Logg inn med Facebook eller Google!

Noen bilder fra CHORA ANDROS

Started by filhellener, 30. Sep 10, 23:31:48

Previous topic - Next topic

kaka

Ååå. det er så mye fint her!! Taverna i trappen, og andre trapper, - og i det hele tatt. Litt fordumss skjønnhet var herlig!
KariK

Tjorven

Litt av et bakeri ja, det så nesten ut som et lokale pynta til bryllupsfest  ;) Likte så godt bildet av den smale trappegata, jeg. Chora har tydeligvis alt, både i moderne stil og koselige smågater vi ser på som \"typisk gresk\". Men er det ikke sånn at Chora består av en gamleby og en mer moderne del? Hvor ligger i så fall gamlebyen?
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Quote from: \"Tjorven\"Likte så godt bildet av den smale trappegata, jeg. Chora har tydeligvis alt, både i moderne stil og koselige smågater vi ser på som \"typisk gresk\". Men er det ikke sånn at Chora består av en gamleby og en mer moderne del? Hvor ligger i så fall gamlebyen?

Jeg liker godt bildet av den smale trappa selv og, Tjorven  :icon_smile:
Ja, det er en herlig blanding av gammelt/tradisjonelt og moderne  :icon_smile:
Når du går igjennom den \"porten\" jeg har vist på flere av bildene, så kommer du over i den eldste delen av byen. Gatene blir smalere og husene eldre, men ikke så mange er eldre enn fra 1800 tallet ( tror jeg) og de fleste er veldig velholdte, noen gamleby som på feks Rhodos og Naxos er det ikke, byen er ikke veldig stor.
Men for å snakke om noe veldig gammelt så er det jo Kastro, og noen ruiner fra veneziansk tid finnes ellers og. Bl a ser du noen på bildet av  området med tretrappa, den vi gikk da vi hadde vært på Paraportistranda .
På Nimboriosiden av byen er det også litt slik å se, bl a ovenfor den lille kirka på klippen.
Kari

filhellener

Som jeg tror dere har forstått likte vi oss veldig godt i Chora  - og det vi umiddelbart falt for var folkelivet og atmosfæren i byen :iconbiggrin:
Derfor tenkte jeg å avslutte denne tråden med noen kveldsbilder, ikke med den beste kvaliteten, men.... :icon_smile:

Det var lørdag og vi gikk fhv tidlig til byen, tenkte vi skulle unne oss en kake til kaffen, og d a må det være l e n g e  til middag  :wink:
Vi satt ved bordet ved inngangsdøra til ERMIS, stamkafeen, i 2-3 timer og lot oss \"underholde\" (dette bildet er tatt på dagtid)


Her er utskeielsene, noe mer mektig enn slike greske kaker vet jeg ikke:


Så noen bilder av Choras barn og voksne - mørket falt på , det var latter og god og avslappet stemning, veldig koselig  :






Omsider reiste vi oss for å rusle litt gatelangs:





- og kikke litt i de koselige butikkene :











- det var noen timer siden vi spiste kaker, og planen h a d d e vært å spise en \"ordentlig\" middag på lørdagskvelden :iconbiggrin:
-  men det vi maktet var å dele denne tallerkenen, vi spiste opp nesten alt  :wink: :



Etter å ha ruslet litt mer rundt i gatene satte vi kursen hjem til Nimborio .
Dette er \"Nimborio by night\":
Kari

kaka

Stadig en herlig stemning du formidler.
 
Takk for en kjempefin tur!
KariK

Tjorven

Tusen takk for en herlig tur til Andros, filhellener   :hello1:  Jeg har virkelig kost meg med denne tråden.
Jeg tror ikke (eller innbiller meg) at Chora er en by man reiser til alene. Man kan lett føle seg litt \"ensom\" i folkevrimmelen der, mener jeg. Men med reisefølge må det være et perfekt sted  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Takk for interessen dere har vist / for alle positive og koselige kommentarer, kaka og Tjorven  :flower:  

- takk også til dere andre som har kommentert og/eller kikket på denne tråden  :iconbiggrin:

Jeg håper jeg kan ha fristet noen til å besøke Chora  :sunny:

Om det er noen forskjell på å reise alene til Chora, Andros, ifht andre reisemål, vet jeg ikke, Tjorven  :icon_smile:
Kari

Tjorven

Kanskje jeg innbiller meg at Chora er mye større/mer folksom enn f.eks lille Fourni  ;)  Min erfaring på alenereiser er iallfall at det er lettere å bli kjent med folk, både turister og fastboende på små steder. På Fourni ble jeg kjent med mange forskjellige folk, og traff ikke en eneste nordmann.

Som du skjønner er jeg veldig nysjærrig på Andros, men er bare litt redd for å dra dit alene   :la:  Men kanskje er \"bekymringa\" mi helt unødvendig  ;)
Uansett, så har jeg bare blitt enda mer interessert i Andros etter de mange flotte bildene dine derfra  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Quote from: \"Tjorven\"Kanskje jeg innbiller meg at Chora er mye større/mer folksom enn f.eks lille Fourni  ;)  Min erfaring på alenereiser er iallfall at det er lettere å bli kjent med folk, både turister og fastboende på små steder. På Fourni ble jeg kjent med mange forskjellige folk, og traff ikke en eneste nordmann.

