Logg inn med Facebook eller Google!

Kanskje Kalymnos?

Started by woldli, 28. Mar 12, 16:12:48

Previous topic - Next topic

Svein~B

Jeg tror ikke jeg ville leid bil på Kalymnos. Grunnen til det er at jeg ikke synes man skal rote seg ned i byen med bil hvis man ikke er kjent. Pothia er et lite trafikkhelvete med altfor mye trafikk i trange gater og alle veier på Kalymnos fører til byen. Når det er sagt, er det en by som absolutt skal besøkes.

Det er små avstander, som folk her sier, og bussene og taxiene er meget pålitelige. Bussen mellom Massouri og byen går ganske ofte. De svinger nedom Kantouni. Du kjøper ikke billetter på bussen, men i kiosker og butikker.

Taxiene står på de mest sentrale stedene rundt omkring på øya. Jeg er ikke sikker på om det er et sånt sted i Massouri, men det er i hvert fall et i Mirties. De to stedene har vel i grunnen vokst sammen og det er gangavstand imellom. Hvis du tar taxi til et sted, avtal tid for retur eller få et telefonnummer som du kan ringe når dere vil hentes igjen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Poppi

Hei! Enig med Svein, jeg ville heller ikke kjørt bil på Kalymnos. Vi bruker drosje; Tomas eller søsteren Maria, de deler et løye. Du kan godt på telefonnummeret om du vil.

På Telendos bruker vi å bo over Restaurant Zorbas. Den finner du ved å ta til venstre etter at du har gått av Telendosbåten, deretter går du rett fram. Om de ikke har ledig rom, kjenner de noen andre som har det. Du kan gjerne få telefonnummeret/e-post adr. 

Obs, husk å si fra til vertsskapet på Kalymnos om dere blir på Telendos en natt. Vi var på Kalmynos første gang i 2000. Vi bodde i et lite hus i Melisahas med utsikt til Telendos. Vi dro selvfølgelig på dagstur Telendos og bestemte oss for å bli der en natt. Det vi glemte, var å si fra til naboene i Melisahas, som fikk en søvnløs natt i bekymring for oss :-[


Riitta

Vi har hyrt bil ett par gånger, för att kunna köra runt "den nya vägen" som går från Aginonta till Vathy och vidare till Pothea :) Där kör väl inga bussar? Och att ta taxi så lång väg kostar nog en del och så vill man ju kunna stanna och ta bilder också :)

Riitta

woldli

Tusen takk for enda flere fine svar, herlig å logge på og bli mer overbevist for hver gang om at dette må være stedet for oss. Så...

..vi har bestilt!  :juble: Fjorten dager på Kalymnos i juli, det hadde jeg virkelig ikke trodd for en uke siden. Nå kjennes det bare helt rett, og forberedelsene kan endelig begynne. Jeg skal notere ned alle tipsene deres, og gleder meg sånn til vårt første møte med denne øya!

Tror vi venter med å bestille overnatting på Telendos, vil gjerne kjenne litt på det når vi er der og ta det som det kommer. Veldig kjekt å vite at Zorbas er en fin plass, så det skal vi absolutt sjekke ut! Jeg ble nok litt skeptisk til leiebil nå, spesielt hvis Pothea virkelig er så ille å kjøre i?  :-\ Vi har alltid leid bil i Hellas, alt fra et par dager til en uke om gangen, og liker den friheten det gir oss. Vår første plan var å ha bil i to-tre dager, men nå er jeg usikker. Vi behøver heldigvis ikke å bestemme oss enda, og det blir sikkert bra uansett hva vi velger å gjøre.

Gode og hyggelige spisesteder virker det ikke som om det blir noe problem å finne, Riitta. Vil prøve å besøke de du nevnte, og så skal du få rapport. ;D







-Linda

Tzasiki

Fint å høre at reisen til Kalymnos er bestilt!!. Vi pleier også  stort sett å leie bil der vi er, i alle fall i 2-3 dager eller mer, har aldri vært noe problem..Vi elsker friheten med å kjøre rundt og studere kartet som er med flittig..  Kjører en pent, pleier det da å gå bra. ;)

Riitta

Inne i Pothea by behöver ni inte någon bil. Den är ganska liten och man kan utforska centrum gående :) Det är när ni skall besöka olika andra ställen på ön så man har mer nytta av bil. Men hyr man moped går det lika bra :) Det är bara att vi gamlingar är inte vana vid moped, så därför hyr vi ingen :)

Riitta

woldli

Takk for fin info, bluesky. Herlig! :) Vi har bestemt oss for å leie bil to-tre dager, og så tar vi det derfra. Gleder oss til å ha to uker uten noen planer, bare senke skuldrene og se an hva dagene bringer.  ::)

Jeg kan jo passe på å spørre om det er apotek i Massouri/Myrties, eller om det kun finnes i Pothea? Jeg bruker produkter til kropp og hud fra et gresk merke (Korres) som de selger på apotek i Hellas, og har lyst å kjøpe med en del hjem.  ;)
-Linda

woldli

Supert med flere gode tips og anbefalinger, bluesky. Vil passe på å si takk nok en gang, setter pris på alle som har tatt seg tid til å svare! :hello:

Ser virkelig frem til å prøve spisestedene dere har nevnt, og kanskje blir de favoritter hos oss også? Kjekt å ha noe å gå ut i fra, og så får magefølelsen bestemme hvor vi ender opp.  ;) Bra å vite at det er apotek kun i Pothea (og Chora), så bør jeg ikke lete etter det noe annet sted. Noe av det som gjorde at vi ble så nysgjerrige på Kalymnos var bl.a. mulighetene; å kunne ta båt over til Telendos på sparket, lett å komme seg til Pothea med taxi eller buss, utforske øya på egenhånd eller bare ta det helt rolig på balkongen med fantastisk utsikt. Og tenk, snart så er vi der!  :sol:



-Linda

woldli

Nå begynner det å nærme seg avreise til Kalymnos!  :sol: Jeg har notert ned alle de fine tipsene deres, så vi gleder oss til å prøve de samt å utforske selv hva denne øya har å by på. Takk igjen for alle tilbakemeldinger og hjelp, ønsker dere alle en fortsatt god sommer.  :vinke:
-Linda

kaka

God tur til dere, da, Woldi.
Håper dere får det fint
KariK

Tzasiki

God ferie til Kalymnos Woldli, heldig er du!! :)  Kalymnos er en "perle" etter min mening! :)

Riitta

God tur till "min ö" :) Du kanske träffar mina flickor där, dom skall stanna 2 veckor till :)

Riitta

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...