Logg inn med Facebook eller Google!

Første Hellastur i juni!

Started by daisy, 12. Feb 09, 13:33:17

Previous topic - Next topic

daisy

Hei!

Jeg er nytt medlem her inne på forumet, og jeg har kost meg i mange timer med alt det spennende som finnes å lese her inne.
I juni får jeg endelig viljen min - vi drar på vår første tur til Hellas; Skiathos og Skopelos!  :bounce:

Jeg har slukt all informasjon jeg finner på forumet om disse stedene, men jeg synes det blir litt mye informasjon å svelge på en gang.. Derfor lurer jeg på: er det noen av dere som er godt kjent på Skiathos og Skopelos som kunne tenkt seg å gi noen tips til hva man bør oppleve når man er der?

Jeg vet det er lenge til juli enda, men jeg gleder meg sånn..! :)

brit

Så hyggelig at du har valgt Sporadene til din første Hellas tur da daisy. Det tror jeg ikke du vil angre på.
Sporadene er grønne og frodige og i vinter har de fått mye regn så da er de vel ekstra frodige.
På Skiathos er det ikke veldig mye kultur, men det den mangler her tar den igjen på natur og STRENDER.....over 60.
Må nevne klosteret Evangelistria som er blitt kjempeflott etter restaureringen, her bor det 2-3 munker og det er åpen for publikum hele tiden.Hvis dere leier bil er det lett å kjøre dit, ellers går det en minibuss dit som kjører nede fra den nye havnen. Hvis dere reiser charter kan dere jo spørre guidene om mere info om tider osv.
Badeøya Tsougria som ligger rett utenfor Skiathos er også et fantastisk sted med en utrolig flott strand. Båtene går nede fra den gamle havnen flere ganger om formiddagen. begynner ved 10 tiden. Så er det Kastro,den gamle hovedstaden som nå er ruiner. kan nåes både med bil/moped og båt. Nydelig sted, men det har du sikkert sett på bildene som er lagt ut. Stranda Lalaria som bare kan nåes med båt er også en av mine favoritter. Går båter fra gamle havnen som er innom både Lalaria og Kastro.
Det var litt om Skiathos.Det er mye mer å si men
regner med at flere hiver seg på her.
Jeg kan si litt om Skopelos senere.

Anders

Hei daisy, og velkommen på forumet.
Nå er det riktignok lenge siden jeg var på Skiathos, men jeg føler meg ganske overbevist om at den øyen vil gi deg en god opplevelse. Det er som brit sier, grønt og ganske frodigt, og med masser av fine strender.
Jeg hadde selv mitt første møte med Hellas via denne Sporadiske perlen- antagelig var den litt mindre \"polert\" den gangen :-) - men den ble iallfall starten på min kjærlighet til de greske øyene.
Skiathos er egentlig ganske liten og lett oversiktlig, og man kan lett få et brukbart inntrykk av HELE øyen i løpet av en ferietur. Jeg aner lite om hvordan utviklingen har vært, men husker godt all den gode maten og den fascinasjonen jeg opplevde :-)
Man kan gå fotturer, og man kan oppleve flylandinger på særdeles nært hold. Man kan se alle de tingene brit nevner, og Koukounaries og Banana beach i tillegg. Gled deg til Skiathos :-)

ouzolina

På Skopelos er naturen og Skopelos  og Glossa by seværdighederne.

Øst for Skopelos by ligger klostrene. 3 af dem er beboede. Det ene, Prodromos af 4-6 gamle nonner. Sotiri af én munk, der kommer fra Athos-halvøen hver sommer. Det sidste beboede kloster hedder Evangalistra og her tusser en mega gammel nonne rundt. Alle tre klostre kan besøges, dog forventes det, at man lægger en mønt eller to - du kan også købe ikoner og andet i stedet.

Øen har mange monopatia (gamle transport veje, der er belagt med brosten) og æselstier. Hvis I er interesseret i at vandre, er mange af stierne beskrevet af Heather Parsson. Bogen kan købes i Skopelos by tilsammen med et kort, hvor stierne er aftegnede. Dog skal det siges, at kortet er fra 2000. Link til Heathers hjemmeside: http://www.skopelos-walks.com/.

