Logg inn med Facebook eller Google!

Batsi på Andros

Started by Ole, 01. Jun 10, 00:30:12

Previous topic - Next topic

Ole

I mai var vi på Andros for aller første gang. Vi visste lite om øya, annet enn at det er relativt få turister der. Vi valgte derfor å bo i turistbyen Batsi i håp om at stranda der var bra. Batsi ligger 7 km. fra havnebyen Gavrio. Vi hadde ikke bestilt noe rom på forhånd, men det viste seg fort at det var enkelt å skaffe seg tak over hodet.

Første kvelden på Andros hadde vi et forrykende tordenvær. Himmelen åpnet seg og regnet fosset ned. Temperaturen sank fra over 20 grader til kalde 15. Dagen etter hadde det verste regnet gitt seg, så det ble en tur for å utforske Batsi.

Regnet har satt sine tydelige spor.






Batsi i gråvær.


Vegetasjonen satte pris på regnet!


Mer kommer.........

Ole

Vi fortsetter utforskingen av Batsi.....

Vi gikk oss en tur gjennom byen. Det viste seg fort at det var nesten uframkommelig med barnevogn pga. alle trappene. Vi fulgte derfor bilveien rundt byen.





Trehus! Et uvanlig syn i Hellas.


Tid for å stoppe og kjøpe noe å drikke. Det er mange bakker i Batsi, så man blir fort tørst.


Veien rundt Batsi er smal og enveiskjørt. Skal man tilbake igjen med bil, må man kjøre rundt hele byen.



Framhald.......

Sjøløve

Takk for bilder fra ei øy jeg vet svært lite om.
Såpass tidlig i sesongen er vel muligheten absolutt til stede for regn og gråvær  :hmph:

Sånn sett gjør vel ikke det så mye, men skal jo innrømme at det blir triveligere straks sola skinner  :sunny:  :sunny:

Kom gjerne med flere bilder, artig å bli \"kjent\" med de mer \"ukjente\" stedene også  :cheers:  :cheers:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Ole

Helt enig! Det er artig når det kommer bilder og info fra steder man ikke hører så mye om.
Flere bilder fra Batsi kommer + fra Chora og Gavrio på Andros.

Det ble bare en dag regn på Andros. Det klarnet opp og temperaturen steg. Men først noen flere gråværsbilder.



Midt i Batsi er der et stort område uten bebyggelse. Her går det en bratt vei med masse trapper. Mor gikk ned igjen bilveien, mens far og pjokken gikk trappene.













Det var fascinerende å se vannet renne nedover \"kanalene\" langs veien. Noen ganger krysset en liten \"kanal\" veien, mens den andre ganger gikk under.




Vi fant diverse ting som vi \"seilte\" nedover kanalene. Et eldorado for lekende barn!




Opp igjen for å sende en ny \"båt\" avgårde!






Det kjem meir.........

5ifamilien

Herlige bilder :-) Og utrolig å tenke på hvor mye jobb det er å male/vedlikeholde alt det hvite i trappa!!!!

marjana

Supert, Ole! Så vidt jeg vet er Andros en svært grønn øy med mye vann overalt, til stor forskjell fra de andre Kykladeøyene. Bildene dine ser unektelig sånn ut. Gleder meg til flere bilder.
Glika i zoi

Ole

Takk 5ifamilien og marjana!

Det var grønnere på Andros enn andre øyer jeg har vært på i Kykladene, men veldig grønt var det ikke. Jeg hadde ventet meg et mer frodig Hellas enn det jeg fikk oppleve i mai, men det er mulig det har vært lite nedbør denne vinteren og våren.

Vi fortsetter turen i Batsi.......

Nede ved havna igjen. Her var det et ørlite torg med en kiosk, et par butikker, noen serveringssteder og en karusell.






Pus tar morgenstellet.








Pus liker ikke fotografer....


...og stikker opp i et tre.


Fortsettelse følger..................

filhellener

Velkommen hjem, Ole  :flower:

- og takk for fine og interessante bilder :-)

Det blir nok ikke Andros for oss i år likevel, men øya  står høyt på ønskelista :-)
V i vil nok bo i /ved Chora, eller vi deler oppholdet mellom Batsi og Chora :-)
Gleder meg til flere bilder, spesielt  fra Chora, men også fra Batsi - i sol  :sunny:

PS - ser det har kommet flere bilder nå mens jeg har skrevet innlegget  :cheers:
Kari

Ole

Takk, Filhellener! Bilder og video fra Chora kommer. Det gjør solbilder fra Batsi også. For det klarnet opp, og været ble etterhvert nydelig.

Ole

Blomster i Batsi.








Rett nedenfor der vi bodde var det geiter og sauer. Det var herlig å våkne til brekingen fra disse dyrene.








Det kommer mer............

Ole

Det klarner opp.....


.....og turistene/pensjonistene strømmer på!


Stranda i Batsi. Dette var en helt ok strand med grovkornet sand og litt småstein. Noen meter ute i vannet gikk bunnen over til å bli finkornet sand. Deilig!




Bak stranda lå det noen tavernaer. Vi prøvde et par av dem, og maten var utmerket. Sønnen til innehaveren av en av dem gikk rundt i en gul t-skjorte med tre blå kroner på. Vi spurte hvor han hadde fått den, og han fortalte at det var noen svenske turister som hadde gitt han den. Han lurte på hvor vi var fra, og da vi sa Norge kom det kontant \"Aleksander Rybakk, Aleksander Rybakk\"!


Menyskiltene var skrevet kun på gresk.


Huspus på en av tavernaene.




Fortsettelse følger....................

kaka

Takk for titten Ole. Det er alltid artig å se bilder, med kommentarer, fra nye steder. Jeg ble spesielt fascinert av den fine trappa, - og med disse skiferaktige steingjerdene langs kanten. (men ser problemet for barnevognbrukere, - ja)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...