Logg inn med Facebook eller Google!

Greske historiske drakter

Started by operafantomet, 30. Jan 11, 16:26:39

Previous topic - Next topic

operafantomet

Var fristet til å legge dette under folkedrakter, men konkluderte med at det ble litt misvisende. Lager derfor en egen tråd for dette.

Jeg jobber mye med drakter fra 1500-tallet, og da aller helst italienske drakter. I det siste har jeg kikket litt på arbeidet til Cesare Vecellio, fetter av den venetianske kunstneren Tizian (Tiziano Vecellio). Han tok for seg å dokumentere tidligere og samtidig draktmote i Italia og ulike deler av Europa. Dette resulterte i boken \"De gli Habiti Antichi e Modérni di Diversi Parti di Mondo\" (Om eldre og nyere drakter i ulike deler av verden).

Noen av avbildningene viser greske kvinner på 1500-tallet. Symptomatisk nok han han konsentrert seg om de områder Italia var involvert i, og da særlig den venetianske republikken. Det var antakelig herfra han hadde gode kilder. Men det er kun Kreta (av italienerne kalt Candia) som ser ut til å være influert av italiensk mote. De er det til gangs - tilbehøret er annerledes, men kjolene er helt like det venetianske damer gikk med.

De aller fleste illustrasjonene er av Vecellio, noen få er av andre kunstnere. Dette er angitt i filtittelen - trykk på bildet, så får du opp større versjon og også filnavn.



Kvinne fra Chios, og kvinne fra Lesvos (Mytilini). Begge øyene var viktige handelssteder og trygge havner for italienerne.




Mann fra Monastir (ottomansk provins som tilsvarer mye av dagens nord-Hellas), kvinne fra Thessaloniki, brud fra Thessaloniki, kvinne fra Thessaly, og matrone fra greske Makedonia. Både sko og hodeplagg på sistnevnte ser ut til å være influert av ottomansk stil. Kvinnen fra provinsen Thessaly har en stil jeg kanskje forbinder mest med greske folkedrakter.




Kvinne fra Rhodos. Øya var i mange år under \"Ridderne av Rhodos\", forløperne til \"Ridderne av Malta\" (Malteserordenen). Dette opphørte i 1522, da den ottomanske keiseren Suleiman lyktes å erobre øya. Keiser Karl V ga ridderne Malta i 1530, og etter dette var de kjent som Malteserordenen og ble viktige for den katolske kirken. Men oppholdet på Rhodos er antakelig grunnen til at Vecellio kjente til klesstilen herfra.




Gresk brud og gresk kvinne fra gamle Pera (moderne BeyoÄŸlu helt vest i Tyrkia). Venezia hadde interesser i nabolaget Galata i Pera/BeyoÄŸlu. Det er kanskje derfor Vecellio kjente til kvinnenes klesdrakt her. Kvinnen til høyre bærer en overkjole som minner om ottomanernes kaftaner.




Gresk kvinne i venetiansk koloni, og gresk kvinne fra Candia/Kreta. Denne kjolestilen er identisk til hva venetianske kvinner gikk med, som man kan se fra det venetianske portrettet fra ca. 1560 (siste bilde). Men tilbehøret er annerledes, og det var også sjeldent å se venetianske kvinner med mørkt hår og bare føtter.


Som dere ser, er det ganske umulig å prate om \"gresk mote\" på 1500-tallet. Alle regioner viser ulik stil. De forskjellige områdene er heller influert av hvilke land/stater de var koloni av, eller lå i nærheten av. Men det er uansett interessant å se hvordan greske kvinner (og en mann, hehe) gikk kledt på 1500-tallet.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Katta

Jøss, for noen flotte drakter! Kan ikke snakke om EN ensartet klesstil der nei.  :grin:

marjana

Dette var interessant! Så flotte drakter de hadde, men jeg kan ikke skjønne hvordan de holdt ut i varmen med så mange lag med klær!
Glika i zoi

Bjørg

Har en drakt fra Xios. Den har elementer fra det bildet du har - antar det er det til venstre..

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...