Logg inn med Facebook eller Google!

Kamari 2009..

Started by Thera, 12. Jul 09, 13:11:15

Previous topic - Next topic

bengalow

Ah, Thera, jag är pensionär, och som sådan vill man gärna ha ett \"ordnat\" liv...eller som vi brukar säga, \"-Ordning och reda- löning på fredag\". Jag skulle oroa mig förskräckligt, om jag inte hade en fast inkomst - skulle helt klart inte kunna arbeta som du - och då menar jag inget negativt, men det skulle bryta ner mig. Jag har jobbat i mer än 50 år, inte varit arbetslös mer än 1 månad, jag har haft tur, tror jag...men ändå avundas jag dig lite, som kan göra som du gör. Det måste vara en frihet utan like!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Spennede å følge dagboksnotatene dine, Thera.
Jeg er redd noen unge her hjemme og kan oppleve noe lignende i sommerjobb-jungelen, men her er settes det kanskje mer søkelys på det.
Nydelige bilder!
KariK

Tjorven

Artig å følge deg, Thera. Så synd at du ble snytt for lønna du fortjente, men du gjorde nå det du kunne i denne situasjonen. Får bare håpe innehaveren sitter med litt dårlig samvittighet...

Men det er bra du klarer å snu det negative og glede deg over det som er positivt istedet. De kelnerne gjorde iallfall det de kunne for å glede deg :)
Jeg tror faren din vil bli stolt over alt det nye du har prøvd deg på, og ønsker dere ei fin tid sammen når han kommer.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Heidrun

Fine historier Thera. Lysten på å eise tilbake til denne herlige øy blir bare større og større etterhvert som du poster
Yamas til livet og til

Magnolia

Så moro å følge deg og høre om dine opplevelser. Du er virkelig ei tøff dame som ikke lar deg vippe av pinnen så lett. Ønsker deg lykke til fortsatt. Du finner nok noe du vil trives med etter hvert.
Kos deg sammen med faren din når han kommer på besøk. Han er nok stolt av dattera si. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Thera

Takk, dere!

Jeg dro til stranda i 11tida i forrigårs. Etter en stund gikk jeg for å snakke med postmannen her, og lete etter et brev som ble sendt til meg for nesten en måned siden. Fant det ikke, så jeg skal få tilsendt et nytt. Etterpå var jeg på stranda igjen, før jeg spiste gresk salat på Anixi/The spring.. Mm.. Jeg har helt dilla på gresk salat nå. Har spist det fire ganger iløpet av de tre siste dagene. Fetaost og tomat er så godt! Det ble et par svømmeturer og boklesing før jeg gikk hjemover litt etter kl 18. Så lenge har jeg ikke vært på stranda her før.

Litt senere snakket jeg med en kamerat som så veldig sliten, trøtt og ustø ut. Han pleier å jobbe fra kl 18 og utover, så jeg lurte på hvorfor han ikke var på jobb. Tenkte han kanskje hadde sovna av.. Men så viste han meg sår han hadde på føtter og armer, og fortalte at han hadde kræsja med mopeden på vei hjem for noen timers pause fra jobben. Han halta og hadde veldig vondt i ene foten, så han skulle bare ta det med ro resten av kvelden. En 14år gammel gutt kjørte mopeden han kræsja med, han hadde plutselig vrengt over rett foran mopeden til kameraten min. Så nå er mopeden kaputt. Jeg sa at han burde dra til legen, men det ville han ikke.
Utpå kvelden ble jeg med han til Perissa for å spise middag. Gresk salat, fritert ost (saganaki) og pastitsio. Jeg spurte om han ikke var redd for å kjøre etter det som skjedde. Nei, det var han så absolutt ikke. Kjenner jeg meg selv rett, ville jeg ikke kjørt de nærmeste dagene. Virker som at jeg ble mer shaky enn han selv. :shaking:
Glad for at det gikk såpass bra som det gjorde, men kan ikke unngå å tenke på hvor mye verre det kunne gått. Det er så fort gjort.

Han jeg skulle på Xatzigiannis-konserten med, er servitør på samme sted som han som kræsja. Siden de ikke har noen andre til å steppe inn, måtte han jobbe istedet for å dra på konsert neste dag. Selv om jeg kunne dratt med noen andre, tenkte jeg at jeg heller ville holde han som kræsja med selskap og være i nærheten hvis han trengte hjelp til noe.



