Logg inn med Facebook eller Google!

Vil du klage på flyselskap, charter o.l?

Started by polyanna, 30. Mar 15, 22:31:41

Previous topic - Next topic

polyanna

30. Mar 15, 22:31:41 Last Edit: 30. Mar 15, 22:33:12 by polyanna
kan du få hjelp av Forbruker Europa. Mht. flyreiser er det ulike regler for hvor en skal rette klagen; dvs. om en er på utreise eller hjemreise. Sikkert mange som har gjort det samme som meg; latt være å klage. Eller ikke orket å kreve tilbake det som eventuelt kan refunderes når en i k k e benytter billetten eller reisen likevel. Dumt. Så klag i vei om du synes du har rett til det  :)

http://forbrukereuropa.no/no/reise/61-reise/flyreiser/65-flyreiser

mouche

Meget interessant tema!

Har akkurat nå en diskusjon med SAS med hensy til å få refundert Athens Airport Debvelopment Fund fee på 12 euro som alle må betale på reiser vi/til/fra Athens airport. Er man i transit så har man rett til å få denne refundert, men veldig få kjenner til dette. Kommer man til Athen og skal videre innen Hellas, som regel med Aegean, så går man til Aeegean og forteller dem om saken og etter litt om og men så får man utstedt en ny billett og får refundert 12 euro per person på sitt kreditkort. Når man reiser hjem sender man søknaden tils elskapet man fløy hjem med og får det refundert fra dem. Har gjort ette med Lufthansa, og det gikk greit, men SAS nekter selv om dialogen med dem nå har gått helt til topps! Jeg kommer til å ta saken videre med Transportklagenemda.
Man har også rett til/krav på refusjon av skatter og avgifter på billetter man ikke benytter, helt eller delvis, selv om biletten som sådan er "non.-refundable". Da gjelder det å påpeke at det er skatter og avgifter man søker om, ikke biletten som sådan. Selskapene tar ofte et gebyr for dette, men det varierer og behandlingen av kundene varierer enda mer. Selskapene får altid disse pengen inn fra sine kunder, men betaler bare ut igjen på basis av de som de facto fløy med dem. Dette beløper seg til enorme beløp som flyseskapene beholder og ikke sier noe om.

Med andre ord; bedre med mine penger i min lomme enn mine penger i flyselskapenes lomme!

filhellener

Quote from: mouche on 31. Mar 15, 09:56:57
Meget interessant tema!

Har akkurat nå en diskusjon med SAS med hensy til å få refundert Athens Airport Debvelopment Fund fee på 12 euro som alle må betale på reiser vi/til/fra Athens airport. Er man i transit så har man rett til å få denne refundert, men veldig få kjenner til dette. Kommer man til Athen og skal videre innen Hellas, som regel med Aegean, så går man til Aeegean og forteller dem om saken og etter litt om og men så får man utstedt en ny billett og får refundert 12 euro per person på sitt kreditkort. Når man reiser hjem sender man søknaden tils elskapet man fløy hjem med og får det refundert fra dem. Har gjort ette med Lufthansa, og det gikk greit, men SAS nekter selv om dialogen med dem nå har gått helt til topps! Jeg kommer til å ta saken videre med Transportklagenemda.
Man har også rett til/krav på refusjon av skatter og avgifter på billetter man ikke benytter, helt eller delvis, selv om biletten som sådan er "non.-refundable". Da gjelder det å påpeke at det er skatter og avgifter man søker om, ikke biletten som sådan. Selskapene tar ofte et gebyr for dette, men det varierer og behandlingen av kundene varierer enda mer. Selskapene får altid disse pengen inn fra sine kunder, men betaler bare ut igjen på basis av de som de facto fløy med dem. Dette beløper seg til enorme beløp som flyseskapene beholder og ikke sier noe om.

Med andre ord; bedre med mine penger i min lomme enn mine penger i flyselskapenes lomme!


Takk, greit å vite, mouche  :) - h a r nok hørt dette tidligere og, men glemt det igjen/ ikke husket å benytte det  :-[ -  skatt og avgifter vet jeg man har rett til å få igjen uansett ved om/avbestillinger, det benyttet vi senest i høst da vi måtte avbryte ferien/endre hjemreisen.

