Logg inn med Facebook eller Google!

Till Karpathos april 14.....

Started by Mikke, 28. Feb 14, 20:13:56

Previous topic - Next topic

Mikke

...idag lördag 12 april haver jag köfft tågbillätt till Uddevalla nu på torsdag, och kommer dit vid nietiden.
jag ska bo hos snälla Riitta och Leif och det är alltid trevligt !!  ;D ;D ;D ;D ;D
Sen haver den goe husgrannen hemmavid lovat klippa gräset, ifall det växer, och det gör det väl.....men idag vare verkligen inget ljuvligt väder minsann....Tog cykeln ner till stan ( lite för sent..) för att ( äntligen...) köpa en sån däringa test-penna för elström, ni vet, en pennliknande manick som lyser till och ger ljud ifrån sej när den kommer i närheten av en elkabel där det är ström.....
Jaha, jag kom försent, så det bidde att i regnet cykla hem till min tidigare arbetsgivare, Anna-Lisa, som nu är 90 år....Hon hade beställt en liten, stark led-lampa att ha i nyckelknippan, så det passade ju bra, då jag hade stoppat på mej lampan när jag gav mej av....
Hon bidde glad att få lampan levererad, och jag stannade några timmar och hade förstås trevligt med den pigga damen, som nu går på sitt 90:e år....hon har ( förstås) egen dator, så jag hjälpte henne med litegrann på den,sen plinkade vi lite piano. Sen hojade jag hemåt Lamberget, och tittade upp  till farbror Assar ,80 år, och fick en pilsner och lite prat.....
Snart blire lite varmt och gott på Rhodos/Karpathos.... ;) ;) ;)
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...idag söndag, var det väldigt blåsigt, men jag lyckades befria min gamla Finnjolle från sitt överdrag, samt dra upp den på kärran och sjösätta den.Så nu ligger den på min "vanliga" plats, förtöjd vid min "vanliga"björk, som markering på att platsen är upptagen....sen 20 år..... ;D ;D
Efter det fick jag av presenningen på hyresvärdens båt, som jag ska tvätta av vinterns smuts och sen vaxa. Provstartade gräsklipparn oxo för säkerhets skull.....
Nu är det mesta fixat innan resan, utom packningen förstås och el-pennorna....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...hej hopp!!
Nu haver semestern startat minsann !!Sitter nu vid Riittas dator, efter att ha tillsammans med Leffe å Ritta mumsat på ugnsbakad lamm,och tillsammans med en flaska rött vin, som jag släpat hem och hit från Othos,Karpathos.....Lammet och svampsåsen var jettegoda tillsammans, och vinet var friskare och mindre sött än Othosvinerna brukar vara.....
Imorrn far jag till Göteborg och sen vidare mot Landvetter, där jag flyger ut vid 12.40 för att landa på Rhodos ca 22.00.....
Sen vidare mot Karpathos kl 03.00 måndag morron med Prevelis........
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

kaka

18. Apr 14, 19:59:06 #39 Last Edit: 18. Apr 14, 22:57:05 by kaka
Så flott med gode venner underveis!
Da står det bare igjen å ønsker jeg deg en fin reise, - og et godt opphold :)
KariK

Mikke

18. Apr 14, 21:43:12 #40 Last Edit: 18. Apr 14, 21:46:25 by Mikke
Tackföde Kaka !!
Ja, det är alltid trevligt att få stanna till hos Riitta å Leif på väg till ( och ifrån ) Karpathos.... ;D ;D ;D
Har t.o.m kört till dom i Uddevalla på motesykkel en gång,fast då körde jag fel och hamna ute på landet,haha.....
Nu är tågbiljetten till Göteborg inköpt och nerladdad i telefonen ( och printad..) Leif väcker mej vid sjutiden imorrn och sen bär det iväg te stationen å tåget.....Å sen flygbuss te
Landvetter och så lyfter vi 12.40 via Köpenhamn-Athen och landar på Rhodos vid tio-tiden.
Sen in mot stan ( buss-taxi? ) och Mango Bar/Rooms......
Färjan Prevelis går sen måndag morron 03.00.....men jag knallar väl dit vid elva-tolvtiden och förhoppningsvis får vi gå ombord då,annars blire ju förstås att vänta på kajen....Biljetten köper jag förstås på dan nere vid hamnen.
Idag har dessutom Fejsbookat med Chroni,det var skojigt..... ;D ;D ;D
Mikke

Quote from: kaka on 18. Apr 14, 19:59:06
Så flott med gode nevver underveis!
Da står det bare igjen å ønsker jeg deg en fin reise, - og et godt opphold :)
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

