Logg inn med Facebook eller Google!

Till Karpathos april 14.....

Started by Mikke, 28. Feb 14, 20:13:56

Previous topic - Next topic

kaka

Når flytter du ned for lengre tid, Mikke :)
Det høres ut som en svært stor del av hjertet ditt er der nede.
KariK

Mikke

njaaa.....jag tror nog inte att jag vill BO heltid på Karpathos, men nog kan jag väl tänka mej lite längre vistelse....säg sex vekker på vårn, och samma på hösten, kanske??
Sommarn vill jag nog helst vara i Svärje, med båtar å motesykklar, å så ere nog lite för varmt å mykke folk på Karp juni-juli åg augusti....eller kanske tre vistelser över året ??
Vi får väl se, fick mitt Orange Kuvert häromdan, ( pensionsuppgifter) och det var INTE kul att läsa......Så om ett och ett halvt år får jag kanske rent av sluta åka ner till Karpathos.... :( :(
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

kaka

Det var vel omtrent noe slikt jeg tenkte på. Seks uker vår og høst høres stårlende ut!

Når det gjelder pensjonen, var jeg også svært bekymret. Men, foreløpig er jeg overrasket over hvor lite jeg merker til reduksjon på kontoen (er bare 30% pensjonist nå)
Eventuelle skattefordeler spiller jo inn. Jeg vet ikke hvordan der er i Sverige.
Men, jeg ønsker deg mange flere, og lange turer til Karpathos!
Et sted jeg veldig gjerne besøker igjen (helst om våren, eller høsten, tenker jeg)
KariK

Mikke

Hej igen !!
Ja, lite chockartat var det att läsa siffrorna det ORANGE KUVERTET....men det är väl inte hela sanningen, kanmantänka...
Men,eftersom jag är ett stundens barn/göbbe,så skakade jag raskt av mej obehaget....
Nu står jag ju inte på ett ben (jobbet) utan på flera (jobb), så jag får väl flytta in i enrummarn breve min lägenhet å sälja åv lite grejer, samt hitta på lite mer inkomstmöjligheter, såsom båtmodell av Hedvig ( en sån hänger på Inge´s vägg på Samos), mera linolja åt folket, etc, mm.....eller finna mäg en riker pensionärssponsor....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...idag blev det en fin dag!
Kom ut vid elva-tiden och gjorde lite ärenden på stan och så hem och börja jobba på Lill-Hedvig, som ligger i trägårn, tillsammans med fyra andra båtar, av skilda slag.....
Fick plastat lite här och där, och sen kom fabbo Assar med rullatorn, så då fick jag fixa kaffe och senare en macka till honom, allt medan solen sken och innimellan blev det lite gjort på båten oxo....
Sen ringde Hasse som ihop med sin fru Helene,driver en liten taverna nere vid hamnen.
Dom hade fått mat över, och undrade om jag ville ha....Oh, lycka... ;D ;D ;D
Så dom svängde förbi med två kassar mat, och  hastade sen vidare mot Stöckhölm med ( jettefina) tygsaker som Helene och hennes dotter Ingrid sytt till nån kund däruppe....
Nu börjar det dra ihop sej på allvar mot Karpathos, så jag skickade lite bilder från idag i trägårn till tannläkarn Spanos.....
En triveli weekend anbefales eau det bestemdeste....
Mikke

