Logg inn med Facebook eller Google!

Sporadene midt i juli 2009

Started by kaka, 03. Aug 09, 20:38:33

Previous topic - Next topic

Barbro

Så flotte bilder og stemninger,kaka..ser ut til å være svært vakkert der.
Trist med kattene,like vondt hver gang,men..en må jo leve med det,og prøve å hjelpe der en kan.
Ei spennende øy jeg mer enn gjerne skulle likt å besøke :flower: .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

kaka

14. Aug 09, 21:35:02 #49 Last Edit: 29. Oct 11, 21:22:30 by kaka
Takk, Barbro. Et katteliv kan jo være tøfft i Hellas. Jeg husker forrige gang jeg var på Skopelos, da sto det plakater \"over alt\" om å ta vare på kattene. Tror det var en egen forening for dette formålet.
Det var jo et hundeliv der og (kan ikke huske jeg så mange/noen løshunder) På det lille supermarkedet over veien der vi bodde hadde de to hvalper. Det var varmt, og de lå stort sett i døråpningen og lot seg avkjøle av klimaanlegget. Det så varmt ut, men de ble ikke oversett av eierne, kost og klappet, og den \"lille brune\" satt av og til på fanget til datteren som en liten baby.

Med fare for å gjenta meg selv: Skopelos er vel verdt et besøk, - faktisk mange besøk! Med din reisefrekvens ser jeg ikke bort fra at du også kommer deg en tur innom den øya.
KariK

Barbro

Å,så fine bilder :flower: !Godt å høre at dyra stort sett blir tatt godt vare på :love5: .
Når det gjelder reising..om lommeboka og helsa tillater det så er det utrolig masse jeg ønsker å oppleve :cheers:..Billige restplasser og billigbilletter følges med argusøyne :P ..
Skopelos kunne nok ta pusten fra enhver.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

kaka

- Men vi måtte forlate øya etter en deilig uke.
 :sleepy1:  :smilebox: Vi kom oss opp i tide til å rekke bussen som kjørte oss til kaia i Agnondas.
Vi merket raskt at det var vær og urolig sjø! Etter en drøy stunds venting på kaia, fikk vi gå ombord i denne private boat for daycruise. Vi søkte plass på \"mellomdekket\", men der merket jeg fort at jeg ikke ville trives særlig godt på overfarten! Vibrasjoner fra motoren, drivstofflukt, gynging i helt feil retning (som å sitte gal vei på T-banen). Jeg gikk opp til øverste dekk og fant et sete som sto riktig vei. De unge ble nede.
Etter fortsatt mye venting, begynte vi endelig å bevege oss ut fra land. Det tok ikke lang tid før vi merket sjøgangen skikkelig, :drunken: og vi fikk  stadig en dusj av saltvann. Jeg ble etterhvert kald og våt, men heldigvis ikke kvalm. Men jeg kan ikke si jeg slappet av og nøt utsikten over havet.
Jo lenger utpå vi kom, jo mer urolig ble det, og jeg begynte med \"tørrbremsingen\" min igjen (som om det ville hjelpe noe som helst!) Plutselig kom en bølge som skyllet skikkelig inn over båten, helt opp til oss på øverste dekk. Da kjente jeg at jeg kanskje ville ned til de andre likevel(regnet med at diesellukten ikke var så påtrengende når vi var utpå) Jeg beveget meg mot trappen, - måtte holde meg fast\"over alt\" for å holde balansen. Da jeg nådde trappen, ombestemte jeg meg. Nederst satt en satkkars, ung dame med hodet i en bærepose og stønnet. Hun ville neppe være innstilt på å bevege seg noe som helst, for å slippe meg frem. Så jeg ble sittende oppe i trappen og holde meg godt fast i gelenderet!
Jeg kjente at jeg ikke likte denne båtturen!  zxsssssssaaaa
Dette er en av grunnene til at jeg ikke er noen ivrig øyhopper, selv om jeg gjerne skulle vært på mange av de fine øyene dere viser bilder fra på Forumet.

Jeg fulgte med langs landsiden av Skopelos, så Glossa, - og så stadig Glossa i samme posisjon fra båten, syntes jeg. Flyttet vi oss ikke fremover i det hele tatt? Var motstrømmen sterkere enn båtens motor? :pale:  Jeg kjente et bittelite snev av panikk..
Da jeg begynte å ane Skiathos, kunne jeg begynne å puste igjen.
Vi kom oss i land, men flere var tilnærmet grønne :sad8: i ansiktet og hadde kvittet seg med litt ... ja, - dere skjønner.
Det var utrolig deilig å sette bena på fast grunn!!  :walk: - og her skiltes og våre veier. De unge skulle til et finere hotell i nærheten av Ag. Paraskevi /Poros, og jeg skulle til Roula, rett utenfor sentrum/ovenfor Megali Ammos stranda.
KariK

Tjorven

Flotte bilder fra Skopelos igjen, men herremiiiin som jeg forstår di fortvilelse på båtturen, Kaka. Sånne turer er mareritt, spesielt krydra med disel-lukta, jeg kjente det nesten på kroppen her jeg sitter og bare leser om det, huff.

