Logg inn med Facebook eller Google!

Vandringer på Naxos

Started by MaFi, 23. Jul 10, 22:56:24

Previous topic - Next topic

Anders

Fant ikke noen knapp for å si \"dobbelt takk\"... men tusen takk likevel! :-)

MaFi

Takk igjen, Tjorven, Kaka, Riitta og Anders! Da fortsetter jeg igjen med vandringen i frodig Naxos-landskap:



... langs frukthager..




... gjennom husklynger med blomsterpotter utenfor...


 -- med bakhager og skur av diverse slag...


- og her ser vi nok en gang Apano Kastro i det fjerne, samt ett og annet hus i nærheten:


Innimellom blir det nærbilder av blomster, busker og trær:


... og noen ganger måååå jeg bare lukte.... Å, så deilig roseduft!




Vi møter diverse dyr på vår vei, som hvilende geiter bak et gjerde...


.. eller en tålmodig Potamiá-beboer: [EDIT!!! I etterkant ser jeg at dette slett ikke er en Potamiá-beboer, men faktisk samme vesen som \"the guardian of the gate\", et esel jeg kommer tilbake til senere... på en annen vandring... mot toppen av Kykladenes høyeste fjell, Zevs! Sorry... Ikke alltid lett å holde styr på et vell av motiver!]


Med utsikt til Apano Kastro går vi på velbrukte stier og ser ulike slags dører og porter: Noen trigger nysgjerrigheten mer enn andre:




... og så sparer jeg litt til en annen dag i nærmeste framtid, hvis dere fortsatt orker å være med på turen? God natt! :-)

kaka

Jeg koser meg veldig med å være med deg på denne herlige turen, - og blir veldig gjerne med videre, MaFi! Det er jo bare en sann fryd!
KariK

Tjorven

Hvem vil ikke være med på denne herlige turen? Jeg er i allfall med  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

meze

Jeg er med jeg også, selvom jeg ikke er så flink til å skrive kommentarer. Tusen takk for herlige bilder!

Niaas

Ser ut som om dere har hatt en flott tur!
Ja, det er spennende å vandre avgårde, og lure på hva som dukker opp rundt neste sving!  Herlige bilder!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

MaFi

Flott! :-) Da er jeg klar for å fortsette på turen! Først en dør fra Meso Potamiá - en fargerik sådan:


... og vi treffer diverse fugler og dyr på turen: Dette motivet gjorde at jeg begynte å synge på \"Don\'t fence me in\"...!


... og denne nysgjerrige karen ble særs nysgjerrig - til han fant ut at vi ikke hadde godterier med. Da fant han tilbake til sitt eget matfat:




\"Hmmm? Hvem er de rare folka...?\"


\"Ehhh..? Nei, dette gidder jeg ikke. De har jo ikke med godis! Jeg fortsetter å tygge i mitt eget matfat, jeg...\"




Et mindre kapell i dalen..


Det finnes enda flere vandringsruter i området - og flere merkede stier og leder!


Vi vandrer gjennom landsbyer..


Her er en drikkestasjon / vannpost i Meso Potamiá! Ser dere den tynne vannstrålen?


Her er vi kommet til Kato Potamiá:


Her var det godt og fredelig å vandre en ettermiddagsstund...






Kirkeporten i Kato Potamiá..


.. og kirka i Kato Potamiá: Så langt kom vi før vi snudde og gikk tilbake samme vei - gjennom to landsbyer til den tredje.


Vel framme i Ano Potamia avsluttet vi med et deilig måltid i hagen hos \"I Pighi\" - tavernaen med det passende navnet \"kilden\". Mørt geitekjøtt og salat smakte utmerket - og vi var sultne!




Da var vi ferdige med denne turen i innlandet, mellom tre landsbyer. Neste gang tar vi kanskje en strand-morgentur til Stelidatoppen... hvem vet?  :walk:

Tjorven

Tusen takk for herlige bilder, MaFi   :flower:  Hvilken tur det må ha vært! Her er den ene idyllen etter det andre, og morsomme dyrebilder i tillegg.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Vil også si tusen takk for denne fine bildetråden... kanskje man burde bli flinkere til å traske litt på landsbygden selv!
Og hadde vært jysla kjekt med noen bilder fra Stelida også... :-)

MaFi

Ja, da tar vi en ny tur...!  :walk:   :walk:   :sunny: (Forresten, Ole, jeg koser meg med dine morgenturer med barnevogn i Chora!) Denne gangen tar vi stranda fatt og satser på en bitteliten topptur!

