Logg inn med Facebook eller Google!

Nytt medlem i forumet som lurer litt om "Øyhopping i Dodekanserne"

Started by Ingeborg, 01. Apr 12, 22:46:43

Previous topic - Next topic

Ingeborg

Hei på alle i HellasForum
Etter å ha vært inne på forumet mange ganger og lest masse flotte reisebrev fikk jeg lyst til å bli medlem selv også. Vi (min samboer og jeg) er ofte på ferie i Hellas. De stedene som hittil har vært besøkt er blant andre Skiathos, Zakynthos, Kreta, Parga samt øyhopping i Kykladene -09. Vi er vedlig betatt av dette herlige landet, og de utrolig hyggelige menneskene som bor her :) I år skal vi øyhoppe i Dodekansene hvor utgangspunktet er fra Kos siste uka i juni. Vi GLEDER oss!!! Spesielt også fordi vi denne gangen skal vi være sammen med et vennepar. De har ikke øyhoppet før og er selvsagt veldig spente. Nå har vi sett for oss øyene i omtrent denne rekkefølgen: Kalymnos, Patmos, Samos, Leros og til slutt noen dager på Kos. MEN så leser vi om Lipsi, Agathonissi, Fourni og Ikaria også... ::) vanskelig å velge så man må nok hit reise flere ganger antar jeg ;) Men er det noen av våre øyer her som bør "byttes"ut tro??Vi er i alder 44-50 og er åpne for det meste! I Kykladene ble vi møtt av romutleiere på alle kaiene. Vi har også denne gangen lyst til å velge bosted når vi ankommer og regner med å ta "sjansen" på dette, er noen uenige håper vi på en tilbakemeldng ::) Båttider regner vi med at vi kan oppdatere oss på stedet...?
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Diddi

Hei igjen, Ingeborg ;D Manage flotte øyer du drømmer om :D Du skriver ikke hvor lenge dere skal loffe,men er det 2 uker så blir det kanskje litt mye med Samos i tillegg,til de tre andre. Spørs jo hva dere vil oppleve,men mener Inge her på forumet anbefalte en hel uke på Samos. Mye å se og oppleve der. Agathonissi, Fourni og Ikaria hadde vi også på lista når vi var der forrige året,men litt mer innviklet med ferger-men det meste er mulig  :) Lipsi er jo en nydelig liten perle.Tjorven skriver en tråd derfra nå om dagen.Få med deg den!! Lykke til med planlegging,ja det er jo nesten halve morroa  :-* :-*
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Ingeborg

Obs...stemmer det frudiddi ??? Glemte å nevne at vi hadde to og en halv uke på oss. Lander på Kos mandag ca 12 og avreise er torsdag ettermiddag tilbake til Rygge. Ja, det blir kanskje for mange øyer å rekke over, men det er jo så mange steder som frister... :P Vi har ikke tatt noen endelig avgjørelse heller så vi får se det litt an. Man skal jo slappe av og nyte!! Det er jo hele greia...ikke sant  ;)
Ja, har lest om Tjorvens reise til Lipsi... og nettopp derfor begynte jeg å ønske meg dit OGSÅ.... 8)
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Ole

Et lite tips: Hvis dere skal til Patmos, så kan dere reise på dagstur til Lipsi. Dere klarer fint å se hele "byen" på Lipsi på en dag. Ønsker dere imidlertid å bo på et sted der dere kan slappe totalt av, så er Lipsi stedet.

Ellers er jeg enig med frudiddi, at det holder med Leros, Kalymnos og Patmos. Man må jo ha noen godbiter tilgode også!  :)

Tjorven

Hei Ingeborg, og velkommen til forumet  :) Jeg skjønner godt at dere har valgets kvaler nå, for her er det mange flotte øyer å velge mellom, alle på hver sin måte. Men jeg ville ikke ha gapt over for mange øyer på en gang (selv om det er fristende  ;) ) og som frudiddi sier, mye kommer an på hvor mange uker dere har til disposisjon. Det enkleste mht båtruter er å hoppe langs "melkeveien" fra Kos-Patmos, og velge øyer langs denne ruta. Hvis dere også skal reise hjem fra Kos, er det smartest å starte med øya lengst unna, og så loffe dere tilbake mot Kos igjen.


Det andre alternativet som er enklest å gjennomføre mht båtforbindelsene er Samos, Ikaria, Fourni og Agathonissi, men da med utgangspunkt fra Samos, som har forbindelser til alle de andre øyene. Dere bør kanskje planlegge to forskjellige turer, og spare noen av drømmeøyene til neste år?  :P


Selv har jeg en forkjærlighet for disse små øyene, der de lever med oss turister, men ikke for oss, om du skjønner. Men det kommer alt an på hva dere ønsker å se, oppleve og i hvilket tempo, og her er det jo duket for begge deler  ;) 
Av de øyene jeg selv har vært på er disse mine favoritter: Fourni, Lipsi og Leros. Men dette er veldig subjektivt, da  ;D
Lykke til med planlegginga. Hvis du forteller litt mer om tidsperspektiv osv, er det nok lettere å hjelpe deg videre.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Quote from: Ingeborg on 01. Apr 12, 23:45:34
Obs...stemmer det frudiddi ??? Glemte å nevne at vi hadde to og en halv uke på oss. Lander på Kos mandag ca 12 og avreise er torsdag ettermiddag tilbake til Rygge. Ja, det blir kanskje for mange øyer å rekke over, men det er jo så mange steder som frister... :P Vi har ikke tatt noen endelig avgjørelse heller så vi får se det litt an. Man skal jo slappe av og nyte!! Det er jo hele greia...ikke sant  ;)
Ja, har lest om Tjorvens reise til Lipsi... og nettopp derfor begynte jeg å ønske meg dit OGSÅ.... 8)



