Logg inn med Facebook eller Google!

Mystiska stenbågar på Telendos

Started by Riitta, 01. Apr 07, 17:47:11

Previous topic - Next topic

Riitta

Skulle gissa att där bor året runt ca 20-30 pers.

Riitta

Epicuristen

Quote from: \"bengalow\"Du får ta och låna tidsmaskinen, Riitta, eller göra som Superman! Alltså flyga bakåt i tiden. Det är nog enda möjligheten att komma dit i \"realtid\". Tror inte det var så behagligt på Telendos heller då. Slaveri och dålig mat. Nä, tacka vet jag modern turism och dagens utbud. Vi får nog nöja oss med gissningar om vad det är du fotograferade - spännande är det dock att tänka sig vad detta månne var!

Vet vi at maten var så dårlig? Att vannkvaliteten var bare så som så i de varme månedene er jeg med på, (men da hadde man jo alltids vin :wink: )men at maten skulle være så dårlig har jeg ikke hørt før... at det kunne være lite av den er jeg med på...
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Riitta

Fisk borde dom ju ha ätit i allafall. Jag vet att en del Kalymnosbor jagar fågel vintertid nu också.

Riitta

Epicuristen

Ja og klimaet tilsier jo flere avlinger i året... Husdyrhold var jo ikke heller ukjent på den tiden... :)
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

bengalow

Beträffande fisk, så fick \"statarna\" (de livegna medhjälparna på en stor bondgård) inskrivet i sina kontrakt i Blekinge att de INTE skulle serveras lax mer än 4 dagar i veckan!! Så är det med mat - för mycket skämmer allt.
För att man skall kunna njuta av mat, skall det vara omväxling i dieten, och krydderierna skall vara bra! Det tror jag vi lärt EFTER andra världskriget. Före det var det bara de höga herrana och damerna som kände till det! Bruna böner ÄR gott, men inte 5 dagar i veckan...vatten, ja, men det tog man nog för att arbetet krävde att man tillförde vätska i samma mängd som utdunstning skedde.
JAG, skulle inte vilja vara med på den tiden i alla fall. Men det är intressant att läsa om den.
Säger bengalow, som påminner om att det inte är mer än ca 100 år sedan vi fick elektricitet ....vad vore vi utan den idag??
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Epicuristen

Quote from: \"bengalow\"Beträffande fisk, så fick \"statarna\" (de livegna medhjälparna på en stor bondgård) inskrivet i sina kontrakt i Blekinge att de INTE skulle serveras lax mer än 4 dagar i veckan!! Så är det med mat - för mycket skämmer allt.
För att man skall kunna njuta av mat, skall det vara omväxling i dieten, och krydderierna skall vara bra! Det tror jag vi lärt EFTER andra världskriget. Före det var det bara de höga herrana och damerna som kände till det! Bruna böner ÄR gott, men inte 5 dagar i veckan...vatten, ja, men det tog man nog för att arbetet krävde att man tillförde vätska i samma mängd som utdunstning skedde.
JAG, skulle inte vilja vara med på den tiden i alla fall. Men det är intressant att läsa om den.
Säger bengalow, som påminner om att det inte är mer än ca 100 år sedan vi fick elektricitet ....vad vore vi utan den idag??

Jeg holder med deg i dette bengalow... skulle jeg ha levd på den tiden så ville jeg ha vært \"friherre\" så definitivt! Men vi må heller ikke tro at de levde så helt grusomt, i alle fall ikke i de \"bedrestilte\". Villa Kerylos viser oss jo hvordan en veldig bedre stilt familie kunne leve på Aristoteles\' tid. Og vet du når de første taksametre ble tatt i bruk bengalow? :wink:

http://www.geocities.com/vila_kerylos/

Men dette var vel neppe noe for almuen! :)
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

filhellener

Quote from: \"Riitta\"Amfiteatern,ruinerna,klockan och stranden ligger alldeles nära varandra.Man ser allt på en gång.Riitta
Men, du gikk vel ikke glipp av denne \"kulturarven\"    zq1111
Kari

Epicuristen

Den ølkassen... den nederste av de to som er stablet oppå hverandre der til høyre, virker å være rett så gammel... fra minoisk tid til og med kanskje? :lol:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

filhellener

Quote from: \"Epicuristen\"Den ølkassen... den nederste av de to som er stablet oppå hverandre der til høyre, virker å være rett så gammel... fra minoisk tid til og med kanskje? :lol:
Ja, det m å den da minst være   :roll:  :wink:
Kari

Epicuristen

Selv om denne ikke tilhører Hellas, så tar jeg sjansen på å poste den her...

Hva ble denne brukt til tror dere? Og av hvem?
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

-POE-

Är det inte ett stenmynt från söderhavet/Polynesien ?

//PO cxsddd
//PO

Epicuristen

Quote from: \"-POE-\"Är det inte ett stenmynt från söderhavet/Polynesien ?

//PO cxsddd

Næh... Befinner seg i europa ett sted...
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....