Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan reiser dere til Naxos?

Started by Anita, 29. Jun 08, 20:18:56

Previous topic - Next topic

marjana

Quote from: \"Ole\"Slik kom jeg meg til Naxos: Fly Aalesund-Oslo-Copenhagen-Athen-Milos, baat Milos, Sifnos, Serifos, Paros, Naxos. Mye tyder paa at det er enklere maater aa komme seg hit!  :smile:

Men så har du sikkert sett og opplevd mye fint på den turen også!
Og har man tid, så hvorfor ikke ta noen omveier.
Glika i zoi

Anders

Bare et lite PS til deg, Anita... HVIS du kjøper full pakke med fly/hotell, men likevel velger Blue Star fremfor reiseselskapets befordringsmiddel, så husk å gi beskjed til guider/verter. De står og krysser av etter hvert som folk går ombord, og det ville nok skapt litt kludder i systemet hvis de trodde de hadde \"mistet\" noen mellom flyplass og havn :-)  Kanskje må du kikke etter noen av dem, for BS går fra Santorini en god stund før Alexander (evt andre båter de bruker).

Anita

Quote from: \"Ole\"Slik kom jeg meg til Naxos: Fly Aalesund-Oslo-Copenhagen-Athen-Milos, baat Milos, Sifnos, Serifos, Paros, Naxos. Mye tyder paa at det er enklere maater aa komme seg hit!  :smile:

Hei Ole  :flower:  

Synes det høres ut som en skikkelig koselig tur - tror ikke jeg hadde fått med meg mannen min på slikt  :compress: Han hadde vel fått \"hetta\" som vi sier på godt norsk - hi hi. Er glad for at jeg endelig etter flere års \"masing\" endelig har fått ham med til Hellas - han vil helst sitte ute i båten vår heeeeeeele sommeren her nede på Sørlandet (er ikke helt enig der - nei..)

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anita

Quote from: \"Anders\"Bare et lite PS til deg, Anita... HVIS du kjøper full pakke med fly/hotell, men likevel velger Blue Star fremfor reiseselskapets befordringsmiddel, så husk å gi beskjed til guider/verter. De står og krysser av etter hvert som folk går ombord, og det ville nok skapt litt kludder i systemet hvis de trodde de hadde \"mistet\" noen mellom flyplass og havn :-)  Kanskje må du kikke etter noen av dem, for BS går fra Santorini en god stund før Alexander (evt andre båter de bruker).

Takk for tipset Ander  :cheese: Det blir nok Naxos på oss neste år og det blir 14 dager i september. Har ikke helt bestemt meg (oss..)  :blackeye: om vi skal ha 1 uke på Naxos + 1 uke på en annen øy. Kunne tenkt meg å besøke Syros. Holdt på å bestille tur dit i fjor (eller var det året før..) - da hadde Hellas Wings tur dit.

Det er en STOR feil med Hellas - der er allt for mange nydelige steder å dra til  :cheers:

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

Vel...nå skal det vel i all sannhet sies at det stort sett er LITE galt med båtturer på Sørlandet om sommeren :-)
Kan være greitt å kombinere to øyer når dere først drar avgårde, jeg pleier bli rastløs etter 3-4 dager på samme sted (vel...bortsett fra på Naxos da!)
Syros håper eg på å få med meg nå i september. Vi har ingen spikrede datoer eller reiserute ennå, men tror der er rom for en natt eller to på Syros :-)
En annen sak som kan være verdt å ta med seg... der går ikke ordinær rutebuss fra flyplassen på Santorini ned til havna. Da må man oppom byen og skifte buss der. Så hvis/såfremt/isåfall dere reiser \"kun fly\" så er det bare å tusle ut og stille seg i taxi-kø (og nå ned i havna MINST en halvtime før de andre på samme flyet!) Det er en helt problemfri transportmetode som går radigt unna, men regn med at dere kanskje må dele taxi med noen ukjente (noe som i og for seg kan være okay?)

MaFi

Vi reiste med Apollo denne gangen - men \"kun fly\" til Santortini. Vi hadde bestilt studio i Chora på forhånd, ut fra tidligere erfaringer. Drosje til kaia på Santorini, og kjøpte ferjebillett med Blue Star Naxos (ca 16 euro pr. pers). Gjett om vi var glade for det?!  Ferja gikk en time senere enn Alexander, men vi kom likevel fram til Naxos en time tidligere. Vi passerte etterhvert Alexander som bakset og strevde seg gjennom store bølger og sjøsprøyt - mens vi satt på ferjedekket og sa \"stakkars folk!!!\". Vi snakket med noen som hadde vært passasjerer med Alexander. Overfarten hadde visstnok vært SKREKKELIG, spesielt mellom Paros og Naxos... :eew:  :pukeright:  :puke:  8O VI hadde imidlertid en fin overfart med ferja, og merket ingenting til bølgene... Ergo: Ferja anbefales på det varmeste, selv om jeg også har opplevd speilblank sjø under overfart med Alexander tidligere...

