Logg inn med Facebook eller Google!

Keramotti, norra Grekland bilder

Started by Tommy, 07. Feb 08, 18:07:47

Previous topic - Next topic

Tommy

Keramotti är för oss nordbor en ort som mest passeras för överfart med färja till och från Thassos. Flygplatsen som tar emot charter-resenärer från norden med destination Thassos ligger i närheten.

Keramotti i sig är värt ett längre oppehåll en bara en övernattning på väg till eller från Thassos. Att fisket har betydelse för invånarna märks i hamnen, där alla fiskebåtarna lägger till på morgnarna, och går ut för nya fångster var kväll.

Här finns inga glättiga barer eller cafe´er och tavernor med inkastare, men några goa rediga tavernor där det naturligtvis finns gott om fiskrätter på menyerna, och några andra serveringshak.

Båtarna till och från Thassos går fram och åter från morgon till kväll, och gör att där är lite liv och rörelse i hamnen. Långa härliga sandstränder finns på udden alldeles utanför hamninloppet, där kan man välja om man vill ligga mer naturellt för sig själv, eller på en solstol vid någon av strandbarerna som finns.

Är man ornitolog eller bara allmänt road av fågelliv så finns i närheten ett stort våtområde, Nestosdeltat, dit det arrangerats träffar för ornitologer från delar av europa på grund av det artrika fågel-livet där.

Några hotel som alternativ att välja bland finns det. Jag föreställer mig att det under augusti kan vara rätt gott om inhemska semesterfirare där, men annars en plats som präglas av grekiskt vardagsliv, och en plats dit greker tar sig för att koppla av vid stranden när de har möjlighet.

En plats där man tar det med ro och kopplar av.



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

takk for turen til Keramotti Tommy. Her kunne jeg nok funnet roen og freden, ja :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Riitta

Sovit i Keramotti en natt är precis det vi har gjort :bom:
Skulle hem från Thassos. Detta var på kvällen och planet skulle gå vid ca 22. Först såg allt ut som det brukar. Vagnar med resväskor kördes fram till planet, men efter en stund upptäckte vi att dom inte lastades in så vi började ana oråd :cyclops:  Visst. Planet var sönder och det blev övernattning i väntan på nytt plan från Köpenhamn. Vi bussades till olika hotell och tidigt nästa morgon bar det hem igen.

Från Karlovassi kommer jag ihåg alla storkbon jag såg från bussen. Ville gärna ta kort,men det gick inte.
Samt alla småmaneterna som var runt båten när vi skulle till Thassos.Hade aldrig sett maneter i Grekland. Detta var några som heter lungmaneter. Små,men många.
Det var fina bilder från Karlovassi Tommy. Skulle gärna tänka mig och vistas där ett par dagar under dagtid också :bom:

Riitta

Tommy

Quote from: \"Riitta\"Sovit i Keramotti en natt är precis det vi har gjort :bom:
Skulle hem från Thassos. Detta var på kvällen och planet skulle gå vid ca 22. Först såg allt ut som det brukar. Vagnar med resväskor kördes fram till planet, men efter en stund upptäckte vi att dom inte lastades in så vi började ana oråd :cyclops:  Visst. Planet var sönder och det blev övernattning i väntan på nytt plan från Köpenhamn. Vi bussades till olika hotell och tidigt nästa morgon bar det hem igen.

Från Keramotti kommer jag ihåg alla storkbon jag såg från bussen. Ville gärna ta kort,men det gick inte.
Samt alla småmaneterna som var runt båten när vi skulle till Thassos.Hade aldrig sett maneter i Grekland. Detta var några som heter lungmaneter. Små,men många.
Det var fina bilder från Keramotti Tommy. Skulle gärna tänka mig och vistas där ett par dagar under dagtid också :bom:

Riitta

Ja Riitta, jag skulle gott kunna tänka mig att kombinera en resa dit med Thassos, möjligheten finns ju med flygstol via nåt charterbolag, eller ta sig dit via Thessaloniki kanske. Det är en plats som etsat sig fast i minnet och minnena därifrån får mig att :-) förnöjt.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...