Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Messages - hakon57

61
Første gangen jeg var på Alonissos reiste jeg med Ving - var eneste norske som dro dit den uken i slutten av mai - og bodde på Hippocampus i Votsi. Stort fint rom og hyggelig vertinne. Stille og rolig, men litt langt til Patitiri for middag så jeg spiste alltid i Votsi eller i den ene åpne tavernaen i Roussom Gialos. Den tavernaen var forøvrig avviklet sist jeg var der - eieren startet opp i Skiathos by i stedet.
Andre gangen bodde jeg hos Nina Pension. Mener det kostet EUR 30i mai. Veldig trivelige rom og fin utsikt, men hørte noe støy fra tavernaer om natta og hver morgen startet hurtigbåten opp motoren 1 time før avgang og det lagde mye støy - syntes jeg da. Så neste gang sørget jeg for ikke å bo nær havnen og valgte Litsa studios i Kavos. Stort fint rom. Fin beliggenhet både ift stranden i Rousom og havnen i Patitiri. Kostet EUR 20-25 pr døgn i mai. Tenker jeg havner i Kavosområdet neste gang også.
62
Hvor pleier du/dere å bo på Alonissos?
63
Noen flere bilder fra Alonisssos i mai 2014.


Ikke typisk gresk mat, men godt - og to lefser på restaurant for EUR 5 er hyggelig.


Og helt nede på stranden


På tur ned mot en strand (tur i turboka)


Kirke på torvet i Old village


Seilbåter i havna. Noen ligger noen dager andre bare en natt.


Dessert ved stranden i Patitiri. Smmåfisk til min ouzo er ikke min favoritt.


Tur i turboka går til tre kirker. Hyggelig tur.


Kirkegården like ovenfor Old village.


Disse bilene er det noen av på Alonissos. Kan nesten tro det er byggesett hvor de lager overdelen selv siden de er så forskjellige og primitive.
64
Etter å ha besøkt Alonissos i mai og september i 2013 var jeg klar på at det måtte bli en ny tur siste uken i mai i 2014. Og slik ble det. Bodde denne gangen i bydelen Kavos - midt mellom Patitiri havn og stranden Roussom. Der bodde jeg i Litsa studios for EUR20 pr døgn for et stort, rent og pent rom - eller studio da siden det har en kjøkkenbenk med div utstyr. Litsa har balkong med sjøutsikt mot øst. Det går en vei rett foran - ikke veldig traffikert da det er en blindvei til noen andre bosteder, men helt stille er det ikke.


I Old village, som ligger på en høyde ca en halv time fra hovedstaden Patitiri, ligger det bl.a. et galleri, som eies og drives av ei dansk som er gift med en greker fra øya. De har laget en turbok, som jeg kjøpte, og jeg gikk flere av turene.

Slutten av mai og september er fine tider å reise på - passe varmt, mindre folk og billigere. Men ulempen er at mange båtruter starter 1. juni og slutter ca 1. september slik at dette kan begrense mulighetene noe.

Noen bilder fra Alonisssos:


Akkurat kommet at ferja da passer det med en kaffe og en ouzo.



Old village


Torv i Old village




Original vinduslem


Stranda i Patitiri


Patitiri fra samme sti


Old village sett fra en tursti mellom Patitiri og Old village (tur i boka)

Taverna i Old village
65
Hyggelig at flere kan glede seg over bilder fra og ord om Skyros. Det ble nevnt turer utenfor allfarvei og tur til Skyros er nok fortsatt det.
Det gikk litt i kluss med teksten til bildene. Vil bare nevne at retten geit i sitronsaus er en typisk rett for Skyros. Den lages også med tomatsaus, men jeg så bare med sitronsaus.
Det var et bilde inne i borgen på toppen. Den er under restaurering og var egentlig stengt, men jeg gikk inn og fikk en titt i selve borgrommet. Tror det blir bra når det blir ferdig.

Her er en link for ferjetider mm. http://sne.gr/.

Til slutt et bilde av noen damer som lagde noe mat i stort volum - vet ikke hva og ifm hva, men det var høy musikk og en del folk der.
66
Det var nok en Skyrosponni ja. Den kom bort til meg akkurat som en hund, og så fulgte den etter meg et stykke.
Kjørte forbi et annet sted hvor det var flere slike hester - innenfor gjerder, som er mer normalt.


Her fra en kirke i byen



Handel fra bilen.


Et hus som var på vei i sjøen. Bygget på for dårlig grunn. Et par andre ble tatt av skredet og er borte.


