Logg inn med Facebook eller Google!

Hva leser du?

Started by Thera, 13. Jan 09, 22:37:29

Previous topic - Next topic

Thera

Selv om jeg ikke særlig ofte har satt meg ned med en bok, så er jeg veldig glad i å lese. Synes det er herlig å gå rundt i biblioteket på jakt etter fine bøker.

En dag lånte jeg \"Men mamma kom ikke hjem\". Den er skrevet av Steinar og Simen Kyrkjebø.
Omtale fra bokklubben.no: \"Den andre juledag 2004 blir familien Kyrkjebø tatt av bølgen i Khao Lak i Thailand. Familien på fire, pappa Steinar, mamma Heidi og de to sønnene Ola og Simen, blir slynget i hver sin retning av vannmassene. De kjemper for livet. En av dem må gi tapt. Dette er en bok der de tre gjenlevende familiemedlemmene forteller om døden som møtte dem i paradiset, om den tunge tiden etter katastrofen og om starten på den lange kampen for å gjenfinne meningen med livet.\"
Det er en utrolig gripende og veldig bra skrevet bok! Anbefales virkelig..

Nå venter jeg på at \"Min flukt med Ole Christian Bach\" av Linn E. Vatne skal bli ledig på biblioteket. Den tror jeg er interessant og sterk..
Jeg har nettopp lest litt i \"Norge rundt-langs våre vakreste veier\" av Øystein Søbye. Mange fine steder er beskrevet, og boka er fylt med flotte bilder!

Den beste boka jeg noengang har lest er \"Paradiso\" av Tove Cecilie Fasting. Den er fantastisk! Jeg setter stor pris på anbefalinger av bøker som minner om den. Og andre bøker som omhandler Hellas. Leste \"Kaffe og kamaki\" av Merete Skeibrok for endel måneder siden. Den likte jeg også ganske godt!
I morgen starter jeg forhåpentligvis på \"En flik av Hellas\" av Arve Torkeldsen. Den har jeg litt forhåpninger til! :happy7:

Leser dere mye bøker?
Hvilken leser dere akkurat nå, hvilke har dere lyst til å lese? Hvilke trodde dere var fine, men så var de ikke helt som forventet?
Hvilke hadde dere ingen forventinger til, men så ble dere helt trollbundet?
:)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Mixelite

Paradiso er en god bok :)

Kanskje du vil ha glede av Græske mænd og andre mændesker av Lone Spanheimer? Utsolgt over alt, men mitt eksemplar og noen til befinner seg på runde mellom forummedlemmer, så det finnes håp.

Av utenlandske bøker synes jeg \"It\'s all Greek to me\" av John Mole er en utrolig fornøyelig bok.

\"En flik av Hellas\" glimter til innimellom, men klarte ikke helt å holde meg fanget.

Boken som står nest på leselisten min nå er \"røykeboka\". Jeg skal starte på den i morgen :-S

Thera

Hvordan går det med røykebok-lesinga, Mixelite?

Kan godt hende at jeg ville likt \"Græske mænd og andre mennesker\" ja! Skal se om jeg finner den på biblioteket..


Jeg har lest mye i det siste. Den ene jobben jeg har går mye ut på å bare være tilstede. Da er det veldig kjekt å kunne ta frem en bok!
Jeg likte Arve Torkelsen \"En flik av Hellas\" ganske godt. Leste nylig endel av \"Grekerne. Landet og folket etter krigen\" av James Pettifer. Alt var ikke like interessant, så jeg skumleste og hoppet over endel sider. Men den var grei..
Og \"Med robåt fra Norge til Hellas\".. Wow.. For en mann! For en viljestyrke han må ha hatt! Inspirerende og velskrevet bok..  :icon_smile:  Har lyst til å lese hans \"Mitt Hellas\" og \"Underveis til Isfahan\" også.
Sto egentlig på bibliotekets lange venteliste for å låne \"Øya\" av Victoria Hislop. Men en dag jeg stakk innom biblioteket hadde jeg flaks.. \"Øya\" var blant noen få bøker man kan låne i èn uke, uten noen venteliste.
Det var en helt fantastisk bok! Jeg fikk litt samme følelse av den, som av \"Paradiso\". Skulle ønske den varte og varte..
Før jeg lånte den, begynte jeg på \"Min greske verden\" av Mary Theophilakis. Litt nedtur å fortsette på den igjen, da jeg var ferdig med \"Øya\". Men jeg skal prøve litt til..

