Logg inn med Facebook eller Google!

Hva syns du om maten i Hellas?

Started by Ole, 04. Aug 09, 14:39:26

Previous topic - Next topic

Ole

Mat i Hellas blir for øyeblikket diskutert i en tråd om ting man ikke liker ved Hellas. Jeg oppretter en tråd der du kan si hva du syns om mat i Hellas. Jeg tenker ikke bare på typisk gresk mat, men all mat du får servert i Hellas. Alt fra gresk salat og stifado til pizza, spaghetti og hamburger.

Hva er bra og hvorfor?
Hva er dårlig og hvorfor?
Hva savner du?
Hvor får du den beste maten?
Er det forskjell i kvalitet på gresk mat og utenlandsk mat?
Hva er din favorittmat i Hellas?

etc. etc.

Riitta

Bra tycker jag att man kan välja så många vegetariska rätter.
Grönsakerna är färska och smakar så gott. Är inte vegetarian,men jag har märkt att i Grekland blir det mycket vegetariskt i allafall :bom:

Bra är också att man alltid får så mycket mat, eller det kanske inte är så bra för man äter för mycket bara för att det är så gott :cyclopsani:  :drunken:

Dåligt är att en del tavernor minskar sin sortiment och det blir mer mat som dom \"tror\" att turisterna vill ha.

God mat har jag fått på dom flesta ställen, men Harrys på Kalymnos är väl favoriten fortfarande :bom:

Fyllda paprikor,  tomater och augerginer är några av mina favoriter, fast listan kunde bli lång :bom:

Riitta

Turid

Jeg syntes i flere år at den greske maten var noe begredelig. Ofte fikk vi kjøtt som kun var stekt, og uten annet krydder enn salt og hvis vi var riktig heldige en sitronbåt. Grønnsaker eller salat fikk man sjelden på tallerkenen hvis man ikke bestilte det i tillegg, og det var vi ikke vant til fra hverken Norge, Spania eller andre land vi hadde vært i. Moussakaen var som regel fryktelig oljete og tungfordøyelig, og det samme gjaldt som regel fylte tomater og paprika.

Etter at jeg var på Chios, og etter at jeg ble medlem i dette forumet har jeg hatt helt andre matopplevelser i Hellas. Her på forumet har jeg lært litt om hvordan man bør innrette seg når man bestiller mat. Flere retter som man deler på er tingen! I tillegg har jeg lært litt mer om gresk mat og hva de forskjellige raritetene er for noe, slik at jeg nå kan bestille mange flere forskjellige retter enn jeg var i stand til før. Sist men ikke minst tror jeg gresk mat kan være litt tilvenningssak. Etter noen år på baken som hellasfarer, venner man seg mer og mer til det greske kjøkken og dets smaker.

Nå skal det bemerkes at det er godt mulig maten på Chios er bedre enn på mange av de andre stedene jeg har vært på. Dette er jo avhengig av så mange ting, men et viktig kjennetegn ved Chios er vel at det er svært mange Gresk-Amerikanere som utgjør turistmassen der, og at dette kanskje bidrar til at kvaliteten på maten er høyere enn i mange andre turiststrøk.

Jeg vil også legge til at maten var veldig god i Athytos også. Om dette kommer seg av min nye måte å angripe bestillingen på, eller om det bare var tilfelle, vet jeg ikke.
Det er etter regn at fuglene synger!

operafantomet

Det eneste jeg ikke er særlig fornøyd med på matfronten i Hellas, er vel en rett som ikke er særlig gresk... nemlig pizza. Har prøvd en fem-seks ganger, på ulike øyer, og hver gang har jeg fått samme begredelige sakene servert: en tung, halvstekt bunn, et intetsigende fyll og ALTFOR mye ost. Prøvde å bestille med lite ost en gang, og da fikk jeg bare MYE ost, he-he. Slik klæddete mat burde ikke være lov å kalles pizza. Selv ikke amerikanske \"deep pan\" pizzaer er så deigete og dorske.

Nå kan det innvendes at man ikke drar til Hellas for å spise pizza, og... det må jeg egentlig si meg helt enig i. ;)

Utover det er jeg fan av gresk mat. Det er så rene smaker og slikt et fokus på få og gode ingredienser. Det er også mye grønnsaker i sving, i hvert måltid. Min matlaging ble mye spenstigere etter at jeg utvidet med den østlige middelhavsmaten, men for all del: det går ikke bare i gresk mat hjemme.

Endel av det jeg har lært, stammer fra øya Lesvos. Det sier at både krydder og yoghurt ble brukt flittigere der, på grunn av de mange gresk-tyrkiske immigrantene, så jeg vet ikke om det jeg anser som \"typisk gresk\" mat kanskje ikke er like typisk på fastlandet? På den annen side, så har jo alle regioner sine spesialiteter, slik er det også i Norge. Er det mange her som spiser munker på lørdager? Det er stort sett sørlendinger som vil nikke gjenkjennende til dét, vil jeg tro. Andre vil kanskje synes det er litt vel pervertert, ha-ha.