...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...en lika fin söndag bidde det....Jag kom ut vid elvatiden och fick bort den däringa träplankan nere i kölen på Lill-Hedvig, sen plastade jag hela insidan från akter till för.....Det gick rätt bra och jag gjorde av med ca 2.5 kg polyester och väv. Under tiden fick jag lite besök i solskenet, fabbo Assar ( 80år) kom minsann igen, han tittade ju förbi i fredags. Sen kom grannen Bo, som höll på och bytte till sommardäck, och som fick låna lite bra grejer, och sen kom och tog en fika i trägårn. Sen,minsann, kom min gamla ( 90 år) chef, Anna-Lisa Raggl glatt hojtande på sin trehjuliga cykel, försedd med kaffe och bullar,så det blev rena kaffekalaset...... ;D ;D ;D ;D ;D
Jag fick naturligtvis göra en paus i plastandet för lite fika och bulle, men det var ju ingen uppoffring....
Sen knallade Assar iväg och Boe tog en tur i sin bil, och Anna-Lisa och jag gick till mitt garage och så gjorde jag lite service på cykeln hennes....Justerade handbromsen, samt installerade några bra fästen för hennes käpp,etc, mm.....
Sen var det dax för mej att byta till sommardäck också.....
Skulle väl ha ringt Karpathos också, men det får jag väl göra imorrn....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

.....idag ere måndag och natten var kall, minus 2..... :-\ :-\ Men nu skiner solen och studenterna sitter och gassar i söderläge....Det finns hopp !! Hittade en länk från Korintkanalen på Youtube,den ska ni kika på....Säger inte vare e frågan om, det får ni själva kolla... ;D ;D ;D




Allt ja säger ä, håll i hatten !!
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tjorven

Wow! Uttrykket "heisatur" fikk en litt ny mening etter å ha sett dette  ;D Her bør man ikke skjelve på hendene når man holder spaken  :o  Kunne godt ha tenkt meg å vært på en sånn flytur selv, men da uten alle de "rollsene" som piloten tok   ;) 
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

å kjøss å fyse!!! (eller hva det nå heter)
Heftig!!
KariK

Mikke

...som jag kanske haver nämnt, så var det mycke mygg på Florida Studios förra gången jag var på öa, och jag trodde mej ha funnit stället där dom kläcktes, nämligen en rätt stor betongtank, nergrävd i kanten av trägårn...Den kanske var fem gånger tre meter, för toppen av den sticker väl upp nån decimeter.Hur som helst funderade jag på om några liter olivolja kunde dämpa/stoppa mygglarvernas utveckling,då dom ligger i vattenytan och frodas....
Idag fick jag tips på en annan variant, nämligen att reningsverket i Karlstad (!) har börjat använda guldfiskar i slutbassängerna, där också mygglarver frodas....och tydligen funkar det.
Nu kanske det blir en aning besvärligt att ta me gullfisk till Karpathos, så jag börjar nog med oljan.........om jag nu hamnar där igen.... ::) ::)
Fast, på Rhodos går det nog att få tag i akvariefisk för sötvatten..... ;)
Mikke ;
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...fin dag idag, men lite kylig. Efter jobbet stack jag till biblan och lämnade tillbaka lite böcker, och sen snabbt hem och ut i trägårn. Där lyckades jag efter diverse slipning få en väldigt tjock ( 24 mm ) plywoodbit att passa högst upp på aktern, samt limma och skruva fast den.... Sen satt jag ganska länge och borrade säkert flera hundra hål i ett plaströr, som ska ligga allra längst ner i kölen....Det kommer alltid in vatten, även i plastbåtar, så då är förhoppningen att det vattnet kommer att finnas i röret, och så sätter jag en ventil /dyvika allra längst ner därbak på kölen. Sen på hösten när båten åker upp, så lyfter jag upp fören och öppnar dyvikan, och då rinner vattnet ut.... ;D ;D ;D ;D
Hoppas nu bara vädret fortsätter att vara fint....Det är 17 grader på Karpathos, enligt min widget...men det varierar säkert. Får ta och ringa dit nu till helgen och höra hur det går med saker och ting....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

....idag,söndag 6.4 fick jag bl.a tag i Chroni per Skype.....
Han satt i sin bil tillsammans med några vänner och hade vurt till Spoa för lunch. Han lät glad som vanligt, och berättade att nu minsann var det två nya dörrar installerade på Pelagos, och dom stod och väntade på att bli målade.... ;D ;D ;D  Det var minsann en glad överraskning, och då kanske det går att snygga till litegrann på insidan också, när dörrarna är målade...
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...