Quote from: Mikke on 18. Apr 14, 21:43:12
Tackföde Kaka !!
Ja, det är alltid trevligt att få stanna till hos Riitta å Leif på väg till ( och ifrån ) Karpathos.... ;D ;D ;D
Har t.o.m kört till dom i Uddevalla på motesykkel en gång,fast då körde jag fel och hamna ute på landet,haha.....
Nu är tågbiljetten till Göteborg inköpt och nerladdad i telefonen ( och printad..) Leif väcker mej vid sjutiden imorrn och sen bär det iväg te stationen å tåget.....Å sen flygbuss te
Landvetter och så lyfter vi 12.40 via Köpenhamn-Athen och landar på Rhodos vid tio-tiden.
Sen in mot stan ( buss-taxi? ) och Mango Bar/Rooms......
Färjan Prevelis går sen måndag morron 03.00.....men jag knallar väl dit vid elva-tolvtiden och förhoppningsvis får vi gå ombord då,annars blire ju förstås att vänta på kajen....Biljetten köper jag förstås på dan nere vid hamnen.
Idag har jag och Riitta dessutom Fejsbookat med Chroni,det var skojigt..... ;D ;D ;D
Mikke

Quote from: kaka on 18. Apr 14, 19:59:06
Så flott med gode nevver underveis!
Da står det bare igjen å ønsker jeg deg en fin reise, - og et godt opphold :)

...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

kaka

Hyggeligat du forsto min hilsen, Mikke, selv om jeg klarte å skrive helt feil, "nevver" i stedet for venner  ??? (og uten en dråpe vin!)

Håper du ikke tar feil av veien nå, da  :D
KariK

kari

Goooo tur til Karpathos, kos deg masse.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Riitta

Just nu är nog Mikke i hamnen på Rhodos och väntar på att båten till Karpathos skall gå :)

Här kommer en bild ifrån igår morse när han lämnade vårt hem och Uddevalla och skulle mot Göteborg :)


Ole


stein

God tur :-)  Kanskje vi treffes igjen på Karpathos. Vi likte oss veldig godt. Men i år blir det 4 uker i Cycladene.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Mikke

Tuesday 22 april.
...hej hopp!!
Jag fortsaetter daer jag slutade, ungefaer.....
Hursomhelst, jag sov en natt pa Mango, och eftersom det var helg, sa ville Dimitri sla igen lite tidigare, men jag kunde ha kvar mitt bagage,sa jag knallade dels ner till hamnen for att kopa biljett till batresan med Prevelis, men kontoret var staengt....Daeremot en GLAD nyhet: Prevelis lag prexxist mittemot biljettkontoret, inte ALLRA LAENGST bort, som hon brukar, hurra.hurra !! Tillbaka in i Gamla Stan, restaurant Eros var staengd, sa inget surr med aegaren Nikos. Istaellet lufsade jag upp stora gatan till borgen, daer jag letade efter Mamma Sofia:s taverna. Den var staengd, sa granntavernan, men lovade att haelsa aegarna fran sin bror Nikos i Karlstad.
Tillbaka till Mango och haemta bagaget, men mellan Romios, Mandala och Mango,finns det ett horn, som jag passerat manga ganger, denna gang gick jag in i tavernan, som heter Hamamm....Killarna daer hade foraeldrar fran Karpathos och som spelar klaviatur och sjunger, sa jag stannade till med hela mitt pick a pack, och plockade fram mandolan.
Sa vi hade en trevlig stund utanfor, men sa kallnade det till och vi gick in....Yannis, en av broderna, startade elpianot, och sen beraettade han att kan kunde "vem kan segla forutan vind", sa den lirade vi tillsammans....Sen sjong och spelade han (mkt bra ) och jag fick va me o truddelutta lite me mandolan....Tiden gick fort, vi hade trevligt.Det var kanske tie pers totalt, och framat tvatiden, sa fick jag skjuts ner till Prevelis och da var biljettkontoret oppet....20 Euro kostar biljetten, och baten gick prick tre och var framme i Pigadia vid halv nietiden. Da gick jag iland, och bort till Mouraio, som aegs och drivs av Georgios Panaretos, med fru Frangoula och barn. Daerifran ringde jag Andreas, som sen kom korandes med sin vespa och hund....Hunden fick sitta pa stora ryggan, som lades daer man har futterna, sen satt jag bak med lilla ryggan pa ryggen och mandolan i handen.
Vi foro (relativt) raskt till Zephyros, daer iordningstaellandet var i full gang, sa jag hjaelpte Andreas att baxa ut 20 solsaengar av massivt trae.....grova som for en elefant....
Det tog nagra timmar, sa vid tolvtiden skjutsade Maria mej och packningen upp till Garden Villa, daer jag nu har brett ut mej i rum nr 10 i ett av de sma husen....Har lanat en cykel av Vasilis ( AutoMotoCenter) och imorrn har han forsaekrat scootrarna, da ska jag fa en Honda.....
Har oxo varit nere i Garden Villas kaellare och haemtat upp mina grejer, hjaelmar,etc....
Idag sov jag laenge ( inte undra pa...) och nu aer jag pa Zephyros, daer aevensa de allt storre och laengre sonerna Logothetis och Minas hjaelper till.....
Hunden Nimo star just nu och tuggar pa ben utanfor kontoret....Det flaektar gott och lite skyar skymmer solen och tempen aer runt 25 grader.....
Over and out for now,
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...