Logg inn med Facebook eller Google!

Septemberturen 2012 - Samos, Chios, Patmos og Lipsi

Started by Solgry, 26. Mar 13, 12:49:10

Previous topic - Next topic

Tjorven

Du har nok å henge fingrene i for tida, skjønner jeg  :P  Men nå vet vi iallfall at det kommer mer, når du finner tid til det  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Hei, igjen!

Jeg tar meg tid til en liten fortsettelse, sammen med morgenkaffen, men har fortsatt ingen bilder på denne PC'en, så de får komme, etter hvert....

Torsdagen var det avreisedag, igjen, og husverten vår var litt forundra, siden vi hadde fått nytt, "fint" rom, men han kunne selvsagt ikke si noe. Det eneste han gikk glipp av, var AC-leie, og han slapp jo også rengjøring av rommet vårt. Vi informerte om at vi skulle dra til Patmos, og at vi ikke visste hvor lenge vi ble borte. (Må jo gi beskjed til "pappa", så han ikke blir urolig for oss.....) :klo:

Vi tok 8-båten fra Pythagorion, etter en nydelig soloppgang, og var framme på Patmos ca. kl. 9. Vi hadde ikke bestilt noe på forhånd, og hadde bestemt oss for å ikke la oss praie, men heller gå på utkikk, på egenhånd. Vi hadde en "drøm" om å finne en leilighet, med utsikt til båttrafikken, og ikke alt for langt å gå inn til byen i Scala. Det viste seg å ikke være så lett å finne.....

Vi labbet avgårde med sekkene våre på ryggen, og allerede så tidlig på morgenen var det blitt veldig varmt, og magene våre rumlet, siden vi ikke hadde spist frokost, så vi fant oss (endelig!) et sted de serverte frokost, og fikk satt oss i skyggen!

Da vi hadde spist, fikk vi lov å sette fra oss sekkene der, og gikk på leting etter "husly for natten"! Vi gikk og gikk, men siden vi er LITT kresne (dvs vi ville ha leilighet, og ikke hotellrom), så slet vi litt, på vår vandring i solsteika! Noen venner av oss, som hadde bodd på Patmos for noen år siden, hadde gitt oss navnet på der de bodde, og vi oppga dette navnet til "frokost-stedet" vårt, så han ringte utleieren, og han kom og hentet oss utenfor tavernaen. Han slang sekkene våre på takstativet på bilen, uten å feste de, men det gikk heldigvis bra!

Det var desverre ikke havutsikt, og også såpass langt inni bukta (for de som er kjent på Patmos), men vi tenkte at vi hvertfall kunne ta 1. natta der, og husverten var utrolig koselig! Han kom med nyplukka fiken til oss, og visste ikke hva godt han kunne gjøre for oss. Det kostet 30 euro pr.natt, og leilighetn var ganske stor, men med "verdens minste" bad! Hvertfall det minste vi har hatt, noen gang!
Vi kunne nesten sitte på do OG dusje, samtidig! HELE badet ble vått, når vi dusjet!!! :dusj:

Vi leide oss moped, som vanlig, og på Patmos var det ikke vanlig med hjelm, for da vi spurte om det, så han først litt rart på oss, og sa:
Sure, just go in and find some! De hjelmene var nesten som "Tupperware-boller" med halsremmer på! Bollene var ikke limt ordentlig på, engang. Så da ble vi så "tøysete og tullete, og kanskje litt rampete", at vi droppet hjelmer!!!! Vi kjører jo forsiktig, men allikevel....
:help: :afro:

Nå som vi hadde moped, var det litt enklere å kjøre rundt for å finne nytt bosted. Vi bodde to netter i den første leiligheten, før vi fikk oss en flott leilighet, som tilhørte Hotel Hellenis, og det var rene, skjære luksusen, til den nette sum av 35 euro pr. natt!