Munker: http://visitsorlandet.blogspot.com/2009/05/ta-en-munk.html

Men tilbake til gresk mat... Skulle jeg gi poeng fra skalaen 1-10, med 10 som beste... Da hadde jeg havnet på 8. Smakene i det greske kjøkkenet passer meg rett og slett godt, og den gjør meg godt også.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

xristina

Jeg har alltid elsket mat hvor man kan smake råvarene, og ikke ting som blir druknet i saus - derfor passer gresk mat meg perfekt. Har smakt mye dårlig mat, men også hatt måltider jeg kommer til å huske resten av livet...

Selv har jeg vært så heldig og fått anledning til å smake retter de ikke har på menyen - i hovedsak fordi turistene ikke vet hva det er og er skeptiske. De lager jo annen mat til seg selv i tillegg til det som står på menyen, og masse av dette er jo utrolig godt! Personlig synes jeg at grekerne er fantastisk flinke til å bruke krydder. Noen tror at det er så vanvittig mye hvitløk i all gresk mat, men det er det nødvendigvis ikke. Min venninne sier at der det smaker mye hvitløk er det dårlig råvarer på gang... Jeg tror det er noe i det enkelte steder.

Maten er en av årsakene til at jeg faktisk reiser til Hellas!

Verdens beste pizza finner du på Naxos, operafantomet, hos Susanna!

Liv

De beste pizzaene jeg har smakt i mitt liv har jeg fått i Hellas, både på pizzarestauranter, og  \'\'bringe rundt\'\' steder. Grekerne kan pizza!

Men før dere bedømmer pizzaen i Hellas nedenom og hjem, se litt på hva slags steder der den ble kjøpt. Det er mye dårlig gatekjøkkenpizza i Norge også.

Husker ikke om det er på gamle forumet eller her vi har hatt en diskusjon om pizza. Da la jeg inn et innlegg om pizza, for det var grekerne som tok med seg pizzaen til Italia.Nå snakker vi om hundrevis av år tilbake,skal se om jeg kan finne det igjen.

Ang. gresk mat ellers, så er det kun på helt typiske greske steder at man får gresk tradisjonell mat. Mye av den maten som grekerne spiser hjemme hos seg selv får man ikke på restaurant. Det er en stor ære i Hellas og bli invitert hjem til noen på middag. Den beste maten jeg har spist i Hellas er på private besøk.

Det man må være obs på er at dersom man bestiller kjøtt, så får man kjøtt. Bestiller man fisk, får man fisk, en,to eller tre, etter så mange man vil ha. Nå snakker jeg om den tradisjonelle måten. På turistteder er det nå vanlig med kjøtt/fisk på tallerkenen sammen med grønnsaker/salat, poteter av et eller annet slag eller ris. Retter med biff eller annet kjøtt med sauser er ikke  en tradisjonell gresk rett. Da har man nok vært på et sted som har en mer internasjonal meny.

Sitron brukes mye i det greske kjøkken.Den framhver smaken ekstra godt, spiser du fisk,framheves fiskesmaken, kjøtt, salat deretter..Her er vi jo  vant med å  bare bruke noen dråper sitron.Mens en greker skviser gjerne en sitron eller to...

Som andre har nevnt så er det fantastiske råvarer i Hellas.

ouzolina

Quote from: \"Liv\"Sitron brukes mye i det greske kjøkken.Den framhver smaken ekstra godt, spiser du fisk,framheves fiskesmaken, kjøtt, salat deretter..Her er vi jo  vant med å  bare bruke noen dråper sitron.Mens en greker skviser gjerne en sitron eller to...

Husk, at sitron marinerer og konserverer også... Det får maden til at ligge lettere i maven. Gamle traditioner har altid en grund.

Mette
Skopelit på deltid

operafantomet

Quote from: \"Liv\"De beste pizzaene jeg har smakt i mitt liv har jeg fått i Hellas, både på pizzarestauranter, og  \'\'bringe rundt\'\' steder. Grekerne kan pizza!

Men før dere bedømmer pizzaen i Hellas nedenom og hjem, se litt på hva slags steder der den ble kjøpt. Det er mye dårlig gatekjøkkenpizza i Norge også.

Husker ikke om det er på gamle forumet eller her vi har hatt en diskusjon om pizza. Da la jeg inn et innlegg om pizza, for det var grekerne som tok med seg pizzaen til Italia.Nå snakker vi om hundrevis av år tilbake,skal se om jeg kan finne det igjen.

