kjøpe store salt/pepperkar i Hellas, for noen ukers bruk, så i fjor huska jeg endelig å ta med meg to bittesmå fylte salt/pepper-bøsser hjemmefra. De blir fast følge heretter  :) En skarp liten kniv er også lurt å ha med, greit for å skjære brød, grønnsaker osv, for det er ikke alltid knivene på bostedet er egna til det bruk  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

På øyloffing så trenger man en liten og god lommelykt.
Nå får man disse bittesmå lommelyktene med sterkt lys. Liten i en skjortelomme, og alltid fin å ha i mørket, for å finne noe nede i sekken, nøkkelhullet i døra på rommet om natten, lese på senga osv.
Glika i zoi

filhellener

Quote from: marjana on 19. Mar 14, 02:56:44
På øyloffing så trenger man en liten og god lommelykt.
Nå får man disse bittesmå lommelyktene med sterkt lys. Liten i en skjortelomme, og alltid fin å ha i mørket, for å finne noe nede i sekken, nøkkelhullet i døra på rommet om natten, lese på senga osv.


Ja, en lommelykt er h e l t nødvendig synes vi og, ikke minst med tanke på strømbrudd!
Det har vi opplevd mer enn e n gang, og d a ble det mørkt ja, ikke bare foran nøkkelhullet  :)
Kari

Svein~B

Takk for alle innspill! Jeg skal vurdere å gjøre en revisjon etter hvert, basert på innspillene deres.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

kaka

(Jeg har vært litt usikker på om du vil ha innspill, - eller om du bare synes det blir rotete ifht det du lager. Vurderte å slette mitt, men så flere kom på)

KariK

Kristian

Ved siden av Tjorvens saks kan det være greit å ha med seg synål og tråd. EN knapp ryker eller den siste shortsen revner i skrittet.

Husker ikke om det er nevnt, men medisiner med utskrift av resepter kan suppleres med litt plaster og ellers de mest nødvendige sår-remedier. (Her spiller personlig erfaring om hva man kommer ut for inn)





Kristian/Planer er til for å utsettes

Frynse

19. Mar 14, 21:39:50 #9 Last Edit: 19. Mar 14, 22:36:43 by Frynse
Spritservietter og håndsprit har vi alltid med oss.
Man kan si hva man vil om Hellas og grekere, men toaletter på kafeer og restauranter kan være en begredelig affære.
Det føles alltid tryggere med litt spriting av hender etter toalettbesøk og før måltider på utestedene.

Edit: Rettet skrivefeil

marjana

Det er lurt å ha en notatblokk med en penn foran seg. Det lille du får med med av gresk skriver du ned, eller de skriver det ned. Hvor du skal bo på øya er jo alltid godt å vite.

En liten notatblokk og noen penner.
Glika i zoi

Tjorven

Jeg har også med meg alt det som beskrives ovenfor, selv om jeg regner noe av det som litt sekundært. Men med alle mine "typisk Tjorven-hendelser", har jeg alltid et ganske rikholdig reiseapotek med meg  ;)  Ikke at det holder bestandig, har jo måttet gå til lege/sykehus og blitt foreskrevet nye remedier, men greit å ha litt førstehjelp av ymse slag likevel.
Folks behov er så forskjellig, så hva som er et must kommer nok an på den enkelte  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...