Logg inn med Facebook eller Google!

Vandringer på Naxos

Started by MaFi, 23. Jul 10, 22:56:24

Previous topic - Next topic

Tjorven

Flotte utsiktsbilder, MaFi!
Og plutselig kom det flere i samme slengen med fristende strand og en vakker gul blomst  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Det er bare en fryd, alt sammen, MaFi :sunny:
KariK

Anders

whoa!... zænk juuuuu!
Nå VAR jeg der plutselig... herlig på en tidlig, grå vestlandsmorgen :-)

MaFi

22. Aug 10, 14:44:05 #27 Last Edit: 08. Mar 12, 03:26:30 by MaFi
Takk, Tjorven, Kaka og Anders! Til alle som er interesserte i å gå tur på Naxos, vil jeg gjerne anbefale en bok som har vært til stor glede for meg:

Naxos and Small Cyclades: Walking the Greek Islands av Christian Ucke og Dieter Graf


http://www.amazon.co.uk/Naxos-Small-Cyclades-Walking-Islands/dp/3980313077

Den har vært et trofast følge på diverse turer... Den inneholder turbeskrivelse, bilder, info om flora og fauna og kart. I tillegg er det fint å ha med et skikkelig detaljert turkart, og dessuten et minikart med oversikt over Kykladene, siden man ser litt av hvert fra toppen av f.eks Mount Zas (eller Zevs), Kykladenes høyeste fjell. Det er nemlig dit jeg vil ta dere med i dag!

:walk:

Først litt informasjon om turen:




VANN må man ha (jeg helte i meg 3 liter på turen..), litt niste, en god solhatt - og gode sko. Det blir steinete etterhvert! Det er også en fordel å starte tidlig om dagen. Denne gangen startet vi fra morgenen av. (For noen år siden fikk vi senere om dagen og i +38 - nesten hele turen i solsteik, men det ble hett. Vel var vi avklimatiserte og vant med varme på det tidspunktet, og vi tok det rolig og drakk store mengder vann, men det var nok lurere å starte fra morgenen av, ja. Det ble en annen turopplevelse for min del.)

Vi kjører først til Filoti og fortsetter videre - og parkerer bilen ved Agia Marina, kapellet i krysset ved veien som går videre til Danakos.
Dere ser grinda til høyre for kapellet? Det er bare å løfte grinda til side og gå noen meter... så treffer man på veiviser og nye infoskilt som sier du er på rett vei...





Vi må gjennom enda en grind, og da møter vi eslet som vi har stiftet bekjentskap med tidligere i denne tråden, ved en liten feiltakelse. Jeg kaller denne trofaste arbeideren \"The guardian of the gate!\"


Det er frodig, med allslags blomster og vekster på bakken...






Stien er lett å følge, og går oppover i svinger og \"krummelurer\"...


Oppover og oppover...


På et punkt snur jeg meg og ser meg tilbake. Allerede nå er utsikten fin!



Til tider er det som å gå på marmortrapper oppover... Det er tydelig at det er marmorbrudd i nærheten.



Man ser utover landskapet til vestkysten av Naxos og til andre øyer...

Det summer i buskene av bier, og det lukter fjellflora og urter... og til tider geitemøkk...




Høyt til fjells er vi overrasket over alle steingjerdene..


Det er dessuten spor etter skogbrann her oppe, men vegetasjonen har tatt seg opp i forhold til sist jeg var her, for fem år siden...



Så endrer landskapet seg dramatisk, og jeg får virkelig følelsen av å være høyt til fjells!


Vi er oppe på selve fjellryggen, og her møter vi stien som går opp fra Zevs-hulen, men den er adskillig tøffere og kan være vanskelig å finne, hvis man har tenkt å gå nedover den veien. (Det er grunnen til at vi holder oss til tur-retur Agia Marina-løypa...)

MÅL I SIKTE!!!!


Vi tar et lite tilbakeblikk nær toppen og ser hvor vi kom fra - og for en utsikt....!


(Innimellom må vi drikke vann og føyse bort ivrige fluer og mygg...)