I dag snappet jeg til meg \"Snåsamannen\" fra ukeslån-bordet på biblioteket. Den skal jeg starte på i kveld! :reading:
..Don`t dream your life, live your dreams..

Ninette

Jeg likte også Paradiso av Tove Ceclie Fasting. Det var en bok til å bli i godt humør av. Øya av Victoria Hislop var var også en fin og varm bok :-)

Jeg er veldig glad i å lese bøker, og for tiden kjører jeg mye bil, og da går det i lydbøker.

Jeg har lest mange fine bøker i det siste, men en har utmerket seg spesielt. Det er \"Saman er ein mindre aleine\" av Anna Gavalda. Denne franske boken er oversatt til nynorsk. Akkurat det at var på nynorsk virket litt skremmende på meg før jeg begynte å lese, men det ga faktisk boka en ekstra dimensjon - i positiv forstand.

Boka handler om fire mennesker med ulik bakgrunn, ensomme alle sammen, som flytter sammen i en leilighet i Paris. Det er vennskap, kjærlighet og varme - og en fantastisk historie. Boka er stor og tykk, men hver side er en glede, og jeg ønsket bare at boka aldri skulle ta slutt. Anbefales på det varmeste!

Akkurat nå leser jeg Englens spill av Carlos Ruiz Zafon. Denne prisbelønte boken lover bra, og jeg skal komme tilbake med rapport når jeg er ferdig.

Det er fantastisk med bøker :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Marit

En annen Hellas-relatert bok er \"Klokken i Makedonia\" av Knut H. Thomsen som jeg likte godt.

\"Kaptein Corellis mandolin\" av Louis De Bernieres er også en bra bok som er verdt å lese.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Anders

Klokken i Makedonia er en aldeles herlig bok! Jeg lo og gråt og hadde det fryktleig moro underveis.

Thera

Jeg har sett Kaptein Corellis mandolin-filmen, den var veldig fin! Det er sikkert boka også..
\"Klokken i Makedonia\" har jeg ikke hørt om før.. Hva handler den om?
Quote from: \"Ninette\"Jeg har lest mange fine bøker i det siste, men en har utmerket seg spesielt. Det er \"Saman er ein mindre aleine\" av Anna Gavalda.
Jeg har hatt lyst til å se den filmen en stund. Kanskje jeg skal prøve å lese boka først.. Synes ikke det gjør noe at den er på nynorsk. Blir mer skremt av bøker med flere hundre sider.. Men ingenting er bedre enn en skikkelig bra, tykk bok.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Mixelite

Røykeboka går det litt trått med :(

Jeg holder på å lese \"En flik av Hellas\" for andre gang og har endret oppfatning av den! Mulig det var feil å lese den rett etter Paradiso og med konsentrasjonen på turplanlegging og sightseeing. Iallfall har jeg et helt annet inntrykk av den nå! For dem som liker seg på Kreta, Peloponnes og i Nord-Hellas må boken være spesielt interessant med historier om Zorbas som slett ikke het Zorbas og slett ikke holdt til på Kreta, men på Peloponnes og landsbyen hvor kvinnene tar over styre og stell en hel dag mens mannfolkene må ikle seg forklær og gjøre husarbeid og alt det fører med seg... Om hippier, landsbyer utenfor allfarvei, politisk historie...

Bøker som ligner på Paradiso... Har du boken Hellas, folket, maten, høytidene - året rundt av Tove Cecilie Fasting. Jeg hadde den og da jeg fikk høre om Paradiso bare visste jeg at det var en bok jeg ville like. Hellas, folket, maten, høytidene - året rundt er en litt annen type bok enn Paradiso, men også den inneholder små personlige historier om hvorfor det er som det er. Hvorfor man reiser milevis for å kjøpe bildekk når man faktisk kan få kjøpt samme dekkene \"nede i gata\", etc. Boken er delt inn i årets 12 måneder og kan leses i ett eller brukes som oppslagsverk. Kjekk å slå opp i hvis man lurer på hva som skjer i mars. -eller hvordan påsken, begravelser og barnedåp feires...

Den utenlandske boken jeg har satt mest pris på i tillegg til \"Græske mend... \" er John Moles \"It\'s all Greek to me\". Om en engelskmann og hans familie som kjøper et gammelt uthus i en landsby på Evia og setter det i stand. Han gjør virkelig sitt beste for å forstå den greske tankegangen, men gjør det ikke særlig godt og forteller om det på en nesten mageristende humoristisk måte.

