Logg inn med Facebook eller Google!

Beskjæring av bilder?

Started by Tjorven, 18. Apr 10, 14:48:15

Previous topic - Next topic

Tjorven

Hvordan gjør man det?
Når man bare opererer med vanlig kamera, vet man jo ikke hvordan resultatet blir før man får bildene fremkalt. Noen ganger blir bildene skjemt av ting som man bare kan klippe av på papirbildene, mens de vises i sin helhet på disketten jeg overfører til pc\'n.

Jeg oppbevarer bildene mine i Mine bilder, og har ellers PhotoFiltre- programmet installert. Der har jeg sett etter et beskjærings-alternativ, men finner det ikke. Er det en (lettvint!) måte å gjøre dette på, uten å måtte innstallere et annet program, og i tilfelle hvordan?
Siden jeg er så datateknisk ukyndig, trenger jeg trinn-for-trinn-metoden ;)
Fint om noen kan hjelpe meg  :bom:
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Quote from: \"Tjorven\"Hvordan gjør man det?
Når man bare opererer med vanlig kamera, vet man jo ikke hvordan resultatet blir før man får bildene fremkalt. Noen ganger blir bildene skjemt av ting som man bare kan klippe av på papirbildene, mens de vises i sin helhet på disketten jeg overfører til pc\'n.

Jeg oppbevarer bildene mine i Mine bilder, og har ellers PhotoFiltre- programmet installert. Der har jeg sett etter et beskjærings-alternativ, men finner det ikke. Er det en (lettvint!) måte å gjøre dette på, uten å måtte innstallere et annet program, og i tilfelle hvordan?
Siden jeg er så datateknisk ukyndig, trenger jeg trinn-for-trinn-metoden ;)
Fint om noen kan hjelpe meg  :bom:

Picasa er saken for deg. Blant mye annet har Picasa et enkelt beskjæringverktøy. Og best av alt: Programmet er gratis

http://norwegian.toggle.com/lv/group/view/kl30166/Google_Picasa.htm
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Takk for svar, Inge. (Har du en link til nedlastning av Picasa i tilfelle?) Hvis det ikke fins andre muligheter, er jeg kun interessert i gratis program, så det var jo bra.
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Quote from: \"Tjorven\"Takk for svar, Inge. (Har du en link til nedlastning av Picasa i tilfelle?) Hvis det ikke fins andre muligheter, er jeg kun interessert i gratis program, så det var jo bra.

http://norwegian.toggle.com/lv/group/view/kl30166/Google_Picasa.htm
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Ole

Går det ikke an å beskjære i PhotoFiltre da? Jeg ser for meg at det blir trøbbel og frustrasjon hvis du skal begynne med et helt nytt program. Bare det å få fram bildene i Picasa er jo en liten jobb i seg selv.

Ikke noe galt med Picasa, men det man kjenner litt til er ofte det beste.

Tjorven

Hehe, og du kjenner visst meg litt, Ole ;)  Jo, det var jo det jeg helst lurte på, men har saumfart hvert \"ikon\" der uten å finne en som passer formålet, eller hvordan....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Har nå lasta ned PhotoFiltre....

Prøv dette:

Åpne et bilde.
Marker det området på bildet du vil beholde. (trykk på venstre museknapp, hold den inne og dra musa til ønsket område er markert)
Slipp venstre museknapp.
Trykk på høyre museknapp innenfor det markerte området.
Vel \"crop\".
Lagre som/save as.
Velg et filnavn og lagre.

Dersom du bare trykker lagre/save får du ikke beholdt det originale bildet.

Tjorven

Wow, snakk om service, Ole. Da skal jeg prøve meg fram. Tusen takk for hjelp  :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Nei men hva i huleste skjedde nå da? Det som ble igjen av bildet var jo det jeg klippa bort, jo!!! (Er det ikke det som er innafor \"innramminga\" som skulle bli borte? Jeg trykka save as, men når jeg skal stenge et bilde, kommer det alltid opp spørsmål om jeg vil lagre forandringer jeg har gjort (billedstørrelse) og da svarer jeg ja. Dette gjorde jeg nå også, og \"nytt bilde\" ble altså det jeg trodde var borte.
Heldigvis prøvde jeg meg på et bilde jeg ikke skulle bruke uansett, men nå ble jeg litt skeptisk her.....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Du skal markere det du vil beholde. Det som er innenfor \"stiplaruta\" blir værende.

Prøv en gang til. Lurt å teste med bilder det ikke er så farlig med.

Tjorven

Shit, jeg leste feil, Ole. Du skrev .... det området du vil beholde.... og jeg gjorde selvfølgelig motsatt  :colors:  Man får prøve igjen....
There are no strangers, only friends we haven't met.

operafantomet

Quote from: \"Tjorven\"Shit, jeg leste feil, Ole. Du skrev .... det området du vil beholde.... og jeg gjorde selvfølgelig motsatt  :colors:  Man får prøve igjen....

Whooops... hehehe. Om du vil ha et litt-over-middels godt bilderedigeringsprogram (og bruker PC), så prøv IrfanView. Var veldig glad i den på gamle data\'n, fordi den var enkel å bruke og hadde mange muligheter. Gratis også, så vidt jeg husker.

http://www.irfanview.com/

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...