28. Mar 24, 10:23:18


Logg inn med Facebook eller Google!

Gouves

Started by oils, 08. Jan 16, 18:55:41

Previous topic - Next topic

oils

Er det nokon som kjenner til området Gouves på Kreta øst? Har funne eit hotell, The Island hotell. Men kjenner ikkje til verken hotell eller område. Er veldig godt kjent på Kreta vest, men her er eg på tynn is.

Svein~B

09. Jan 16, 11:34:34 #1 Last Edit: 09. Jan 16, 13:17:53 by Svein~B
Eg skal ikkje seie at eg er veldig godt kjent i området, men eg har no vore der eit par gonger. Gouves er ein av de første strandstadene aust for Heraklion som er hovudstaden på Kreta. Flyplassen ligg imellom. Så det er kort veg frå flyplassen til hotellet. Det er jo ein fordel, men samtidig må du rekne med noko flystøy. Tidlegare gjekk det bussar langs kysten som var ein del av bybuss-systemet i Heraklion, men eg trur ikkje dei går så langt som til Gouves lenger. Oppe på hovudvegen går det KTEL-bussar til Heraklion og til stader lenger aust.

Sjølve byen Gouves ligg litt opp i fjella, akkurat som byen Hersonissos gjer det, sjølv om det området som er kjend som Hersonissos for oss her i nord er kysten nedanfor byen og nabobyane. Det er eit område som heiter Kato Gouves, altså nedre Gouves som ligg nærare kysten. Det er nokre år siden eg var der, men da var det eit spredtbygd område med stort sett berre hotell og anna turistretta verksemd. Eg vil seie at det er flott med kort veg til den forholdsvis store byen Heraklion og at det er eit flott utgangspunkt for å utforske den austre delen av øya.

Første gongen eg var der, budde vi i Rethymnon og vi svingte nedom Gouves for å bade etter at vi hadde vore på Knossos. Det var rett nok tidleg i sesongen, men vi hadde faktisk stranda heilt for oss sjølve. Så eg trur det er ein stad som lever berre i turistsesongen.

Andre gongen budde vi i Hersonissos, altså ikkje i byen, men strandområdet. Vi fann ut at strendene ikkje var så fine der, men dei var finare i Stalis som er neste stad austover og i Analipsi som ligg mellom Hersonissos og Gouves. Vi leigde bil og var også vidare austover til mellom anna Agios Nikolaos, Elounda, Ierapetra og Sitia.

Hotellet kjenner eg ikkje til. men det ser fint ut på bileta. Eg lurer litt på kva for sentrum det er to kilometer til (som det står på Star Tour sine sider).
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

oils

Takk for svaret

Svein~B

Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Jallis Fuhr

Jeg har også bestilt the island hotel i Gouves!Er vel sikkerrt bare en liten resort plass, men skal ha leiebil! Noen som har vært der,og som kan gi noen tips!

Svein~B

Hva er dere ute etter? De obligatoriske severdighetene?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

25. Jun 16, 18:22:54 #6 Last Edit: 25. Jun 16, 22:30:07 by Svein~B
Som jeg sa i mitt første svar, er stedet et flott utgangspunkt for å utforske Østre Kreta, men jeg synes det er litt langt til de store severdighetene i vest.

Den største severdigheten er også den nærmeste. Det er Knossos. Det var her Kong Minos skal ha holdt til og labyrinten med oksen som er kjent fra sagnene. Dette var altså hovedstaden for minoerne som har satt mange spor etter seg i området, men som ellers bare forsvant. Det er også mange teorier om hvordan de forsvant. Før dere besøker Knossos, bør dere besøke Det arkeologiske museet i Heraklion. Der befinner mange av gjenstandene som har blitt funnet under utgravningene seg. Det er flere utgravningsområder, for eksempel er det ett øst for Malia. Hvis dere kjører østover, kan det være et interessant sted å stoppe.

Hvis dere har lest Øya av Victoria Hislop eller sett TV-serien, er øya Spinalonga verdt et besøk. Her var det spedalskkoloni og det var et velfungerende samfunn med bare spedalske som du kan se restene av. Du kan kjøre til Agios Nikolaos og ta båten derfra. Det er også mulig å få båtskyss fra Plaka som ligger litt lenger nord.

Den fineste stranda vil jeg si er ved Stalis som ligger noen få kilometer øst for Hersonissos.

Det er et fint badeland som ligger noen få kilometer opp i fjellet fra Analipsi, altså mellom Gouves og Hersonissos.

Det er det jeg kommer på i farten  :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Jallis Fuhr

Takk for svar! Dette er første gang til kreta, så vi får kjøre litt i rundt , og så får man bare ta det som det blir!Skal kjøre litt i rundt på øya i hvertfall!

Svein~B

Vestover går det fint å kjøre så langt som til Rethymnon og det anbefales. Der er det en veldig koselig gamleby. Det går an å legge inn badestopp i den lillle byen Bali som ligger cirka midt imellom.

Ellers skal det også være fint på sørkysten rett sør for Heraklion, men jeg har ikke kjørt den veien selv. Men jeg kan i hvert fall anbefale et besøk i Agia Galini som ligger litt lenger vest. Det er en koselig liten by.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Jallis Fuhr

Quote from: Svein~B on 20. Jul 16, 12:24:21
Vestover går det fint å kjøre så langt som til Rethymnon og det anbefales. Der er det en veldig koselig gamleby. Det går an å legge inn badestopp i den lillle byen Bali som ligger cirka midt imellom.

Ellers skal det også være fint på sørkysten rett sør for Heraklion, men jeg har ikke kjørt den veien selv. Men jeg kan i hvert fall anbefale et besøk i Agia Galini som ligger litt lenger vest. Det er en koselig liten by.

Jallis Fuhr

Da gleder vi oss til å oppleve Kreta! Skal oppdatere dere på hvor vi kjører og drar når vi er der.
Takker alle som har tatt brydderiet med å svare oss!
Håper Kreta blir bra,  og magefølelsen sier det da!
Skal oppdatere lørdag 13 august for 1 . Oppdatering!
Følg med da!!😆

Ole

Det blir spennend !   God tur!  :)

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...