I går tidlig skulle jeg bli med til sykehuset, og samtidlig innom postkontoret for å sende en pakke til Norge. Men da vi var rett i nærheten ombestemte han seg. Han sa at han hadde jo mindre vondt i foten nå, og hva godt kunne legen uansett gjøre..? Jeg syntes fortsatt han burde gå til legen. Og broren hans prøvde hardt å overbevise han om det, men til ingen nytte. Så vi var \"turister\" i Fira og slappet av på stranda etterpå.




Utover dagen ble foten bedre og bedre, så på kvelden dro vi til Santo Winery for å se Xatzigiannis. Vi kom dit 30-45min før konsertstart. Til min store overraskelse og glede var det god plass nokså nært scenen.
Xatzigiannis var helt fantastisk! Nydelig stemme, fin tilstedeværelse, flott fyr!  :hello1:  Jeg har ikke hørt mye av musikken hans før, kjente bare igjen 3-4 sanger, men det gjorde ingenting. Var kjempegøy å være der! :) \"Anapoda\" er favoritten min, men han har maange andre fine sanger og. Falt for spesielt èn. Tror den het \"Ola i tipota\"..
Jeg tok masse bilder, uten å se over de der og da, og håpet at ihvertfall noen ble bra. Men det ble de ikke..
Dette er det beste..:
..Don`t dream your life, live your dreams..

Thera

På fredag ville jeg spise middag tidlig og rett hjem etterpå for å sove. Mens jeg ventet på at maten skulle komme på bordet, kom en av servitørene jeg har snakket litt med i forbifarten bort og spurte om jeg har jobb nå.. Vi snakka litt i munnen på hverandre. Jeg sa at jeg ikke har leita ennå. Han sa at jeg burde få en jobb snart, for det er dyrt å bo her. Jeg sa at jeg bare betaler 100 euro pr.mnd. der jeg bor. Før jeg rakk å si at pappa skulle komme hit neste dag og at jeg vil ha litt ferie sammen med han, sa servitøren \"I`ll get you a job!\"
Jeg merker godt at pengene flyr når jeg ikke har en jobb hvor jeg får gratis mat og drikke.. Og jeg visste ikke hvor mye lenger jeg turte å vente med å prøve å få ny jobb, så vi avtalte at jeg skulle møte opp der på søndag for å snakke med sjefen.

Istedet for tidlig kveld ble jeg med iskremgutten og noen venner av han for å høre søstera hans og noen andre synge live et sted. Kjempebra, variert musikk og litt mer rocka enn den pleier å være på det stedet. Det ble en utrolig morsom kveld/natt! De fleste bildene jeg tok da, og mange andre, er borte.
Har tatt endel bilder her og lagt inn på dataen. Endel av de har jeg ikke funnet igjen når jeg har lett etter de. I går oppdaget jeg at jeg har erstattet de med de nyeste bildene som hadde samme navn.. 001, 002 osv. Shit! Har heldigvis forandra på noen av bildene, og laget nye navn på de, så de har jeg fortsatt. Vet ikke hvor mange bilder som er vekk, men det er en god del :(

Servitøren som ville skaffe meg jobb er egentlig innkaster på en annen restaurant. Mens jeg ventet på at pappa skulle ankomme hotellet sitt, tok jeg en kaffe der.
Sjefen sa at han hadde hørt jeg var ute etter jobb. Men han trengte noen med serveringserfaring, og det har jo ikke jeg. Da jeg gikk derfra, ble jeg vinka bort til naborestauranten. En gutt der visste at jeg var på utkikk etter jobb, og hadde snakket med sjefen sin.
Jeg snakka litt med sjefen og ble tilbudt jobb. Kunne starte kl 17 samme dag. Ta imot bestillinger, sette fram brød osv.. Jeg takket ja raskt og gikk for å møte pappa.

Han hadde med oppvaskbørste til meg (her bruker de visst bare svamp, som jeg ikke synes funker helt), sjokolade fra Freia, et par av fotoalbumene mine og andre ting jeg har savnet litt. Var godt å se han igjen, og litt fint å ha noen å snakke norsk med.
Jeg lurte på om jeg hadde sagt ja til jobben litt for tidlig. Ville jo ha fri mens pappa er her, ihvertfall i noen dager. Og så vil jeg jobbe færre timer og helst starte senere på kvelden, så jeg gikk tilbake og sa at jeg ikke kunne ta jobben allikevel.
 
