Logg inn med Facebook eller Google!

Ouzofestival i Plomari

Started by kaka, 12. Nov 10, 20:46:46

Previous topic - Next topic

kaka

Plomari er vel kjent for å ha mye god ouzoproduksjon. Jeg oppfatter at de er stolte av dette.
På min siste kveld i Plomari i sommer, skulle det være ouzofestival inne i byen. Det ville jeg ha med meg.
Jeg merket allerede før jeg kom inn i sentrum at det var ekstra mye folk ute.
Da jeg nærmet meg torget, var de i ferd med å klargjøre bodene langs kaia, grillene hadde begynt å ose og stoler skulle settes ut.
KariK

kaka

Her var det ikke bare ouzoen fra området som skulle vises frem, nei.
Det var salgsboder av ymse slag, ballongselgere, og musikerne forberedte seg til kveldens konsert.
Grillosen ble stadig sterker, og det luktet fristende. Stadig flere slo seg ned med litt mat og ouzo i plastkrus.
KariK

Ole

Dette tror jeg hadde vært noe for meg! Er dette en årlig festival? Hvor kommer ouzoen inn i bildet? Var det ouzo-produsenter som arrangerte dette, eller var det en slags \"altmuligfestival\"? Og hva med prøvesmaking?? :smile: Ser fram til fortsettelsen!

kaka

Quote from: \"Ole\"Dette tror jeg hadde vært noe for meg! Er dette en årlig festival? Hvor kommer ouzoen inn i bildet? Var det ouzo-produsenter som arrangerte dette, eller var det en slags \"altmuligfestival\"? Og hva med prøvesmaking?? :smile: Ser fram til fortsettelsen!

Heisann, Ole. Jeg må innrømme at jeg tenkte litt på deg da jeg fant disse bildene fra i sommer (mener å huske du skrev noe om at det første du gjorde var å kjøpe slik drikke..  :cheese: )
Jeg vet ikke om denne festivalen er årlig. Har ikke vært borti den selv tidligere. Men ouzoen var absolutt inne i bildet, ja - og prøvesmaking var det, absolutt. Det er flere ouzoprodusenter på Lesvos, og det nærmeste i Plomari er Barbagianni, der de har ukentlig omvisning. Barbagianni har lange tradisjoner, og holder det som en familiebedrift, slik jeg oppfatter det.
Men de benyttet de nok festivalen til å vise frem de gode olivenoljene de har også, og forskjellige andre produkter.
KariK

Tommy

Ursäkta om jag bryter in i din Ouzo-tråd Kaka. Provsmakade du någon annan sort än Barbayiannis sortiment ? Där är ju fortfarande många andra mindre producenter igång på ön, och en som jag föll för hette Ouzo-Matis, den fanns såklart i stort sett att köpa i många butiker, men jag fann fabriksbutiken i Mytilini vilken jag såklart förärade med ett besök :-)
( Dom tillverkade förresten också en Brandy, som var klart klassen bättre än Metaxa )







\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Artig med bilder fra Matis i Mytilini, Tommy. Jeg gikk bare forbi der selv, men jeg kjenner godt igjen merkelappen med damene på, fra butikkhyllene :cheese:
Jeg prøvesmakte vel ikke så mye i det hele tatt den kvelden, gikk mere rundt og tok inn stemnignen.
Det var vel bare et par ouzoprodusenter som hadde bod på denne ouzofestivalen, så det er mulig den var veldig lokal. Det er jo, som nevnt, en god del produsenter på Lesvos. Jeg ser at den lille ouzoen jeg kjøpte på Naxos også er fra området; ouzo plomariou, men jeg tror ikke den var presentert på festivalen.
KariK

kaka

Etter en kjapp avstikker innom Matis i Mytilini, vender jeg tilbake til festivalen i Plomari 23. juli 2010.
Det var altså ikke bare ouzo som bel presentert denne kvelden.
Området har også produksjon av god olivenolje, som har vunnet priser flere år: Aegean Gold. Da jeg besøkte Megaloxori, så jeg et svært skilt for denne, så det er mulig den produseres i nærheten der.
Boden var meget innbydende, og der kunne jeg ikke motstå smaksprøve.

Det litt rare (synes jeg) var at vi ikke fikk kjøpt noe i bodene. \"Nei, de har det i butikkene i byen\" var svaret da jeg tok opp en flaske for å kjøpe. Ja, ja. Jeg syntes liksom det var mer spesielt om jeg fikk kjøpt den vanlige gave-oljen her, jeg da, men..
KariK

5ifamilien

Quote from: \"Ole\"Dette tror jeg hadde vært noe for meg! Er dette en årlig festival?

\"Skråll\" litt ned på siden:
http://www.plomaricity.gr/ouzo_en.html

Athina

Dette skulle jeg gjerne vært med på, kaka, ser veldig koselig ut :cheers:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Ole

Quote from: \"5ifamilien\"\"Skråll\" litt ned på siden:
http://www.plomaricity.gr/ouzo_en.html

Se der ja! Takk skal du ha!

kaka

Tusen takk for den linken, 5ifamilen! Det var artig å se. Der var det jo henvist til flere produsenter. Jeg skjønner at jeg bare fikk med meg litt av begynnelsen på festivalen (kanskje jeg må reise en uke senere neste gang  :cheese: )
Jeg så det var mye folk samlet under konserten i 2007. Mulig enda flere enn i sommer.

- Athina, det der kan du få med deg en gang, vet du! Jeg skal nok også være mere \"deltaker\" neste gang. Var mest tilskuer i sommer.
KariK

Tjorven

Artig å se bilder fra forberedelsene til denne festiavalen, kaka, og selvfølgelig alt de hadde å by på  :)  Merkelig at ingen ting var til salgs, her hadde det jo vært mye fristende å kjøpe med seg, på ett sted.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...