Logg inn med Facebook eller Google!

Kamari..

Started by Thera, 01. Jul 08, 11:51:30

Previous topic - Next topic

Thera

Jeg og kjæresten skal til Kamari i august.. Vil gjerne ta en tur til Santo Winery, være med på ihvertfall en utflukt.. Var med på en fantastisk fin utflukt sist jeg var der, og har litt lyst til å få med kjæresten på den. (Beskrivelse fra apollo.no: \"Santorinis landsbyer: Santorini har en mengde små tradisjonelle greske landsbyer, med hvitkalkede hus, blå takkupler og kirketårn som avtegner seg mot den blå himmelen. Turen begynner ved Panagia Episkopi, en vakker kirke der vi får innblikk i grekernes religiøse liv. Mesa Gonia er en landsby som fortsatt for det meste ligger i ruiner etter det siste store jordskjelvet i 1956. Her bor det nå bare et fåtall mennesker. Vi besøker også en landsby bygd som en labyrint, Pyrgos. Det sies at det der finnes flere kirker enn hus, flere esler enn menn og mer vin enn vann! Det blir en rundtur i Imerovigli, og dagen avsluttes i landsbyen som kalles Santorinis smykke, nemlig Oia.\") Hadde vært spennende å prøve en ny og.. Vi får se..

Akrotiri hadde vært gøy å dra til. Går det busser dit? Og så håper jeg vi kommer oss til Mesa Vouno.. Har hørt mye fint om en rød strand også.. Hvor er den og hvordan kommer man seg dit?

Har dere noen tips til andre ting vi bør få med oss?

Lurer litt på å leie bil eller moped. Hvor i Kamari bør vi isåfall leie?
..Don`t dream your life, live your dreams..

Svein~B

Jeg synes absolutt at dere bør leie bil, i et par dager. Øya er ikke stor, men det er mye å se. Skal dere satse på buss, må dere via Fira uansett hvor dere skal. Vi opplevde at bussene fra Kamari til Fira i kveldingen var stappfulle.

Ifølge \"bibelen\" min (Greek Island Hopping 2007), går det busser til Akrotiri hvert 45 minutt. Den samme bussen fortsetter til et sted på sørkysten der det går båt til den røde stranda.

Det er ti år siden jeg var der, men vi leide bil hos Pegasos og var fornøyd med dem. Da vi var dere gikk det minibusser fra Kamari til snuplassen som er det nærmeste du kommer Messa Vouno med bil. Du kan kjøpe enveisbilett eller tur/retur. Vi kjøpte enveis og gikk ned igjen. Vi var veldig slitne i bena da vi kom ned.

Se gjerne min tråd om ting dere kan/bør oppleve på Santorini.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Heidrun

Når du først er i Kamari, så må du gå opp til borgen. Blåser noe kraftig på toppen og lang vei å gå. Men absolutt verdt annstrengelsene.
Er nig med Svein. Lei en bil
Yamas til livet og til

Thera

Quote from: \"Heidrun\"Når du først er i Kamari, så må du gå opp til borgen. Blåser noe kraftig på toppen og lang vei å gå. Men absolutt verdt annstrengelsene.
Er nig med Svein. Lei en bil
Takk for tips! Hvor er borgen?

Quote from: \"Svein~B\"Ifølge \"bibelen\" min (Greek Island Hopping 2007), går det busser til Akrotiri hvert 45 minutt.
Det går busser til Akrotiri så ofte ja! Da må det gå an å ta en tur dit, og kanskje til den røde stranden og Profiti Ilias. Minibuss fra Kamari til snuplassen mot Mesa Vouno virker også veldig kjekt!
Vet du om man kan gå til den utendørs kinoen ved Kamari? Er ikke helt sikker på hvor den ligger jeg, langt fra sentrum?

Kjæresten min har ikke sertifikat, så jeg må kjøre. Er litt skeptisk til å ikke kunne bytte litt på, men det ser jo veldig greit ut å kjøre der da.
Jeg kjenner noen i 40-50årsalderen som ikke tørr å kjøre bil i f.eks Trondheim sentrum.. De prøvde ikke da de var yngre, og da synes de ikke det er bare bare å prøve nå heller. Så det er nok lurt for meg å bare kaste seg i det, ellers våger jeg aldri..
Å leie bil er jo en knall mulighet til å se mye av øya. Hvordan er det med parkeringsplasser på de forskjellige stedene? Kan fort bli stresset hvis vi må lete rundt etter det. Finnes det kart med oversikt kanskje?
Hva er grei pris på èn dags billeie?



Jeg bodde også på Captain Yiannis sist jeg var der, og anbefaler det gjerne! Ikke like lekkert som på Aegean Plaza (anbefales også!) hvor jeg bodde første gangen jeg var der, men det var heller ikke nødvendig. Skulle gjerne bodd litt mer i sentrum av Kamari begge gangene, men det er jo ikke så store avstander der. Går helt fint å gå fra den ene enden til den andre..