Vandreturen til den nærmeste strand Stafilos/Velanio (4 km) går ad en gammel grusvej, gennem olivenlunde. Den tager ca. 45 minutter.

Glossa by er den ældste på øen. Tag bussen op. Det tager ca. 1 time. Spis på Agnanti, måske den bedste restaurant på hele Skopelos. Det er græsk mad i fransk forklædning, og den mest charmerende tjener øst for alperne.

Der er også de gamle grave i Sendukia. De ligger på det højeste bjerg på Skopelos. Hvis du ikke er en garvet vandre, så lej en bil og kør dit.

Og selvfølgelig er der Mamma Mia-kirken Agios Ioannis. Den ligger også afsides. Den kræver også bil. Du kan også vandre dertil. Tag bussen til Glossa, og gå resten af vejen.

Godt valg af ø, du vender sikkert tilbage.

Mette
Skopelit på deltid

brit

Jeg glemte å si velkommen til forumet daisy. Flott at du har funnet veien hit. Håper du vil trives.
Ser at ouzolina har skrevet litt om Skopelos, men jeg tillater meg til å komme med litt også.
Skopelos er også en perle og er på en måte mere gresk enn Skiathos. Fredeligere, selv om Mamma Mia nok har trukket ekstra turister til øya.
Det sies at Skopelos har 365 kirker og klostre og \"klosteråsen\" hvor de klostrene som ouzolina skriver om ligger, er  virkelig værdt et besøk. Anbefaler å leie bil, utsikten er fantastisk. Du ser klosteret Evangelismos nede fra byen.
Stranden Glisteri er en av mine favoritter,stenstrand med superklart vann og en MEGET hyggelig strandtaverna. Den er familiedrevet og det er mor som lager maten. Anbefales på det aller varmeste. Du kan gå dit fra byen,tar en god time,men er det varmt er det bedre å leie bil. Anbefaler http://www.skopelos.net/discovery/
Så må dere kanskje se Mamma Mia stranden, Kastani. Forskjellen på Skopelos i forhold til Skiathos er at det er lengere avstander til strendene.
Skopelos by er nydelig, men lett å gå seg bort i, den er laget som en labyrint.
Langs med havna,strandpromenaden, ligger tavernaene tett i tett og her er det mye god mat. Vår favoritt er Ta Kimata som ligger helt bortest  i den gamle havna. Du får veldig god mat på Skopelos!
\"Nødhavnen\" på Skopelos, Agnondas er en idyllisk plass med fisketavernaer. har også en liten strand. Her legger båtene til når de ikke kan gå inn til Skopelos by på gr. av for mye vind. Husker ikke helt ,men det tar vel ca.15 min med bil, kanskje mindre fra Skopelos by.
Lykke til med planleggingen!

brit

Litt mer om Skiathos.
Skiathos har en bussrute (når du ser bort fra den lille som går til Evangelistria) og den går fra byen,langs med kysten ut til Koukounaries. Stoppestedene har nr. tror det er 25 i det hele og samme hvor du hopper av så kommer du til en strand. Den største og mest berømte er da Koukounaries. Hvit ,fin sand, bred og laaaang. men som regel ganske full av folk. Ved samme stoppested finner du stranden Ambelakia og Banana beach.
\"Bystranda \" Megali Ammos er en lang sandstrand og langs med den ligger hotellene \"tett som haggel\"   Det er en fin strand selv om den blircregnet for den dårligste på Skiathos. Herfra kan du gå inn til byen.
Det er utrolig mange tavernaer og spiseesteder på Skiathos og veldig mye god mat. Vår favorit er taverna Lyhnari,drives av en greker, men han har norsk kone. Kjempegod mat!!