Der var alt "på stell", ganske nytt, og, som sagt, rett og slett luksus, med utsikt til byen og båttrafikken, men det tok nok 15-20 minutter å gå inn til byen. Så da fikk vi oss jo litt "trim", også! Vi ble boende der, resten av tiden på Patmos. Hvis vi skal til Patmos igjen, vil vi prøve å få leilighet der. Kan absolutt anbefales! Utrolig koselig vertskap der, også, selv om de nesten var "overhyggelige": "thank You, very much!" :kissand: :goodmorning: :hello43: :goodnight:
Lodotter er englenes tøfler.....

filhellener

Koselig å "bli med" til Patmos, Solgry :)
-jeg har et spesielt forhold til øya, det var første øy vi besøkte "på Egenhånd"(1992)
Siden har vi vært tilbake noen ganger, og sist vi var der bodde vi på "Hellinis" :)
I et flott studio i nybygget :)
Kari

karri

Hi hi... Jeg ser for meg de hjelmene  :D Godt beskrevet!
KARRI

Solgry

Jeg har desverre ikke bilder av disse hjelmene, rett og slett fordi de ikke ble brukt! ::)

Vi pleier alltid å kjøre forsiktig (vi har jo ferie, og "all verdens" tid), og siden vi ikke hadde på hjelmer, tok vi det hvertfall med ro!
Dvs at jeg kjører ikke, men sitter bakpå. Da blir det litt triveligere og "mer intimt", og jeg er ikke så glad i å kjøre moped, på egenhånd.

Vi kjørte Patmos "på kryss og tvers", og øya er ikke større enn at vi fikk utforsket ganske mye, med moped. Det var såpass mye vind, at de strendene på nordsiden av øya ikke var blivende steder, men vi kjørte dit, for å sjekke, og "for å ha vært der".  :solbriller:

Lodotter er englenes tøfler.....

karri

Trenger ikke noe bilde av hjelmene, Solgry  :D
Jeg har nok av "Tupperware-boller" i skapet og danner meg et bilde  ;)
KARRI

Tjorven

Har ikke noe problem å se dere for meg med de "tupperwarene" på hodet jeg heller  ;D  Hadde de pastellfarger også?  ;)  Artig med litt reiseskildring igjen, Solgry!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Da har jeg "funnet fram" noen bilder, og begynner først med et par fra Samos:

Spiste en herlig lunsj, i rolige omgivelser, ved Limnionas-stranden:
(Veldig små asjetter og glass, så vi følte nesten at vi spiste "dukkestue-mat!)


Vi fikk med oss en nydelig soloppgang, mens vi ventet på at Samos-Patmos-båten skulle gå:


Som jeg nevnte, hadde vi, de to første dagene på Patmos, et VELDIG lite bad! Dette er faktisk hele badet! Flislagt, rent og pent, men VELDIG lite:


Første dagen på Patmos, kjørte vi til Grikos, hvor vi spiste lunsj, og koste oss på stranda.
Litt "artig" med "lufting" av eselet, på stranda:


To av de strendene vi likte best - HERLIG!


Denne stranda brukte vi mest, for den var nærmest Skala:


Her var det "utsikt" mot Lipsi.

Det var fantastisk utsikt fra Chora, ned mot Skala og øyene rundt Patmos!


Det ble også en tur til Apokalypse-grotten, hvor det ikke var lov å fotografere inne, derfor vedlegger jeg bilde fra utsiden, mot herlig, blå himmel:


Det ble i grunnen tatt massevis av bilder, med blå bakgrunn, og her er ett til:


Vi hadde (selvsagt) herlig vær, hele tida på Patmos!!!!!
Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Kjempefine og veldig fristende lengtebilder, Solgry  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Vi var selvsagt også i klosteret, hvor døperen Johannes fikk sin åpenbaring, men forsto det slik at det ikke var lov til å ta bilder der, så defor gjorde vi ikke det. Det var mange som tok bilder, inne i "borggården" + div., og de ble ikke tilsnakket, så da var det kanskje lov, allikevel? Mulig at det bare var fotoforbud inne i klosteret? Jeg filmet litt, for det var hvertfall tillatt.

Gikk også litt rundt i Chora, og der var det stille og fredelig, og VELDIG mange, flotte fotomotiv, så der gikk kameraet "varmt"!

Her er ett jeg tok, av en fantastisk, flott Bouganvilla:


Den nye leiligheten vi fikk, etter to dager med det VELDIG lille badet, var utrolig flott, og der trivdes vi veldig bra!
Har ikke bilde av badet der, men "måtte bare" ta bilde av baderomsspeilet, for det var litt spesielt....


Hvis vi absolutt må sette fingeren på noe, så var det at var litt utrivelig å gå langs veien, når vi skulle til byen for å spise middag.
Det var dårlig med fortau, og trafikken kjørte ikke i 30, for å si det sånn.....

