Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes og Kardamili våren 2017

Started by Katherina, 09. Nov 18, 18:30:28

Previous topic - Next topic

Katherina

 :) Sist vi var på Methana hadde vi stoppet vi en liten taverna, etter at vi hadde vært oppe i vulkanen. Vi ble helt betatt av denne og spesielt atmosfæren der. Vi var enige om at der kunne vi gjerne tenke oss og overnatte. Derfor tok vi oss en tur bort dit. Selvom vi fortsatt var gode og mette etter lunsjen, syntes vi det kunne være godt med en kaffe eller noe annet og drikke. Det var dessverre ikke ledig soveplass. Pytt, pytt. Da fikk vi forhøre oss i Vathy.


Tavernaen. Tatt i april 2014









:)Tilbake i Vathy ble vi møtt av den samme blide dama på tavernaen. "Har dere lyst på en kopp kaffe?"  Det sa vi ikke nei takk til. Så ble det kaffe, kake og en liten marsipansjokolade.
Om hun hadde overnattingsmulighet? Joda,det skulle ordne seg. Bare vent litt. Når en greker sier vent litt, så er det som regel mer enn litt. Men vi forstod henne godt. Tavernaen måtte passes og mat serveres, for nå var det noen flere enn oss der. Dessuten var det en sønn på 7 - 8 år, som trengte litt hjelp og to tvilling gutter på 2-3 år. Inni mellom så vi at hun forsvant med sengetøy og håndklær. Så var visst rommet klart.
"Sønnen min (han på 7-8 år) viser dere rommet. Hva med kaffen? Nei, den var fra henne. DEt var jo, hun som hadde spurt. "Tusen takk!" Sønnen var flink han og viste oss det vi hadde behov for.


En av tvilling guttene (fikk lov til å legge ut bildet)






Utsikt fra rommet i Vathy


Kveldsstemning i Vathy

Katherina

15. Nov 18, 11:18:26 #13 Last Edit: 25. Nov 18, 12:03:53 by Ole
 :teary: Vi fortsetter litt i Vathy. Det ble en lang og god middag helt nede ved vannet. En god atmosfære. Noen små fiskebåter dro ut og kom tilbake og ett par seilbåter kom og la til.
Samtidig gikk praten livlig med naboene i rommet ved siden av oss. Et par fra Nederland og mannens søster. Sola gikk ned bak fjellene på den andre siden og kvelden gikk over til natt.

[attach=1,msg187119]
Kveldsutsikt fra rommet

[attach=2,msg187119]
Tidlig morgen i Vathy

[attach=3,msg187119]

[attach=4,msg187119]
Før vi skulle legge ut på ekspedisjon Methana, smakte det godt med en god frokost

[attach=5,msg187119]

[attach=6,msg187119]
Klar for vulkanen

[attach=7,msg187119]
Fotostopp nord for Methana by

[attach=8,msg187119]

[attach=9,msg187119]

[attach=10,msg187119]


Katherina

 :kd66: Vi fortsetter nordover på halvøya.


Denne kirka var virkelig bygd i følge landskapet






vi ser over til Agistri


Reddes det som reddes kan tenkte Sverre da isteen ble tatt av bølgene


Enkelt, men godt! :D Feriefølelse å spise lunsj med føttene i vann.


Vi ser mot Ag. Georgios. En liten fiskerlandsby med noen få utleieboliger og sommerhus.


I nærheten av Methana by


En til som har mistet isteen? ???


Utsikt mot Methana by

dag staalesen

Vathy virker som et fantastisk sted som vi bare må sette på listen vår :). Det er så utrulig morsomt å  følge der her både med flotte bilder å kommentarer .

Katherina

 :vinke: Ja, Dag, både Vathy og resten av Methana er absolutt verd et besøk og vi kommer gjerne tilbake dit. Vi liker oss godt i denne delen av Peloponnes.
Det er frodig og variert natur og mye interessante ting å titte på. Men også mange småartigheter.  :D Men slik er det jo overalt på Peloponnes.

:) Da fortsetter turen. Vi forlater Methana og kjører sørover til Vivari (se kartet). Dette er også blitt et av de stedene vi har kommet tilbake til flere ganger. Det er et lite sted med noen små hoteller og tavernaer. Ingen strand med solsenger. Det ligger greit til som et overnattingssted når man ønsker å ta turer i nærområdet. For eksempel til Nafplio. Vi har stor, grei og rimelig leilighet. Hvis jeg skal nevne noe minus, så må det være at det er en del trafikkstøy. Så kanskje det er lurt å velge at av de stedene som ligger på den andre siden og ned mot vannet.


Vivari i forgrunn. Bak ligger Assini med den karakteristiske "Sukkertoppen"




Noen ganger er det godt å slappe av inne også.


Det enkle er ofte det beste













Katherina

 :blomst3: Det var søndag og nydelig vær. Perfekt for en lang dag på stranda. I Vivari er det, som sagt lite med solsenger. Men vi visste at ikke langt unna, i Drepano er det ei fin strand.
Langs stranda er det flere campingplasser og et stort og fint hotell med et vakkert bassengområde. Det var yrende liv både på land og i vannet. Vi slo oss ned på solsenger helt nede ved vannkanten og tilbrakte nesten hele dagen her.  :solbriller:






Vi koste oss med lunsj ved bassenget




enda en dag er forbi


Det var 1.mai. Dagen da grekerne etter tradisjon ønsker sommeren velkommen med å binde blomsterkranser.
Vi ble både overrasket og glade da vi så at det hang en krans på døra vår.  :)


Sannelig hang det en på bilen også!







dag staalesen

Det fint å følge to livsnytere som dere her .

