Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan spiser du i Hellas?

Started by IngeS, 16. Nov 14, 10:19:10

Previous topic - Next topic

IngeS

Fant denne tråden om hva man helst spiser i Hellas: http://hellasforum.net/index.php?topic=6772.msg131227#msg131227

I dag opplevde jeg å få høre at et par serveringssteder i Pythagorion sliter med at turistene ikke spiser på gresk maner. Derfor spør jeg: Hvordan spiser du i Hellas?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Jeg vet ikke riktig hva du mener, Inge? Om det er mine bord-manerer eller rekkefølgen eller hva? At jeg ikke spiser noen forrett? Ei heller mye dessert? Jeg reiser jo litt (mye!) alene, og spiser vel helst slik jeg spiser hjemme? Men bruker antagelig lengre tid på et måltid i Hellas. Hva er "gresk manér" da?

ingaberentine

16. Nov 14, 16:09:58 #2 Last Edit: 16. Nov 14, 16:21:38 by ingaberentine
Jeg spiser nok mest på den norske måten å spise på, med en hovedrett og egentlig alt for ofte, for skams skyld, en forrett.  La meg forklare.

Når jeg er på besøk hos greske venner, hjemme hos dem, eller er med dem ut og spiser på en taverna, så kommer det gjerne og oftest både 8 til 10 småretter på bordet som alle forsyner seg litt av. Som gjest så passer vertskapet på at jeg får rikelige mengder av alle rettene. Dette medfører at jeg er mer enn stappmett etter et slikt måltid som gjerne kan vare både en og 2 timer. Selvsagt følger det med mye god drikke til, ofte store mengder av den lokale varianten av Ouzo.

Når jeg så reiser rundt i Hellas på ferietur, en eller 2 personer, så spiser jeg allikevel for det meste på den norske måten å spise på, med en hovedrett. Denne er oftest stor og kraftig og egentlig nok til at jeg er mer en nok mett, når jeg har et slikt måltid til dagen. For jeg spiser jo frokost, ofte noe godt hos bakeren og en eller annen form for lunsj. Så jeg får i meg mer en nok mat i løpet av dagen. Allikevel har jeg dårlig samvittighet når jeg går ut og spiser og kjøper ofte en eller annen form for forrett, være seg gresk salat, tzatziki eller saganagi uten at jeg egentlig har brukt for dette, jeg blir egentlig stappmett av hovedretten. Men jeg synes synd på tavernaen som bare får solgt en hovedrett............

I sommer traff vi noen bekjente og de synes også at en hovedrett hver var i meste laget, så de kjøpte en hovedrett på deling og ingen forretter. Ikke fordi de var sparsommelige eller ville spare på pengene, de synes en rett delt på 2 var nok kalorier for dem begge. I tillegg så spiste de både frokost og lunsj hver dag.

Det hender at vi hopper over middag ute en og annen dag i løpet av ferien for vi har egentlig spist alt for mye, mye pga de store hovedrettene. Jeg og min reisepartner hadde lagt på oss 4 kg hver på en 3 ukers tur i sommer og de er svært vanskelige å få av igjen, så kanskje måten vår bekjente norske venner spiser på, er den rette måten allikevel, selv om da får den greske tavernaen solgt enda mindre.

Vi "turister" spiser flere måltider gjennom dagen og er ikke så veldig sultne når vi går ut til middag om kvelden. Har inntrykk av at grekerne gjerne spiser små måltider til frokost og lunsj og heller en "stor" middag til kvelds, spesielt om de en sjelden gang går ut og spiser middag på taverna, mens vi "turister" spiser på taverna både til lunsj og middag om kvelden og noen av oss også har frosk på en taverna. Da blir det jo egentlig 3 måltider til dagen på taverna og man kan rett og slett ikke spise store mengder mat hver dag"¦"¦"¦

Er det dette du tenker på når du skriver om Greske manerer, Inge

Anders

Jeg har aldri frosk på en taverna ... :-) :-) :-)

IngeS

ingaberentine er inne på hva jeg mener, men det er ikke alt hun skriver som jeg opplever som henne.
I det kommende legger jeg til grunn hvordan grekerne spiser når de er på taverna. Hvordan de spiser gjennom dagen hjemme kjenner jeg lite til. Jeg ser ofte menn , av og til også barn, komme med nesen nedi en pose med pai, eller de har kjøpt noe brød på bakeriet som de tar et stykke av nå og da. Det sier meg at det kan bli noen færre måltider i hjemmet for dem.

