Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes / Kardamili med mere .

Started by dagstaalesen@hotmail.com, 26. Jan 16, 12:59:36

Previous topic - Next topic

Katherina

 ;) Jeg glemte å legge ved bilder fra våtmarksområdet ved siden av Voidokilia stranda.  ::)








Katherina

 :bye: Så fortsetter vi ferden.
Fra Pylos / Voidokilia er det fint å kjøre langs kysten. I krysset Kiparissias / Filatron følger man veien mot Filatron.
Veien er bra og går gjennom et fruktbart område med små plantasjer med forskjellige vekster. Vi har aldri stoppet for å bade på denne strekingen, så jeg vet ikke hvordan det er å komme ned til strender. Det er først i Marathopoli at veien går helt nede ved havet.
:) 1. Etter hvert går veien inn i landet igjen og vi kommer til Filatra. En liten by. Men vær obs! En av byens borgere har gitt et  Eifeltårn til byen. Det er riktignok lite (26m) i forhold til originalen i Paris, men pynter fint opp i utkjørselen / innkjørselen til byen.
:D 2. En annen pussighet er eventyrslottet, bygd av den samme mannen. Etter å ha kjørt ut fra Filatra, kommer man til et veikryss: Kiparissias / Agriliou. (2,5 km fra Filatra). Følg veien mot Agriliou. Etter omtrent 3,5 km er man framme.
:D 3. Videre nordover kommer vi til en større by, Kyparissia, med 5000 - 6000 innbyggere. Den ligger vakkert til nede ved Kyparissiabukta i det Joniske hav. Også denne byen har et stort festningsområde på toppen. Ellers er det jo fint å nyte solnedgangen når sola forsvinner i havet. Kyparissia ligger 38 km fra Pylos og 46 km nordvest for Kalamata.


Eifeltårnet i Filatra


Like ved eventyrslottet, Paramythion, er det et par tavernaer. Den ene i en vindmølle.










Oppe i festningsområdet ovenfor Kyparissia. Utsikten over byen og området rundt er fantastisk.








































Katherina

 :bye: Så fortsetter nordover fra  Kyparissia på hovedveien og med retning mot Kalo Nero. Da vi kjørte her for noen år siden, besøkte vi noen mykenske graver. Dette skal være rester etter den første mykenske sivilisasjonen i Hellas. Jeg husker ikke helt hvor vi tok av fra hovedveien, men det må ha vært i nærheten av et bittelite sted, som heter Memi.
:) Kom også på at i den lille landsbyen Chora, i nærheten av Nestors palass, er det et  museum med funn fra rundt 1600 år f.Kr.
:winking: En annen artig avstikker er litt nord for Kalo Nero (ca 15 km). Ta av retning Lepro. Etter å ha kjørt ett kort stykke kommer vi til et helt annerledes museum, Tibulis dukkemuseum". Det er et tysk ektepar, bosatt her, som har levd ut drømmen sin og samlet alle mulige gjenstander. Utstillingsdukker i forskjellige skikkelser levendegjør det lille museet, som holder til i et lite hus. Utenom alt det rare de har samlet, så selger de også honning, olivenolje, syltetøy og litt annet som de har laget selv. Om det ikke er noen til stede, så er det bare å titte inn. Inngangen er gratis og porten åpen.
:hfjjk: Langs kysten er det kilometer etter kilometer med sandstrender.






Her føler man seg liten. For et fantastisk byggverk!
Godt bevart. Hvordan fikk de det til?


Tibulis museum












marjana

Flotte bilder! Jeg likte særlig det siste med baderingen!

Det museet til de tyskerne er da ganske så "creepy"?

Virker som det er så masse å se, og så variert natur rundt der dere har vært.
Jeg har vel nevnt det før, men jeg har anbefalt moren min og samboeren en tur rundt med bil på Peleponnes, og her er det jo massevis av flotte tips!
Glika i zoi

filhellener

Quote from: marjana on 13. Feb 16, 22:42:13
Flotte bilder! Jeg likte særlig det siste med baderingen!

Det museet til de tyskerne er da ganske så "creepy"?

Virker som det er så masse å se, og så variert natur rundt der dere har vært.
Jeg har vel nevnt det før, men jeg har anbefalt moren min og samboeren en tur rundt med bil på Peleponnes, og her er det jo massevis av flotte tips!



Men du selv da, marjana - har du besøkte området?  :)
Kari

marjana

Nei, filhellener, jeg har ikke vært i det området. Det blir Syros for meg, med noen avstikkere til nærliggende øyer. Jeg leier rom billig på Syros, og jeg har satt igjen masse ting der. Der er det også mange venner jeg vil treffe igjen.

Jeg kjører ikke bil, og det trenger man for å se mest mulig på Peleponnes, virker det som. Kanskje en tur en gang hvis jeg får reisefølge sånn av vi kan leie bil...
Glika i zoi

hakon57

Hei. Jeg skal til Kardamilia 14. mai og har bestilt bosted der en uke. Har enveis billett til Kalamata og tenker totalt tre ukers tur med retur fra Athen. Lurer på Githio, Nafplion og Monemvasia. Noen som vet hvordan det er med buss fra Kardamilia til Githio og så til Monemvasia? Best å avslutte i Nafplion tror jeg - tipper det går an å ta buss derfra og rett til flyplassen i Athen uten å måtte overnatte i Athen. Setter pris på tips.

filhellener

Quote from: hakon57 on 14. Feb 16, 22:13:36
Hei. Jeg skal til Kardamilia 14. mai og har bestilt bosted der en uke. Har enveis billett til Kalamata og tenker totalt tre ukers tur med retur fra Athen. Lurer på Githio, Nafplion og Monemvasia. Noen som vet hvordan det er med buss fra Kardamilia til Githio og så til Monemvasia? Best å avslutte i Nafplion tror jeg - tipper det går an å ta buss derfra og rett til flyplassen i Athen uten å måtte overnatte i Athen. Setter pris på tips.


