Logg inn med Facebook eller Google!

karpathos? kreta? mange spørsmål...

Started by polyanna, 06. Mar 08, 14:14:15

Previous topic - Next topic

polyanna

Hallo. Turen i sommer må sannsynligvis flyttes til mai. Vil så gjerne ha litt varme likevel. Da må en vel et stykke sydover? Hvordan er det på Karpathos i mai? Har aldri vært der. Er øya \'kolonalisert\' av skandinavere, sånn som på Antiparos? Lurer også på om det er varmere på Kreta på den tiden.
Hvor på disse øyene er det fint å bo? Jeg skal ha en \'sol-og-hvil-og-gå\'-ferie.  Kanskje en uke, helst to. - Det er en god del år siden jeg resite charter, og ble derfor en smule overrasket over at en to ukers tur med Apollo ? på Lakki Studios i Amopi på Karpathos vil komme på 10 000. Det lønner seg vel å reise på egen hånd, ordne selv? Googlet på andre hoteller der, fine steder å bo på for 20-30 Euro pr. natt.

Noen som kan hjelpe? I hvert fall med noen av spørsmålene. Kanskje til og med tips om andre reisemål.

Riitta

Jag kan bara svara om Karpathos för på Kreta har jag bara varit en gång för över 20 år sedan :cyclopsani:

Har aldrig känt på Karpathos att det är massor med turister. Lite lagom tycker jag :bom: Speciellt i Maj kan jag tänka mig att det är lungt och skönt. Temperaturen borde vara skön också, för redan är det runt 20 grader, fast vädret kan man ju inte lita på någonstans nuförtiden :cyclopsani:

Själv vill jag gärna bo i Pigadia. Byn är lagom stor för att man lär sig den på ett par dagar. Man är mitt i Grekisk vardag. Sedan kan man ju ta sig runt till olika ställen med buss,bil, båt,moped, eller hur man nu vill ha det.

Skulle gärna kunna tänka mig Karpathos i maj,men nu blir det resa \"hem\" till Kalymnos i juni i stället :bom:

Kreta är inte säkert fel heller, men kan inte ge några tips där :colors:

Riitta

maxine

Kreta er så stort og variabelt; men hvis jeg skal anbefale noe måtte det bli Paleochora i sørvest - nydelig liten by, ikke stor, flott utgangspunkt for båttur til Agia Rumeli og Samaria-kløften, og en kort tur med båten til Elafonisi som er en av de flotteste strender jeg har sett.
Ellers så hører mitt hjerte også til på Karpathos, og anbefaler Pigadia, som Riitta sier: akkurat passe stort - og lett å orientere seg.

Epicuristen

Quote from: \"maxine\"Kreta er så stort og variabelt; men hvis jeg skal anbefale noe måtte det bli Paleochora i sørvest - nydelig liten by, ikke stor, flott utgangspunkt for båttur til Agia Rumeli og Samaria-kløften, og en kort tur med båten til Elafonisi som er en av de flotteste strender jeg har sett.
Ellers så hører mitt hjerte også til på Karpathos, og anbefaler Pigadia, som Riitta sier: akkurat passe stort - og lett å orientere seg.

Enig i at sørkysten kanskje er å foretrekke på denne tiden, og da har du også steder som Chora Sfakia, Agia Galini, Plakias, Matala, og lengre øst, Ierapetra og området rundt...

På den annen side; være er jo like uforutsigbart som det alltid har vært!

Vi har begynt å fly Sterling ned til Chania, også taxi til hotell vi har booket på nettet.... Reiser vi fire stykker sparer vi lett ti tusen, og får i tillegg ett videre spekter av hoteller å velge mellom... Men nå bestiller vi flybillettene tidlig da... så tidlig som mulig! :biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Ninette

Velger du å reise til Kreta i mai, spiller det ingen stor rolle for temperaturen sin del om du er på nord- eller sørkysten. Jeg har vært på Kreta i mai de siste tre - fire årene, og både vandret rundt på sørkysten og kombinert det med litt tid i byene på nordkysten. Og min erfaring er at sommeren er kommet i mai, mens turistene fortsatt lar vente på seg.

Jeg er for øvrig enig i at Paleochora på sørkysten er et godt valg hvis du skal slappe og gå på tur.

Det var forresten 21 grader på Kreta i går, 19 grader i dag. Og jeg pakker shorts og fjellsko og reiser nedover 19. april :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tjorven

Sjekk restplassene til charterselskapene, Polyanna. Det er visst dumpingpriser for reiser i mai/juni for tiden. Du kan også gå inn på www.reisefeber.no eller restplass.no og sammenligne priser. Marit la ut en link om disse billiturene et sted her, i tråden Alt annet, tror jeg.
Ønsker deg god tur :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Calle

Quote from: \"Ninette\"Velger du å reise til Kreta i mai, spiller det ingen stor rolle for temperaturen sin del om du er på nord- eller sørkysten. Jeg har vært på Kreta i mai de siste tre - fire årene, og både vandret rundt på sørkysten og kombinert det med litt tid i byene på nordkysten. Og min erfaring er at sommeren er kommet i mai, mens turistene fortsatt lar vente på seg.

Det var forresten 21 grader på Kreta i går, 19 grader i dag. Og jeg pakker shorts og fjellsko og reiser nedover 19. april :-)

Hej Ninette!!
Jo, de senaste dagarna har varit behagliga här nere på Kreta! Men nu ska det bli lite svalare igen, men det står vi ut med efter några veckors rejäl kyla i vintras! Hoppas bara att regnet håller sig borta nu på söndag, den stora Karnevals-dagen!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

polyanna

Takk for alle svarene og tips om alternative steder å ta en tur i mai. Nå sjekker jeg litt rundt i fht. Kreta. Har vært der mange ganger før, men det er lenge siden. Da var det Chania, Retyhmnon og Agia Nocolaus ved ulike anledninger. Karpathos er lagt på \'vent\' om det ikke dukker opp billige flybilletter. En kan vel flytte \'hjertet\' fra Dodokanesene for en uke eller to...

Ninette

Kreta er et godt valg, Polyanna :-) Der kan du menge deg med andre turister eller trekke deg tilbake til et mer rolig sted, som det finnes mange av på Kreta.

Mitt favorittsted på Kreta er en liten landsby oppe i fjellene over Rethymno. Der er det noen hyggelige tavernaer, et minimarked, koselig landsbyliv og fine omgivelser å gå tur i. Landsbyen har en del dagsturister på grunn av sin vakre beliggehet og historiske utgravinger, men nesten ingen turister ferierer i landsbyen.

Der er ingen hoteller med basseng, men det er \"bare\" åtte kilometer til stranden, og med friske føtter eller en leiebil, burde det være mulighet for en daglig svømmetur.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...