Må huske å få med meg navn og beliggenhet på alle stedene jeg vil tipse om, neste gang jeg skal dit. Her er noen få tips:
Ikke langt fra Kamari tours og et apotek(?) ligger en kinaresturant. Veldig god mat, anbefales virkelig! Naboresturanten har også veldig god mat..
Og så er det en koslig kaffebar der som jeg selvsagt ikke husker navnet på. Søkte litt på nettet og fikk frem navnet Aigeon, den ligger visst ved Kiwi.
Ved strandpromenaden kan jeg anbefale Sunshines pizza, gyros på Avolen (The Spring) og fiskeresturanten. BBQ corner (resturant) har jeg bare vært innom et par ganger for en brus, koslig sted. Hyggelig betjening.. I august skal jeg prøve en eller to av matrettene deres også. :icon_smile:
..Don`t dream your life, live your dreams..

Heidrun

Du kan ikke unngå å se den. Du står på lavastranden, det er svart lavasand det. Du ser ut mot havet og snur deg til høyre. Da ser du rett opp på den denne borgen. er ikke mye som imnner om en borg 250 meter undenefra, men et herlig syn når du først kommer opp dit. Gammel borg er det
Yamas til livet og til

Svein~B

Det Heidrun kaller borgen er vel det som kalles Gamle Thira, antar jeg, byen som lå oppe på Messa Vouno, men som det nå bare er ruiner igjen av. Det er det som er å se på Messa Vouno i tillegg til en helt fantastisk utsikt.

Jeg kan ikke huske å ha hatt problemer med å finne parkering, men det er som sagt ti år siden. Derfor skal jeg ikke uttale meg om leiebilpriser heller.

Jeg kjenner ikke til utendørskinoen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

babsan

Quote from: \"TheraHva er grei pris på èn dags billeie?

[/quote
I augusti förra året tog de 45 Euro för en dags hyra för bil. Men så fort man kom in i september vart priset \"endast\" 30 Euro  :confused2: .
Man märker tydligt av hög och lågsäsongen.

Kanske vi ses där i augusti

Barbro   :iconbiggrin:

Thera

Quote from: \"Thera\"...gyros på Avolen (The Spring) og fiskeresturanten. BBQ corner (resturant) har jeg bare vært innom et par ganger for en brus, koslig sted...
Hehe.. Sist jeg var der klarte jeg å tyde skiltet bedre enn forrige gang. Det som kunne se ut som \"Avolen\" er selvsagt greske bokstaver for \"Anixi\" som betyr \"vår\".  :idea1:
Nå har visstnok BBQ corner skiftet navn (og eier) og heter Family. Denne restauranten ligger rett ved en stor parkeringsplass nede ved strandpromenaden.
..Don`t dream your life, live your dreams..

ikies

Om du ikke har vært der, vil jeg anbefale et besøk i gamlebyen i Emporio. Trange, trivelige gater og festningsanlegget er spennende med blant annet små leiligheter.

Ellers vil jeg anbefale en rusletur i Finikia (men det er fort gjort, så bør kanskje kombineres med et besøk i Oia om du skal kjøre fra Kamari). Vi bodde inne i selve Finikia sist, og det var veldig trivelig. Man kom tett på dagliglivet til de fastboende samtidig som det er kort vei til

Santorini er stort sett ganske grei å kjøre på, det er ok veier for det meste, og avstandene er jo ikke store. Jeg husker ikke hvor lang tid vi brukte fra Oia til Aktrotiri, men det var ikke lenge. Jeg tror man har et romslig forhold til parkering på og utenfor oppmerkede plasser, det virket i hvert fall sånn på oss. Vi opplevde aldri problemer med parkering.

Heidrun

Emborio er en vakker liten landsby som man er nødt til å bli glad i
Yamas til livet og til

Thera

Nå er det ca 3 uker til jeg og en venninne reiser til Santorini. Vi skal på utendørskinoen i Kamari hvis det går en film som virker bra, og så har vi lyst til å ta en gåtur. Kanskje strekningen Fira-Oia, eller en kortere. En utflukt med båt hadde kanskje heller ikke vært å forakte. Har noen av dere vært med på det?
Kan godt tenke meg å se mer av Emborio og Finikia blant annet.
Har bare vært der på arrangerte utflukter med mange andre folk, i nokså høyt tempo. Hadde vært koselig å se mer på egen hånd, og ta seg litt tid.. Takk for tips!

Er det noen severdigheter i Fira man bør få med seg, eller noe spennende i Perissa kanskje?

Vet noen av dere hvor Tithora club ligger i Fira?
..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...