Regner med det var en lettelse å komme iland ja, og gleder meg til flere bilder fra deg.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Magnolia

Trøste og bære for en overfart! Der hadde i alle fall jeg følt meg veldig utrygg. Jeg har det nok på samme måte som deg. Båtturene mellom øyene er et stort hinder for at jeg skal komme skal komme meg dit. Det er veldig synd, men sånn er det.
Derfor er det ekstra hyggelig med alle de flotte bildene og stemningsrapportene fra den greske øyverdenen.
Gleder meg til fortsettelsen. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

Rart med det, - etter en stund var det (nesten) glemt, og jeg begynte å kikke etter båttur til Alonissos (som jeg ikke gjennomførte, men har veldig lyst å gjøre en gang!)
KariK

brit

Quote from: \"kaka\"Rart med det, - etter en stund var det (nesten) glemt, og jeg begynte å kikke etter båttur til Alonissos (som jeg ikke gjennomførte, men har veldig lyst å gjøre en gang!)
Ja, det må du gjøre kaka! Alonissos er en vakker, fredelig og spennende øy. Den gjør noe med deg........det er et eller annet uforklarlig med den øya. Du har det så utrolig godt der! :flower:

Anne

Du godeste for en båttur kaka. Har kost meg med bilder og fortelling fra Skopelos og jeg skal notere ned et par ting. Vi har tenkt å ta 2 dager på Skopelos i sept. og da er det nyttig med litt info. Vi har bare vært på \"snarturer\" dit, men har pratet om å ta noen dager mange ganger uten at det har blitt noe. Håper vi får det til nå.
Tusen takk for turen så langt og jeg gleder meg til resten.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

ouzolina

Tak for en super beretning fra herlige Skopelos :cheers:
Skopelit på deltid

kaka

15. Aug 09, 14:40:27 #58 Last Edit: 29. Oct 11, 21:23:32 by kaka
Takk for hyggelige tilbakemeldinger fra dere alle!
Det er ikke vanskelig å fortelle noe med positiv vinkling, når et sted er så inntagende som Skopelos.

- Jeg klarte ikke helt å opprettolde samme entusiasme på Skiathos, og det har jeg gruet meg for å fortelle alle de som har Skiathos i sitt hjerte (Jfrt Torill og Per på Lesvos akkurat nå)
- Men, du verden, det var nok av vakre motiver på dennen øya også!
Men først skulle jeg fraktes til bostedet, Roula. Jeg fikk beskjed om å ta drosje, og få tilbake penger av Apollo. Sjåføren virket kjent med det, spurte om jeg skulle til \"Roula by the sea\", - eller den andre .Jeg visste ikke at det var to, men skjønte fort at jeg ikke skulle til \"by the sea\", - ut fra beskrivelsen hos Apollo. Jeg skulle på den andre siden av hovedveien, - i en olovenlund. Jeg fulgte spent med på turen. Fra nå måtte jeg jo klare å finne til og fra bostedet alene, så har var det bare å være våken! Da vi kom frem (til et sted som stemte godt med beskrivelsen på nettet) spurte han igjen om jeg skulle ha kvittering. Jeg bekreftet det. Så tok han en blokk med gule klistrelapper og skrev noen kråketær jeg ikke var i stand til å tolke, men 10 euro kostet det, og jeg mottok litt forundret denne \"kvitteringen\". Ville dette holde??? Det gjensto å se.

Bostedet/området så helt greit ut, og jeg tenkte: \"Dette kan og bli bra\"
Vertinnen kom ganske raskt ut og fant ut hvor jeg skulle bo, og ba meg vente ca 15 minutter. Det gjorde jeg gjerne (hadde ikke regnet med at rommet skulle være ferdig så tidlig, jeg..)
Jeg begynte å ane hviklet rom jeg skulle få, og skjønte at jeg ikke ville få balkong atskilt mot naboen, - men det ble aldri noe problem, og rommet var fint nok.
Jeg pakket meg ut, fant et supermarket over veien og fikk handlet det nødvendige (veldig godt utvalg, og hyggelige folk). Etterhvert oppsøkte jeg strand. Jeg hadde jo et visst inntrykk av Megali Ammos fra bla. Forumet, så jeg ante noe om hvor jeg skulle gå. Jeg endte på siste delen av stranda. Der så det trivelig ut. Det blåste fortsatt kraftig, men det var helt greit at jeg slo opp parasollen.
Så, da hadde jeg noen rolige timer på stranda, første dagen på Skiathos. Så langt, hyggelig inntrykk.
KariK

Anne

Det er da ikke noe å grue seg for kaka. Takk og lov at vi er forskjellige ellers så hadde det blitt fullt enkelte steder. Jeg regnet nok med at du ikke ble like begeistret for Skiathos siden de to øyene er så forskjellige og du uten tvil trivdes på Skopelos.
Når du gikk til og fra hotellet ditt så gikk du rett forbi porten vår. Vi holder hus akkurat når du forlater hovedveien. Ser fremdeles frem til fortsettelsen av turen din og du må jo ikke være bekymret i forhold til oss som liker Skiathos. Du har jo allverdens rett til en egen oppfatning...det skulle bare mangle ellers.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...