Logg inn med Facebook eller Google!

Sporadene for første gang

Started by woldli, 01. Jul 10, 15:36:38

Previous topic - Next topic

Atle

Quote from: \"woldliJeg prøver å finne ut hvor Hotel Denise som vi skal bo på ligger, men det virker ikke som om kartet går helt opp til utkanten av byen. Det ser ut som om det er mange, fine og bratte gater vi kan gå oss nesten vill i. Da får vi bare passe på å ta pauser underveis!  :wynar:


Skal absolutt komme med referat etter at vi er tilbake.

Syntes nå når jeg er blitt klarer i toppen ( ble mye veske ved siden av grillen igår  :drunken: ) å huske at Denise ligger et par hundre meter fra Dionyssos som ligger på 1 B på kartlinken som jeg la med i tidligere post.
Finner ikke noe brukanes kart for øyeblikket men det er en tråd fra før av som omhandler mye av det samme http://hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&p=81529#81529 .

Legger med et lite tips til på bildet under som viser til en god gresk taverna som serverer nydelig lam i sitronsaus.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

brit

Så hyggelig at du har valgt Sporadene! Nydelige øyer!
Regner med at du har vært innom mine tråder også, jeg har endel både fra Skiathos og Skopelos.
Er sikker på at dere vil trives på Skopelos og flott at dere har leid bil i 5 dager siden byen ikke har en badestrand som jeg vil anbefale ( selv om de har forsøkt å rense opp og gjøre den brukbar de siste 2-3 årene)
Av strender vil jeg anbefale Glisteri og Pronormos og selvfølgelig Kastani (Mamma Mia stranden)
Glisteri har i tillegg en veldig bra strandtaverna hvor mor selv lager maten. Prøv hennes løkpai!!!
 Lurt med badesko på Skopelos. Ikke mange sandstrender.
Vi spiser veldig gjerne på Ta Kimata også kaldt Enden fordi den ligger helt bortest i den gamle havnen. Familiedrevet taverna med nydelig mat. Englezos (tror den heter det) har også nydelig mat, den ligger på strandpromenaden. I det hele tatt så spiser du godt på Skopelos.
En tur til Agnondas er nesten et must...en idyll hvor du nesten sitter med bena i vann og spiser. Fisketaverna. Agnondas er den havnen båtene går til når det blåser fopr mye for Skopelos havn.
Dere må kjøre en tur opp i klosteråsen.....flott utsikt og mange klostre.
Byen Glossa som ligger høyt oppe er også et sted å besøke og ikke minst den tilhørende havnen Lautraki....den er en idyll.

Jeg har et stort hjerte både for Skopelos og Skiathos...men Skiathos blir nok \"hjemme\" for oss, siden det var dit vi kom først og ble forelsket i denne herlige øya. Den er vår første og storste kjærlighet......men vi har aldri vært der i juli. bare i juni og aller mest og hvert år siden 1999 i september. Skiathos er meget populær på gr. av alle sine herlige og fantastiske badestrender. Jeg har hørt at i juli og aller mest i august er det fullt på Skiathos. Så du nå regne med endel folk. men det går nok fremdeles an å finne ensomme strender.Krifi Ammos er en slik bortgjemt strand for eks.
Tror jeg må fortsette i morgen.
Det ble plutselig \"natta\" nå......

woldli

Her strømmer det inn med herlige tips. Takk for at dere tar dere tid, alle sammen!  :flower:

Atle: Har du navnet på den tavernaen bak trærne, som du ringet inn på bildet? Ligger den til høyre i havna? Da blir den sikkert ikke noe problem å finne.

brit: Er den løkpaien en snurr av fritert deig? Har sett bilde av sånne tidligere, og lurt på om det var en lokal rett. Mmm! :tongue1: Skal prøve de restaurantene du anbefalte, for de har fått mye ros av andre også. Det er kanskje bra at vi skal bo på toppen av Skopelos by, så vi kan gå av oss litt av all den gode maten på vei opp bakkene.

Krifi Ammos har jeg ikke hørt om før, men det er akkurat noe sånt jeg er på utkikk etter. Kan du beskrive sånn ca. hvor den ligger?  :lol: Vi liker godt steinstrender, så badesko skal med. Noen av de fineste strendene vi har vært på i Hellas er steinstrender, men jeg elsker også følelsen av å grave ned tærne i lys, myk sand. Det er en av grunnene til at vi valgte å kombinere Skopelos og Skiathos, siden vi kan få noe av det beste fra begge deler!
-Linda

kaka

Her har du fått mange tips etterhvret, ser jeg. Bildene til Atle, fra trappesmugene, viser noe av det som virkelig \"tok meg\" i Skopelos by.
Du kan gå op og ned, og på kryss og tvers, og det er et eneste stort smykkeskrin (etter min smak). Noe av spenningen er jo nettopp å gå på må-få, gjerne ta noen skikkelige omveier og ikke tenke \"hvor er korteste vei fra bosted til taverna\". Gå gjerne på tvers!
Rundt ved Kastro  er det flere idyller, og flere veier. Trappen du ser på bildet, er og en mulighet, og den nærmeste fra der vi bodde (Vardiola)
KariK

Atle

Quote from: \"woldli\"Atle: Har du navnet på den tavernaen bak trærne, som du ringet inn på bildet? Ligger den til høyre i havna? Da blir den sikkert ikke noe problem å finne.

