Logg inn med Facebook eller Google!

Mikke till Karpathos april 2012

Started by Mikke, 14. Apr 12, 22:32:40

Previous topic - Next topic

Mikke

Hej hopp!
Nu har jag tagit mej till Uddevalla i den första avdelningen i min resa till Karpathos.
Som tur är får jag hälsa på och bo några dar hos Riitta och Leif i Uddevalla. Jag for från Karlstad 13.15 och denna gång gick jag till rätt perrong, haha....
Senaste gången så stod jag på fel perrong och kom till Uddevalla några timmar senare....
Hursomhelst, så kom jag på rätt tåg, men var på vippen att inte komma av i Öxnered, för jag har en stor och tung packning och var väl lite sen vid avstigandet, så det var nära ögat att jag fått följa med till Göteborg......
Sen vid Uddevalla station stod Leif och väntade och sen for vi till det Samuelssonska residenset, där maten kvar klar när vi steg in.....Vikken sööörvis för en gammal ungkarl, van att laga maten själver..... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Som gäst bidrog jag med en god flaska vin och nu sitter i goa och mätta i soffan och har det gött....
Här stannar jag till måndag em/kväll, då jag tar mej till Göteborg f.v.b Landvetter. Mitt plan avgår 06.30 med mellanlandning CPH, Athen och slutgligen Rhodos vid fyratiden.......
Ha en fortsatt trevlig helg, för det har jag...... ;) ;) ;)
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

bengalow

EN flaska vin på tre pers?
Hoppas att du får en trevlig resa till ditt ställe! Skall bli kul att följa dig.
Själva åker vi till södra Kina om några dagar...Ska bl.a. "hälsa på" i Mao Tse Dongs barndomshem. Sedan kan man man ju själv ha meningar om "den store ledaren", men spår har han ju satt i världshistorien (tillsammans med en del andra, som man önskar, att de inte vore födda!)...!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mikke

Hej Bengis!!
Nja, jag underlät nog att nämna att jag också medförde egenhändigt kryddat porsbrännvin, samt att Leffe tog fram god ale..... ;D ;D ;D ;D

Idag haver vi vandrat/klafsat i Svartedalens naturreservat och kikat på vitsippor,nötväckor,skarvar, etc vid Gullmarens strand.....
Min trogna samt bemålade Canon Powershot A650 Is behagade krångla,så vi får väl se om det blir några bilder från Grekland, men jag har ju en rätt ok Motorola Defy mobiltelefon med kamera, så jag får väl nöja mej med den, ifall Canon(en) lägger av för gott....... :'( :'( :'(
Lycka till med Kina-resan !!!
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

ROLLE

Tack att du informerade mej om var detta Gullmarsstrand är beläget ! Stället nämndes någongång i en sång från -60 talet med en massa gökar ? Du skall be Leif ta dej till Thordens varvsområde, de e intressantare också för dej med eller utan kamera. Ha en bra resa ner till Pigadia och var försiktig med nya poolen så du inte dränker dej då du övervärderat din simkunnighet ! Och kanske ännu aningen bakfull efter vinflaskan !

Mikke

Hejsan RolleBolle!!
Idag haver vi befarit själva staden och Leif och Riitta visade mej de äldre delarna av stapelstaden Uddevalla vid Bäve-ån.Efter den turen knallade vi ner mot Uddevallas berömda museum, men eftersom det är måndag, var själva museet stängt.
Dock fingo vi njuta åsynen av flere gamble båtar af trä......samt att jag konverserade en skeppare som dök upp ur skeppets inre....Den skutan,byggd i Danmark 64, var till salu för ca 350.000 SEK, vilket jag tyvärr inte hade med mej..... ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Sen inhandlade vi nödiga stapelvaror, samt en tub Kalles Kaviar till Andreas, att avnjutas å kokta ägg.Ävenså inköptes öronproppar, vilket är bra att ha i Grekland....
Nu äro vi tillbaka hemma i det Samuelssonska Residenset och Riitta donar i köket, medans Leif svarvar aluminium i lilla verkstan...Själv ämnar jag mej upp till "mitt rum" för att hämta ner min mandola och öva lite noter.....
Vädret är mycket skiftande, ena stunden sol, andra stunden regnblandad snö.....Vinden från väster biter i kinderna och vi voro väl påpälsade vid stadsvandringen.Det ska bli skönt att snart erfara temperaturer över + 4  på Karpathos.......
Tack för pool-varningen, jag ska bekläda mej med flytväst första gången jag nersänker min alltmer runda kropp å Garden Villas nya pool........ ;D ;D 8) 8) ::) ::)
Riitta å Leif hälsar så gott!!
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

