Logg inn med Facebook eller Google!

Bestilling av hotell direkte ... bekreftelse med kredittkort - er det trygt??

Started by Anita, 28. Feb 13, 08:54:35

Previous topic - Next topic

marjana

IBAN er det bankontonummeret du kan betale noen i utlandet med. Du bruker ikke ditt eget kontonummer, men banken din sitt IBAN eller VIC nummer hvis du for eksempel skal betale et depositum til et hotell.
IBAN-nummeret pleier å stå på kontoutskriften min, eller så finner du det i nettbanken din.

Jeg ville ikke ha fakset eller sendt e-mail med bankkortnummeret eller CVC koden til noen. Plutselig så har noen printet ut e-mailen, og faks kommer jo alltid ut på papir, og så kan det ligge "å slenge" i resepsjonenen eller hvor enn de har kontoret sitt, og kan havne i noen urettes hender. Ville nok kun oppgitt det over krypterte sider som booking.com og lignende.
Glika i zoi

filhellener

Quote from: Anita on 01. Mar 13, 21:48:17
Hva er IBAN/VIC? ... betale på forskudd? ... ble litt nysgjerrig nå  ;
Anita


IBAN- OG BIC nummeret  + navn på mottaker og navnet/hvilken BANK beløpet skal
overføres til må du få fra den som skal ha penger av deg, i dette tilfellet: "utleier".
Du trenger opplysningene i nettbanken din😊
Jeg har nylig sendt et depositum på den måten selv.
Kari

Tjorven

Her har du allerede fått svar, Anita  :)  Ja, det heter BIC som Filhellener sier (slurvefeil fra meg) og det er kun hotellets bank- IBAN/BIC du trenger å bry deg om. Det er bare å fylle ut skjemaet for betaling til utlandet på nettbanken, der disse feltene for IBAN/BIC vil dukke opp.
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Sånn var det ja, jamen bra at folk er raske med å oppklare og forklare her i forumet! Supert!
Glika i zoi

filhellener

Quote from: Tjorven on 01. Mar 13, 22:24:08
Her har du allerede fått svar, Anita  :)  Ja, det heter BIC som Filhellener sier (slurvefeil fra meg) og det er kun hotellets bank- IBAN/BIC du trenger å bry deg om. Det er bare å fylle ut skjemaet for betaling til utlandet på nettbanken, der disse feltene for IBAN/BIC vil dukke opp.


Mottaker/ Kontoeiers navn og adresse skal også med  :)
Kari

Tjorven

Quote from: filhellener on 01. Mar 13, 22:36:14

Mottaker/ Kontoeiers navn og adresse skal også med  :)


Ja, selvfølgelig, ALLE felt i skjemaet må fylles ut, tenkte bare på dette med IBAN/BIC siden dette var ukjent for Anita  ;)  Du finner nok ut av det når du er inne på nettbanken, og skulle du glemme noe vil du nok få beskjed at visse opplysninger mangler. Syns det er en veldig grei og sikker måte å overføre penger til utlandet på.
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

For ordens skyld: IBAN nummeret skal være mottakers IBAN nummer og denne består av landskode + to kontrollsiffer + identifikasjon av mottakers bank + mottakers kontonummer.

Det kan være snakk om betaling av et depositum eller sågar hele leiebeløpet på forhånd og i en del tilfeller får man en (enda) gunstigere pris hvis man betaler det hele på forhånd. Heller ikke noe problem for skulle man bli syk og har reiseforsikring så får man refundert dette beløpet, i alle fall på min forsikring.

Anbefaler også alle å sjekke hvilken dekning man ajlerede har via sitt kredittkort før man i tillegg kjøper en reiseforsikring.

filhellener

Quote from: mouche on 02. Mar 13, 05:26:54
For ordens skyld: IBAN nummeret skal være mottakers IBAN nummer


Presiseringer "for ordens skyld" kan være bra, mouche  :)

Men...jeg skrev :"IBAN- OG BIC nummeret  + navn på mottaker og navnet/hvilken BANK beløpet skal
overføres til må du få fra den som skal ha penger av deg, i dette tilfellet: "utleier"."


:o - t r o d d e du at jeg mente at Anita skulle få sitt eget Iban og Bic nummer fra mottaker ?  ;)
Kari

mouche

Nei, men et annet innlegg (fra et annet medlem) kunne misforstås.

Stenand

Reservasjon med kredittkort er helt trygt. Skulle det skje noe vil kredittkortselskapet debitere beløpet og i neste runde kreve bookingsiden du benyttet. Du må imidlertid aldri benytte Debet(kontant) kortet ditt til slike transaksjoner. Forskuddsbetaling - meget skeptisk, ville ikke gjort det selv i Norge. Skulle hotellet gå konk har du ingen krav på erstatning.
SA

filhellener

Quote from: Stenand on 02. Mar 13, 22:54:34
Reservasjon med kredittkort er helt trygt. Skulle det skje noe vil kredittkortselskapet debitere beløpet og i neste runde kreve bookingsiden du benyttet. Du må imidlertid aldri benytte Debet(kontant) kortet ditt til slike transaksjoner. Forskuddsbetaling - meget skeptisk, ville ikke gjort det selv i Norge. Skulle hotellet gå konk har du ingen krav på erstatning.


Jeg er helt enig i at det k u n er kredittkort man skal bruke på Internett, enten det gjelder netthandel forøvrig, eller booking av hoteller :)

Til  Hoteller  har jeg aldri forhåndsbetalt hverken i Norge , eller i utlandet.
Jeg bruker alltid booking.com o.l, pga friheten til å endre/avbestille uten kostnad om det skulle bli aktuelt.

Men jeg har de senere år, noen få ganger, sendt et lite depositum til private i Hellas som har noen få rom i huset sitt de leier ut, evt en egen bygning vi kanskje kan kalle et pensjonat  :) - det koster ikke mye å overføre penger via nettbank, så er det et sted jeg gjerne v i l bo betaler jeg  :)
D e går nok ikke konkurs, men sannsynligvis har de fått dårligere råd  i "disse tider", og har ikke lenger råd til  at turister, som har booket ikke møter opp! Det skjer, dessverre! Dårlig gjort å ikke si ifra!
Det har blitt litt mer vanlig å be om et depositum har jeg inntrykk av, men de fleste jeg er/har vært i kontakt med gjør det fortsatt ikke :)
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....