Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor i Europa reiser dere når dere ikke reiser til Hellas?

Started by KnutB, 12. Dec 12, 17:50:22

Previous topic - Next topic

fila

Vi er ganske tradisjonelle når det gjelder vinterturer: Gran Canaria, Lanzarote, Fuerteventura, Teneriffe, La Gomera

marjana

Jeg holder meg også i det farvannet, men det blir to uker på Madeira fra 27. januar til 10. februar. Dessverre flyr jeg tilbake på dagen lørdag 10.02, så jeg får ikke sett karnevalflåtene gjennom gatene i Funchal. Det er visst mye som skjer rundt i Funchal i karnevalperioden likevel, blant annet på fredag i den store parken, så jeg får nok med meg litt av karnevalet likevel.

Uansett så blir det fint å være borte i den verste mørkeperioden, og Madeira kan jo by på mildt klima året rundt, levadavandringer, spektakulær natur, god mat og drikke, og mye mye mer.

Jeg har i de seneste årene også vært i Amsterdam. Fordelen med å komme tilbake til samme sted i Hellas er at man får mange venner
fra mange forskjellige land, så jeg sendte en mail til en hollandsk venninne jeg kjenner fra Syros, og sa at jeg kom en tur til Amsterdam. Jeg var sammen med henne og mannen hennes, broren hennes kom en tur dit også, så det var fem flotte dager sammen med dem, som fikk meg til å leie en sykkel, og så syklet vi rundt overalt i Amsterdam, og det var sommer og sol.

Jeg var også en fem dagers tur til Tallinn i Estland en sommer for to år siden. Kjente ingen der, men en trivelig og flott liten hansaby!

Jeg så ikke noe til ROLLE der, selv om jeg også var mange timer på KUMU. (Se lenger bak i tråden).
Glika i zoi

Runar Solvik

Skottland har mange fine plasser. Vi bodde i Aberdeen i to år og reiste mye rundt. Har vært tilbake flere ganger. Prøv Edinburgh i august, masse som skjer i august da det er festivalmåned hele august. Edinburgh er en fantastisk flott by, det samme er Aberdeen. Ellers så er vestkysten av Skottland et eventyr. Anbefales!

TOMS

Er det større sjans for sommer og sol på kanariholmane enn på Madeira i januar/februar? Ser du skal dit då, Marjana - har du erfaring med den tiden på Madeira?

marjana

Hei TOMS! Jeg var på Madeira en uke i slutten av februar/mars for ca tre år siden. Det var fint og mildt vær, men med noen dager med regnbyger som gikk fort over. Madeira er en grønn vulkan med regnskog, så det er en del regn, skyer og tåke der. Været er mildt, ca 20 grader i lufta, ca 19 grader i sjøen midtvinters.
Jeg drar ikke til Madeira for å sole meg og bade, men for å gå på turer og være ute i naturen, ta bilder, og ikke minst gå rundt i den flotte botaniske hagen der, og være i den fine hovedstaden Funchal.

Kanariøyene ligger litt mer sør, og det er jo et mye tørrere klima der med ørkenlandskaper osv. Hvis man vil sole seg og bade så er nok Kanariøyene et bedre valg midtvinters.

Glika i zoi

mouche

Mellom to jobber tilbrakte familien tre uker på Lanzarote i mars, og jeg husker vi regnet med sol og sommer hver dag, men slik ble det ikke. Bassenget var ikke oppvarmet og vi var snaut nok nedi og savnet litt mere vinterlige klær!

Har venner som skal tilbringe julen på Kapp Verde, og der tror jeg nok sjansen for ordentlig sommer er langt større. Spennende øyer som har opplevd en vekst i de senere årene.

Har kikket litt på kanalferie i Europa med et av disse "cruiseskipene" som vel tar rundt hundre passassjerer eller så, noen som har gjort det? Så blant annet et opplegg hvor man har med sykler og kan bruke disse hver dag, egentlig litt artig opplegg.

bengalow

Vi har åkt på sådana turer 3-4 gånger, och kan bara rekommendera det. 1 uppackning och 1 nedpackning, så seglar man lugnt och fint mellan sevärdheterna. God mat och service. Vi brukar boka hos Albatros-Rejser, ett danskt företag, men det finns många rederier att välja mellan.
En fin resa var från Basel till Amsterdam på Rhen, men den bästa var från S:T Petersburg till Moskva, men maten var det lite si och så med - "rysk husmanskost". 31 slussar, och en skillnad på 180 meter...spännande. Panamakanalen har 6 slussar och skillnad på 30 meter...
En resa jag skulle vilja göra är en tur på Donau, ända ner till Bukarest...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

reiseglad

Vi har vært flere ganger på Madeira, men aldri i januar. Det er en fin øy med mange muligheter hvis man liker å gå tur.

Risberg

Malta, særlig hovedstaden Valletta, i likhet med "sjøløve" elsker jeg Italia, elvecruise, særlig på Donau, Romania, Praha og generelt Tsjekkia-Slovakia-Slovenia, den kroatiske kysten m/ Dubrovnik, Paris selvfølgelig, Edinburgh, St. Petersburg og mange andre steder.

dag staalesen

Lofoten  OG  Vesterålen er jo et fantastisk alternativ utenom fellesferien . :)

Risberg

Ja, bevares tar vi med Skandinavia så er det jo bare å ramse opp Lysefjord, Hardangerfjorden, Sognefjorden, Sunnfjord, Nordfjord, Geirangerfjorden, Ofotfjorden m/ Rombak, Lofoten og Vesterålen, Lyngenfjorden, Finnmark, "Höga Kusten", Stockholm, Skåne i mai, Bornholm, Ærø, Gamle Skagen etc. etc.

Risberg

Quote from: bengalow on 17. Dec 17, 12:53:41
Vi har åkt på sådana turer 3-4 gånger, och kan bara rekommendera det. 1 uppackning och 1 nedpackning, så seglar man lugnt och fint mellan sevärdheterna. God mat och service. Vi brukar boka hos Albatros-Rejser, ett danskt företag, men det finns många rederier att välja mellan.
En fin resa var från Basel till Amsterdam på Rhen, men den bästa var från S:T Petersburg till Moskva, men maten var det lite si och så med - "rysk husmanskost". 31 slussar, och en skillnad på 180 meter...spännande. Panamakanalen har 6 slussar och skillnad på 30 meter...
En resa jag skulle vilja göra är en tur på Donau, ända ner till Bukarest...

Bucuresti ligger ikke ved Donau, men en Donau-tur kan i høyeste grad anbefales. "Jernporten" er nesten som en av "De tre kløftene" i Kina før kineserne demmet opp Chang Jiang (Yangtze). Men NB! Mange Donau-turer slutter i Ruse. Da er det langt igjen til Sortehavet. :-[ Jeg reiste gjennom DDSG i Wien m/ NESTROY fra Wien til Sortehavet ifjor, og vi var ute i Sortehavet både i Ukraina og Romania. Turen sluttet siden i Tulcea, en liten koselig rumensk by.

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...