Så til tavernaen. Jeg hørte en gang en samtale mellom to av bevertningen: Turistene er så egoistiske at de vil ikke dele maten med andre sa den ene. Den andre var tydeligvis enige. Se det ja, norske matvaner er egoistiske. De kjente nok ikke til de norske vanene. Vi fyller opp matretten på en tallerken for så å gafle i oss maten raskere enn vi egentlig har godt av. Så ynker vi oss etterpå fordi vi ble tungt mett. I selskaper tar vi oss normalt litt bedre tid til å nyte maten. Likevel er det stor forskjell i forhold til et gresk måltid. At grekerne serverer store porsjoner har andre årsaker. Blant annet det å dele med andre, men også med tanke på fortiden den gang det ikke var nok mat. Her skal man være klar over en forskjell mellom Norge og Hellas. Mens vi er vokst opp med stadige påminnelser om at det ikke blir noe dessert om vi ikke spiser opp maten, så er det ingen skam i Hellas å levne mat på tallerkenen. Det er kanskje derfor du er stappmett etter et måltid bestående av flere småretter ingaberentine. Vertene passet på at du fikk nok sier du. Det er helt vanlig at de legger på din tallerken, men det er lov å si takk det er nok. Forstår jeg deg riktig så spiser du opp dette også, ikke minst for norsk høflighets skyld. Du fulgte altså den norske maneren og ble stappmett igjen.

Et gresk måltidet er en levende og viktig sosial handling. Det er mye hyggeligere å dele på maten, prate om råvarer og smaker og sammensetninger, og nyte en felles opplevelse, enn å sitte med hver sin tallerken med mat for seg selv
Menyene og maten i Hellas er som regel lagt opp med tanke på at de rundt bordet skal dele på alle rettene. Er maten halvvarm kommer det av at grekerne vil fremheve smaken på maten. Den kommer ikke til sin rett i glohet mat, sier de med rette.
Denne måten å spise på tar lengre tid enn om man hadde alt på en tallerken.  Grekerne spiser litt, så prater de og spiser litt igjen. Plutselig dukker det opp et instrument eller to, og gjett om grekerne kan synge til melodiene. Levende musikk betyr dans for grekerne. Alt dette imellom at de spiser av det som er servert. Det hender også at de bestiller mer mat. Et gresk måltid varer ofte 2 til 3 timer, eller gjerne mer. Aktiviteten med prat, sang og dans mellom munnfullene hjelper på at man ikke blir for mett. Jeg er alltid passelig mett etter et slikt måltid.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

ingaberentine

Til Anders. Skriveleifen lurte seg inn slik at frokost ble til frosk............ Har ikke smakt frosk på taverna jeg heller.....  :D

Ellers er jeg enig med Inge at grekerne går ut på taverna og spiser slik han sier. Det er for meg som nordmann vanskelig å si nei når man synes man har fått nok. Jeg har nok også prøvd meg, med et mer forsiktig nei, som en god nordmann og sagt at nå er jeg mett og nå er det nok mat og allikevel opplevd at den greske verten/vertinnen passer på å lasse godt opp på tallerkenen, med det resultat at jeg som god nordmann spiser opp alt, for det er jeg opplært til å gjøre..............  :)

Kristian

Det Inge egentlig glemmer er at vi "turister" lever på restaurant mat 1-2-3 uker.

Jeg har mange ganger opplevd å være matlei, dvs at maten står over hodet før jeg i det hele tatt har smakt på den.

Samtidig er vi ofte kun 1 eller 2 som skal spise. Da blir det begrenset hvor mange småretter man kan bestille.

Vi prøver å bestillle "halve" hovedretter eller 3-5 forretter. Uansett blir dset begrenset hvor lenge et slikt måltid kan vare.

Så glemmer vi en veldig vesentlig ting:

De vi ser som spiser ute er normalt middelklasse, gjerne øvre, som har en økonomi som tilsier muligheten for restaurant besøk. For den jamne greker som sliter med å få økonomien til å gå i hop er ikke lange besøk på tavernaer dagligdags.

La meg si det slik: Når jeg klarer den ene makrellen i Piso Livadi, og lar den andre havne hos kattene på brygga så er det ikke annet enn en mage som ikke har det store behovet en dag jeg ikke har arbeidet.