Katherina

24. Nov 18, 14:20:41 #19 Last Edit: 24. Nov 18, 17:56:26 by Ole
 :kd66: :vinke: Hei! Ja, vi prøver å nyte livet og er heldige som har anledning til så mye som beriker.  :D
Det var 1.mai  og i vakker blomstring rundt omkring. Vi forlot Tyros. Vi hadde hørt og lest at Nestani skal være en koselig by å besøke. Den ligger litt sør for Korint og ikke langt fra motorveien.
Den hadde stått på lista over steder vi kunne tenke oss å besøke flere ganger og nå bestemte vi oss for å gjøre alvor av det.

Det var sitrus tid og før vi dro videre provianterte vi litt og fikk litt atpå.
[attach=1,msg187160]

[attach=2,msg187160]
Deilige saftige tomater

[attach=3,msg187160]
Da vi hadde tatt av fra motorveien og kjørte på sideveien mot Nestani møtte dette fantastiske synet oss.
Vi har sett mange tepper av markblomster og valmuer, men dette fantastiske fargespektret var var de sjeldne.

[attach=4,msg187160]

[attach=5,msg187160]

[attach=6,msg187160]

[attach=7,msg187160]

[attach=8,msg187160]
Mens vi stod og nøt synet og fotograferte, stoppet en bil og med en familie. De begynte og plukke blomster i veikanten og laget en vakker krans.

Vi kjørte videre til Nestani og vandret en tur opp til borgen.

[attach=9,msg187160]
Utsikt mot motorveien og fjellene på den andre siden. Legg merke til veien oppover i fjellet.

[attach=10,msg187160]

[attach=11,msg187160]
Utsikt sørover

[attach=12,msg187160]
Bomstasjonen











Katherina

 >:(Hvorfor kom det 2 ganger?

filhellener

Quote from: Katherina on 24. Nov 18, 14:22:43
>:(Hvorfor kom det 2 ganger?

Disse flotte bildene var verdt å se to ganger👏
Kari

Katherina

 :hfjjk: Det er godt å komme ut av bilen og få rørt på seg og se nærmere på omgivelsene.
Vi hadde lest (blant annet i www.visitNafplio) at Nestani skulle være en koselig by å besøke. Det er så lett å bare passere disse landsbyene som ligger langs motorveien og andre veier.
Borgen på toppen av byen skal være rester fra antikken. Da blant annet Filip II av Makedonia hadde sete her leir her. Byporten er datert til 465 f.Kr.


Rester av den gamle byporten


Den karakteristiske fhelltoppen ved Nestani. Denne kan ses fra moterveien.
Jeg har satt en liten hake ved klosteret, Panagia Giorgoepikou. Dette er et nonnekloster.








Vi stoppet ved gravstedet. De fleste gravene var vakkert pyntet med kranser og blomster








På tavernaen nede på torget satt noen damer og bant en blomsterkrans.

Dette var siste stopp på denne bilturen og som alltid er det godt å komme hjem igjen. For, som kjent, "Borte bra, men hjemme best!"
Her ble vi møtt med Annas vakre blomsterkrans.



Katherina

 :bye: Etter noen dager hjemme i Kardamili, fikk vi lyst på en liten tur igjen.
:o Jeg husker ikke hvor jeg fant opplysninger om det klosteret vi besøkte denne dagen og jeg har vurdert fram og tilbake om jeg skal dele det med dere andre.
For dette viste seg å bli en av våre "ikke lyst til å kjøre hit flere ganger turer"!!!
Vi kjørte til Gythio, videre til Skala og deretter til Vrontanas (litt nord for Skala). Her tok vi av på en sidevei.
Vi passerte elva, Euratos. Nå begynte veien å bli dårligere. Merkbart dårligere, men ikke verre enn at den kan betraktes som kjørbar med en vanlig bil.
Det begynte å stige og selvfølgelig i sving etter sving. Det var som å kjøre i en spiral, som fikk mindre og mindre omkrets. Nå var det bare å konsentrere seg, feste blikket og kjøre! Jeg kasta bilen rundt, mens Sverre, så godt han kunne så oppover om det kom noen bil nedover. Heldigvis møtte vi ingen. Nei, det er vel bare slike halvsprøe og nysgjerrige turister som oss som kjører rundt på slike veier.  ;D Ja, hvorfor? Må være nysgjerrighet og en umettelig trang til å se noe nytt.  ;D Endelig oppe! Hva så vi? Jo, en ganske stor parkeringsplass! Sikkert i bruk under helgendager og andre tilstelninger i forbindelse med klosteret. Dessuten er det fint å gå turer her. Men det er det mange andre steder også, så man trenger ikke rote seg opp hit for det. ???
Men hvor var klosteret? Vi fikk øye på en hellelagt sti og bestemte oss for å prøve den. Nå bar det nedover og nedover. Utsikten ned mot elva og dalen var vakker. Endelig fikk vi øye på klosteret, som lå godt gjemt i fjellsida, men det var selvfølgelig låst. Kunne vel ikke vente noe annet.
Nå hadde vi ihvertfall vært her og et sted og et kloster kan legges til våre steder vi har besøkt på Peloponnes.
Jeg mener å ha lest at det var skjult skole her under tyrkertiden.
:winking: Om det var verd turen? Jo, det var vel det. Men tenk dere nøye om. hvis dere synes det høres fristende ut. Jeg kjører ikke dit flere ganger.


Eurotas.




Endelig opp. Sikten var god og utsikten fantastisk
















Så var det bare å gå opp igjen


Så gikk det ned og ned og ned og rundt og rundt og rundt. Vel, nede var det godt med en bein strekk og titte litt på geitene igjen.
Skulle vært geit når man bever seg oppover i fjellet.




Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...