Logg inn med Facebook eller Google!

Donoussa

Started by Svein~B, 09. Jun 11, 18:20:27

Previous topic - Next topic

Svein~B

09. Jun 11, 18:20:27 Last Edit: 05. Jan 12, 19:10:12 by Ole
Donoussa er ei av de mest avsidesliggende øyene i Kykladene. Den ligger rett øst for Naxos. Det er ei ganske lita øy. Likevel har den ferjeforbindelse hver dag i sommersesongen.

Her nærmer vi oss fra sør, fra Amorgos.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Øya har ikke flyplass, men som sagt relativt gode ferjeforbindelser i forhold til størrelsen. Nærmeste flyplass er på Naxos. Der lander det kun innenriksfly, så du må bytte fly i Athen. Det går ferje fra Naxos til Donoussa stort sett annenhver kveld og ferje på dagtid fem dager i uka.

Her er akkurat lemmen senket og det er klart for å gå i land. Den lille øya har faktisk to ferjekaier. Dette er den nye kaien. Her legger de store ferjene til mens lille Express Skopolitis fortsatt legger til ved den gamle kaien. Det er ikke langt imellom de to kaiene og det går an å se imellom. Er du i tvil om hvilken kai du skal til, møt opp i god tid og se hvor det samler seg folk.

Det er ingen fasiliteter på den nye kaien, men nær den gamle kaien er det tavernaer. Det går an å sitte på tavernaene til du ser ferja komme selv om du skal reise fra den nye kaien. Billetter fås ikke kjøpt verken på eller i nærheten av havna. Billettkontoret ligger i tilknytning til Pension Iliovasilema på den andre sida av bukta.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Havnebyen på Donoussa heter Stavró. Den ligger ved ei lita bukt i det sørvestlige hjørnet av øya. Her ser vi over mot byen fra den andre sida av bukta. Den gamle ferjekaien, der Express Skopelitis legger til, er lengst til venstre i bildet, til venstre for seilbåtene. Til høyre i bildet ser vi bystranda.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Donoussa er en av få øyer som du ikke bør dra til uten å ha ordnet overnatting på forhånd, hvis du ikke er klar for i verste fall å tilbringe en natt på stranda. Jeg var så heldig å treffe en fra vertskapet på Pension Iliovasilema på kaien ved ankomst. Han hadde ett ledig rom, men bare for ei natt. Jeg hadde naboer som hadde bodd der i ei uke, men som måtte tilbringe siste natt på stranda før de skulle reise hjem til Athen fordi det var full overalt. Jeg har hørt flere fortelle lignende historier og de var ikke der samtidig med meg.

Pension Iliovasilema ligger altså på den andre sida av den lille bukta i forhold til havnebyen Stavró. Det forrige bildet var tatt derfra og det er dette bildet også. Her ser vi sørover.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Heidrun

Har googla denne øya. Er det virkelig noen som nor her vinterstid. For det kan da umulig bli trangt på den lokale sjappe der vinterstid
Yamas til livet og til

Anders

Kanskje derfor de bor der....

Heidrun

Burde kanskje omformulere meg. Er det noen under 30 som bor her vinterstid. Selv om det sikkert finnes noen særinger under 30 også
Yamas til livet og til

Anders

Hehe... tror du skal være varsom med dine formuleringer uansett...

Svein~B

Det bor ca. 120 mennesker på Donoussa. Det blir nok aldri trangt her uansett årstid. Det er definitivt ikke øya å dra til for dem som ønsker liv og røre. Det bor 13 barn i skolepliktig alder på øya.

Her er inngangen til rommet mitt. Det hadde enkel standard, men var helt greit. Jeg hadde egen uteplass på den felles terrassen som dere ser.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Bystranda ligger ned en liten bakke fra Iliovasilema. Den består av lys, finkornet sand. Det går ikke vei langs stranda, men bakerst er det lagt stein og grus sånn at det nærmest går en grusvei øverst langs stranda.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Langs den delen av stranda som ligger nærmest byen, er det ikke laget noen sti eller lignende. Der må du gå i den dype, fine sanden eller du kan gå en vei som tar av skrått oppover fra stranda og så ta denne veien til venstre etter cirka 100 meter. Midt i bildet har vi øyas eneste butikk.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kristian

Quote from: \"Svein~B\"Donoussa er en av få øyer som du ikke bør dra til uten å ha ordnet overnatting på forhånd, hvis du ikke er klar for i verste fall å tilbringen en natt på stranda. Jeg var så heldig å treffe en fra vertskapet på Pension Iliovasilema på kaien ved ankomst. Han hadde ett ledig rom, men bare for ei natt. Jeg hadde naboer som hadde bodd der i ei uke, men som måtte tilbringen siste natt på stranda før de skulle reise hjem til Athen fordi det var full overalt. Jeg har hørt flere fortelle lignende historier og de var ikke der samtidig med meg.

Pension Iliovasilema ligger altså på den andre sida av den lille bukta i forhold til havnebyen Stavró. Det forrige bildet var tatt derfra og det er dette bildet også. Her ser vi sørover.

Har lurt på Donoussa og etter å ha vært forbi et par ganger med båt, peilet meg inn på den siden av bystranda hvor Svein~B har husert. Ikke nødvendigvis i år.

Når tid var du der (bestille?) og priser?
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...