27. Apr 24, 14:06:05


Logg inn med Facebook eller Google!

Lesestoff...

Started by Epicuristen, 30. Mar 07, 20:19:23

Previous topic - Next topic

Epicuristen

Har snublet over Joseph Campbell! Utrolig spennende mann som gikk bort på åtti-tallet... Han skriver i grenseland av antropologi/psykologi/myter. Han er lettlest, og var tydeligvis en meget klok mann! Boken jeg leser nå heter på norsk; Helten med de tusen ansikter....
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Mikke

....apropeau myter og litteratur, så står det bland andra en tjock bok på chiffonjen i mitt sovrum och den heter :
The Myth of the Goddess: Evolution of an Image (Arkana) (Paperback)
by Jules Cashford (Author), Anne Baring (Author), Laurens Van Der Post
(Foreword) \"Long ago, some 20,000 years ago and more, the image of a goddess appeared across a vast expanse of land stretching from the Pyrenees to...\" (more)
Key Phrases: old goddess myth, mythic inflation, erica tree, Bronze Age, Old Europe, Iron Age (more...)

Boken handlar tydligen om kvinnliga gudinnor, och om hur dom så småningom byttes ut mot gudar, etc, mm....
Jag har alltså INTE läst den.....än.....

Ifall noen er intressert,så finns den att fås på www.amazon.com för (beg) runt sju-åtta dollar eller så.... :D  Frakten ligger runt 4-5 dollar....

Här är en recension från Publishers Weekly:

The authors of this ground-breaking, rich, ambitious work attempt to trace the evolution of consciousness by following humanity\'s changing attitudes toward female deities, from the Paleolithic mother goddess enshrined in figurines to Inanna of Sumer, Isis of Egypt, Aphrodite of Greece, and beyond. Baring, a London-based Jungian analyst, and Cashford, who writes on mythology, regard the formal disappearance of goddess myths as a pivotal event signaling the devaluation of the feminine and the opposition of feeling to thinking. They interpret the Virgin Mary as the unrecognized mother goddess of Christianity, identify hidden images of the goddess in the Old Testament and demonstrate that a Hebrew goddess existed in various forms such as the Shekhinah, founder of the world in Kabbalism. A wonderfully readable synthesis, this monumental study is packed wth scores of riveting illustrations. It will serve as a sourcebook for students of myth, feminists and those seeking to balance and integrate masculine and feminine components of their psyche.

...och här är en läsar-resension:
     
Reviewer:Rose Szapszewicz \"truth lover\"

A remarkable book that every woman should read .
It will help you to understand that there was something other in human history besides conquest , war, and various forms of domination of the weak by the strong. Before the Patriarchy there was a period of 25 thousand years of much progress and development without huge wars.
I gained an understanding of what has happened to our idea of ourselves and the way it has shaped our actions.
The book is not a polemic like this review , it is a wonderfully written , considered history of the Godess archtype . It`s profusely illustrated and documented . A great bibliography is provided for further reading.

...och här en annan åsikt om boken:
Reviewer:L O\'connor (richmond, surrey United Kingdom)
yet another book written by fanciful feminists dreaming of some (wholly imaginary) matriarchal past. The book is full of wild unsubstantiated statements. They talk about goddesses of the paeleolithic era, a period of which there is nothing known about religious practices or beliefs, how could there be? The carved images of women found may be goddesses, or they may not. We don\'t know. That doesn\'t stop these nutty women laying down the law on the subject though. All the authors of these batty feminist sprituality books should be made to write out the following a hundred times \"WORSHIPPING GODDESSES DOES NOT MEAN A SOCIETY IS MATRIARCHAL\" .History is full of partiarcahl goddess-worhsippers, Egyptian, Greek and Roman society were full of goddesses, and they were totally male-domonated societies. And if Christianity was such a terrible male-domonated religion compared to all those lovely goddess worhsipping religions, how come they got so many women converts? Alos they are banging on about moon goddesses as per usual, sun goddesses not getting a mention, though there were plenty. And these women are meant to be psychologists or something, aren\'t they? They both seem to me to be in urgent need of psychoanalysis themselves.

..undskyll om det blev ganska mycket text, men nog verkar boken intressant.....  zxzaxxxxxxxxxx
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Epicuristen

He-he... var nok mest enig i den siste kritikken ja. Ett gjennomgående tema ved gudinnedyrking, som var mest fremtredende i jordbruks-samfunnene, var menneskeoffringer. Type kornet som må dø for at det skal spire på nytt. Derfor var disse modergudinnene relativt blodtørstige skapelser. Men på den annen side så fantns det også gudinner som var \"samfunnsbyggende\", men da noe senere. Jeg tenker da for eksempel på Athena som sammen med Apollon var ganske uunnværlige for den sivilisasjonsbyggingen som begynte i Hellas. Om en eventuell tidligere gullalder så er det vel bare å innse at; \"de gode gamle dager har neppe eksistert\" som Terje Nordby sier!
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Mikke

Aha...Epi, du har läst boken??
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Epicuristen

Nei jeg har ikke gjort det, men det ser ut som om forfatteren beveger seg i fotsporene til salig Evans som beskrev den minoiske kulturen som veldig fredelig og harmonisk. Det var den første setningen i kritikken som jeg, kanskje forhastet, bet meg merke i \"yet another book written by fanciful feminists dreaming of some (wholly imaginary) matriarchal past.\" Tenkte da at den kunne plasseres i samme kategori som hun Østeriske forskerinnen som jeg ikke kommer på navnet på...  Men hun har jo også blitt kraftig tilbakevist av fakta hun ikke hadde noen mulighet til å imøtegå...
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Marit

Har kjøpt en bok av Maeve Binchy på norsk (pocket) hvor handlingen er lagt til Hellas, Aghia Anna. Bokens tittel er Nattens regn og stjerner (Nights of Rain and Stars). Har lest andre bøker av samme forfatter (disse på engelsk) og har likt stilen.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Marit

Nå har jeg lest boken \"Nattens regn og stjerner\", og det er en fin bok med handling fra Hellas. Har lest den på engelsk tidligere (lånte den engelske utgaven). Skal gi bort den norske.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

xristina

Er dette et lesetips til ferien?

Marit

Egner seg veldig godt som ferielesestoff, spesielt når en oppholder seg i Hellas vil jeg si....  zqr2333222222
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

xristina

OK - skal se om jeg finner den... :-) Trenger jo et lass for de tre ukene.

Marit

Hvis du er innom Zorbas 2. juni så kunne du fått med den jeg har.....  zqr2eeeeeeff (alt for å få med fler dit.... zxzaxxxxxxxxxx )
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Liv

Det var en god ide Marit til å få med flere på treff.

Kanskje du kan ta oppstilling i døra og dele ut bøker etterhvert som folk kommer.....

 zqr2333222222

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...