Vi bodde i leilighet, tilhørende hotel Hellenis, og her er utsikten vår, mot Skala, og selv om desverre hotellet "skygget litt" for utsikten, var vi strålende fornøyd:


Veldig flott terrasse, der vi tilbrakte mange timer. Det var VELDIG varmt der på ettermiddagen, mens sola ennå steiket, men da var vi jo sjelden der. Det var herlig der på kvelden, og da vi spiste frokost, var det også helt passelig temperatur.


Her er vi på vei ned til "nærmeste" strand, og som sagt, vi var så "rampete", at vi kjørte uten hjelm! Mulig at Lipsi kan skimtes, idet fjerne?



Ved den stranda (som jeg ikke husker navnet på), lå det også en trivelig taverna, som hadde utrolig god mat, og mange gjester.
Her ble vi invitert til å sjekke hva kjøkkenet hadde å by på, og de hadde bl.a. en herlig "Giovitsu" (sikkert feil skrevet?), dvs. kjøtt m/herlig saus, med pasta som ser ut som store riskorn. Yammy!!!!!

Her har vi, foreløpig, "bare" fått drikkevarer og salat. Utrolig idyllisk å sitte her, mens vi nesten kunne høre bølgeskvulpet fra stranda!
Kan absolutt anbefales! (Skal prøve å finne ut navn og sted.)


Hit SKAL vi tilbake, ved en senere anledning!!!!

Lodotter er englenes tøfler.....

karri

Åhhhhhhh. sukk, sukk, sukk!! Helt nydelig, Solgry! Hit vil jeg også  :hjerte:
KARRI

Solgry

Vi trivdes så godt på Patmos, at vi ble der lenger enn planlagt, men siden vi VILLE til Lipsi, også, bestemte vi oss for å ta en dagstur dit.

Da vi kom til havna med moped, lurte mannskapet på om vi ville ha med mopeden til Lipsi. Det hadde vi faktisk ikke tenkt på, og begynte da og vurdere det, men droppet det, allikevel. Vi angret litt, da vi så noen andre som kjørte av ferja på Lipsi, med moped, for da kunne vi selvsagt fått sett litt mer av Lipsi, men det var veldig trivelig å utforske Lipsi by, slik vi hadde bestemt oss for, på forhånd.

Her forlater vi Patmos, med kurs for Lipsi. (Det var en utrolig bråkebåt, så vi var helt "øre i huet", etter den timen, som turen tok!)


Ankomst Lipsi. Tenker Tjorven og Sisi kjenner seg igjen her....


Det var stekende hett, men vi ruslet innover mot "sentrum", snuste inn atmosfæren, og tok noen bilder.


Etter en frappè i havna, ruslet vi litt rundt i Chora, som virket veldig stille og fredelig!


Hadde bestemt oss for å kjøpe kort og kart, og fant det til slutt. Selv om kartet egentlig bare var et satelittbilde! Men, vi trengte jo ikke kart, for å vandre i Chora.


I en liten, koselig, "nips-butikk", kjøpte jeg kort, eller dvs, damen i butikken ville ikke ha betalt! Og da jeg spurte "Why", sa hun "It's a gift!" Koselige folk på Lipsi!

I den butikken så jeg også noen kjempefine katte-øredobber, men kjøpte de, desverre, ikke. Etterpå kunne jeg ikke glemme de, og gikk tilbake for å kjøpe, men da var det "mesimeri"! Ja, ja, da ble det ingen katte-øredobber. Får ha det tilgode, til neste gang jeg kommer til Lipsi. For Lipsi frister til gjensyn!

Etter en rusletur i Chora, som ble en utrolig varm opplevelse,  fant vi ut at vi måtte utforske badestranda, istedet. Og jeg tror nok at Lipsi har den flotteste bystranda vi har vært på!




Etter et par timer der, og MANGE svømmetak, nærmet det seg lunsjtid. Så etter en liten tur tilbake til "nips-butikken", som var stengt, satt vi oss på Yiannis Taverna, for å spise lunsj, mens vi ventet på båten tilbake til Patmos.

Yiannis var pyntet, med bl.a. fargerike kalebasser:



Spiste masse, deilig, meze, og "verdens største" greske salat, servert i en båt!:


Gode og mette, satte vi kursen mot Patmos igjen, og vi var enige om "at det hadde vært en fin tur"!


Det er ikke umulig at vi drar til Lipsi, en annen gang, for å utforske mer av øya!




Lodotter er englenes tøfler.....

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...