Logg inn med Facebook eller Google!

Pensjonist i Hellas

Started by agisilaos, 06. Mar 07, 09:44:57

Previous topic - Next topic

svaan

Quote from: \"Retsina\":mrgreen:
Ja, nå skulle \"gamle Pytten\" vært her og fortalt om sine planer. :!:
Jeg vet og tror at Gamble Pytten sitter og følger med hvad der sker i omverdenen...
Tro ikke den gæve gut sitter og får spindelvæv på seg. Vil tro, han sitter og griner i sine daggamle skægstubbe og griner og koser seg  over flere indlæg i den gamle forum og dette nye (flotte) forum.
Jeg vil nappe en Ouzo på pytten`s vegne, og gjalle Vikinge sproket ut over Hammel og  og Sige Jaaaaammmaaaaasssss. Og det vet den gut hvad jeg mener... :grin:

Tror jeg har fået nyt ord sprok...
Livet er ikke det verste mann har, Blot skal man leve det, og få det bedste ut av det...
At leve, er at rejse.

Jayo

Jag har i varje fall deltidspensionerat mig på Skiathos, bor där 6-8 månader om året.  Och det är klart att om man äger sitt hus här och inte har några lån på det så kan man leva ganska billigt om man vill det.  Eller också kan man leva fantastiskt gott om man vill spendera lika mycket som hemma.  En sjukförsäkring är nog bra att ha om man blir allvarligt sjuk.  Sjukvården för enklare problem är ok i Grekland och bra om man vill gå till privatsjukhus.  Men för ett tiotal år sedan var jag med om en allvarlig olycka utomlands (jag låg först på sjukhus och satt sedan i rullstol i två månader) och är man riktigt sjuk så mår man nog bäst hemma varifrån man kommit.  Men pensionärslivet i Grekland är behagligt och socialt är man nog mycket mer aktiv där, inte minst pga av det varmare vädret och ett annat sätt att leva.  Så ni som funderar på att pensionera er i Grekland:  gör det!  Ni kommer nog att trivas!
http://skiathosbloggen.webblogg.se
Livet på en grekisk ö med svenska ögon sett

brit

Ja,det skulle ikke vært meg imot å gjøre som deg Jayo. Jeg er pensjonist og min bedre halvdel blir det i 2008. Vi snakker da om å være lengere perioder på Skiathos og de andre øyene i Sporadene. :smile:
Når det gjelder helsevesenet så har vi ikke erfaring med andre enn Helsesenteret på Skiathos og den erfaringen var ikke så god. Men vi kan ha vært uheldig :smile:

Calle

Hej!
Jag och Git är försäkrade \"upp till tänderna\" :wink: här nere och det är inte speciellt dyrt. Försäkringen gäller för utlandsvistelse under fem år. Sedan får vi se om vi kan förnya den eller måste hitta en annan försäkring.
Försäkring är A och O som det kallas på svenska.

Som \"Expats\" vet jag inte hur det blir, men jag har en känsla av att infödda greker som blir pensionerade (läs gamla) har det mycket bättre än \"gamlingar\" i Skandinavien när det gäller livskvalitet.
Här nere bryr sig familjen om sina föräldrar på ett annat sätt (är i alla fall min upplevelse).
Nästan dagligen ser vi en cirka 35-årig kille som är ute på promenad med sin mamma. Han är hård-rockare, skinnklädsel, avklippt t-shirt med \"Metallica\"-emblem på bröstet och har långt svart hår i hästsvans. Och så kommer han strosandes tillsammans med sin gråhåriga svartklädda mamma för att handla frukt på marknaden eller för att gå och äta tillsammans.
I natt när vi repeterade med bandet så ringde Nikos telefon (han spelar gitarr i bandet, han är ung, piercad och väldigt \"macho\"!), varpå han meddelade att han var tvungen att ge sig av för att hans mamma satt ensam hemma.
Och hur ofta ser man hela familjer (med småttingar och mormödrar i en salig röra!) promenera på stan sena kvällar i Skandinavien?! Och ungarna verkar inte må speciellt dåligt av att få vara med i umgänget även om det blir sent! Jag tror att dom fixar skolgången ändå!

Ni här på forumet som också bor stadigvarande nere i Grekland, vad anser ni?!
Jag och Git är nybörjare här nere, men detta är våra upplevelser så här långt.

