Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor i Europa reiser dere når dere ikke reiser til Hellas?

Started by KnutB, 12. Dec 12, 17:50:22

Previous topic - Next topic

KnutB

Hva er favorittene utenom Hellas i Europa? For meg er ingenting som Hellas, men jeg reiser andre steder også av og til. Storbyer som London, Roma, Amsterdam osv. er jo alltid spennende. Av "Syden"-steder liker jeg f.eks. Lanzarote, kanskje fordi den minner litt om Hellas, med små hvitkalkede hus. Ellers syns jeg det er utrolig fint på den franske rivieraen og i Italia, og den engelske landsbygda er utrolig sjarmerende. Hvilke favoritter har dere da?

karri

Jeg er ikke lagd for de store byer. Greit å ha prøvd seg i noen av de, men tror det blir med det. De østeriske alper liker jeg meg godt i, men ikke når de er dekket av snø, må ha litt sol, varme, grønt gress og blå himmel  :sol:
Ellers står Irland på ønskelisten over reisemål, sammen med nye steder i Hellas. For det er og blir Hellas som ligger hjertet nærmest, selv om man ikke kommer seg dit (heller) så ofte som man ønsker.
:hjerte34: :dream: :hjerte34:
KARRI

Ole

Jeg har likt meg godt i London, Roma og Praha. Guttetur til Benidorm og Bulgaria var også helt topp!  :) Jeg likte meg godt på Gran Canaria, på Mallorca......tror jeg trives de fleste steder, faktisk!  :)

karri

Ja, Praha var fint Ole. Glemte at jeg hadde vært der  ;) Var jo tilogmed i opera`n  :)
KARRI

Diddi

Har vært mange steder i Europa, og som Ole skriver har også jeg likt meg over alt  ;D London er jo aldri feil, Polen har mange overraskelser, Østerrike er vakkert, og gamle Jugoslavia var en stor opplevelse. Deilig å være norsk i Danmark, ja lista kan bli lang-men å loffe i Hellas er aller best  ;D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

bengalow

Vi kryssar gärna i Medelhavet, och får besökt alla kända ställen. Mallorca kommer vi ofta till, och det blir en favorit.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tzasiki

Lisboa i Portugal er flott!. Ellers liker jeg Palma by på Mallorca!.
Øya Sicilia i Italia liker jeg også særdeles godt, spesielt en fjellby ved navn Taormina, vakkert  der!!Utrolig vakker øy, som jeg vil tilbake til en gang!!.
Både Warzawa og Krakow i Polen fine byer, liker kanskje  spesielt godt Krakow og dens gamle bydel. Berlin er også bra!.Ser at kanariøyene er nevnt her, og da liker jeg meg aller best på vakre Lanzarote!.

Men, alikevel, Hellas ligger mitt hjerte nærmest, og det er dit jeg aller aller helst vil tilbake til!! Det er der jeg føler meg mest "hjemme". :hjerte:


Tjorven

Jeg "gjorde fra meg" resten av Europa på Interrail ( 3 ganger) da jeg var i tyveåra, men det blir for mange land å ramse opp her  ;)  Spennende, opplevelsesrikt og mye flott å se! Til Hellas kom jeg meg aldri da, men det ser jeg på som en stor fordel, for da ble det jamt slutt på reiser til andre steder  ;D  Jeg trivdes stort sett over alt, spesielt i Venezia og i gamle Jugoslavia, men det som gjorde mest inntrykk var 8 dager i Marokko (selv om det ikke er i Europa  ;) men var med i Interrail-billetten)

Som tenåring bodde jeg med familien ett år i England (Dorset og Cornwall) og farta mye rundt i England og Wales. Det året var uforglemmelig  :-*  og det ble noen turer tilbake både med Interrail og på egen hånd. Nå er det maaaaaange år siden sist, og jeg skulle mer enn gjerne dratt tilbake  ;D  Men - det er jo disse penga da, jeg prioriterer Hellas og datter/barnebarn-turer til Sverige. Storbyferie har aldri vært mi greie og Kanariøyene og deromkring har heller aldri frista. Jeg hadde ikke satt meg på bakbeina om jeg hadde muligheter for å dra til varmere strøk midtvinters altså, men lommeboka sier nei til slike utsvevelser  :-\   Men først og fremst på lista står alltid Hellas  :-* :-* :-*  Ingen over, ingen ved siden, og jeg syns jeg er heldig som kan unne meg to turer dit årlig  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Sjøløve

Selv om Hellas fremdeles er favoritten, er jeg etterhvert blitt veldig glad i Italia.  ;D ;D
Synes det landet har utrolig mye flott å by på med sin vakre og frodige natur, og sine små, idylliske byer med trange gater og smug som faktisk kan gå greske chora'er en høy gang av og til.

I høst var vi ved Gardasjøen - kan bare beskrives med ett ord - vakkert.
Liguriakysten med sine 5 byer - Cinque Terre - besøker vi for tredje gang neste år.
Sicilia  - flott øy med den vakreste by jeg noengang har vært i - Taormina - et besøk dit igjen står høyt på ønskelisten.
Toscana - bølgende åkre og høye sypresser - berre lækkert......
Milano med sin Duomo-katedral og Pisa med sitt skjeve tårn - en stor og en mindre italiensk by - hyggelige på hver sin måte.
Roma - der har jeg ikke vært enda, men dette er nok den storbyen jeg allerhelst ønsker meg til.

Neste vår står Amalfikysten for tur - forøvrig en julegave til gemalen - og for at han skal slippe å reise alene blir jeg også med  :o :o

Og så er det jo dette paddeflate landet hvor det er så dejlig å være norsk  - utallige turer  er det blitt dit - både med bil og på sykkel til nabolandet rett over Skagerak.  Danmark blir jeg aldri lei av (min danske favoritt er forøvrig Bornholm)

Selv om det ikke er verdens mest spennende reisemål - blir det gjerne en Kanaritur  om vinteren for å slippe vekk fra snø og kulde en stakket stund - i mars blir det Fuerteventura.

Det er nok Syd-Europa som tiltaler meg mest - Hellas og Italia er allerde nevnt - de sørlige deler av Frankrike frister også veldig - har kun vært en gang i Nice og likte det jeg så i områdene i og rundt denne byen. 
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Tommy

Just nu skulle jag kunna tänka mig en resa till Dublin, det hade inte känts helt fel  :nisse:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Om man gillar 6º och regnblandat snö, så hade jag följt med...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: bengalow on 14. Dec 12, 18:39:03
Om man gillar 6º och regnblandat snö, så hade jag följt med...


Vem har frågat dig att följa med ? Denna tråden handlar väl om vart dom olika medlemmarna här föredrar att resa när det inte gäller Hellas ?
Och jag gillar Dublin för exempel   :hjerteregn:
Behåll dina tyckanden o tänkanden för dig själv ifall det inte faller dig i smaken  ;) 
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...