Logg inn med Facebook eller Google!

Till Karpathos april 14.....

Started by Mikke, 28. Feb 14, 20:13:56

Previous topic - Next topic

Mikke

....ja, det hoppas jag också....  ;) ;) ;) ;)
Idag fick jag mail om att kameran (Canon G11) är skickad från Tokyo. Hoppas bara att den hinner fram innan jag sticker..... Det har ju hänt att grejer beställda från Asien har tagit bortåt två månader att komma till Sverige, men de flesta paketen brukar hinna hit på en månad eller kortare.
Sen fick jag också mail om att ett rum på www.mango.gr är bokat,så nu e de fixat....När sen färjan Prevelis  går till Karpathos får jag väl kolla när jag kommer fram. En dag mer eller mindre på Rhodos har ju ingen större betydelse i det hele...Gamla stan där är ju trevlig att strosa runt i, och man kan ju inte gå vilse heller.....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...idag pinglade jag Chronis, som berättade att han bestämt sej för en ny kock av alla som sökt jobbet på Pelagos.Det är en kille från Athen, och han skulle komma till Karpathos om nåra dar och träffa grabbarna, och sannolikt laga lite mat för dom att provkäka.... ;D ;D ;D ;D ;D
Sen hade Chronis snakkat me sin kompis om att sätta dit två nya dörrar vid toaletterna, så förhoppningsvis sitter dom där när jag dyker upp......Sen påpekade jag att nya sitsar på toalettstolen vore fint, plus lite annat smått och gott, och Chronis tyckte att det lät bra....Så förutsättningarna verkar goda !!
Nu ska jag ut i trägårn å kolla lite på båtarna under presenningarna och alla snödroppar som står som popcorn vid söderväggen........Solen skiner och det är elva grader i skuggan..... 8) 8) 8)
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

kari

Spennende å lese dine fortellingen om dagliglivet på Karpathos, Mikke.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Mikke

...å sen pinglade Andreas Diakidis mej, när jag pratade med en lokal kompis, men som tur var var vi klara.....
Sen ringde jag upp Andreas på Skype, och han berättade att det regnat en del, vilket var bra, för det hade inte regnat särskilt mycket tidigare...Bokningarna var  också bra, om inte bättre än förra året, och han var i full gång med att ställa både Zephyros och Garden Villa iordning.
Fru Maria med tvillingpojkarna Minas och Logothetis skulle komma hem från Cypern 10-11 april,,där dom går i skola. Då hinner jag träffa dom strax efter påsken....
Andreas håller fortfarande upp med rökningen, och det blir väl snart 4-5 månaders uppehåll,vilket ju är strålande !!!  ;D ;D ;D ;D
Jag tror att Chronis också har smygslutat röka, bl.a  med tanke på allt sjungande på Pelagos varje kväll i ca 5 månader....men jag är inte säker, kanske tar han sej en liten cigarill nån gång emellanåt... ;) ;) ;)
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

.......igår fick jag hem den nya" cameran,en Canon Powershot G 11. Den var i strålande skickds,men jag ha (ännu )r inte lyckats få datorn at importera bildera. Det tog 5 dagar för kameran att transporteras mellan Tokyo och Lamberget, strålande kort tld  ;D ;D ;D ;D ;D ;D Nu ska jag strax samla ihop mej och åka hem från jobbet och försöka ladda ner lite testbilder....Kanske måste jag formatera minneskortet i kameran, eller så satte jag in ett för stort kort...(16 GB ) ......
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...hurra !!! ;D ;D ;D ;D
Det räckte med att formatera minneskortet i kameran, sen gick det som en dans att ladda ner bilder......
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

Godmorron alle og enhver !!
...är det inte typiskt, vakna före kl sex på freda morron, när jag har ledigt och sovmorron.... :-\ :-\
Men, jag gick upp och tog lite frukost, och satte på datorn, och se där !!
Ett mail från Karpathos !!!