Mycket är sk*t i Grekland, infrastrukturen (eller snarare avsaknaden av den), djurhållningen på landsbygden (har vi upplevt på nära håll på vissa ställen), strejkerna, elavbrotten, det förbaskade eviga bullrandet från motorcyklar, scooters och mopeder (detta buller verkar det som om grekerna över huvud taget inte hör!), eländig Raki, okryddad grekisk mat som smakar exakt likadant (med en del undantag!), sporadiskt fungerande internet-linor  :evil:  med mera, med mera!
Men trots detta föredrar jag och Git att bli pensionister i Grekland, långt hellre än att tyna bort på långvården i kalla Sverige (och då menar jag inte väderklimatet!)
För det finns så oerhört mycket positivt i att leva ett medelhavs-liv gentemot ett strikt 8-5 liv i Skandinavien.
Vi jobbar bägge två hårt här nere, Git med sina webb-sajter (senaste kunderna är en second-hand affär samt en sadelmakare i Rethymno!), såväl grekiska som svenska kunder ligger på hennes bord varje dag. Jag jobbar med bandet inför säsongen (ny demo-cd ska vara klar inom två veckor) samt att jag producerar en demo åt en känd grekisk duo.

Med andra ord, vi arbetar, producerar, har ett levebröd och ligger inte i hängmattan och njuter av solen dagarna i ända! Men vi arbetar under helt andra förutsättningar än i Sverige och det är det vi trivs med! Vi gör det vi måste göra och levererar i tid. Om det sedan innebär heltidsjobb lördag-söndag, well då kanske vi kan relaxa på torsdag och sticka ner till sydsidan för en strand-dag!

Och så är vi ju på Kreta och inte i våldsamma Malmö, tack och lov!

Calle!!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Poseidon

Takk Calle

En nydelig beskrivelse av hvordan dere opplever Hellas kontra Sverige. Det meste av det du skriver har jeg oppfattet gjennom en rekke ferieopphold i en liten by på en øy i Hellas.

Det er sterkt når du skriver: \"Här nere bryr sig familjen om sina föräldrar på ett annat sätt\", og det er sant. Tenk det, barna har tid til å ta hand om sine gamle foreldre!!!!!

\"Nästan dagligen ser vi en cirka 35-årig kille som är ute på promenad med sin mamma.\" Når så man noe sånt i Norge eller Sverige? Fy fa.......hvilke samfunn vi har skapt i Norden.

agisilaos

Hei igjenn,
Ja, det var godt å høre at jeg ikke blir helt ensom norboer i Hellas på mine
gamle dager. Nå har det seg slik at jeg har vert fastboende på Kreta
i 13 år, og kommer tilbake til duk og dekket bord, for andre er det en
del ting som må ordnes, både det ene og det andre, her gjelder det bare
å ha tålmodighet.
Ting fungerer ikke alltid i samme tempo som vi er vant med her oppe
i nord, AVRIO,  er et ord du like gjerne kan lære deg først som sist.
Så leser jeg at en del har dårlig erfaring med helsesektoren i Hellas, jeg
vet at det ikke er som i nord,men min erfaring etter å ha ligget på
off. sykehus i Heraklion i en uke er bare positive.  God mat og 5 leger
på hver visitt flere ganger til dagen kan man ikke klage på, og frisk
ble jeg.
Vel, uansett så er ikke paradis opfunnet enda, det nermeste jeg har
kommet er på en øy som heter Kreta, så får negative og positive ting
bare være som de er for meg.
Her på Kreta har jeg bodd, her skal jeg bo, og her skal jeg dø.
Med riktig holdning tror jeg livet blir bedre, og som man reder får
man sove.

agi
agi

( greske reker svømmer best )

Pjokken

Quote from: \"Poseidon\"Takk Calle

En nydelig beskrivelse av hvordan dere opplever Hellas kontra Sverige. Det meste av det du skriver har jeg oppfattet gjennom en rekke ferieopphold i en liten by på en øy i Hellas.

Det er sterkt når du skriver: \"Här nere bryr sig familjen om sina föräldrar på ett annat sätt\", og det er sant. Tenk det, barna har tid til å ta hand om sine gamle foreldre!!!!!

\"Nästan dagligen ser vi en cirka 35-årig kille som är ute på promenad med sin mamma.\" Når så man noe sånt i Norge eller Sverige? Fy fa.......hvilke samfunn vi har skapt i Norden.

Nå er det vel slik da at det er både fordeler og bakdeler, med Norden og Hellas også da, men det er vel ingen tvil om at familien nok har en sterkere stilling i Hellas, enn den vi tildels har i Norden i dag.