Som du skjønner er jeg veldig nysjærrig på Andros, men er bare litt redd for å dra dit alene   :la:  Men kanskje er \"bekymringa\" mi helt unødvendig  ;)
Uansett, så har jeg bare blitt enda mer interessert i Andros etter de mange flotte bildene dine derfra  :D

Det er veldig koselig at jeg har bidratt til å gjøre deg interessert i Andros, Tjorven  :sunny:
- og du. med din evne til å komme i kontakt med mennesker , kan nok reise akkurat dit du gjerne vil  :iconbiggrin:
Kari

Tjorven

Quote from: \"filhellener\"Det er veldig koselig at jeg har bidratt til å gjøre deg interessert i Andros, Tjorven  :sunny:
- og du. med din evne til å komme i kontakt med mennesker , kan nok reise akkurat dit du gjerne vil  :iconbiggrin:

Takk   :colors:
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Quote from: \"filhellener\"
Quote from: \"Tjorven\"Kanskje jeg innbiller meg at Chora er mye større/mer folksom enn f.eks lille Fourni  ;)  Min erfaring på alenereiser er iallfall at det er lettere å bli kjent med folk, både turister og fastboende på små steder. På Fourni ble jeg kjent med mange forskjellige folk, og traff ikke en eneste nordmann.

Som du skjønner er jeg veldig nysjærrig på Andros, men er bare litt redd for å dra dit alene   :la:  Men kanskje er \"bekymringa\" mi helt unødvendig  ;)
Uansett, så har jeg bare blitt enda mer interessert i Andros etter de mange flotte bildene dine derfra  :D

Det er veldig koselig at jeg har bidratt til å gjøre deg interessert i Andros, Tjorven  :sunny:
- og du. med din evne til å komme i kontakt med mennesker , kan nok reise akkurat dit du gjerne vil  :iconbiggrin:

En herlig tråd å følge filhellener!
Jeg har også vært veldig interessert i Andros lenge, og har vurdert å bruke et par-tre dager der på vei til min faste base på Syros. Jeg reiser også stort sett alene, og tenkte faktisk det samme som Tjoven skrev, men tenker også at det kan jo være greit å bo i for eksempel Batsi eller Gavros på Andros, og heller dra på bybesøk uten nødvendigvis å overnatte der.
Sikkert mye billigere, og litt lettere å få noen venner å henge rundt sammen med.
Hvordan var det å bli kjent med folk der, forresten, filhellener?
Glika i zoi

filhellener

Quote from: \"marjana\"
Quote from: \"filhellener\"
Quote from: \"Tjorven\"Kanskje jeg innbiller meg at Chora er mye større/mer folksom enn f.eks lille Fourni  ;)  Min erfaring på alenereiser er iallfall at det er lettere å bli kjent med folk, både turister og fastboende på små steder. På Fourni ble jeg kjent med mange forskjellige folk, og traff ikke en eneste nordmann.

Som du skjønner er jeg veldig nysjærrig på Andros, men er bare litt redd for å dra dit alene   :la:  Men kanskje er \"bekymringa\" mi helt unødvendig  ;)
Uansett, så har jeg bare blitt enda mer interessert i Andros etter de mange flotte bildene dine derfra  :D

Det er veldig koselig at jeg har bidratt til å gjøre deg interessert i Andros, Tjorven  :sunny:
- og du. med din evne til å komme i kontakt med mennesker , kan nok reise akkurat dit du gjerne vil  :iconbiggrin:

En herlig tråd å følge filhellener!
Jeg har også vært veldig interessert i Andros lenge, og har vurdert å bruke et par-tre dager der på vei til min faste base på Syros. Jeg reiser også stort sett alene, og tenkte faktisk det samme som Tjoven skrev, men tenker også at det kan jo være greit å bo i for eksempel Batsi eller Gavros på Andros, og heller dra på bybesøk uten nødvendigvis å overnatte der.
Sikkert mye billigere, og litt lettere å få noen venner å henge rundt sammen med.
Hvordan var det å bli kjent med folk der, forresten, filhellener?

Koselig å høre, Marjana, takk skal du ha  :flower:
Og jeg synes virkelig du skal \"ofre\" noen feriedager på å besøke Andros :D

MULIG jeg har gitt et inntrykk av at Chora er større og \"livligere\" enn den virkelig er, siden både du og Tjorven har fått det inntrykket ???

S t o r er den absolutt ikke, og at jeg har kalt den \"livlig\", er fordi jeg syntes det var så hyggelig å oppleve en lokalbefolkning som var så \"synlige\" i byen sin :-) - både på dagen og om kveldene.
Jeg synes det er noe som mangler når jeg besøker liten og vakker gresk by og nesten ikke ser et menneske ute  - evt ser jeg en del, eller mange utenlandske turister i gater og på kafeer, men d e t er noe helt annet og ikke noe pluss for meg!
-  selvsagt er det vanskelig for m e g å vite hvor mange av de greske som virkelig b o d d e  i Chora Andros, og hvilke som var der på ferie, for det e r flest grekere som ferierer på Andros og d e er der ofte lenge.

Jeg tror ikke det er billigere å bo i Batsi, jeg søkte litt der og da vi planla turen, og noe studio under 40 euro fant vi ikke, men mange over, det var 40 vi betalte i Chora.
Denne gangen hadde vi \"begrenset\" tid på Andros, og prioriterte Chora :-)
Batsi kjørte vi kun igjennom med buss og inntrykket jeg fikk var at jeg vil tro det bor  ( nesten) like  mange mennesker der?
- men det vet Ole sikkert :-)

På meg virket Batsi som et ganske stort sted?
- og jeg tror nok det er flere utenlanske turister der og mange flere steder å bo?- men dermed også mindre genuint, o m det er det du vil ha :-)

Jeg kan nok ikke si noe om det er lett å bli kjent med noen i Chora eller andre steder på Andros , Marjana, det kommer sikkert mye an på deg selv :-)
Vi hadde veldig koselig vertskap, fikk hyggelig og god service i butikker og der vi spiste :-)
- ellers er ikke vi spesielt kontaktsøkende i feriene våre :-)
Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...