På søndag møtte jeg opp i den første restauranten. De hadde akkurat ansatt en fyr, men jeg kunne komme tilbake hvis ting ikke gikk som de skulle med han. Jeg hadde ikke så lyst til det, for de trengte bare folk på dagtid.
Men han serivtøren/innkasteren som ville hjelpe meg å skaffe jobb, ga seg ikke så lett. I forrigårs sa han \"Kom hit i morgen og snakk med sjefen!\". Jeg fortalte at jeg allerede hadde snakket med han og at han trengte noen med erfaring. Men han hadde visst ombestemt seg, så jeg skal dit på lørdag for å \"prøvejobbe\". Blir spennende å se om det er en jobb jeg synes er ok og om sjefen synes jeg gjør en ok jobb.
Ellers har tre forskjellige foreslått ett og samme sted for meg. To av de sier at sjefen der ikke er helt ålreit mot de ansatte, så jeg er ikke så gira på å jobbe der. Jeg har et godt inntrykk av han nå, og vil gjerne fortsette å ha det. Så det er kanskje best at jeg forblir gjest der i ny og ne. Iskremgutten har blitt barmann et annet sted på øya, så da er det en ledig jobb der.. Ellers er det noen andre steder som kanskje er aktuelle og.

Jeg og pappa var på vulkanutflukt for et par dager siden. Var ikke så spennende som jeg trodde, men utsikten derfra og fra båten var bra. Fulgte ikke med på hva guiden sa, for jeg var opptatt av å se meg rundt og ta bilder. Selvfølgelig var kamerabatteriene nesten tomme mens vi var der, så jeg fikk ikke fotografert så mye.
Etterpå kunne de som ville hoppe fra båten og bade i de varme kildene. Vi slappet av, spiste sandwich og drakk iskaffe. Veldig fin tur!

Har blitt mer og mer forkjølet de siste dagene, og nå er stemmen min nesten helt borte. :sad4: Jeg blir raskt sliten, så det er litt av et ork å komme seg til og fra stranda/sentrum om dagen. ;) Drikker mye te, cappucchino og annet varmt. Knasker Halls og kler meg godt. Håper det går over snart! Håper også at smakssansen ikke forsvinner, det er jo så mye god mat her. :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Tjorven

Hei Thera. Håper du hadde det fint med pappaen din på besøk. Nå er det lenge siden vi har hørt noe fra deg, så jeg lurer litt på hvordan det går med deg. Håper alt står bra til :) Flotte bilder forresten.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Godt å høre at alt er bra med deg, og fine bilder også :) Det virker iallfall ikke som om du har noe problemer med å finne jobb, Thera. Håper du får til Albania-turen, men hvis ikke blir det vel litt godt å komme hjem igjen også? Ha det fint de siste ukene :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Thera

Takk, Tjorven!

Siden sist har jeg stort sett spist, lært endel gresk og vært på stranda..

Jeg trives utrolig godt her. Før trodde jeg at øya var for lita til at jeg ville bo her på vinteren og. Men det synes jeg ikke nå lenger.. Santorini har mye å by på, og det går jo fly og båter til andre steder hvis man vil ta seg en tur vekk.. Nå tenker jeg mer på at det ikke er helt det samme uten alle de herlige menneskene som har reist hjem til andre øyer, det greske fastlandet, England og Australia f.eks.
En av de to beste vennene mine her har dratt hjem til USA. Så det begynner å bli litt tamt her. Blir litt rastløs av å ikke jobbe også.
Så selv om jeg kommer til å savne Santorini, så blir det godt å komme til Norge snart.



Håper virkelig jeg får sett litt gule, orange og røde høstfarger.. Og at det ikke bare er grått/hvitt når jeg kommer. Gleder meg veldig til å se familien min og gode venner igjen! Samt spise smågodt, shoppe i norske butikker og gå på kino! Ser frem til å se \"Engelen\" bl.a..