Dere får prøve å innbille dere følgende: Klokka er åtte en sen junimorgen, og vi tar stranda fatt - på vei mot Stelidatoppen.. Det er blikkstille... fremdeles ikke så hett.



Vi kan se målet i det fjerne.. Stelidatoppen. En fin, liten morgentur.. Forsiktige krusninger - såvidt det er bittelitt bølgeskvulp langs strandkanten...




Vi er ferdige med stranda, har krysset over på veien som går videre i retning Stelidatoppen. Ved Stelida ligger et våtmarksområde. Vannflata er blikkstille og speilblank denne morgenen... Ofte er det et yrende fugleliv her.


Vi går videre, kommer inn på stien som går oppover mot toppen. Det er steinete og lett å ta feil av stien, synes jeg, og bebyggelsen nedenfor Stelida har vokst veldig på de siste syv årene. Omsider står vi på toppen, svette og gode. Det gjør godt med medbragt vann og en halv banan!Utsikten er dessuten definitivt en belønning i seg selv... Her ser vi Naxos by og noe av veien langs stranda  (Ag. Georgios) vi har gått.


Utsikten i motsatt retning, mot sørenden av Paros (skimtes såvidt i det fjerne).. og starten av Ag. Prokopios-stranda:


Etter en god pustepause på toppen, rusler vi nedover stien igjen, men tar ned på baksida og kommer ned i retning av Ag. Prokopios. Utsikten sørover på Naxos er flott..  Her ser vi nesten hele Ag. Prokopios-stranda, Agia Anna og videre sørover... til Mikri Vigla og videre:




På baksida av Stelida så vi et kapell som vi tror er temmelig nytt.. Jeg kan ikke huske det sto der sist vi tok turen til toppen, i 2003... Det er større enn det mindre kapellet som ikke står så veldig langt unna.




Vi er nede på grusveien igjen, og ser Stelidatoppen fra en annen vinkel enn den som er vanlig for oss. Den ser ikke så stor ut herfra, nei - mer som en liten haug...!


Nede på asfaltveien igjen, og vi nærmer oss stedet der vi går ned på stranda for å fortsette strandturen tilbake til Chora. Der ser vi en som fisker... en fin morgenstund.


Senere på dagen har det blåst opp, og det er mer bølger.. Da ser det slik ut i retning Chora:


Dette var uansett en klar dag med lite vind.. Jeg gikk morgenstrandtur langs Agios Georgios andre dager også, og en gang med til dels ganske skyet og mer vind.. Den turen får dere kanskje se bilder fra neste gang??
:walk:  :walk:

kaka

For en herlig tur, Mafi! Inspirerende.
Takk skal du ha!
KariK

MaFi

:walk:    Jeg er visst i siget, så vi fortsetter med en gang...! :-)
Her er en annen morgentur til Stelida, men været og lyset er annerledes... Det er kjøligere i lufta, tidligere om morgenen, og det er lettskyet og mer vind...

Flora langs stranda




Det som er spennende, er at lyset skifter hele tiden. Det ene øyeblikket er Stelidatoppen badet i sol - det neste ligger den i skyggeland...



Vi ser fotspor i sanden, og jeg treffer en og annen jogger, men ellers er det stille...




... Så langt kom jeg denne dagen - til enden av Agios Georgios-stranda. Stelidatoppen vises fra velkjent vinkel. Når man skal videre til den, går vi opp på veien og fortsetter et lite stykke langs den før vi finner stien mot toppen. Det gjør vi ikke i dag; vi snur og går tilbake til byen:


Vindfullt og spennende lys ved Flisvos...


Chora i det fjerne...


Mon tro om det regner i fjellene?


Takk for turen! Så får vi se hva det blir neste gang.. Kanskje en topptur til Kykladenes høyeste fjelltopp?

:walk:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...