Nå er det jo en drøm hos mange å få tilbringe pensjonistalderen i et land som vi har lært å elske, de fleste av oss gjennom mange år.
Dette er en tråd som kan utvikkle seg til inspirasjonskilde for de som syssler med tanken på å ta det store skrittet.

Vi er nok mange som kan ta lærdom av det andre medlemmer erfarer i sine forberedelser til en ny \"tilværelse\" og fra de som allerede har tatt steget.

Jeg håper \"Poseidon\" vil dele sine erfaringer med oss i det nye forumet, slik han gjorde i det gamle.

Mixelite

Nå har jeg hørt ting i det siste som viser at det ikke _alltid_ er slik at familiefølelsen er sterkere enn alt annet, men heldigvis er det mange eksempler på at den _er_ det.

Det er nok slik at det er fordeler og ulemper uansett hvor man bosetter seg, og at man må velge hvilke fordeler man ønsker og hvilke ulemper man kan leve med. :-)  Dessuten har vi jo en klar fordel, vi som kommer med nordiske sosiale rettigheter i kofferten.

Calle

Hej igen!
Ännu en dag har passerat och AVRIO finns ju alltid (i alla fall i Grekland)!!

Men...
Det finns naturligtvis såväl fördelar som nackdelar med att bo i t.ex. Skandinavien gentemot Grekland.
Vi har valt Grekland.

Vi åkte ner under ett års tid på \"prov\" (pröve heter det väl på norsk?!).
Vi hade ekonomisk förutsättning (genom sparande, försäljning av för oss onödiga saker såsom bilen etc.) att vistas här utan inkomst under ett år för att utvärdera.
Den 26 mars 2005 efter ett års boende här nere på Kreta så gick vi till en bättre restaurang (alltså ingen souvlaki-sylta!) och tog med oss papper och penna. Vi skrev ner våra respektive tankar om fördelar/nackdelar Grekland gentemot Sverige. Det tog 5 minuter och sedan skålade vi för vårt fortsatta liv i Grekland!
Redan nästa dag organiserade vi oss och planerade för arbete och försörjning här nere, för nu var vi inte längre \"turister\"!
Och ännu så länge så går det ganska bra!

Jag och Git hade det ganska enkelt när det kom till ett beslut.
Inga föräldrar i livet, inga barn, inget arbete längre i Sverige (hur enkelt är det att få jobb som medelålders?!) och inga lån på banken.
Så det blev fritt fall till Kreta! Vi släppte helt enkelt taget från Sverige och lät oss falla!

Nu lever vi lyckliga med varandra (vilket är viktigast av allt!) och tillsammans med två katter i en någorlunda fin lägenhet i mitten av Rethymnos \"gamle-by\", 3 minuters gångväg från stranden och medelhavet. Vi tjänar tillräckligt med pengar för att kunna leva ett enkelt (och då menar jag verkligen enkelt) liv och vad mer behöver man?!

Calle och Git (som verkligen hoppas på att få bli glada pensionister här nere!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Barbro

Så fint å lese det du skriver her. Det høres ut som et godt og rikt liv,sånn som livet bør være :smile: .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Pjokken

Quotecalle:
Nu lever vi lyckliga med varandra (vilket är viktigast av allt!) och tillsammans med två katter i en någorlunda fin lägenhet i mitten av Rethymnos \"gamle-by\", 3 minuters gångväg från stranden och medelhavet. Vi tjänar tillräckligt med pengar för att kunna leva ett enkelt (och då menar jag verkligen enkelt) liv och vad mer behöver man?!

Ja hva mer behøver man.

Calle

Quote from: \"Pjokken\"
Quotecalle:
Nu lever vi lyckliga med varandra (vilket är viktigast av allt!) och tillsammans med två katter i en någorlunda fin lägenhet i mitten av Rethymnos \"gamle-by\", 3 minuters gångväg från stranden och medelhavet. Vi tjänar tillräckligt med pengar för att kunna leva ett enkelt (och då menar jag verkligen enkelt) liv och vad mer behöver man?!

Ja hva mer behøver man.

Ja, vad mer behöver man? Jo! Kalles Kaviar, Makrill i tomatsås (vilket vi vet är på väg hit med trevliga forum-medlemmar som kommer på besök!) samt lösgodis!! Jag kan skippa lösgodiset, men Git är tokig i det så hon får ge akt på sin midja!!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...