Står du med ryggen mot havet er det tavarnaen til venstre under det store treet. Husker desverre ikke navnet på plassen. Mest grekere som spiser der og det er vel igjen et kvalitets stempel ?
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

brit

Da fortsatter jeg her i dag...
Ja woldi, den paien er slik du beskriver...men spsialiteten på Skopelos er cheese pai og disse paiene ser like ut. men den Kyria på Glisteri lager er altså en løkpai.

Så er det Skiathos med alle sine strender.
Krifi Ammos finner du ved å kjøre den eneste skikkelige veien som er på Skiathos og går langs med sydkysten....bussene kjører her fram og tilbake hele dagen. Den er ca 2 mil lang. Når du er nesten ved veis ende ser du på høyre side et skilt til Eleni beach, her tar du av. Du kjører forbi Eleni  og fortsetter til du forhåpentligvis ser skiltet til Krifi Ammos. Det er mange trapper ned til denne lille stranda....men her er det fredelig.





Den kalles også \"the hidden beach\"

Skiathos har en berømt stenstrand...nemlig Lalaria.
Utrolig klart,turkis vann.
Men du når den bare med badebåter som går nede fra gamle havnen ved 10 tiden hver dag...velger du en tur øya rundt kommer dere også innom Lalaria. En opplevelse å bade der,



Så tar jeg med et bilde fra Tsougria...en liten øy som ligger rett utenfor Skiathos. Stranda der er en drøm.
Det går badebåter dit fra kl. 10 og et par ganger til. de går fra gamle havnen.

Anbefales på det aller varmeste.

En opplevelse på Skiathos som er verdt å ta med er den gamle byen Kastro.
Du kan kjøre dit...dvs, du må gå det siste stykket eller du kan ta en båt som går til Lalaria og Kastro. De to ligger nemlig \"vegg i vegg\"
Det er ruiner, men flere intakte kirker og noen hus. Et nydelig sted  og stranda er heller ikke dårlig.
Mere siden.....

woldli

Lalaria og Tsougria skal vi helt klart til, for det ser fantastisk ut der. Husker du/dere hvilke steder båten stopper på hvis man drar på den turen rundt øya? :sunny: Flott med bilder og info om Krifi Ammos. Dit skal vi nok klare å finne fram når vi har leiebil, og da skal vi dra til Kastro også. Løkpai på tavernaen ved Glisteri er notert (jeg er veldig glad i løk!), og jeg forsto det sånn at stranda der også er bra?


...bare to uker igjen til avreise! Dagene går fort dit, og i mens skal jeg kose meg masse med alle de fine svarene og bildene deres. :toothy8:
-Linda

brit

Øya rundt turen stopper på Lalaria. Kastro, og så tror jeg den stopper på Mandraki beach (litt usikker om det er den eller Aselinos beach) for lunch. har vært med på begge deler. Så går den til Tsougria til slutt. men det er ikke til den flotte stranden som jeg har vist deg bilde av og selve turen kan bli noe lang synes jeg. Aselinos og Mandraki kan du komme til med bil og jeg ville heller ta båt ut til Tsougria en dag og en dag til Lalaria /Kastro hvis jeg var deg.

brit

Glisteri er en nydelig stenstrand med supert klart vann.


Dette er Pronormos


woldli

For noen nydelige strender, og snart er jeg der! :jive: Kjempefint å få synspunkter på den øyarundt-båtturen, brit. Vi gjør nok som du sier, tar en dag på Lalaria og en (om ikke flere) på Tsougria. Det passer veldig bra, siden vi kun har leiebil i tre dager. Jeg har forstått det sånn at det er litt trangt om plassen og smalt ved Megalis Ammos, hvor vi skal bo. Men det er vel ok å tilbringe en dag eller to på stranda der?
-Linda

Annlaug

Stranden ved Megali Ammos var smalere i år enn noen gang. Det er såvidt det er plass til en rad med solsenger i den ene enden av stranda men går du lenger bortover til sånn midt på stranden eller lenger er det fint å være og herlig vann. Min favorittstrand er Mandraki Elias :) Vi leier firehjuling ATV og kjører på kryss og tvers. Der finner vi de fine og stille strendene som f.eks Kechria. Krifi Ammos hadde fått solsenger i år og da blir det litt trangt på den lille stranden. Tsougria er nydelig men dere må ta første båt kl 10 for å få plass der. Husk dere vil møte øyene midt i høysesongen og da er det mer turister enn når vi reiser tidlig i juni eller september

woldli

Er veien til Kechria OK så det går å kjøre dit med bil også, Annlaug? Vet du om det pleier å bli overfullt (og dermed ikke like attraktivt for vår del) på Tsougria ut over formiddagen? :roll: Jeg er litt skeptisk til stranden ved Megalis Ammos midt i høysesongen etter alt jeg har lest, men vi får helt enkelt prøve oss fram og hvis det ikke passer oss finner vi nok en løsning.  :icon_smile:
-Linda

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...