Ioanna

Hei Daisy og velkommen til forumet. Sporadene er fantastiske øyer. Du har mye å glede deg til.Min første tur til Skiathos var i 1996. Øya var flott og jeg har mange gode minner derifra.Vi leide bil og fikk sett mye som du ikke får se om du kun oppholder deg i byn i 14 dager og så reiser hjem...Året etter gikk turen til Skopelos og vi falt pladask...og siden har vi reist 7 ganger.Har vært på mange andre greske øyer men vender stadig tilbake til denne perlen. Mer ekte gresk finnes ikke. Her bor innbygerne side om side med turistene og det hersker en ro og vennlig atmosfære.Så gled deg..Resturanter du må prøve :Alexander resturant,ligger inne i en hage.Romantisk og flott plass. Annas resturant,levende gresk musikk hver lørdag.Spesiell og herlig meny og god service. Begge to ligger noen minutter opp av havnen...Må legge til at like bak byn liggerGlyfoneria stranden. 15 min tur å gå. Der finnes en liten taverna som drives av en dame i sitt private hus. Heter taverna Romantica...verd å ta med seg om du liker det enkle greske. Ellers går det badebåt til glisteriastranden i juli

daisy

Tusen takk for svar, alle sammen!

Her var det jammen mange gode tips til hva man bør få med seg! Det er fortsatt lang tid igjen til turen, så noen detaljerte planer er enda ikke lagt. Men vi har absolutt tenkt å leie bil for å komme oss rundt. Evt. er det sikkert mulig å leie scooter..? Og båt..?

Litt av grunnen til at Sporadene ble valgt som reisested, var at vi ønsket en litt rolig, behagelig ferie uten for mye mas fra \"innkastere\" og andre turister.. Nå ser det ut som om Mamma Mia kanskje fører til storinvasjon av turister på Sporadene i sommer, så er spent på hvordan dette blir.

Vi reiser charter. Hadde planer om å fikse hele turen selv - dette har vi gjort på våre ferier i Kroatia, med godt hell. Men desverre hadde vi litt problemer med å finne billige flybilletter, så da ble charter en like grei løsning. Ikke like lett å gjemme seg bort fra alle medturistene, men med over 60 strender må det da være mulig å finne seg en plass hvor man slipper å ligge oppå naboen..! Dessuten er vel kanskje juni litt roligere..?

brit

Juni er en flott måned daisy. Personlig synes jeg faktisk det er mindre folk da enn i begynnelsen av september i alle fall. Da blomstrer det flott og øyene virker friske og \"nye\". Tror ikke du skal være engstelig for innkastere i Sporadene. Synes ikke det er noe problem i det hele tatt.
Det går greit å få leid både moped og bil på begge øyene. På Skiathos kan du leie båt, vet ikke hvordan det er på Skopelos.

Sender deg linken til Nanas side fra Skopelos, her kan du finne mye informasjon om Skopelos.Nana er norsk og har bodd der i over 20 år, tror faktisk det er blitt 25. Skriver ny side hver dag.
http://www.skopelitissa.com/

Annlaug

Hei daisy og velkommen :)
Vi var på Skiathios i september i fjor og falt pladask. Reiser tilbake i juni i år Du vil finne mange flotte bilder her i forumet som også gir deg tips om hva som er verd å se. Vi leide en ATV ( firehjuling) i en uke og kjørte øya på kryss og tvers. For å komme til strendene er det et utmerket bussystem og greit å komme til selv de små fredelige strendene. Husk gode og flate sko. Her inne kan du får svar på alt du lurer på Brit og Anne vet alt som er verd å vite om Skiathos.
Mine bilder finner du i denne tråden

daisy

Setter igjen stor pris på alle svar!

Blir mer og mer sikker på at vi har valgt rett når det gjelder ferien i år! Jeg kan nesten ikke vente! Koser meg med alle de vakre bildene som er lagt ut her, mens jeg venter på at vinteren skal ta slutt..! :)

Livsnyteren

Det er ikke tvil om at du har valgt rett sted for ferien deres :cheers: Jeg var der i fjor for første gang med hele familien.Skiathos er en fantastisk øy å reise til med små barn.Jeg dro dit takket være anbefalingene til Brit og Anne.Hør på dem,de har peiling på Skiathos :flower:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...