VI HAR NÅDD TOPPEN!




Her skuer vi nedover dalen, og jammen fikk vi se noen falker også - men de vises ikke på bildet. Det er bare såvidt et lite vinddrag i lufta, og enkelte steder er myggen ivrig, men nå må vi ha en pause på toppen. Mer senere!
:-)

kaka

Dette er så heftig at jeg nesten blir helt satt ut!! Utrolig flott!
- og den boka må jeg skaffe meg raskt!
Men om jeg klarer den turen dere gikk, er en annen sak (virket som mye mer enn 5 km, men stigningen og endringene i landskapet gjør vel sitt)
KariK

ASSA

Takk for en nydelig tur!

Jeg har vært på Naxos mange ganger, men her fikk jeg en annerledes tur alikevel.
Fine bilder og gode kommentarer :cheers:

Anders

Ja, dette var i sannhet heftige bilder! Lite sannsynlig (dvs fullstendig utelukket!) at jeg noen gang drar til topps der, så da er det jo fint å se det via andres kamera :-)

ASSA

Quote from: \"MaFi\".................

Flora langs stranda



Jeg så noen spurte hva denne heter det er en Gul Hornvalmue
Deter en strandplante og den finnes faktisk i Norge også, selv om den er sjelden. ;)

Og Mafi det var et kjempeflott foto av planten du har tatt!

Ole

Herlig med bilder utenfor allfarvei!

MaFi

Takk for hyggelige kommentarer, folkens - og ASSA - for info om blomsternavn! Ofte blir det blomsterbilder for min del, men det er ikke like ofte jeg faktisk vet så alt for mye om blomstens navn, så i dag lærte jeg noe nytt!  :flower:  

Idag forblir vi i høyden, og det er masse steinrøys - og masse utsikt! Vi er i området rundt toppen av Kykladenes høyeste fjell, Zas (eller Zevs). Det er nesten vindstille, bare litt forsiktige vindpust av og til... Utsikten er en belønning i seg selv! Her kan dere muligens skimte bebyggelse langs kysten?






Håper ingen har høydeskrekk! Her står jeg \"på tuppen av toppen\" og ser utover... Definitivt PÅ TOPPEN!!!



Etter å ha signert i \"gjesteboka\" (-flere norske navn her, ja...) begynner vi på turen nedover. Vi følger stien langs fjellryggen nedover. I bakgrunnen kan dere skimte landsbyen Apiranthos i fjellheimen...! Ved treklynga dere ser på bildet lå det geiter og slappet av sist vi var her, forresten.


Fjellrygg med varde og utsikt... Øyene vest for Naxos ser ut som de \"flyter\" i lufta...!


Utsikt må nytes! Her ser dere tydelig hvordan stien følger fjellryggen nedover.


Her ser dere Filoti i det fjerne og fra oven:




Så kom vi ned til mer vegetasjon...


...og her tar vi en ny drikkepause! Mer en annen gang... Da blir det mer vegetasjon og diverse vekster, kanskje...?  :walk:

kaka

- og jeg fortsetter å sukke over disse flotte bildene, - landskap og utsikt :sunny:
(var forresten innom bokhandel etter boka du foreslo. Må nok i en større/i sentrum)
KariK

MaFi

Quote from: \"kaka\"- og jeg fortsetter å sukke over disse flotte bildene, - landskap og utsikt :sunny:
(var forresten innom bokhandel etter boka du foreslo. Må nok i en større/i sentrum)
Alternativt kan du bestille via nett (se lenka under bildet av boka til Amazon.co.uk) - eller vente til du kommer til Naxos. De har den garantert på Zoom langs havnepromenaden! Det var der jeg kjøpte min... Bare husk at du i tillegg bør ha med et skikkelig detaljert kart! (Kartene i boka er ikke alltid detaljerte nok, noe som også går fram av leseranmeldelsene på Amazon). Uansett har boka vært veldig nyttig for meg, og den inneholder en rekke tips ang. flotte turer av mange slags slag - for folk i ulik slags form...!
 :cheers:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...