Her kom jo disse opplysningene mens jeg skrev  ;) 
Det er jo hyggelig at vi kan friste deg med våre reiseskildringer, her får og gir vi hverandre inspirasjon til å besøke nye øyer  :-* Går ut ifra at du har sett frudiddis flotte tråd fra Dodekanes med flere av disse øyene? Og både Ole og Svein-B har fristende Lipsi-tråder. Svein-B har også veldig bra tråder fra Leros. Leros er forresten en god base for dagsturer til både Lipsi og Patmos. Man får med seg litt på dagsturer, men for å kjenne litt mer på øyas liv og sjel, så bør man iallfall være på et sted over litt lengre tid, etter min mening.  Og forstår jeg deg rett, så drar dere for å slappe av, ikke for å stresse  8) 
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tzasiki

Øyhopping i Dodekanesene er et godt valg!. jeg ville ha holdt meg til maks. 3 øyer på 2 1/2 uker. Uten å tenke på båtforbindelser nå, synes jeg Patmos :hjerte: er flott, likeledes
Leros  :hjerte: og Kalymnos :hjerte: !! Det er disse tre øyene jeg ville ha reist tilbake til, likte meg særdeles godt på alle tre!! Og vl tilbake dit en gang..  Lykke til med planleggingen! :)

IngeS

Mitt råd er: Ta Dodekaneserne først og gjem de nordøstegeiske øyene Samos, Ikaria og Fourni til neste øyhopping. Ikaria og Fourni tilhører, som jeg har skrevet i en annen tråd, Samos fylke. Skal dere få med både sør og nord-delen av Ikaria trenger dere minst fire dager der for å unngå stress. Skal dere se det meste av Samos kan en uke være nok, men da blir det ikke mye strandliv. En overnatting på Fourni er sikkert nok.

Jeg har besøkt Patmos og Lipsi som begge er små øyer. Vi hadde to overnattinger på hver av dem og det var nok. Jeg skal besøke Kalymnos sammen med venner i sommer. Der regner vi med at en uke vil være bra.

Mer om meg og Samos her. www.pithagorio.net
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Greece-Traveller

Bare som en aldri så liten input: Når du hopper i Hellas er kvalitet viktigere enn kvantitet. Hver eneste øy har sine egne kvaliteteter, og det er viktig å gi dere selv nok tid til å danne dere et inntrykk av øya og folkene der. Mine greske venner (og mine egne erfaringer gjennom 29 år) tilsier som oftest: "Less is more".

Husk også at selv om distansene synes å være korte så vil hver flytting fra en øy til en annen stort sett ta det meste av en dag fra tidsplanen din. Dere skal sjekke inn og ut av hoteller, komme dere til og fra havner, antagelig også noe ventetid i tillegg til selve båtreisen.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Tjorven

Jeg kunne ikke vært mer enig, Greece-Traveller, vel talt!!!
Til Inge: 1 natt på Fourni er absolutt IKKE nok. Det tar dessuten ca 4 timer å komme seg dit fra Samos, og er heller ingen svipptur fra Ikaria. Et slikt opplegg hadde kun blitt stress, og du hadde ikke fått stort inntrykk av øya før du måtte fyke avgårde på nok en lang båttur  :( Ikke det jeg kaller ferie, iallfall.


Er enig med de andre at tre øyer er nok på 2,5 uker. Jeg ville valgt Patmos, Lipsi og Leros i gitt rekkefølge (har ikke vært på Kalymnos, men lille Telendos kunne jeg tenkt meg noen dager) Kos hadde jeg spandert toppen 1 natt på, og da kun i forbindelse med hjemreisa derfra.

There are no strangers, only friends we haven't met.

Tzasiki

Helt enig med Greece-Traveller og Tjorven!! Godt talt! Og Lipsi tror jeg også er et svært godt valg!! Vil selv dit en gang. ;)

Ingeborg

Hei igjen og takk for alle kloke erfarne svar  ;)
Er veldig klar over at vi prøver "å fange" for mange øyer i samme tur, men det er jo fordi det er så mange fristelser og sååå lang tid mellom hver gang/sommer man har muligheten for å reise nedover :'(
Men fint å få bekreftelser og tilbakemeldinger fra erfarne øyfolk  :D
Samos har vi hørt så mye fint om, men samtidig har vi også tenkt at dette er en øy vi kan dra direkte til, og ikke nødvendigvis "loffe" til.... Antakelig må nok denne øya vente litt ja...
Har bare et spørsmål til; går det ofte båter fra Mastihari og over til Kalymnos? Vi lander ved 12 tiden og ønsker ikke å overnatte på Kos første natten men å komme til Kalymnos og Massouri/Mirties så fort som mulig.
Mvh
Ingeborg m reisefølge
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...