Anita

Quote from: \"MaFi\"Vi reiste med Apollo denne gangen - men \"kun fly\" til Santortini. Vi hadde bestilt studio i Chora på forhånd, ut fra tidligere erfaringer. Drosje til kaia på Santorini, og kjøpte ferjebillett med Blue Star Naxos (ca 16 eurp pr. pers). Gjett om vi var glade for det?!  Ferja gikk en time senere enn Alexander, men vi kom likevel fram til Naxos en time tidligere. Vi passerte etterhvert Alexander som bakset og strevde seg gjennom store bølger og sjøsprøyt - mens vi satt på ferjedekket og sa \"stakkars folk!!!\". Vi snakket med noen som hadde vært passasjerer med Alexander. Overfarten hadde visstnok vært SKREKKELIG, spesielt mellom Paros og Naxos... :eew:  :pukeright:  :puke:  8O VI hadde imidlertid en fin overfart med ferja, og merket ingenting til bølgene... Ergo: Ferja anbefales på det varmeste, selv om jeg også har opplevd speilblank sjø under overfart med Alexander tidligere...

Hei MaFi  :flower:

Kan jeg spør om hvilket studio dere bestilte i Chora og hvor mye det kostet per natt? Har du nettadressen dere så jeg kan se bilder av studioet?

Det blir nok ferge på oss til neste år for jeg er aldeles IKKE sjøsterk  :cyclopsani: Det er en av grunnene til at vi ikke har besøkt Kykladene tidligere.

En annen ting - når en bestiller bare flybilett så synes jeg det ser ut til å være like dyrt som \"full pakke\" - stemmer det eller?

Jeg har nettopp kjøpt meg en reiseguide om Kykladene, den skal jeg kose meg med utover høsten mens jeg planlegger turen til neste år. Vi bruker å bestille turene allerede i desember.

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

Hei igjen.
Har lagt merke til at Apollo har skrudd opp den prisen litt nå, ja... nå i begynnelsen på juni betalte vi 2500 ca. t/r. Tror det er litt situasjonsavhengig... er vel noe som heter \"tilbud og etterspørsel\" :-)
Mener å huske at der var noen dager i fjor vår der de nærmest kastet billettene etter folk.(600kr eller noe sånt!)
Sånn som det nå ser ut så er sikkert en full pakke rimeligere.
Men du har jo god tid :-) Jeg pleier ikke bestille noe før februar/mars, til den \"faste\" guttaboys-turen på forsommeren. Og septemberturen vår nå har jeg faktisk ikke bestilt ennå... men det blir antagelig en annen reiserute da.

MaFi

Quote from: \"Anita\"Hei MaFi  :flower:

Kan jeg spør om hvilket studio dere bestilte i Chora og hvor mye det kostet per natt? Har du nettadressen dere så jeg kan se bilder av studioet?
. . .
En annen ting - når en bestiller bare flybilett så synes jeg det ser ut til å være like dyrt som \"full pakke\" - stemmer det eller?

Jeg har nettopp kjøpt meg en reiseguide om Kykladene, den skal jeg kose meg med utover høsten mens jeg planlegger turen til neste år. Vi bruker å bestille turene allerede i desember.

Vennlig hilsen Anita

Her er nettadressen til Studio Lygdamis: http://www.lygdamishotel.com/naxoshotel.html
Klikk på fotoapparatet på sida, så får du flere linker. Jeg tror det varierer med priser ut fra hva slags rom det er snakk om, samt tidspunkt, hvor mange man er i reisefølget - og hvor lenge man blir, men  sjekk hva som står på nettsidene, eller send en mail og hør hvordan prisene er. (Prisene vi fikk oppgitt i vår var 45 euro pr. rom pr. natt i juni, og 50 i juli for de minste rommene. Prisene for den større leiligheten var annerledes. Jeg tror forresten vi fikk en veldig god pris siden flere av oss i reisefølget hadde vært der tidligere...?)

Vi var et ganske stort reisefølge og bodde på tre rom (18, 19 og 20) i toppetasjen - med herlig takterrasse rett over oss, i tillegg til skyggefullt uterom på samme nivå som der vi bodde, der vi laget noen herlige frokoster. På rom 18 og 19 er det plass til tre personer på begge rommene (2+1), mens rom 20 er en liten leilighet med god plass til en familie på 4. Alle rommene har kokemuligheter og kjøleskap med liten fryseboks. Renholdet var veldig godt, og vaskedama Elli fra Albania er vennligheten selv. Herlig dame! Studioet ligger veldig sentralt i Chora - bare 5 min. å gå til Agios Georgios-stranda, og midt i byen, samtidig som det ligger i en rolig bakgate. Vi var lite plaget av støy.

Når det gjelder flybillett; vi betalte 4898 t/r Bergen - Santorini pr. person (-dyrt!!!), så det går nok definitivt an å få det rimeligere hvis man bestiller utenom skoleferie eller høysesong, har man sjansen til det! Det lønner seg sikkert å være tidligere ute enn hva vi var (vi bestilte i slutten av desember, og da var flyet fra Stavanger fullt!) Det kan til og med være at det lønner seg å dra med rutefly til Athen, og med ferje derfra. Sjekk prisene på Restplass eller liknende sider, dream on, og ha en hyggelig planleggingshøst! :-)

Hilsen MaFi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...