Logg inn med Facebook eller Google!

Forsikring.

Started by Svein~B, 05. Mar 14, 13:47:37

Previous topic - Next topic

Svein~B

Det er veldig dumt å reise uten reiseforsikring, men det er også dumt å være dobbelforsikret. Mange har reiseforsikring betalt av arbeidsgiver eller som en del av den kollektive forsikringsavtalen som følger med medlemskapet i fagforeningen. Noen kredittkortselskaper spanderer reiseforsikring hvis du betaler reisen med deres kort.

Det rimeligste er å bruke et kredittkort som gir deg reiseforsikring på kjøpet. Den koster ingenting, bortsett fra at enkelte flyselskaper tar et gebyr hvis du bruker andre kredittkort enn deres eget. Likevel kan det være verdt det. Mitt inntrykk er at de disse forsikringene er like bra som de fleste andre reiseforsikringer, men de er sjelden de beste i markedet.

Hvis du ikke allerede har helårsreiseforsikring og heller ikke har et slikt kredittkort, lønner det seg som regel å tegne helårs reiseforsikring, heller enn å tegne forsikring bare for en enkelt reise. Som regel gjør du flere reiser i løpet av et år. Det er en fordel å ha reiseforsikring på reiser i Norge også, til og med på korte reiser. Folketrygden dekker ikke alt som en reiseforsikring dekker, som for eksempel hjemreise ved sykdom eller skade hvis det skjer utenfor hjemfylket.

Europeiske har som et fortrinn at de har sitt eget agentnett i de forskjellige landene. Jeg vil si at det er en stor fordel ved reiser utenfor Europa, men ikke noe stort poeng når du ikke er lenger unna enn Hellas. De andre selskapene har en felles alarmsentral i København som du får hjelp fra døgnet rundt hvis du trenger det.

Når du tegner en reiseforsikring får du vanligvis tilsendt et lite kort, et forsikringsbevis. Det bør du absolutt ta med på reisen. I tillegg til at det altså er et bevis på at du har forsikring, så står det telefonnummere der som du kan ringe om noe skulle skje og få informasjon om hvordan du skal forholde deg. I mange tilfeller vil forsikringsselskapet også kunne skaffe hjelp, for eksempel hjelpe pårørende å reise dit du er eller de kan ordne med hjemtransport. Hvis du blir innlagt på sykehus, så kan legen ringe og få garanti for betalingen, slik at du slipper å måtte legge ut noe selv.

Vær oppmerksom på at de fleste vanlige reiseforsikringer ikke dekker skader som skjer ved risikosport. Skal du drive med slike ting, må du undersøke på forhånd om forsikringen dekker det, eventuelt velge en annen forsikring eller tegne en tilleggsforsikring. Vilkårene vil alltid være forskjellige fra selskap til selskap.

Vær også klar over at selv om det heter helårs reiseforsikring er det ikke sånn at du kan tegne en sånn forsikring og være borte et helt år. Det er en begrensning på hvor lenge hver reise varer, hos de fleste er det opp til 45 dager. Men du kan altså gjøre flere reiser, så mange som helst i løpet av et år, bare du er hjemom minst hver halvannen måned.

Når du sammenligner forsikringer er det den som har flest ting den dekker og de høyeste maksbeløpene den dekker, som er den beste forsikringen. Likevel, hvis det er stor prisforskjell mellom den beste og en som ikke har fullt så god dekning, bør du spørre deg om du egentlig trenger all den ekstra dekningen og hvor sannsynlig det er for at du kommer ut for akkurat de tingene som den dekker. Hvis du vil være best mulig dekket, tar du selvsagt den dyreste forsikringen. Kanskje det først og fremst gjelder hvis du har med barn. Hvis ikke, finner du som regel en rimeligere forsikring som er god nok og som kanskje til og med er gratis.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

mouche

Benytter selv kun reiseforsikringen gjennom kredittkortet, men husk at minst 50% av reisens kostnad må være betalt med kortet. Mitt kort dekker også egenandelen ved billeie slik at jeg slipper å tegne de dyre tilleggsforsikringene. Skal man være borte lenger enn 45 dager (muligens også ved reiser opptil 45 dager) så ville jeg ha sjekket ut http://www.travelguard.no/Reiseforsikring_628_129824.html som jeg tegnet forsikring hos for et år siden og fant å være det desidert beste alternativet for reise på 80 dager!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...