:'(
Kristian/Planer er til for å utsettes

Admirala

20. Nov 14, 10:54:46 #7 Last Edit: 20. Nov 14, 11:03:46 by Admirala
Greske matporsjoner er "designet" for at de skal deles (generaliserer, men...) Hvis det blir "for mye mat" dersom man skal spise på gresk vis, bestill en pikilia (uttales med trykk på siste i).

En pikilia, om noen skulle lure, er et fat med et utvalg småretter, og man kan ofte be om å få en med kjøtt, med fisk, vegetarisk etc. Mengden tilpasses sånn noenlunde de som skal dele maten på fatet, og er det ikke nok kan man f.eks bestille en forrett i tillegg.

Ikke alle steder har pikilia på menyen, men ofte kan de lage det likevel om du spør. Les mer om pikilia her: http://godgreskmat.wordpress.com/2014/07/01/pikilia/

Hvis jeg skal generalisere videre, så spiser grekere ingen eller en veldig enkel frokost. Frokost kan være kaffe og røyk, en ostepai fra bakeriet på vei til jobb, eller et formkakestykke til frokostkaffen, f.eks. Lunsjen, iallfall i heimen, er hovedmåltidet. Middag er ofte bare lunsjrester.
For øvrig er det sjelden grekere bestiller dessert om de er på taverna, men eieren kommer jo ofte med litt frisk frukt likevel.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

IngeS

Quote from: Admirala on 20. Nov 14, 10:54:46
Hvis jeg skal generalisere videre, så spiser grekere ingen eller en veldig enkel frokost. Frokost kan være kaffe og røyk, en ostepai fra bakeriet på vei til jobb, eller et formkakestykke til frokostkaffen, f.eks. Lunsjen, iallfall i heimen, er hovedmåltidet. Middag er ofte bare lunsjrester.

Akkurat dette fikk jeg brkreftet av en gresk venninne for to dager siden
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

marjana

Jeg er singel, og når jeg går ut på en taverna for å spise for meg selv, så spør jeg gjerne om jeg kan få en halv porsjon, for det er alltid så store porsjoner. På tavernaene der de kjenner meg, så er det aldri noe problem, og da kan jeg for eksempel få en halv porsjon med grillede sardiner og en halv porsjon med kalamares, sånn at jeg får litt av hvert likevel.

Meze til litt vin eller en øl pleier ofte også å være mer enn nok mat for min del sånn i norsk middagstid rundt femtiden.

Aldri frokost, og jeg har sluttet å røyke, men kanskje en kopp te eller kaffe på formiddagen.

Det serveres mat til nesten alle døgnets tider her i Ermoupolis. Tavernaene stenger når folk går sånn i tolv, ett-tiden på natten, men det er alltid en souvlakisjappe åpen til sent når folk går hjem fra barene.
Jeg spiser ikke så mye gyros og kalamaki i pita, selv om det er det enkleste når man bare er en person.

Yiannis lager masse forskjellige greske matretter hver dag, take-away, og det er vel ca en kilo i en boks for bare fire euro! En boks med så mye mat varer i minst to dager for min del. Da varmer jeg opp litt i en stekepanne hjemme. Men man må komme tidlig dit for å få kjøpt mat, for det er kjempepopulært, og god mat, og veldig billig. Yiannis jobber og lager mat, ca 12 -14 forskjellige retter i store langpanner, fra kl 07-23 hver eneste dag, og bare han alene! Jeg lurte på hvordan han kunne holde på sånn uten en eneste fridag, og da svarte han: I must be mad!
Det er jo lite penger å tjene på dette også...
Men vi som kjøper mat der er veldig glade for all den gode maten, og den hyggelige mannen!
Glika i zoi

IngeS

Tusen takk marjana. Dette var jo litt utenfor min tanke om forholdet mellom å apise på gresk eller norsk måte, men veldig aktuelt likevel. Det er jo skikkelig lærerikt for mange og spesielt for de som kommer første gang til Hellas. Hvordan man fordeler inntaket av mat i varmen er viktig for feriemagen. Takk igjen marjana.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

marjana

Bare hyggelig, IngeS.
Men for å svare mer sånn som du har tenkt tydeligvis, om hvordan jeg/vi spiser i Hellas:
Når jeg er sammen med flere, både utlendinger og greske, så deler vi på salater og små forretter av ymse slag. Noen ganger blir det bare mange forskjellige småretter som alle forsyner seg av, særlig når det er veldig varmt. Andre ganger kan det hende at noen har lyst på en spesiell hovedrett, og kanskje noen også deler på en porsjon. Mulighetene er så mange...
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...