Det var min tandläkare Dimitris Spanos, som skrev att han nu visste när jag skulle komma och (förhoppningsvis) kan jag
nu förvänta mej lite dental behandling....  ;D ;D ;D ;D
Det gäller att ha lite koll på gaddarna, så att jag har stålar över att resa till Grekland....
Tandvård  är ju inte billigt,finns det nån mer från HellasForum som varit hos tandläkare i Hellas??
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

ikies

Det sikreste vårtegnet av dem alle er disse trådene  :). Det er så hyggelig å lese om forberedelsene og reisene dine. Selv reiser jeg 18 mai og blir to uker (eventuelt 11. mai hvis jobben krever det). Det skal bli godt å komme ned igjen.

Mikke

Takk for de, Ikies !!
Du ska og til Karpathos, skjönner eg ?? Eller aer eg ude og cykler, måske??
Håper jobben ikje krever det, allikevel....
Man kan bli (litt) syk ( i Hellas) og ringe hjem.... ;) ;) ;)
Go tur !!
Mikke


Quote from: ikies on 14. Mar 14, 19:19:58
Det sikreste vårtegnet av dem alle er disse trådene  :). Det er så hyggelig å lese om forberedelsene og reisene dine. Selv reiser jeg 18 mai og blir to uker (eventuelt 11. mai hvis jobben krever det). Det skal bli godt å komme ned igjen.

...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

Jaha, så var ( nästan ) helgen slut.........Jag passade på att ringa Karpathos, och kors i taket, jag fick faktiskt svar när jag ringde tannläkarn Spanos !! Det var minsann oväntat, så att rösten nästan stockade sej på mej, haha....Nu vet jag att han vet att jag kommer, så sannolikheten för dental verksamhet har ökat till nästan visshet.....
Sen fick jag tag i Mimis Panaretos, gullsmed och brolla till Chronis & Manolis (Pelagos) Han är ju gift med Connie från Holland, och deras yngste son Yannis, gör nu lumpen på Karpathos och spelar och sjunger visst lite här och där i Pigadia.........Kanske får vi se honom på Pelagos i sommar?? Glömde fråga när han muckar, men ska göra det nästa gång....
Sen ringde jag min plast-kusin Maria, som är gift och bor i Chania med sin familj, två tvillingdöttrar och lantbrukande make.....Nåt år sen reste jag hem från Karpathos via Chania, och fick tillfälle att träffa dom ( och sova över... ;D ;D ;D)
När jag kom till Chania med bussen från Heraklion på morronkulan, så knallade jag runt  lite nere vid hamnen där jag fordom höll till....Tavernan To Doloma fanns kvar, och där ritade jag mitt första vykort. Maria berättade att innehavaren av To Doloma hade dött, men att tavernan skulle fortsätta drivas av frun..... Enligt uppgift från andra i Chania varande nordbor så är To Doloma ett populärt ställe, där det ligger i hamnens östra sida, bakom de venetianska båthusen....Kanske inte helt lätt att hitta, men det går ju alltid att fråga.För tillfället var den visst stängd, men ska öppna framåt sommarn....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

....nu ere bara 26 dar kvar, och som tur är har vädret varit snällt, så jag har börjat dona med båtarna i trägårn.......Min hyresvärd har ( också) sin (enda) båt där, och jag ser till att den blir lite fin och vaxad på vårkanten....den står närmast vägen, så den måste ( bli klar ) ut innan jag kan ta ut min största båt, Hedvig af Lamberget... ;) ;)
För några år sen fick jag en gammal,sliten plastbåt ( 5.50 x 1.70 ) som jag sågade ur all inredning samt durken,det var fullt med vatten under den......Nu håller jag på att ( försöka ) sätta ihop den, i hopp om att ( nån gång) få den i sjön.... ;D ;D ;D ;D
Så nu får vi hoppas på bra väder.....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

 :hello43:
....och idag hann :tilhest2: jag till Biltema ( efter jobbet) och haver bl.a köfft 5 kg polyester plus härdare, så nu jäklar ska det plastas :juble: :juble: :juble:.....en go,grillad varmkörv hann jag med oxo.... :grill: :grill: :grill:
Fick en fin,fin bild av Pigadias hamn tydligen en tidig morron :goodmorning:i ett mail av min (duktige) men (svårfångade) tandläkare Spanos..... :fgdhh: :fgdhh:
Nu stärks jag ytterligare i min tro på dental behandling på Karpathos :hoppende: :hoppende: :hoppende:.....hurra !!!
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...