\"Alle\" land påberoper seg seg å være pizzaens opprinnelse. Det kommer an på hvordan man definerer pizza - de fleste land har hatt tradisjon for flatt brød med en form for fyll. Men prater man om pizza slik vi kjenner den i dag - altså med tomatguffe i bunn eller som viktigste ingrediens - så kan den tidligst ha oppstått da tomaten ble bragt fra det amerikanske kontinentet og til Europa (midten av 1500-tallet), og den legges som oftest til 1800-tallets Napoli.

Om flatt brød med olivenolje og urter er pizzaens opprinnelse, da var grekerne først ute. Om man \"krever\" tomat som ingrediens, da var vel italienerne først ute. Jeg mener jo som faren i \"Mitt fete, greske bryllup\" at alt stammer fra grekerne, he-he, men innser at akkurat det med \"pizzaens opprinnelse\" er aller mest et definisjonsspørsmål.

De pizzaene jeg har smakt i Hellas har vært bestilt både på streite restauranter og lokale steder. Men skjønner jo nå jeg kun har vært uheldig! Hvilke steder bør jeg prøve meg på? (da tenker jeg hva slags lokale, ikke hvilket stedsnavn... Selv om sistnevnte også hjelper. Pizzaene i det nord-østlige Egeerhavet har ikke begeistret meg stort så langt)

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Anders

Quote from: \"xristina\"Verdens beste pizza finner du på Naxos, operafantomet, hos Susanna!

NOE godt fikk du iallfall med deg fra Naxos-besøket, xristina :-)
Og i tillegg til maten får man jo der også treffe herlige Susanna... nesten så en mann kan glemme maten aldeles :-)

Admirala



Hva er bra og hvorfor?

Respekten for råvarene. Prøver helst å spise på småtavernaer o.l. hvor det ikke finnes meny, men hvor eierne går på markedet/til slakteren/i fiskebutikken hver morgen, plukker med seg råvarer som er bra og lager alle dagens retter ut fra det. I tillegg liker jeg den greske måten å spise på, det at man deler på alle retter, at måltidet er uhøytidelig og varer lenge.

Hva er dårlig og hvorfor?
På steder som nevnt over er ingenting dårlig. Mine første hellasferier besto tildels av måltider på turisttavernaer, hvor jeg trodde det var greit å bestille f.eks \"pepperbiff\" til middag. Uff nei. I Hellas må man spise gresk på gresk vis, det tok noen ferier før jeg skjønte det.

Hva savner du?
På ferie -ingenting, annet enn at jeg vil ha ordentlig jus, ikke saft, til frokost (når jeg er på hotell med frokostbuffet.)
Som delvis fastboende - det er vanskelig å få tak i skikkelig grovt brød. Mindre viktig, men savnes av og til, er koriander.
Bortsett fra det får man tak i alt - men man må kanskje belage seg på å bruke spesalbutikker mer, ikke bare gå på supermarkedet. I Nafplio har vi utmerkede slaktere, fiskebutikker, ostebutikker, grønnsaksmarked osv, og det er mye hyggeligere å handle der enn på supermarkeder.

Hvor får du den beste maten?
På småtavernaene som nevnt over, på gode fisketavernaer, hos greske venner.

Er det forskjell i kvalitet på gresk mat og utenlandsk mat?
Enig i det som sies om alt for mye ost på pizzaen :-)
Ellers så ser jeg egentlig ikke poenget med å spise utenlandsk mat når jeg er ute og spiser i Hellas.

Hva er din favorittmat i Hellas?
Det er umulig å velge én rett, men ingenting slår et bord fullt av mezedes.
Ellers er jeg veldig glad i Hirino me damaskina, en rett hvor svin er kokt med vin og svisker til kjøttet faller fra hverandre. Kommer sikkert opprinnelig fra Tyrkia eller enda lenger øst, men retten har gjort greker av seg. Nyydelig!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Mixelite

Quote from: \"Liv\"De beste pizzaene jeg har smakt i mitt liv har jeg fått i Hellas, både på pizzarestauranter, og  \'\'bringe rundt\'\' steder.

Det samme her! Pizza er faktisk en av de tingene jeg savner når jeg er i Hellas. Her hjemme koster det meg ikke annet enn litt ergrelse over å ikke kunne ty til litt lettvintmat av og til pga gluten- og melkefritt kosthold, men når vi er på Chios skulle jeg virkelig gjerne kunnet spise pizza!

Liv

Quote from: \"ouzolina\"
Quote from: \"Liv\"Sitron brukes mye i det greske kjøkken.Den framhver smaken ekstra godt, spiser du fisk,framheves fiskesmaken, kjøtt, salat deretter..Her er vi jo  vant med å  bare bruke noen dråper sitron.Mens en greker skviser gjerne en sitron eller to...

Husk, at sitron marinerer og konverserer også... Det får maden til at ligge lettere i maven. Gamle traditioner har altid en grund.

Mette


Fint du kom med dette.  :cheers:
Skulle skrive det,men glemte det helt..... :colors:

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...