Logg inn med Facebook eller Google!

Noen små glimt fra en liten uke på Skopelos (og Skiathos)

Started by kaka, 11. Jul 17, 09:58:53

Previous topic - Next topic

kaka

Det skal visst være mange fine turstier på Skopelos, men ikke så tilgjengelige fra der vi bodde.
http://www.islandwalking.com/wordpress/greek-islands/skopelos/
Jeg måtte gå et stykke langs hovedveien for å komme meg litt "opp og ut". På min første tur registrerte jeg skilt til Profeten Elias, - her også :)
Det var for så vidt bratt nok oppover, men ikke som på Peloponnes. Jeg kom meg ikke så veldig langt, - fordi jeg ikke stolte på noe hunder som ga uttrykk for at jeg ikke var velkommen forbi :(

Da var det noe annet med den godslige bamsen som alltid satt på muren og fulgte med. Ikke et "boff" derfra. Det var egentlig finere å gå oppover på den siden,
- grønt og vakkert, ute på landet, og med nydelig glimt av byen når jeg beveget meg tilbake.
KariK

kaka

Det ble fast tur opp denne veien et stykker. Vakkert å se rundt omkring. Byen preges jo av sin spesielt vakre bebyggelse.
Ute på landet er bebyggelsen mer spredt, - men fortsatt vakker. Innimellom var disse små husene, som virket mer som "hytter på landet".
En gagn jeg gikk forbi lurt jeg på om det var figurer med gjess i hagen. De sto HELT stille da jeg kom gående. Da jeg snudde meg etter å ha passert, hadde "sjefen" vridd bittelitt på hodet. De fulgte godt med!

KariK

kaka

Vi tok en biltur over øya, og endte i Glossa/Loutraki, der fergene også legger til.
Etter litt å spise, tok vi en tur ned på stranda, bak fergekaia. Vi trodde det skulle bli en rask tur ned til vannet, men der var det gøy å leke :)

Bestemor ruslet litt rundt, - så langt det var mulig den ene veien (ikke så langt).
Etterpå måtte vi jo se på når ferga la til kai, - og biler og passasjerer gikk av og på.
KariK

kaka

Jeg vil tro at alle som har vært på Skopelos, har blitt sjarmert av byen med sine labyrinter av noen gater og mange sjarmerende hus.
Det var hyggelig å kunne vise den yngre generasjon noe av skjønnheten også. Kirken som ligger helt i enden av bukta, er jo så nydelig.
Dit ville vi ta en tur. Vi regnet med at små ben kanskje syntes det holdt opp dit, - men, nei da! De ville til toppen, og innom den gamle borgmuren.
Det var nok fascinerende å bevege seg oppover i trappen og kunne skue utover den vakre byen.
KariK

Athina

Helt fantastiske bilder, kaka! Her har du virkelig fanget det spesielle og nydelige "greske lyset"  :)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.


Tzasiki

Takk for et fint gjensyn med vakre Skopelos - via din fortelling og fine bilder :)


karri

Takk :) Alltid koselig å følge deg på tur!
KARRI

kaka

Så hyggelig, karri :)
På tide å ta turen tilbake til Skiathos.
Alltid liv på kaia, når båtene ventes. Denne gangen sto de nærmest i kø, fordi denne båten snudde og seilte tilbake til brygga etter et par minutter,
- var det èn som hadde glemt kofferten, kanskje? Det førte i hvert fall til at vår båt måtte ligge ute og vente.
Men, sanrt var vi ombord, - og på vei ut fra Skopelos havn.
(forskjellen i farger på bildene skyldes to forskjellige kamera)
KariK

kari

Hyggelig å få være med på tur kaka.

Gamle trakter. Vi var på Skopelos og Skiathos (i tillegg til Alonissos) i 2006 tror jeg det var. Likte veldig godt alle tre øyene, men Alonissos er kanskje på topp. Vi var på Skopelos før Mamma Mia. Bar øya preg av denne filmsuksessen synes du? Det er vel rykter om en oppfølger også. Den skal kanskje spilles inn på Skopelos den og??
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

kaka

Jeg merket ikke så mye til "Mammamia" på Skopelos - kanskje mer forrige gang, for 7-8 år siden. Mest på Skiathos, tror jeg.
Har også hørt rykter om oppfølger, men merket ikke noe til det.
Skulle gjerne vært en tur innom Alonissos en gang også :)
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...