Logg inn med Facebook eller Google!

Ny tur til Mytilini by

Started by kaka, 12. Aug 13, 19:54:12

Previous topic - Next topic

kaka

En hel uke sammenhegende på strand, blir litt stillestående.
Jeg vill derfor på bytur igjen. Jeg var veldig fornøyd med forrige tur jeg hadde til Mytilini, så jeg gledet meg  :)

Som nevnt tidligere, liker jeg å reise med rutebuss i Hellas. Deler av veien fra Plomari til Mytilini er ganske svingete, med bratte skråninger, så jeg grep etter sikkerhetsbeltet for å ta på meg.

Det var ikke mye til sikkerhet, gitt!! :o
KariK

kaka

Bussen bragte oss trygt, helt inn til Mytilinis sentrum.

Det var bare å gå inn og kjøpe returbillett, for å sikre sete hjem, - før jeg begynte å rusle rundt.

Små og store båter i havna, - borgen, på toppen av byen, - på andre siden
- og gatene, fulle av liv.
Nå var jeg på plass  :D
KariK

kaka

Forrige gang jeg var i Mytilini, gikk jeg opp til boregn, som skimtes på første bilde.
Det tenkte jeg ikke å gjøre denne gangen. Jeg søkte bort fra de mest trafkkerte gatene, med mange sjarmerenede butikker (med de har jeg jo vist før  :) )
Men, et par veldig forskjellige glimt fra utvalget i gatene, kan jeg jo vise.

Jeg hadde jo nettopp kommet av bussen, så det var litt tidlig å sette seg ennå, - selv om det så veldig koselig ut der inne i smuget.
KariK

JohnS

Mytilini er en herlig, kaotisk, støyende og ekte gresk by slik jeg liker dem!   :D
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Veldig enig med deg i det, JohnS, - og variasjonen i bebyggelse, fra de storslåtte herskapshusene, til de bitte små.
Jeg gikk inn i gatene med den eldre bebyggelsen og håpet å finne igjen det lille rare huset jeg ble så betatt av ved forrige besøk, og kafenion i "lesvosgrønt". Men det var jeg ikke i stand til å finne denne gangen.

Derimot kom jeg plutselig på Det store gamle bygget jeg fant forrige gang. Jeg hadde et "shoppingkart" - på Tyrkisk, viste det deg  ??? Der fant jeg at bygget het Yeni Cami, som visstnok betyr den nye moskeen. Det måtte jeg selvsagt slå opp når jeg kom hjem, - og fant en flott guide for Mytilini. Yeni Cami står omtalt under pkt 10 http://lesvoswalks.net/Mitilini_Guide.pdf  (Den må jeg skrive ut, og ha med meg neste gang.

Denne gangen kom jeg helt inn på bygningen, - og opp på trappen til inngangen. Det er flere mindre bygg der også. Jeg ble like imponert denne gangen, som forrige gang.

KariK

kaka

Jeg ruslet videre.
Lesvos, - og særlig Plomari, er jo kjent for sin ouzo. I Mytilini er det nok også flere steder der de lager denne drikken vi liker - eller ikke liker  :D
Jeg "gikk på" stedet der de ihvert fall flasker Kefi ouzo. Mulig de brygget den også, men det så jeg ikke.

Litt unna lå det et mere rotete sted, "kjelleren". Det så jo ganske interesant ut, men jeg gikk ikke inn for å sjekke vareutvalget.
KariK

kaka

Ved forrige besøk i Mytilini, gikk jeg fra Yeni Cami, smug og gater oppver til borgen (kale, på kartet)


Denne gangen gikk jeg ut mot den nordre sjøsiden. Der så jeg borgen bakfra.


Ved siden av sykehuset der, var det et stort utgravningsområde.
KariK

kaka

Jeg valgte å gå videre en helt annen retning enn ved forrige besøk, - i retning mot den grønne kollen jeg så over bebyggelsen.

Jeg så et skilt med Ancient theater, og tenkte jeg kanskje kunne finne det hvis jeg ruslet meg oppover.

Jeg visste ingenting om det, -eller utgravningsfeltet jeg akkurat hadde gått forbi, men jeg ser jo at linken jeg la inn over, kan fortelle om det meste :)
(så da legger jeg den inn igjen, for de som måtte være interessert  http://lesvoswalks.net/Mitilini_Guide.pdf
KariK

kaka

Jeg beveget meg oppover i boligstrøkene, - et område helt uten turister. Det er ikke det mest spennede å gå i relativt nye boligområder, men det er alltid noen interesante glimt å få. Jeg så bla deler av borgen velig fint derfra

Midt mellom noen hus var det til og med et nytt utgravningsområde.
KariK

kaka

Jeg beveget meg videre oppover i dette området, der jeg ikke traff en eneste turist  :)
Et par ganger til så jeg skilt til det antikke teateret, men til slutt forsto jeg at det nok kunne bli en lengre tur enn jeg hadde ro til å ta.
Så, da ble det bare litt gatelangs der oppe. Jeg kunne jo stukket innom kafenion og tatt meg en kaffe, - eller tatt litt vann ved vannposten.

Neste gang kanskje jeg skal gå mere rett på/til teateret.
KariK

karri

Nei, hva skal han med en stige  ??? He he, orginalt, eller typisk gresk?! Han får iallfall jobben gjort!  :--
KARRI

kaka

Ja, det var en orginal vri, det der, Karri  :)

Men jeg gikk på kryss og tvers gjennom byen, så jeg en sommerfugl på noen blomster. Den satt såpass rolig at jeg tenkte jeg kanskje klarte å få et brukbart bilde.
Men, da flagret den opp, - og satte seg på joggeskoen min  :D Der ble den sittende, - lenge. Jeg hadde ikke hjerte til å røre meg, men til slutt syntes jeg det var på tide å bevege meg videre. Da fløy den :)

Kanksje den trodde den rosa fargen var en blomst?
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...