Logg inn med Facebook eller Google!

Muskö Sthlm`s södra skärgård 17/11

Started by Tommy, 18. Nov 12, 20:03:42

Previous topic - Next topic

Tommy

18. Nov 12, 20:03:42 Last Edit: 18. Nov 12, 20:07:06 by Tommy
I helgen har vi varit på en tur oppåt landet och hälsat på. 
Passade också på att i lördags ta en sväng till Muskö i Stockholms södra skärgård, det blev ett återbesök i barndomen och till förfäderna för min del kan man säja.

På Muskö tillbringade jag en stor del av min uppväxt och där jag har släktband generationer tillbaka på min mammas sida, och där är hon både född och begravd.
Mina morföräldrar var torpare där och brukade marken och havet för sitt uppehälle, under deras leverne blev dom självägande genom hårt och slitsamt arbete, men mot slutet av deras liv blev marken exproprierad av svenska staten då det blev beslutat att en flottbas skulle anläggas i angränsning till deras fastighet. Det var på den tiden då det största hotet väntades komma österifrån, men sedan dess har tiderna ändrats och marken som en gång var deras är nu såld till andra privatpersoner.

Jag har inte varit där sedan 1995 då min mor begravdes, och det var med blandade känslor jag åkte dit, och var inte säker på hur det skulle kännas att återse husen och min barndoms alla minnesplatser, och hur där nu såg ut.
Men väl där så kändes nästan som igår, och husen fanns kvar till och med den gamla sjöboden, och tvättstugan. något i behov av renovering och tillsyn kan man säja, men ändå sig likt på något vis, och trots den igenväxta åkermarken, den ovårdade skogen,  så gav besöket mig densamma lugn och ro och tillförsikt nu som då.
Kort sagt det var en fin dag på en härlig ö, och förståss speciell för mig.

Här är lite bilder :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

En sterk beretning, og vakre bilder fra dine "forna dar".
KariK

karri

KARRI

Riitta

Det blir lite känslosamt och vandra i barndomens trakter! Fin ser det ut där i allafall!

Riitta

Tjorven

Takk for at du delte dette med oss, Tommy. Det må være både sårt og godt å se igjen barndommens oppvekststed.
There are no strangers, only friends we haven't met.

polyanna

Det er jo etter vakkert landskap, kanskje kjennes det godt å ha røtter der? I blant kan det som du selv sier være litt både-og å vende tilbake etter mange år. Det kreves mot og nysgjerrighet å oppsøke det-som-var-en-gang. Men du gjorde det altså. Vil tro at fruen fikk et lite innblikk i d i n historie. Takk uansett, for at du la inn disse flotte bildene.

Tommy

Tack för att ni tog er tid att läsa och kika på bilderna från Muskö, min barndoms tassemarker som det är ett privilegium att ha tillbringat en del av uppväxten på, och som vuxen att se en epok gå i graven så att säja. 

Det delar jag med många andra vars förfäder slitit o gnetat med små jordbruk o annat på landsbygden här å där. För mig kändes det gött att se att mycket ändå var sig likt, fast att det levnadssättet jag som barn fick uppleva är förbi. Livet gick i ett annat tempo där och då, något vi alla saknar idag måhända. Men utan alla bekvämligheter vi har idag, det var ju inga stora bekymmer för mig som barn, utom möjligen när jag var tvungen att gå på utedasset mitt i natten  ::) . Men som vuxen idag vet jag inte om jag längtar efter att leva på det viset, fast ändå är det kanske det jag söker ibland, när jag är på ferie........ som avkoppling från vardags-stressen o så alltså   8)

Nå det var bara några tankar jag tänkte.

Här är några gamla höst-äpplen.

Tack  :)

   
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

polyanna

Men jeg vil takke d e g - i blant treffer noe uventet mer enn annet. Du har en fin evne til å formidle personlige ting på en måte som gir gjenklang. Står selv på farten til 'barndommens dal' (eller snarere by), kofferten er pakket. Blandede følelser, på en måte absolutt mitt landskap på ulike sett. Samtidig fjernt, man føler seg litt 'utenlandsk' når besøkene der etter mange års fravær blir sporadiske. Men å våkne opp om morgenen til vakkert hav og en gang så kjente omgivelser, er ok.

Bildene dine er flotte.  ;) ;) ;)

PS - fortsett også med Lindstrømmene dine, liker spesielt godt den om de som ikke vil være flokkdyr.

Fia

19. Nov 12, 23:01:16 #8 Last Edit: 20. Nov 12, 23:00:24 by Fia
Henger meg på Polyanna her! Den om flokkdyrene har jeg hengt opp på veggen på kontoret, så jeg kan kaste et blikk på den i løpet av en lang arbeidsdag når jeg trenger å le litt...:):D
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...