Veikryss hvor veien til høyre går oppover i byen og til venstre går ned mot Magazia.


Fra hovedgata


Jeg husker ikke helt hvor slakteren holder til, men det er ikke ved det store treet (malt hvitt nederst).



67
Jeg har også vært på Skiathos, Skopelos og Alonissos. Alonissos ble en favoritt - av en eller annen grunn for det er jo ikke så mye der og Patitiri er ikke spesielt sjarmerende - så det ble det første øya jeg reiste tilbake til etter første besøk i mai 2013. Da ble det Alonissos i september 2013 og mai 2014 også. Og planen var å ta årets siste ferje fra Skyros til Alonissos nå i september, men jeg likte meg så godt at jeg ikke var klar for å reise fra Skyros etter bare 6 døgn. Derfor ble Alonissos droppet denne gangen mens turens øvrige planlagte mål ble besøkt dvs. Loutra Edipsou i tillegg til Skyros.
Kan for øvrige fortelle at Hotel Ferogia kostet EUR 30 pr døgn i september for det rommet jeg hadde. Vet at to damer som ankom samtidig betalte det samme for sitt rom - EUR 15 pr person for de mao.
For de som ønsker å møte andre fra Norge og Sverige er ikke Skyros og Evia det rette valget. Jeg hørte ett svensk par på Skyros ellers var det engelskmenn og hollendere, men mest grekere.
Tjorven nevnte noe om flere bilder så jeg legger til noen (er usikker på hvordan en skriver til tekst).Modern gjeter.Magazia sett fra veien opp til Skyros by.Geit i sitronsaus - Skyros spesialitet.Inni borgen på toppen.Denne kom bort til meg da jeg gikk langs veien.Skyros by sett fra vest.Rutebilstasjonen.Atsitsa, sted på vestkysten.Ferjebyen Linaria på vestkystenIsenkram eller butikk med mye diverse
68
Etter 12 døgn på Skyros stod jeg tidlig opp siste morgen og tok buss og ferje til Paralia Kimis på Evia/Evboia, som er den nest største øya i Hellas etter Kreta. Der ble det buss til hovedstaden på øya, Khalkis. Etter å ha ventet tre timer startet bussturen nordover til Loutra Edipsou, som var målet mitt - en busstur som skulle ta 5 timer og ikke 1,5-2,5 timer som jeg hadde forventet. Bussturen ble det jeg hadde håpet på - en tur hvor jeg fikk se store deler av øya. Det var en melkerute uten like og i rolig tempo pga svinger og bakker oppover og nedover. Turen ble veldig fin i variert natur - mye fjell, men etter hvert også kyst og lavland.

Det ble 5 døgn i Loutra Edipsou, som er en by med varme kilder og derfor har vært den mest kjente spa og kurbyen i Hellas i flere hundre år (mener jeg å ha lest).

Byen var større enn jeg forventet, men fortsatt en liten by (5000 innbyggere). Da blir det flere spisesteder og butikker.

Det er mye/mest eldre siden det er de/vi som dras mot de varme kildene.

Hver kveld stenges strandpromenaden av for trafikk og det er mange spisesteder og barer - og mye folk.
Jeg opplevde mest grekere, men ble fortalt at det er en del russere og noen fra Serbia.

Det er fine muligheter for turer med bil/scooter nordover (Evias Seychellene ligger bl.a. der) og sørover (Limni skal være veldig trivelig by) og innover i landet/østover.

Og det er strender i og utenfor byen.

Jeg bodde i byen for EUR 20 pr døgn - rent og pent hotell med et utmerket vertskap - var som om jeg besøkte tante og onkel.

Jeg spiste flere ganger på en taverna med gode greske retter. Der ble jeg også invitert inn på kjøkkenet for å se hva de hadde, Og det gjorde de ikke bare for meg - det gjorde de med mange inkl. grekere.

Reisen til Aten var mye enklere og raskere - buss kl 7.45 fra Loutra Edipsou, ferje til fastlandet kl 8.00 og i Aten kl 11.00 (Lission rutebilstasjon). Så buss derfra til flyplassen.