En dag ville jeg veldig gjerne på stranda, og ble glad da jeg så skyfri himmel gjennom vinduet da jeg sto opp. Men da jeg gikk ut døra, blåste det skikkelig:s
Så jeg og en venn dro til Perissa istedet. Der spiste vi lunsj. Jeg ville egentlig bare ha gresk salat, men vi spiste dèt, friterte tomater og litt spaghetti (med små reker, æsj). Ble skikkelig mett!
På kvelden spiste jeg spaghetti bolognese. Senere møtte jeg en venn og en kollega av han. De var sultne, så vi dro til taverna Galini i Monolithos.
Jeg er nokså småspist og var fortsatt mett etter middagen. \"Glem at du er mett! Hva slags mat vil du ha?\" sa den ene. De bestilte masse forskjellig mat. \"Vi grekere liker å se masse mat på bordet, selv om vi ikke alltid spiser så mye!\" sa den andre.
Jeg sa nei takk, men jeg tror mitt \"No\" er litt for likt grekernes \"Ne\";) Mat ble lessa på tallerknen min. En salat me roquefortost var kjempegod! Shrimp saganaki og andre store reker, kalamari, blekksprut, varm feta, lammekoteletter og gudene vet hva..
Jeg ble stappmett! Jeg kunne trilla ut fra restaranten. Et par mugger med vin og en mugge med raki gikk også med i kalasset.  :drunken:
Utrolig god mat. Har spist der før og, den tavernaen anbefales virkelig!



Jeg har \"bodd\" på stranda i det siste. Været har vært strålende en stund nå. Så varmt at det har vært helt nødvendig å avkjøle seg med noen svømmeturer. Herlig!
En venn hadde nylig et par fridager. En dag var vi på Red beach. Der hadde jeg faktisk aldri vært før. Var helt ok der, men jeg foretrekker stranda i Kamari. Senere spiste vi på Senor Zorbas, som jeg lenge har hatt lyst til å teste ut. Det var kjempekoselig der inne! Og maten var veldig god..





I går var samme venn og jeg på en taverna litt utenfor Kamari. Har hørt at maten er helt fantastisk der, så jeg hadde store forhåpninger. Bestemte meg på forhånd for å bestille fisk der. Valget falt på sverdfiskfilèt, men servitøren sa at den ikke var god. Han sa at han kunne velge en annen fisk for meg. Mens han stod ved fiskedisken gikk jeg bort og sa jeg helst ville ha beinfri fisk. Er ikke noe gøy å renske fisk, og det er så ekkelt å spise når man plutselig kjenner små bein.
Etter å ha spist Santorinisalat, en annen salat og friterte tomater, kom fisken på bordet. Jeg hadde sett for meg fint fiskekjøtt, poteter og salat pent dandert på fatet. Men fisken lå blant et par små paprikabiter, sitronsaft, med hode og hale intakt :?
Spurte raskt etter chips. Dét, kokte poteter, ris eller pasta er et must. Tavernabesøket stod ikke helt til forventningene mine. Ingen av rettene var spesielt gode i forhold til det jeg har smakt andre steder. Det var veldig rent og pent der, men litt for fancy etter min smak.. Liker litt mer \"shabby\", men koselige steder jeg.
Nå er det bare 3 dager igjen her. Alt av måltider som spises ute skal inntas på Seaside (:love10:) og et par andre favoritter.

Jeg tror egentlig det er bra at jeg ikke har gått skikkelig inn for å lære gresk. For jeg merker at det kan gå litt i surr hvis jeg prøver for mye.
Lærer samtidig litt albansk, så det er greit å ta det litt rolig. Men jeg har veldig lyst til å lære det ordentlig etterhvert. Det går lettere å lese gresk tekst på tv enn før. Har lært mange ord og uttrykk. Noen ord husker jeg ikke så jeg kan si de selv, men forstår hva de betyr når jeg hører andre snakke.
Noe som er veldig bra er at mange greske ord er fine (bl.a. \"endaxi\" og \"kopella\") da husker jeg de lettere og vil lære hva de betyr når jeg hører de. Det er gjerne sånn at de ordene jeg husker best, er de jeg har minst bruk for. At \"Makarios\" betyr \"lykksalig\" sitter f.eks som støpt. Det er forresten et utrolig fint navn også..

Da jeg skulle vaske i går, henta jeg vaskebøtta som stod ute. Noe hoppa fra den til foten min og jeg hyylte og rista på foten. Oppdaget at det var en firfisle og tenkte \"åh, så søt!\" for de er jo det.. Den løp inn i leiligheten og ganske fort under den tunge sofaen.. Jeg lot den være og håpet at den snart kom frem. Glemte den til jeg så den rett før jeg skulle ut tidlig i dag. Da jeg kom hjem var den igjen glemt. Til jeg skulle slå på bordlampelyset på soverommet. Der lå den, rett ved lysbryteren, kamuflert
i en støvdott. Jeg tenkte å ta den i hendene og bære den ut, men den kommer sikkert til å sprelle seg vekk. Må prøve å fange den i noe og ta den med ut. Her er`n:

..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...