Logg inn med Facebook eller Google!

Tinos havn, september 2012

Started by Anders, 17. Oct 12, 20:29:11

Previous topic - Next topic

Anders

Tinos, ja... hvor mange her på forumet har noen gang vært i land der? Og delt sine erfaringer?
Jeg hadde iallfall ikke særlig kunnskap om øyen... annet enn ett og annet bilde og litt tekst på ymse nett-steder. Og så visste jeg at det var "den-helligste-av-de-hellige" greske øyene... den som grekerne reiser til når de føler at det er best å kvitte seg med litt dårlig samvittighet for ett eller annet... :-)

Vi tok BS Ithaki nedover fra Andros. Bare et lite hopp... halvannen time eller noe sånt. På flatt hav og langsmed land skulle jo det være en ren nytelse. Det ble det jo for så vidt også... etter hvert.

For det var en lørdag formiddag, og jeg hadde mine mistanker... det er vel ikke bare grekere som bruker helgen til å kvitte seg med dårlig samvittighet :-)
Egentlig skjønte jeg det ganske umiddelbart etter at vi steg ombord i Gavrio. Bagasjehyllene nede på bildekket var smekkfulle! Og vi måtte nesten "krangle" oss vei opp på soldekket... hvor det nesten bare var ståplasser. Det virket som om halve den greske befolkning var på vei til Tinos den lørdagen!

Noen ganger er det jo tilfeldigheter som avgjør. Så også denne gangen. Etter litt frem og tilbake og forsøk på å stenge ute den kakofonien av prating som foregikk, så fikk vi omsider settlet oss ved et bord. Sammen med noen som i utgangspunktet virket veldig greske. Det var de også... bortsett fra damen ved siden av meg. Hun var engelsk... gift på Tinos og på vei hjem sammen med mann og barn og svigerfamile.

Tilfeldighetene rådet... hennes lille sønn som lekte med en Spiderman-figur over hele bordet hadde en forbløffende likhet med reisefølgets barnebarn. Mobilen ble fisket frem... bilder vist... et "aaah"! gikk rundt bordet og vi var alle plutselig famile :-)

Det ble varmere med én gang. Og den engelske damen avslørte at Tinos på en lørdag nok kunne vise seg å være litt vanskelig... iallfall når det gjaldt å skaffe seg overnatting. Vi måtte nok være forberedt på å reise laaaaangt utenfor byen...

Vel... vi kikket på hverandre og pratet to ord og tok en "sjefs-avgjørelse" igjen. Bråket der på soldekket gjorde det nesten til en lettelse å gå ned en etasje og finne "resepsjonen". Vi hadde jo "sett" Andros... var Tinos så forskjellig? Ithaki'en gikk jo videre til Mykonos... som lå inne på reiseplanen som et "skifte-ferge-stopp" likevel... ikke så langt "hjem" da...

Rent bortsett fra at jeg traff på en velutdannet, "soignert" herre der ved disken som absolutt ville ha meg inn i en belæring om klassisk gresk kontra moderne gresk så gikk det veldig bra. En femtilapp ekstra pro pers, så var vi klar for å stå over Tinos...

Men her er iallfall noen bilder og litt video som viser hva et anløp i Tinos havn en travel ettermiddag kan innebære. Vi kom som ferge nummer fire i løpet av omtrent like mange minutter og jeg var veldig glad for at vi ikke skulle av...

Langsmed Tinos...











Nellie

Artig!  :)
På Tinos var jeg faktisk noen dager for rundt 25 år siden! Trives godt der. Husker best den lange gata som gikk opp til kirka på toppen. Fullt av butikker med ikoner... ;)

Anders

Penelope hadde begynt og sige fra... det var neimen ikke mange meters klaring da hun passerte bak oss!











Anders

Noen flere bilder fra dette korte anløpet... forskjellen ombord var iallfall som natt og dag :-)











Anders

Og her en liten videosnutt som kanskje kan gi et lite hint om folkemengden... ikke et vondt ord om Tinos men uten noe forhåndsbestilt rom så fant vi det best å bare skvalpe videre. Til en øy som iallfall jeg ikke hadde noen planer om å bli værende på så altfor lenge...

Men sånn ser det altså ut i havnen på Tinos.


karri

Det var litt av en "maurtue" der ja!! Uten rom som venter på meg så hadde nok også jeg dratt videre. Ble god plass for dere på båten da  ;D
KARRI

Tjorven

Litt FOR mye liv og røre etter min smak også  :o  Det hadde nok blitt litt av et styr å kave rundt etter rom der i tillegg  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Vi bodde 2 netter på Tinos i 2006, og har et "been there, done that"-forhold til Tinos. Vi kom dit på en søndag, og fikk oppleve noen "krabbere" opp "krabbefeltet" (faktisk!), vi var en tur innom kirken, og nøt den fantastisk flotte utsikten derfra!
Vi leide også bil og kjørte øya rundt, og syns at Tinos er en "helt grei" øy, men som sagt, nå har vi vært der..... :fekting:

Her er et bilde, tatt fra kirken, nedover veien mot kaia. Legg merke til "krabbefeltet", hvor gata faktisk er teppebelagt! Men å krabbe opp hele denne gata må være utrolig slitsomt!
De fleste vi så som krabbet, var ikke helt unge, heller!
Lodotter er englenes tøfler.....

Ole

Da vi var på Tinos var det vått, og teppet var fint å gå på nedover den lange bakken. Der var det nemlig ikke glatt!


Anders

Må være fælt å ha så dårlig samvittighet :-)

Anita

Koselig å se & igjen  :D ... håper vi treffes neste år.

A..
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

Tjah... september er jo september :-) Never say die...

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...