Logg inn med Facebook eller Google!

øyloffing 2018

Started by siv, 11. Jul 17, 10:41:22

Previous topic - Next topic

siv

Hei. Vi er i planleggingsfasen for neste års sommerferie. Vi ønsker å dra rundt i den greske øyverden med våre to fosterbarn på 11 og 13. Prisene har jo steget siden sist vi øyhoppet, både når det gjelder overnatting, mat og ikke minst båtbilletter. Er det noen her som har råd om hvordan vi kan spare inn litt ?  Finns det en slags båtbillett, som interrail er på tog, hvor vi kan reise flere turer innen gitt tidspunkt ?
Er takknemlig for svar.

Ole

Hei! Jeg har ikke hørt om en slik type billett, men et godt råd er å ta ferger fremfor hurtigbåter. Prisen er omtrent det halve. Ellers blir det å velge øyer som ikke ligger så langt fra hverandre og begrense antall øyer, og dermed båtturer. Ellers så går det jo fint an å spise lunch på rommet eller smøre med seg mat til stranda. Det er mye å tjene på det i løpet av en ferie. Hold dere ellers unna dyre øyer som Mykonos, Santorini, Hydra etc.

stein

Hei.
Jeg har ikke studert fergetider så veldig nøye, men det slo meg at å ta ferge fra Rafina til Andros kunne være et grei start på en øyhopping. Tror det skal gå an å fly fram og tilbake til Athen for ca 2000 pr. pers. Det er kort vei fra flyplassen til Rafina og ferga koster snaut 250 kroner pr pers.

Andros er flott og Batsi kunne være et fint sted å være.

Videre derfra, Syros og Kithnos kanskje? Hvis det er direkte fergeforbindelse da? Men å finne ut av slikt er kanskje noe av det morsomste med forberedelsene.

Her er en portal til bestilling av fergebiletter: [url="http://www.go-ferry.com/greek-ferries.html?gclid=Cj0KEQjwkZfLBRCzg-69tJy84N8BEiQAffAwqlaIlHLRfxI6Pjq3LSsNZ7n5q9VyMvde2LRfB4mXRf0aAlkK8P8HAQ"]http://www.go-ferry.com/greek-ferries.html?gclid=Cj0KEQjwkZfLBRCzg-69tJy84N8BEiQAffAwqlaIlHLRfxI6Pjq3LSsNZ7n5q9VyMvde2LRfB4mXRf0aAlkK8P8HAQ[/url]
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Hei igjen.
Tittet litt mer etter ferger. Hellenic har ferger fra Andros til Syros og fra Syros til Kithnos. drøyt 11 og 12 Euro pr. pers.

Så da er mitt forslag: Rafina, Andros, Syros, Kithnos, Lavrio (eller Pireaus). Direktebuss X96 går fra Pireaus til Flyplassen.

Litt utradisjonell øyhopping  :)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Frynse

13. Jul 17, 17:11:52 #4 Last Edit: 13. Jul 17, 19:08:39 by Frynse
Mitt første råd for å spare penger er å dra utenom høysesong.
I og med at ungene er i skolealder, er det nok skoleferien som er aktuell, og da bør dere dra så snart som mulig.
August er absolutt dyrest.

Deretter bør dere satse på frokost på rommet og smøre matpakke for lunsj på stranda.
Kjøp inn pålegg, juice osv. og legg i kjøleskapet på rommet (sørg for rom med kjøleskap).
Da er det bare å stikke på nærmeste bakeri på morgenen for et ferskt brød.
Fryser dere ned noen halvliters vannflasker, er disse utmerkede kjøleelementer for både mat og annen drikke om dere legger det sammen i slike hendige kjølebager (finnes i mange varianter og størrelser)
http://www.clasohlson.com/no/Kj%C3%B8lebag-6-l/44-1808-2
Da har dere avkjølt mat og drikke pluss iskaldt vann etterhvert som vannflaskene tiner.
De tar også minimalt med plass i bagasjen.

Middagen inntas gjerne på taverna, og da bør dere se etter steder som gjerne ligger litt fra havnepromenaden, selv om det ikke er noen fasit.
Der de lokale sitter, pleier maten og prisene være gode.
Det gjelder m.a.o. å unngå de åpenbare turistfellene.
Gyropita er billig og godt (2-3 euro).
Alle unger (og voksne) elsker det, men blir kanskje litt ensformig om man spiser det hver dag.

Ta buss istedenfor å leie bil.

Ta langsom båt og reis på økonomiklasse.
Da kan man enten sitte utvendig på forskjellige dekk eller inne i luftkondisjonerte områder, kafeteriaer osv.
Mat og drikke ombord er verken spesielt billig eller dyr, men man kan nok spare endel på å spise før båtturen eller ha med matpakke.

Båtbilletter kan enten kjøpes på reisebyrå der nede, eller på nett dersom man må spare litt tid eller ikke vil stå i billettkø i Pireus.
Hellasspesialisten.no selger billetter til de fleste selskap og sender hjem til deg mot et lite gebyr.

Flybilletter er etter min erfaring billigst om man kjøper dem tidlig, dvs. når billettene slippes, gjerne et år i forveien.
Ikke alle selskapene slipper billetter så lang tid i forveien, så det pleier gjerne å bli november/desember før jeg bestiller.
Bruk gjerne søkemotoren til Finn.no for billettsøk.
Da får dere gjennomgående billetter selv om det blir kombinasjoner av selskap, noe som er en fordel mht. bagasje.
Forsøk litt frem og tilbake mht. datoer for ut- og hjemreise.
Man kan fort spare tusenlapper på å endre med en dag eller tre.
Aksepter gjerne flere mellomlandinger dersom det blir merkbart billigere, men la det ikke bli en så lang reise at dere må ha overnatting underveis eller må kaste bort større beløp på svinedyr flyplassmat.
Husk også på at flere mellomlandinger kan føre til krøll på reisen f.eks. ved forsinkelser, og øker sjansen for bortkommet bagasje.
Sørg uansett for å ha minst en time mellom flyene, gjerne både to og tre.

Ha med hver sin lille ryggsekk for handbagasje (pleier å være max. 8 kilo)
Send så få innsjekkede kolli som mulig dersom dere reiser med flyselskap som tar ekstra for sånt, så pakk gjerne den største bagen dere har såfremt den ikke blir for tung.
Her er det gjerne 20 kilo som er maksgrensen for hvert kolli.
Husk at overvekt er svinedyrt, så ha alltid litt margin samt ta høyde for litt ekstra dilldall dere kjøper der nede.

Ta med kun noen få av hvert plagg for å spare plass og vekt, og vask etterhvert på rommet der nede.
Nylonvask er utmerket for sånt, så etter en omgang i vasken på rommet eller i ei bøtte, er de klare til bruk igjen dagen etter om dere sørger for at rommet har terrasse med tørkestativ (pleier å være det).

Å leie solsenger koster som regel 7-8 euro for 2 senger og en parasoll.
Kjøper dere slike stråmatter med folie på en side pluss en strandparasoll kan dere spare en del her.
Mange husverter har slike som gjestene har etterlatt, så da kan dere få låne helt gratis.
Har også funnet parasoller osv. henslengt ved avfallscontainere osv., så det er ikke sånt man kaster bort plass og vekt i innsjekket bagasje på.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...