....nu står jag på Landvetter och försöker skriva, medans dom far runt med rengörningsmaskiner runt mej......Först var det en mörk gentleman och två minuter senare kom det en tjej som gjorde samma runda.....Jag stannade henne och frågade om dom s.a.s gjorde dubbeltur, men hon log och sa att killen som var före henne var SÅ snabb att hon ibland inte visste var han kört......alltså tog hon det säkra före det osäkra och körde ändå......
Allt har (hittills) gått fina fisken....Kom på RÄTT tåg i Karlstad och lyckades ta mej av i Öxnered, fast det var på vippen att jag kom med till Göteborg......
Sen blev jag mött och hemkörd till det Samuelssonska Residenset och där var maten klar....Vikken lyx, vikken sörvice!!!
På Samuelsson Hilton kvarstannade jag till ca halv åtta i går kväll, då Leif körde mej till Uddevalla station där jag sen tog tåget till Göteborg, för att några minuter senare borda flygbussen till Landvetter.
Där uppsökte jag några fridsamma soffor och käkade lite god mat som Riitta skicka med, tack, tack !! Sen låg jg nån timme och lyssnade på P1 och läste.Nu står jag och försöker skriva några rader medans tiden går......
har testat alarmfunktionen på mobilen, den funkar bra, men som extra säkerhet bad jag Leif Samuelsson som är en morgonpigg snubbe, att om han var vaken, ringa mej för att se om jag var uppe.....
Skräcken är ju att missa planet....haha...Det vore ju snyggt....
Klockan tickar, så nu ska jag dra mej tillbaka till sofforna och få nån timme innan det är dags att checka in.....Håll tummarna för att min stora rygga inte är FÖR tung.....
Ska försöka skriva nån rad från Athen....
Over and out for now,
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

kaka

KariK

Mikke

Hej!
Nu p Rhodos,bor p Mango.
Meget trutt.
Skriver mer imorrn.
Klem,
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

marjana

Kos deg på tur til, og i Hellas, Mikke! Våren er fin i Hellas!
Jeg håper å dra 10.mai, hvis ikke det blir streik med Norwegian, da må jeg finne et annet rimelig fly rundt samme dato. Ingen tid å miste...
Glika i zoi

Mikke

Hej hopp!!
Prevelis blev visst liggande vid Symi over natten, men jag ringde hamnen vid elvatiden idag och da var hon pa vaeg till Santorini/Thira, sa antagligen kommer hon vael hit vid fem,sex,sjutiden till morronkulan. Jag ska ringa igen vid niotiden i kvaell, och da far jag vael forhoppningsvis reda pa lite mer......
Det aer ingen ko pa isen, for jag stannar kvar pa mitt rum pa Mango. Vaedret haver blivit meget bedre og solen skiner og temperaturen stiger.....
Laeste en bok till fem denna morron, sa det blev lite extra sent innan jag vaknade, men har man semester, sa har man.....
Kopte en pizza bredvid Mango och knallade bort till Vandrarhemmet, daer jag traeffade en trevlig italiensk kille som var pa Rhodos for att skriva sin magisteruppsats om italienarna pa Rhodos under kriget. Jag laerde honom att snusa, och han hade snuset inne i minst en timme, vilket aer riktigt bra for en nyborjare......
Han fick en pizzabit och naer aegaren Panayotis kom ner fran sin malning av dorrar, sa fixade jag kaffe till oss.
Det fanns ingen Melittatratt i koket, sa jag fick som vanligt improvisera nat liknande, denna gang var det en rektangulaer aluminiumburk som fick tjaena som filterhallare......gjorde lite hal i botten pa den och lade sen ner tre lager med pappersservetter, pa vilka jag haelde det svenska Lofbergskaffet.....Det bidde helt ok och alla var nojda och glada,Panayotis, Philippo och jag.....
Sen har jag hittat flera bocker pa pizzerian som jag har lanat och det aer bra,for utan bocker aer det inget kul.....
Nu ska jag haenga lite pa Mango, det aer fullt med folk i pergolan.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...nu har jag kollat lite avgangstider, Prevelis gar kl 02.00 inatt, inte igar som jag trodde......
Sen kollade jag flygpriserna och d[ fick jag upp en sida daer flygturen mellan Rhodos och Karpathos skulle kosta 203 EURO..... :-[ :-[ :-[ Detta verkade EN ANING DYRT, sa jag ringde ut till flygplatsen, och da kostade det 48 Euro.....ganska stor skillnad. Slutsats....alltid dubbelkolla sa langt det aer mojligt.
Hade nog taenkt att ta planet vid sjutiden idag, men naer jag nu gar in pa Olympics sida, sa star det att det inte finns nagra turer idag, men det gjorde det igar, sa det blir till att ringa dit igen.....Skulle det mot formodan visa sig vara sant, sa aterstar bara att knalla ner vid elvatiden i kvaell och ta baten......
Hursomhelst har jag det bra och kaenner mej inte speciellt stressad,det far bli som det blir....
Forresten traeffade jag haeromdan Kristina med bekanta, det aer hon som driver Kristinas Room, eller om nu hennes son har tagit over.Det var trevligt att fa traeffa dom. Jag har aldrig varit daer, men det staellet verkar vara populaert bland skandinaver......
Vaedret aer bra och ganska varmt med lite moln och inte sa mycket vind.Mer och mer turister kommer forbi Mango, sa det verkar som om saesongen har dragit igang.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

framåt, framåt det gås
på vägen
mot ditt Karpatåås  ;D

Ha det göttigt Mikke
o hälsa bekanta där så mycket  :)

   
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....