Så fint at du og vil bli kjent med vårt kjære Kardamili  :) - eller har du vært der tidligere og kanskje?
At det er Jazzfestival i Kardamili den uka du er der vet du sikkert :)

Når du reiser fra Kardamili til Gythio
må du bytte buss i Areopoli, om du ikke har vært der allerede er byen vel verdt et besøk :)
Vi hadde ca 2 1/2 time mellom bussene, og syntes det var ok :)
- det var sent på høsten, 20.okt, vet ikke om bussene korresponderer bedre i mai?
Gythio er en fin by, vi har bodd noen få dager og reiser gjerne tilbake!
Hvordan det er med bussforbindelse Gythio - Monemvasia vet jeg ikke, vi hadde bil da vi reiste dit.
Å avslutte med Nafplio er et godt valg, det er god bussforbindelse derfra til Athen :)

Om du reiser via Kalamata når du skal til Napflio?
- og om det passer for deg å reise dit en fredag, eller søndag, vil jeg videreformidle et godt tips, vi skal benytte det i mai selv.
Admirala, som er medlem her på HF og bor i Napflio har skrevet det på et annet forum :)
I tiden sept - juni går det buss direkte mellom Kalamata og Napflio. Bussen går kl 19 på fredager,
og kl 16 på søndager.
Håper dette er til litt hjelp :)

Kari

hakon57

Hei og tusen takk for gode råd.
Jeg har ikke vært i Kardamilia før, men hadde en uke i Stoupa med Lilleput i 2011- det var i mai det også.
Vet det er jazfestival, men selv om det ikke derfor jeg reiser dit så kan det være spennende å følge med litt i periferien.
Ellers må jeg si det koster mer å bo i Kardamilia enn jeg er vant til - spesielt så tidlig på året.
Har vært rundt på en del andre øyer og bor normalt for EUR 20-30 - noen ganger med frokost og som oftest uten.
Kanskje jazzfestivalen har gjort at prisene er høyere, men omtrent det dobbelte pr natt - uten luksus.
Men en må betale det det koster.

kaka

Det er nok dyrere under jazz-uka, ja.
Håper du får glede av oppholdet, både med og uten jazzen :)
KariK

Ikaros

Om Kardamili og Stoupa er så mye dyrere enn andre steder på Peloponnes vet jeg ikke.
Jeg farter en del rundt omkring på halvøya og jeg har ikke de samme erfaringene. Skal en bo bra - og i nærheten av sjøen, må man vel stort sett regne med å betale 30 - 40€, samme hvor man bor, - enten det er i Kardamili eller i Nafplion, - - -  hvis en ikke vil bo oppe i fjella da. Der kan en nok finne noe som er billigere.
Jeg har heller ikke merket at prisene har gått opp hverken i Kardamili eller i Stoupa under Jazz-festivalen, - og jeg har vært der begge de to årene det har vært arrangert.

Ang. bussforbindelsen fra Kardamili til Nafplion vil jeg anbefale på det sterkeste å reise Kalamata - Korint, og bytte buss der. Det er flere daglige avganger Kalamata - Korint, og Korint - Nafplion.  :)

Videre er det god og daglig bussforbindelse mellom Nafplion og Athen, så det å ta bussen til busstasjonen i Athen og "flybussen" derfra til flyplassen er en god ide!
God reise!!!  :)

filhellener

Quote from: Ikaros on 15. Feb 16, 16:34:09

Ang. bussforbindelsen fra Kardamili til Nafplion vil jeg anbefale på det sterkeste å reise Kalamata - Korint, og bytte buss der. Det er flere daglige avganger Kalamata - Korint, og Korint - Nafplion.  :)



Hvorfor vil du anbefale å reise Kalamata - Korint - Napflio ??? Da det betyr  Kalamata - Tripoli - Korint - ( og tilbake til ) Napflio........

Om man velger " riktig" avgang fra Kalamata,  og bytter i Tripoli blir jo turen mye kortere, det tar en bare snau time  fra Tripoli - Napflio, men jeg vet at det går f å busser Tripoli - Napflio da, men å sjekke rutetabeller er bedre enn å sitte lenger på bussen synes jeg.

Men det beste, om det passer å reise de dagene,  er tipset (fra ADMIRALA) jeg skrev i innlegget til Hakon57,
DIREKTEbussen fra Kalamata - Napflio, som går fredager og søndager i begge retninger.
Den er egentlig et studenttilbud og går kun i sept - juni - jeg vet ikke hvilken dato i måneden den begynner og slutter,
men f r a Kalamata går den altså fredager kl 19.00 og søndager kl 16.00!

For oss passer den perfekt, vi forflytter oss fra Koroni til Napflio søndag 8.mai  :)




Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...