I høst flyr vi gjennomgående med Aegean, Oslo - Athen - Rhodos, da gjelder vel ikke dette.
Men hjem  har vi  foreløpig kun bestilt Athen - Oslo, skal kjøpe Chania - Athen senere, innenriks er ikke lagt ut enda, d a skal jeg gå til Aegean og få refundert de 12  + 12 euroene,
hvis vi reiser samme dag/kun er i transitt) :)
Kari

mouche

Joda, er man i transit så er man i transit uavhengig av hvilken vei man reiser.

https://www.aia.gr/userfiles/85ab214c-4e7b-4639-83ca-a1fb2a24fc19/Aeronautical_Charges_EN.pdf

Hvis man leser under pkt. 11 så ser man at denne avgiften ikke skal betales hvis man er; barn under fem år, i transit, 24 timers transfer eller mannskap.

Men husk å si eksplisitt på flyplassen i Athen på vei til Rhodos at dette er en avgift, ikke en skatt  og så gir de seg til slutt selv om det ikke alltid skjer med et smil for å si det forsiktig!

filhellener

Quote from: mouche on 31. Mar 15, 14:17:19
Joda, er man i transit så er man i transit uavhengig av hvilken vei man reiser.




D e t forstår jeg, men vi har bestilt Oslo - Rhodos av Aegean, på utreisen, med mellomlanding i Athen, det var d e t jeg trodde kunne være forskjellen :)
Kari

mouche

Så lenge du er i Aten mindre enn 24 timer så anses du å være i transit som jeg forstår regelverket. Det som kan være usikkert er om du er blitt belastet denne avgiften hvis du gjør en gjennomgående booking, men det må du nesten høre med Aegean.

Min dialog med SAS er for øyeblikket med:

Jan-Eirik Persen
Head of Operating Center
Global Direct Sales and Customer Support

og han forteller nå at den skatten de betaler heter; "Greece Airport development tax" og prøver nok en gang å si at denne avgiften kan jeg ikke få refundert, men det er akkurat den avgiften som pkt 11 i min link over hvilke skatter og avgifter som alle flyselskap må betale i Athen omtaler så jeg gir meg ikke. Som nevnt har både Lufthansa og Agean refundert meg denne avgiften, og dette har jeg dokumentert skriftlig overfor SAS, så snakk om stabeiser!

bengalow

Om du sedan spar dina 12€, i några år, så blir det nästan till en middag för en person - men det blir några år dit...lyckan är att få rätt, även om det kostar mer än det smakar...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

31. Mar 15, 21:06:13 #7 Last Edit: 31. Mar 15, 21:13:18 by mouche
Tja, hvis man f.eks er fire personer og skal reise tur/retur så blir det 12 x 4 x 2 euro som blir noe sånt som 96 euro. Penger for meg, men åpenbart ikke for deg, og det er jo godt å høre at du har mer enn du trenger og ikke bryr deg om slike "detaljer". Eller bare savner en "god" krangel?

På en flyplass som i Amsterdam så utgjør summen av de beløp kunder har krav på å få refundert 30.000 euro per dag og på Heathrow er tallet 55.000 euro per dag, hver dag hele året og så kan du jo regne ut hvor mye dette utgjør i året hvis du gidder!

Og betviler du tallene så kan jeg gjerne gi deg kilden til disse!

Når jeg tenker på det så gir 12 euro meg et godt måltid med en Mythos til på Kreta så om ikke annet så er det et godt incentiv for å få tilbake sitt tilgodehavende, eller?

bengalow

Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Jeg prøvde å få refundert disse 12 euroene for noen år siden, etter tips fra deg, Mouche. Gikk til skranken ved mellomlanding i Athen, på vei med innenriks til Paros. Hadde ikke hellet med meg, da denne refundreingen kun gjelder til større øyer som bl.a Kreta. Begrunnelsen var at reiser til de mindre øyene var subsidiert av staten, og dermed ikke "fradragsberettiget". Mulig jeg ordlegger meg litt feil her, men jeg kom iallfall ingen vei, og siden jeg som regel kun reiser til små øyer, så har jeg ikke brydd meg mer med den saken  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Ja, de finner på mange unnskyldninger for å ikke gi sine kunder sin rett. Nå er vel en del av de mindre øyene subsidiert i betydning lavere mva, men kan ikke se noe sted at det er unntak for denne avgiften? En del avde større småøyene står nå i fare for å miste denne mva-fordelen, men skal beholdes på de inste. Argumentet er vel at siden alt må transporters til øyene så blir alt dyrere enn på fastlandet og de største øyene, distriktspolitikk som vi ser i Norge, les Nord Norge.

Jeg gleder meg fortsatt over at enkelte medlemmer her har dype lommer og ikke ser noen grunn til å få de rabatter som loven tilsier, dem om det.

Turid

Jeg har ikke spesielt dype lommer, men dette tror jeg ikke jeg hadde orket å styre med Mouche. Det blir for mye greier.
Det er etter regn at fuglene synger!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...