Som den dagen han skal kutte strå til taket og blir sendt til stranden nede ved sjøen. Der møter han en dame utenfor huset sitt og begynner iherdig å forhandle pris på stråene med den noe motvillige dame. Han synes han har fått taket på det greske og gjort et godt kjøp. -Helt til han kommer hjem til landsbyen og forteller om den gode prisen han har fått hvorpå vedkommede noe tørt repliserer at nå ellers stråene er allemannseie og at alle høster der uten å betale. Hvis man ikke har noe imot å lese engelsk, anbefales boken på det varmeste!

xristina

Jeg har begynt på \"Saman er ein mindre aleine\" - men jeg sliter med å komme i gang... Har kjøpt filmen også, og tenkte at om jeg så den først, så får jeg sikkert lyst til å lese boka! :-)

Det er synd å si at det har blitt betraktelig mindre lesing etter at jeg ble samboer med barn. Men jeg satser på at dette vil falle på plass igjen etter hvert. Kanskje jeg burde ta meg sammen og lese mer på toget. Har hatt en stygg tendens til å ta fra iPoden med film...

Det er ganske mange bøker som står på leselista mi nå, og i hovedsak er det nok krimbøker - norske og svenske.

Anders

Quote from: \"Mixelite\"er John Moles \"It\'s all Greek to me\". Om en engelskmann og hans familie som kjøper et gammelt uthus i en landsby på Evia og setter det i stand. Han gjør virkelig sitt beste for å forstå den greske tankegangen, men gjør det ikke særlig godt og forteller om det på en nesten mageristende humoristisk måte.

Som den dagen han skal kutte strå til taket og blir sendt til stranden nede ved sjøen. Der møter han en dame utenfor huset sitt og begynner iherdig å forhandle pris på stråene med den noe motvillige dame. Han synes han har fått taket på det greske og gjort et godt kjøp. -Helt til han kommer hjem til landsbyen og forteller om den gode prisen han har fått hvorpå vedkommede noe tørt repliserer at nå ellers stråene er allemannseie og at alle høster der uten å betale. Hvis man ikke har noe imot å lese engelsk, anbefales boken på det varmeste!

Ja... nå ble jeg fristet til å gå i bokhyllen igjen... den var virkelig fornøyelig!

Ninette

Quote from: \"xristina\"Jeg har begynt på \"Saman er ein mindre aleine\" - men jeg sliter med å komme i gang... Har kjøpt filmen også, og tenkte at om jeg så den først, så får jeg sikkert lyst til å lese boka! :-)

Det er synd å si at det har blitt betraktelig mindre lesing etter at jeg ble samboer med barn. Men jeg satser på at dette vil falle på plass igjen etter hvert. Kanskje jeg burde ta meg sammen og lese mer på toget. Har hatt en stygg tendens til å ta fra iPoden med film...

Det er ganske mange bøker som står på leselista mi nå, og i hovedsak er det nok krimbøker - norske og svenske.

Jeg har ikke sett filmen, bare lest boka. Blir spennede å høre om du liker filmen :-)

Men du bør gi boka en sjanse, Xristina, det er noen fenomenale personskildringer og et nydelig språk.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Anders

Quote from: \"Thera\"Jeg har sett Kaptein Corellis mandolin-filmen, den var veldig fin! Det er sikkert boka også..
\"Klokken i Makedonia\" har jeg ikke hørt om før.. Hva handler den om?
Quote from: \"Ninette\"Jeg har lest mange fine bøker i det siste, men en har utmerket seg spesielt. Det er \"Saman er ein mindre aleine\" av Anna Gavalda.
Jeg har hatt lyst til å se den filmen en stund. Kanskje jeg skal prøve å lese boka først.. Synes ikke det gjør noe at den er på nynorsk. Blir mer skremt av bøker med flere hundre sider.. Men ingenting er bedre enn en skikkelig bra, tykk bok.

Nå er det så lenge siden jeg leste den at jeg nesten må få lese den en gang til før jeg gir noe fornuftig svar! Hellas under krigen, iallfall... en maskin-selger som havner langt oppi en landsby der alle mannfolk er ute og slåss og alle damer syns at nå er det på tide med en mann igjen... :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...