69
Jeg har hatt gleden av å tilbringe 12 døgn på Skyros. Planen var 6 døgn på Skyros, så ferje til Alonissos for å være der noen dager før turens siste dager skulle være i Loutra Edipsous på Evia. Men siden jeg likte meg så godt på Skyros og har vært på Alonissos tre ganger i løpet av i fjor og i år droppet jeg den øya og ble 12 døgn på Skyros.
Det å komme seg til Skyros var enklere enn jeg hadde forventet. Jeg tok morgenflyet med KLM fra Torp kl 6.15 til Amsterdam. Derfra gikk flyet til Aten etter bare 45 min. Da jeg ankom Aten gikk jeg ut av døren helt til høyre (som jeg hadde lest i Forumet) og der sto buss 93 klar til å kjøre etter ca 10 min. Denne bussen kjørte til rutebilstasjonen Lission. Her ventet jeg ca halv time før ny buss til Paralia Kimis gikk kl 14.30. Denne bussen går rett til ferja, som går til Skyros kl 18. Ja, det blir en lang reisedag, men det er mulig å komme helt fram på dagen :).
(Nå hadde ikke jeg regnet med at det skulle gå så smertefritt slik at jeg hadde booket hotell i Paralia Kimis og ble der første natten og med besøk i landsbyen Kymi før jeg dro til Skyros.)

Det er flyplass på Skyros slik at en kan ta innenlandsfly fra Aten og det er ikke veldig mye dyrere enn buss og ferje (ca EUR 55), men det går ikke hver dag og de dagene det går så er det så tidlig at det ikke passer med flyet fra Torp. Det kan passe med direktefly fra Oslo (jeg snakket med to hollandske damer og de tok morgenflyet fra Amsterdam og rakk da flyet, som tar ca 1 time). Eller det går an å ta flyet når en skal hjem.

På Skyros hadde jeg booket 6 netter på Hotel Ferogia i Magazia rett utenfor byen Skyros. Dette var like enkelt og hyggelig som jeg hadde tenkt. Og beliggenheten på stranda var kjempefin - fin sandstrand med gratis solsenger. Og så var det gangavstand til byen. Byen ligger i en fjellskråning så det er bratt opp når en går til byen og enkel tur ned igjen når en skal "hjem".

Byen Skyros har bebyggelse som minner mer om Kykladene enn Sporadene siden det er hvite hus med flatt tak. Og veiene snor seg oppover fjellsiden og mellom husene.
Byen har et stort torg med barer og tavernaer rundt. I tillegg er det en hovedgate med butikker og tavernaer som starter på torvet og går oppover i byen.
Byen er ikke veldig stor, men den er hyggelig både når det gjelder selve bebyggelsen, folkene, maten og prisene.

Byen har et par små museum (begge anbefales) og i tillegg en borg helt på toppen. Borgen var under restaurering og stengt nå, men jeg var inne og tittet litt og den ser ut til å bli veldig bra når den er ferdig restaurert.

Nede i Magazia var det minst 3-4 spisesteder - bra med gresk mat og en del fisk.
Det var en bar der.

Jeg leide scooter en dag og reiste rundt på hele øya. Det var mange bademuligheter og fint å se variasjoner i naturen. Det som er markert som by på kartet er som oftest så lite at det bare er en samling hus og uten mulighet for å kjøpe noe. 

Jeg tror det kan være en fin tur å gå fra Skyros by til Atsitsa på den andre siden - dvs. gå rette veien, men fikk bare gått et stykke på vei selv.

De to hollandske damene har vært på Skyros i 20 år og sa øya nesten ikke har forandret seg. De fortalte om en franskmann de kjenner og han har vært på Skyros i 40 år og sier det samme.
Siste kvelden snakket jeg med et tysk par. Hun hadde vært på Skyros for 20 år siden og var nå tilbake for første gang. Hun sa det var nesten ingen forandring - noen flere tavernaer, noen butikker var borte og nye hadde kommet til, og så var det solstoler nå og ikke sist.

Jeg snakket også med to canadisk/greske damer, som var på Skyros for første gang. De var en dag på en ridetur sør på øya - inkl bading og mat. Og en annen dag var de med på en seilbåt rundt omkring, og med bading og mat. De skrøt mye av begge turer.

I september var det lite folk, men iflg verten på hotellet helt normalt. Jeg kom 6. september og en uke før hadde det vært helt fullt, og da var det 95% grekere.

Så til den som har lyst til å prøve noe nytt kan Skyros være et godt valg. Det går altså ferje fra Paralia Kimis på Evvia og i høysesong (til medio september) går det ferje til Skopelos/Alonissos.



70
Dette er tatt nede ved havnen og politiet likte ikke helt mengden av last, men så igjen bilen litt senere ved Tarzanas - like fulllastet.
71
Vasker klær gjør de også :-)
72
Og litt eldre boligstrøk